Banky s nízkými poplatky mají velmi omezené služby - takže jsou v principu neporovnatelné. Ukažte mi banku s nulovými poplatky, která by měla spektrum služeb pro alespoň průměrného klienta - jakmile chcete něco víc než nechat si na účet poslat výplatu a druhý den jí vybrat z bankomatu, neni kam se "odhlasovat".
Tak nevím, moje banka mi vede BÚ i SÚ, trvalé příkazy, inkaso, dala mi kartu s třemi výběry, IB, bez podmínek na obrat nebo minimální zůstatek... Poplatky nula, úrok na SÚ přes 3%... V ČS jsem ročně zaplatil kole 2000 na poplatcích za tohle všechno, dnes ty peníze šetřím.
Co to je za demagogii? Definuj velmi omezené služby a průměrného klienta. Řekl bych, že jsem průměrný klient (měsíčně: několik příchozích položek, asi dvacet odchozích (SIPO, trvalé příkazy, jednorázové příkazy, splátky atd.), internetbanking, výběr hotovosti na pobočce, 1x z bankomatu, platební karta. Až na výběr z bankomatu (6 Kč) vše zdarma. Co kromě toho ještě průměrný klient potřebuje?
v nabídce bezpoplatkových bank mi chybí zejména hustota poboček protože ne všechno se dá vyřídit po internetu nebo bankomatu - a samozřejmě jejich otevírací doba neb občas potřebuji i večer. chybí mi kurs měn při platbách v zahraničí nepřevyšující o 10 a více % kurs běžných bank. nevěděl jsem že některá z těchto už umí i SIPO tak to sorry, tam kde jsem se zajímal to nešlo. chybí mi karta na kterou se dá v půjčovně půjčit auto aniž by si obsluha myslela že to je lístek do disneylandu. i ty hodně vstřícné banky stejně poplatky účtují - jaxprávně podotýkáte například za bankomat. bezpoplatkové účty jsou jen soukromé, na živnostnících se rejžuje všude stejně. ale nechtěl jsem rozpoutat nějaký flame, jen upozornit že to co je "zadarmo" není porovnatelné s nabídkou nenažraných bank ostatních.
Aha, takže průměrný klient potřebuje hustou síť poboček. A to k čemu např.? Kolega v práci je u ČS. Aby si mohl změnit limit na kartě, musel jet 200 km do pobočky, kde má založený účet. V 21. století? V době Internetu? Neuvěřitelné a nehorázné. Hustou síť poboček má průměrný klient na nic. A otvíračka večer? Která banka má otevřeno déle než do pěti? Jen výjimečně nebo jen některé pobočky, takže ani u vysokonákladových bank ti to nenabídnou. Kurs měn při platbách v zahraničí? To průměrný klient taky nepotřebuje, možná jednou za rok, když někam jede na dovču, ale většinou ani v tom případě. A pokud ano, může si zavolat nebo to najde na Internetu. A půjčení auta někde v USA na embos, to je už opravdový úlet, ty jsi člověče úplně mimo. Máš naprosto specifické, až exotické požadavky, to s průměrným klientem nemá co dělat. Členové naší rodiny si půjčují v zahraničí auto, ale zatím jen v Evropě, kde jsme nikdy embos nepotřebovali. Nemůžeš podle sebe soudit ostatní, průměrný klient je opravdu úplně někde jinde a může si veškeré služby opatřit zdarma (embos, pokud už ho tak nutně potřebuješ, má zdarma např. Citi, sám ji využívám – proč bych měl mít všechny služby od jedné banky? Kolik platíš ročně za embos?)
A ten poplatek za bankomat neúčtuje nízkonákladová banka, protože ta své bankomaty nemá, nýbrž je účtujou právě ty vysokonákladové banky té nízkonákladové bance. Ale i to se dá s mBank obejít, která má 3 výběry měsíčně zdarma. Ale to už mi za to nestojí, abych měl ještě účet u mBank kvůli jednomu výběru měsíčně.
Kolega z práce musel osobně do pobočky, aby mu tam mohli vnutit zase nějaký výhodný superprodukt FS ČS. Pochopte, že při surfování na netu nebo telefonickém hovoru nikoho neuloví.
Na co jsou pobočky v ČS dobré - to je na reklamace. Díky vynikající akustice nemohu neslyšet výlevy klientů, že proč jim tento příkaz neprošel, když tam peníze byly, proč jim naúčtovali poplatky, které jim slíbili neúčtovat atp. V období po rozeslání výpisů to tam fakt stojí za to ... Zrovna tak jako po výplatách sociálních dávek ...
Jiank je vcelku pochopitelné, že kvůli zadání 1 příkazu v měsíci je vydržování internetu luxusem. Každý doma komp nemá, ne každý má přístup k netu natož do internetového bankovnictví v práci, takže někdo hold musí občas udělat něco pro své zdraví - zvednout zadek z gauče od telky a na tu pobočku zavítat. Aspoň se přesvědčí, zda ústav ještě stojí a nekrachnul.
To je otázka, co je to průměrný klient. Dle mého názoru tomu průměrnému klientovi stačí, že mu na účet přijde výplata, on poplatí SIPO a další platby, vybere z bankomatu nebo zaplatí kartou v obchodě a na Internetu. Co ještě víc by měl požadovat?
Navíc lze kombinovat služby více finančních ústavů. Např. kreditní kartu lze mít i od jiné banky, než má člověk účet a to i zdarma - buď bez podmínek (Citi) nebo při splnění určitého obratu (většina karet na trhu).
Co zatím dvě hlavní konkurence na našem trhu (mBank a FIO) nemají úplně dopracované jsou převody do zahraničí. Mbank vůbec, FIO jen přes ČSOB (nevýhodné kurzy, vysoký poplatek, nutnost specifického symbolu při přijímání platby). Ale to lze řešit přes devizové společnosti - sám to takhle řeším; poplatek od 100 Kč a lepší kurzy.
Tak co by mohl ten průměrný klient ještě požadovat?
Výběr hotovosti u mBank jde - a to přes bankomat (3 za měsíc zdarma, jeden výběr typicky 80 000 Kč, v bankomatech sítě Pharro údajně i 200 000 Kč není problém) a nebo přes Cash Advance (na přepážce banky - teoreticky libovolné, prakticky jen KB a ČS ve větších městech), zde není ani počet výběrů ani částka omezena (kromě předpisů dané banky).
Vkládat peníze lze přes poukázku České pošty (ano, není to zdarma) a nebo různým "drbáním se levou rukou za pravým uchem" - přes sázkařské společnosti (Sazka, Fortuna, Teletip) s různými omezeními, např. povinnou sázkou u každého vkladu (Fortuna 5 Kč), ale zase na rozdíl od banky lze vyhrát.
No a pokud jde o nějakou větší částku, je možné si založit krátkodobý (týdenní) termínovaný vklad s tím, že po jeho ukončení bude částka převedena na zvolený účet (u mBank). Vklad je tak zdarma, jen to trvá (celkem) asi 10 dní. A i tak si myslím, že vklad hotovosti opravdu nebude to, co by průměrného klienta trápilo.
vkladani penez na ucet pres postovni poukazku tomu rikam pokrok pro 21. stoleti. na mbank nebo fio si totiz cenim, krome nulovych poplatku za vedeni, predevsim rychlosti prevodu. ale na rozdil od FIO je vkladani hotovosti na mbank znacne komplikovana zalezitost. stat frontu na poste a vypisovat tisic kolonek poukazky, pak cekat tyden nez se penize pripisou, to je proste o nicem. ale chapu ze nizkonakladova banka musi mit sva specifika a nekritizuju to. ale kazdej by to mel zvazit, kdyz hodnoti klady a zapory toho ktereho bankovniho produktu.
Pravda, ale kolikrát potřebuje běžný klient ukládat hotovost.
Navíc to lze celkem pohodlně řešit přes ten termínovaný vklad.
U FIO to sice jde, bohužel otvírací hodiny pokladní přepážky jsou na pytel, jsou totiž kratší než otvírací hodiny zbytku pobočky, navíc pokladny jsou jen na pár pobočkách :(
Fio má pokladny již téměř na všech svých pobočkách - viz. jejich webové stránky v kontaktech. Na Senovážném lze vkládat a vybírat větší sumy až do půl šesté
Podle http://www.fio.cz/aktuality_fio.itml?id=13000042312 prodlouzili oteviraci dobu na hlavnich pobockach do 18h. Pokladna by mela koncit, pokud mne pamet nesali (vetsinou jsem tam mel cestu kolem poledne), pul hodiny pred zaviraci dobou - coz by znamenalo v 17.30...