A jak se tak škoda bude určovat?
Že se u 15 starého auta kdysi měnil blatník světlo a nárazník po nějakém ťukanci už velký vliv na tržní cenu mít nebude, narozdíl třeba od auta pětiletého.
To je první věc a druhá věc je že si sice můžu myslet že bych za nebourané auto dostal minimálně o dvacet tisíc víc, ovšem kdo mi zaručí že takový kupec skutečně byl a našli bychom se?
Třetí věc je, stejně jako když začaly řešit stočenky, dříve bezcenné (nepřetočené) ojetiny s 200 - 250 tisícema km jsou náhle normální tržní zboží. Stejně tak jako pomalu mizí ty nejkřiklavější případy svařenin ze tří různých vraků, tak i falešná nálepka "nebourané" ztratí svou tržní cenu u aut opravených standardním a doloženým způsobem po nějaké menší bouračce.
Ty se ptáš jak malé dítě. Pojišťovna nahrazuje ŠKODU.
Je škoda vyměněné světlo? Ano. Pojišťovna zaplatí výměnu. Snižuje je hodnotu vozu, tedy je to důvodem snížené kupní ceny? Ne.
Je škoda nabouraná karosérie, kdy se hne kostra? Snižuje to hodnotu vozu i po opravě? Ano, protože takový vůz má menší tuhost, tím životnost, může dojít k většímu opotřebení dílů, může být poškozena antikorozní ochrana atd. Tudíž to snižuje prodejní cenu, je to tudíž škoda. V tomto případě máš nárok nejen na zaplacení rovnací stolice, ale i na snížení prodejní hodnoty vozu.
Svařenky mizí proto, protože se to dnes už nevyplatí. Cena práce šla dost nahoru, naopak cena nových aut 20 let stagnuje. Nevyplatí se větší opravy. Říkal nedávno kamarád, že už ani nemá známé s rovnací stolicí. Co se opravovalo před deseti lety, dnes už jde na vrakoviště.
A ty odpovídáš jak infolinka Microsoftu - odpověď sice správná ale úplně k ničemu. Já se ptal jak se ta škoda bude URČOVAT. Zvlášť když poškozený bude to auto prodávat až mnohem později nebo třeba taky vůbec. Pojišťovna se podívá do křišťálové koule a řekne, nebourané byste zaručeně prodal za tolik, bourané za tolik?
"Zvlášť když poškozený bude to auto prodávat až mnohem později nebo třeba taky vůbec."
Jak tohle souvisi s cimkoliv? Tu skodu nahrazuji ted, ne za deset let. Kdyz ti vykradou byt, tak ti taky pojistovna zaplati ukradenou televizi, i kdyz jsi ji mel v planu za tyden odvezt do sberu a koupit novou. Na kdyby se tady proste hrat neda, to by pojistovny nemusely zaplatit nic nikomu.
A jak to pojistovna bude urcovat? Predpokladam, ze na tohle maji znalce, ktery ma prehled o trhu a ten skodu urci. Nebo jak si myslis, ze pojistovny urcuji vsechny skody, ktere hradi? Kdyz hradi skody vznikle povodni, tak se muzou divat do kristalove koule, ale u bouracky uz ne?
ale jedná se o takový teoretický právní konstrukt. Pojišťovny zatím neplní z povinného ručení ani do výše škody, schválně to podstřelí o pár tisíc (někdy i o hodně) a sází na to, že se lidé nebudou chtít o těch pár tisíc dohadovat a následně soudit (osobní čerstvá zkušenost). Jedou na sílu. Takže tím by se mělo začít. Až se tohle dořeší, tak pak se můžeme bavit o snížení tržní hodnoty, to už je taková hoodně velká třešnička na dortu.
Naprostý nesmysl. Slušné pojišťovny plní do koruny, Bohužel spousta idiotů se pojistí u pochybné pojišťovny s tím, "je to povinné ručení, tak ať to JÁ mám co nejlevnější a poškozený ať se pos..." Jenže dnes už jsou nástroje, že poškozený, pojištěný u slušné pojišťovny, z takového dementa vymůže škodu na 100%...
Ale houby. Zkouší to každá pojišťona, je to naprosto běžná praxe. Jako pojišťovna vyhlásíte totální škodu, nabídnete poškozenému cenu, jakou si určíte. Cena je nízká. Ti drsnější se ozvou, pár korun přihodíte. Zase se ozvou. Pošlete je do kytek, čekáte jestli to dají k soudu. Drtivá většina lidí se na to vybodne. To je jak to chodí.
Není pravda. Ochota k plnění s cenou pojistného nijak nekoreluje. Jsou pojišťovny s lepším přístupem, a jiné s horším.
Nakonec ono je to logické. Na jedné straně máš obchodníka, co se snaží prodat, nejlépe co nejdráže. Na druhé straně likvidátora, co se snaží dát co nejméně. Ale tyto strany spolu nemají žádnou vazbu. Pojišťovna vydělává na obojím, ale vzájemnou vazbu to nemá, není to na sobě nijak závislé. Když tě natáhnou na pojistném, tak to vůbec neznamená, že tě znova nezkusí natáhnout na plnění. Jinak řečeno, cena pojistného není dotována z neplnění.
Dobrý den.
Chtěl bych se zeptat zda mám na toto také nárok? Ženu asi před půl rokem nabouraly, auto se nechalo opravit v autorizovaném servisu, oprava stála něco málo přes 200.000,- Kč a určitě auto nějakou tu hodnotu tím ztratilo, i když bylo vše vyměněno za nové. Mám na to také nárok? Popř. poradíte mi jak mám postupovat? Děkuji
Kopiruji dnesni mail Slavii:
Vase nazory, zkusenosti, rady apod. prosim na mail: secho@email.cz
Smazu jmena zucastnenych a nahradim je symboly XY, stejne tak RZ meho vozu.
Text zde:
Vážení,
Dne 1.10.2018 byla Vaším klientem p. Bohumilem D. způsobena škoda na mém vozidle RZ 9U4 x234 tovární značky BMW. Poté, dne 4.10.2018 bylo p. Ing. H. ., expertem ze společnosti DEKRA, provedeno ohledání rozsahu poškození mého vozidla, kdy p. H. shledal jako nutnost výměnu poškozeného LZ boku s následným lakováním a dále lakováním nárazníku, který je promáčknutý a dle mého měl být nárazník také vyměněný, protože do té doby byl zcela bez poškození.
Dnes, dne 19.10.2018 mi byl Vaším likvidátorem p. Josefem K. zaslán email s vyrozuměním a vyčíslením plnění škodné události. Celková částka, která byla vyčíslena a má být vyplacena v můj prospěch na můj účet je: 42 315,- Kč.
S touto částkou nemohu v žádném případě souhlasit a to z následujících důvodů:
1. Při prohlídce vozidla p. H. nebylo bráno v potaz, že k poškození došlo i na zadním nárazníku mého vozu, kdy p. H. navrhl a zapsal pouze lakování.
2. Vozidlo bylo zakoupeno 4.8.2017 za cenu 24 300,-- EUR (doložena kopie faktury formou přílohy č. 1 tohoto psaní), což na základě kurzovního lístku vydaného ČNB k tomuto datu odpovídá při kurzu 26,065 CZK/EUR (odkaz č. 1 na stránky ČNB níže) částce 633 379,50 Kč.
Vemu-li v potaz amortizaci mého vozidla (portál povinne-ruceni.com), která je u prémiové značky typu BMW v rozmezí 15 – 25 % za rok (cit. čl. níže uvedeného odkazu č. 2) rovná se nynější cena předpokládaná hodnota mého vozidla před nehodou v rozmezí od 538 373,- Kč (v případě 15% poklesu hodnoty z důvodu amortizace) a 475 035,- Kč (v případě 25% poklesu hodnoty z důvody amortizace). Budu-li tedy vycházet ze střední hodnoty, dostanu se na částku svého vozu před nehodou ve výši 506 704,- Kč.
Dále, dle článku z portálu automobilrevue.cz (odkaz č. 3 níže), je hodnota vozu po nehodě samotnou nehodou snížena o minimálně 10 % z odhadované hodnoty vozu. Budu-li tedy uvažovat 10 % z částky 506 704,- Kč dostanu se na hodnotu, kterou můj vůz ztratil kvůli předmětné škodné události, ve výši 50 670,- Kč. Toto je dle mého výpočtu, podloženého reálnými fakty s přiloženými odkazy hodnota, kterou můj vůz ztratil kvůli předmětné škodné události.
Dále, podle § 2969, odst. 1 zákona č. 89/2012 Sb. (nový občanský zákoník), mám kromě nároku na náhradu nákladů na opravu vozidla také nárok na náhradu poklesu obvyklé ceny opraveného vozu. Ústavní soud, již několikrát rozhodl (ve svém nálezu spis. Zn. II. ÚS 795/16, ze dne 27.4.2017), že náhrada škody musí proběhnout v plné výši a kompenzovat i pokles tržní hodnoty vozu, kdy Nejvyšší soud ČR pak (v rozsudku spis. Zn. 25 Cdo 2782/2017, ze dne 11.10.2017) potvrdil, že závěry obsažené ve zmíněném nálezu Ústavního soudu (spis. Zn. ÚS 795/16) se uplatní i při postupu podle aktuálního nového občanského zákoníku (účinného od 1.1.2014). Citace článku z portálu mesec.cz (v odkazu č. 4 níže).
3. Při ohledání poškození mého vozu autorizovaným servisem BMW Kopecký, došlo k předběžnému vyčíslení nákladu na opravu vozidla v minimální výši 80 000,- Kč (kopii potvrzení s razítkem a podpisem autosalónu přikládám v příloze č. 2). Předpokládaná doba opravy mého vozidla je 10 pracovních dní.
4. Během opravy svého vozidla budu nucen zapůjčit si náhradní vůz odpovídající mému (vzhledem ke své profesi, kdy reprezentativní vůz je pro mne nutností). Společnost BMW Kopecký je ochotna zapůjčit mi vůz po dobu opravy mého vozu za částku 2 125,- Kč vč. DPH za každý zapůjčený den. Budu-li tedy mít vůz zapůjčený po dobu 10 dnů, částka kterou budu muset společnosti BMW zaplatit je rovna 21 250,- Kč.
5. Má hodinová sazba činí přibližně 500,- Kč. Doba obětovaná vyřizování pojistné události kvůli Vašemu klientovi mi zabrala přibližně 10 hodin mého času. Tento však nebudu započítávat.
Sečtu-li tedy veškeré náklady, které mne čekají, dostanu se na následující částky:
- 50 670,- Kč (pokles tržní hodnoty vozidla)
- 80 000,- Kč (minimální cena opravy vozidla autorizovaným servisem)
- 21 250,- Kč (cena pronájmu vozidla odpovídající kategorie)
151 920,- Kč CELKEM
Částka, kterou mi chce Vaše pojišťovna za poškození mého vozu uhradit však činí pouhých 27, 85 % z částky, která je dle mého názoru a výpočtu reálná.
Tímto prosím o znovuotevření pojistné události č. 18/9451/xxx a přehodnocení likvidační částky za poškození mého vozidla BMW.
Děkuji za kladné vyřízení,
S pozdravem,
Ing. Jakub Sechovec
kontakt:
secho@email.cz
Přílohy:
příloha č. 1 – faktura za zakoupený vůz BMW F30 330D
příloha č. 2 – kopie předběžné kalkulace ceny opravy autorizovaným servisem BMW
Odkazy:
odkaz č. 1:
https://www.cnb.cz/cs/financni_trhy/devizovy_trh/kurzy_devizoveho_trhu/denni_kurz.jsp
odkaz č. 2:
https://www.povinne-ruceni.com/clanky/co-je-to-amortizace-vozu-a-jak-se-pocita/
odkaz č. 3:
https://www.automobilrevue.cz/rubriky/truck-bus/praxe/finance-kolik-stoji-vozidlo-po-havarii-1_46043.html
odkaz č. 4:
https://www.mesec.cz/clanky/co-vsechno-vam-musi-pojistovna-z-povinneho-ruceni-proplatit-po-havarii-vozidla/