no ... nejen ČS má tyto problemy. Problemy podobného typu ma i Živnostenska banka, která také neumožňuje rušení zadaného jendorázového příkazu s dopřednou platností přes NetBanku. Navic ŽB jakoukoliv platbu coby jednorazovy platebni prikaz zadany pres el. platebni kanaly do 1 minuty od zadani prebira ke zpracovani, i presto ze platba je zadana treba s rocni doprednou platnosti, takze uz v podstate po 20 sekundach od zadani nemate platbu ani moznost upravit, natoz zrusit. Dle mehonazoru kardinalni chyba banky. Banka by mela prebirat platbu ke zpracovani az v dobe kdy ma byt platba provadena, nikoliv rok predtim.
Pravdou je, že banka umožnuje, aby jste si zašli na pobocku (nutno podtknout ze pocet pobocek a jejich oteviraci doba u ŽB je naprosto pro klienta nesmyslna) a tam platbu diky nekolika urednim vykonum zrusili.
U banky ktera ma 5 a pul pobocek po republice a mela by se snazit s klienty komunikovat co nejvice online me toto tedy take zarazilo, jeste o to vice ze kdysi tyto prikazy z Netbanky rusit sly, ovsem jednoho dne ŽB ustrihla klientum tipec, tuto moznost zrusila a na strankach NetBanky se objevilo velmi vtipne oznameni stylu "Vzhledem k castemu ruseni zadanych prikazu pomoci NetBanky byla moznost ruseni prikazu bankou zrusena ...". V dobe elektronickeho a neprimeho bankovnictvi vskutku pridana hodnota k primemu bankovnictvi, kdy misto rozsirovani sluzeb banka zakladni slizby neprimeho bankovnictvi nesmyslne a dle meho nazoru bezduvodne omezuje. Ostatne dodnes jsem od ŽB k tomuto problemu nedostal i pres nekolikere mailove urgence zadne rozumne vyjadreni vysvetlujici tento postup.
takze zaverem bych rekl "nejste v tom sami, jedeme v tom s vami a to i v jinych bankach ...." :o(
je to otazka narocnosti, leckdo by si radsi priplatil za kvalitnejsi sluzby. ŽB je velmi dobra banka, ale v hodne smerech ma oproti konkurenci hodne co dohanet, coz ji dle meho nazoru samtne skodi a melo by byt v jejich zajmu tyhle nedostatky co nejdrive dotahnout. Pak by pomer stavajici cena / vykon byl nejlepsim na trhu českého bankovnictví a pro banku by to jiste znamenalo velký přínos v počtu klientů.
Ja bych osobne u ZB ocenil toto:
1. Predevsim poradny backend NetBanky. Soucasna verze, ktera vyzaduje MSIE, me privadi k zurivosti, protoze jenom diky NetBance musim na svem pocitaci jeste trpet IE a pravidelne aktualizovat system, protoze skoro co tyden, to dira.
2. Umoznit ruseni prikazu a zavedeni informaci o blokacich na platebni karte tak, jak to ma jEbanka.
Ale obavam se, ze ZB je tezkopadny moloch a vykasle se na to. Tento tyden jsem komunikoval s Oddelenim vyvoje systemu a byl jsem z toho dost zklaman. Misto aby delali (stranky nebo pravdepodobne i tu Netbanu) veci tak, aby to slapalo na vsem a pripadne upravili kod respektujici standardy tak, aby tomu rozumel i Explorer (ktery na standardy dost pece), udelali to presne naopak - napsali to pouze pro Explorer a ostatni - mate smulu.
Co me na tom nejvic zarazi je fakt, ze neni vic pracne nebo slozitejsi misto nestandardni metody AAA pouzit BBB, ktera dela to same a je to dle standardu. Zkratka tam rovnou picnou AAA a ostatni si muzete polibit, jste mensinovi a jeste navic hodlate respektovat standardy? To nas nezajimate.
Moc rad bych se pletl...
no ... problematika je trochu sirsiho razu ...
Timto problemem trpi vetsina bankovnich systemu v ČR, zdaleka nejen ŽB a to z jedineho duvodu: tyto systemy pro vetsinu bank vyviji jedna a ta sama spolecnost a sice BSC (http://www.bsc.cz/), coz je ostatne take poznat z toho jak systemy vypadaji (stejne zabezpeceni pomoci certifikatu, stejna nekompatibilita s ostatnimi OS a prohlizeci apod.). Stejny system jako u ŽB naleznete i u internetbanky GECB, HVB, ČS atd. atd. atd.
Veskere upravy na systemu Internetoveho bankovnictvi tedy musi jak ŽB tak i dalsi banky zadavat teto firme ktera je nasledne realizuje. Samozrejme uz toto samo o sobe neni moc ohybatelne reseni, protoze to neco stoji a banka je zavisla na dalsi instituci, kdyz se k tomu jeste pridam drevenost ŽB a jejiho oddeleni primeho bankovnictvi (take mam za sebou jiz nekolik desitek emailu s timto oddelenim a nutno prizna ze muj dojem je ze ŽB do tohoto systemu nechce investovat vic nez je nutne za cenu toho ze to v podstate nic neumi v porovnani s jinymi bankami), vychazi z toho prave takovy system.
Bohuzel se zde vubec neprojevuje naskok ŽB oproti ostatnim bankam, ktery ŽB ziskala tim ze byla mezi prvnimi kdoz prime bankovnictvi zavedli, bohuzel jejich technologie patri mezi posledni, byt jedoduche coz vetsina lidi take ocenuje. Ale absence nekterych naprosto zakladnich funkci primeho bankovnictvi je tu hodne znatelna.
Škoda, ŽB je výborna banka, ale v techto technickych vecech ponekud zaostava, na ukor svuj i svych klientu.
No tak v tom pripade to vzdavam uplne. Dostal jsem informaci, ze to pry testuji se Sunovskou (cti Microsoftem nezprasenou) Javou a pry to dela problemy. Ale pokud je to tak, ze jim to dela nejaka treti strana, ktera to navic dela i vsem dalsim, tak na to asi mohu zapomenout.
Nicmene moje puvodni postesknuti se tykalo i jejich normalnich webovych stranek a ty si (dle toho, co jsem vyrozumel ze vzajemne komunikace) delaji sami.
Stranky nepochybne ano, nicmene me pripadaji celkem prehledne a umerne tomu jak casti je clovek navstevuje a co na nich hleda mi pripadaji dostacujici.
Co se internetbankingu tyce, tam je to sporne. dobre mireny napad dobre podany do ŽB ma dle meho narok na to se ujmout, otazkou je za jak dlouho. Je to videt i na redisegnu NetBanky, ktery mel puvodne probehnout uz na zacatku roku, je brezen a jeste stale neni.
Myslim ze ale jadro aplikace (tedy problem only IE nikdo meníit nebude).
O to, aby NetBanka byla platformove nezavisla, zadam banku uz pres rok. Neuspesne. A pokud mi navic to jejich oddeleni k tomu, ze diky jejich s prominutim podelanemu Javascriptu nevypisuje oteviraci hodiny, sdeli, ze stranky "optimalizuji" pro MSIE a zbytek neresi, ackoliv by to ZADNY TECHINICKY problem nebyl (v tomto konkretnim pripade, misto aby se na formular odkazovali document.forms['jmeno'], odkazuji se na nej pouze jmeno, coz je samozrejme nenormalni), opravdu si nedelam iluze, ze zacnou resit pripad, kde to opravdu technicky problem bude. Protoze i kdyz jsem ten problem nasel a poslal jim reseni (coz si myslim, ze by mela byt prace prave toho oddeleni a ne moje, nejsem vubec webovy programator), tak mi zopakovali, ze se zameruji na IE a at to zkratka pochopim.
Je to pro ne jednodussi. Podivate-li se na statistiky pouzivani jednotlivych prohlizecu, bude Vam jasne proc. Optimalizovat neco jen pro IE umi kazdy prumerny programator webu.
Myslim ze se budeme smirit s timto bremenem. Me osobne toto nevadi zdaleka tolik jako nefunkcnost nebo dokonce absence nekterych zakladnich funkci internetoveho bankovnictvi. Ale v tomto jsem vytrvaly a snazim se mit trpelivost s ŽB nejak na toto tema neustale konzultovat.
Myslim ze pouze pokud bude dostatek klientu poukazovat na ruzne nedostatky, tak s nimi bude banka nejak nakladat. Jinak upadne do nevedome zkostnatelosti. Na druhou stranu je potreba spoustu veci i chvalit, aby bylo bance jasne ze dela leccos dobre.
"Statistiky používání jednotlivých prohlížečů ..."
Je samozřejmé, že pokud se s Mozillou do systému nedostanu, tak si se skřípěním zubů nainstaluji někam ten MSIE a že pak v tom systému mají 100 procent přístupů z MSIE. Něčemu takovému se ale nedá říkat statistika.
Jinak Živnobance jsem i nabízel, že analýzu toho, proč to nechodí pod WINE nebo v Mozille, pro ně udělám, pokud mi dají člověka, který bude schopen bavit se o technických věcech. Řekli, že ano, a už se neozvali.
ja myslel statistiky pouzivani prohlizecu na celem netu, ne v ŽB a myslim ze se shodneme na tom ze MSIE ma nepopretelnou konkurenci, byt se nam to libit nemusi. Na druhou stranu, neni na nem zase nic tak hrozneho, rozhodne lepsi nez NN.
k tomu druhemu, nejste sam, ale jak trady uz bylo receno. ŽB si toto nedela sama a externi firma si do toho nenecha kecat. ostatne snad jedina banka ktery funguje netova banka pod vsim je eBanka, o ostatnich si rozhodne jist nejsem, ale rekl byhc ze to je vsechno IE only.
Ja to beru, ze je IE dominantni, chapu, ze je-li treba se rozhodnout BUD a NEBO, tak to vyhraje Exploder, ale on problem v 90% procentech pripadu neni BUD Exploder NEBO neco jineho, ale BUD prakticky vsechny prohlizece NEBO jenom Exploder. I proto moje otazky znely takto:
1. Proc to nenapisou dle standardu DOM a pripadne neudelaji priohnuty kod pro dementni Explorer, ktery DOM zkratka korektne nepodporuje? Jedina odpoved, ktera me napada, je ta, ze misto aby to delal odbornik, tak to dela nejaky nedouk ve stylu dle knizek "Webmasterem za 10 minut snadno a rychle" a to mi prijde spatne.
2. Pokud jim chybu najdu a poslu dokonce opravu, prijde mi opravdu jako vrchol arogance se na to vykaslat s poznamkou, ze stejne vetsina lidi pouziva IE (prestoze ta opravena verze chodila v IE samozrejme taky). To je opravdu hulvatske chovani.
Ohledne internetbankingu - tak minimalne jeste Ceska sporitelna beha i pod Mozillou, dle informace kolegy, co to pouziva.
1) u Ceske sporitelny funguje bez problemu
2) v CSOB ani nahodou - kdyz jsem jim psal, odpovedeli mi takhle:
Dobrý den,
v současné době není aplikace podporována pro jinou platformu než MS IE.
Pracujeme na řešení, které bude podporovat i jiné platformy a mělo by být
dáno do provozu ještě v letošním roce.
servis24 mi bezi pod mozillou - sice je tam nejaka hlaska o nekompatabilite, ale bezi
jinak kdo dela stranky ie only je mamlas a mel by se zabyvat necim jinym
nevim, jak jsou ty stranky i bankovnictvi delany, ale myslim, ze problem ie only znamena, ze je to napsano v microsofti jave, ktera je uz v novem sp xpecek je odstranena a nahrazena sunovskou javou (rozhodnuti soudu) - ale skutecne si nejsem timhle moc jistej..., takze drive nebo pozdeji se objevi na strankach nejenom ie only ale ie a stara ms okna only - nebo to pak konecne prepisou a bude to fungovat skutecne pod vsim....
uz aby to bylo....
to nejste jedinej, certifikaty je vopruz, lze je pouzit na minimu mistech. ŽB to komentuje tim ze je to pry i priprava na budouci digitalni podpisy. To ale ani podle me neni duvod k tomu aby nemohlo byt vice druhu autorizaci. Ted nemam na mysli zrudnost typou ČS a sic ejen jmenoa heslo, ale treba kalkulacky, nebo leste lepe autorizaci pomoci mobilu, coz je asi to nejlepsi co existuje, s nulovymi naklady. Ale pry se na tech certifikatech bude pracovat.
Bohuzel za toto ŽB ani moc nemuze, pac firma ktera jim to dela to zrejme jinak neumi (viz Inet banka v GE apod.) :o(
Mě by stačila i taková "light" verze účtu. Prostě možnost převádět jenom na předem schválené účty. Prostě bych na pobočce na papíře odevzdal seznam schválených účtů a jenom na ty by se dalo posílat. Pak by skutečně mohlo být "zabezpečení" jen ve formě jméno + heslo.
Evetuelně k tomu přidat účty prověřených společností, které by např. s bankou uzavřeli smlouvu, že na požádání platby v rozumném časovém horizontu vrátí (třeba plynárny, elektrárny, pojišťovny, ...).
Tahle "light" verze by úplně klidně mohla existovat vedle té normální.
ad 1. dle meho nefunguje, neb ČNB tusim blokuje veskere platby ktere jsou smerovany do UB, takze tma nikdy nedojdou a vraci se zpet
ad 2. neda, pobocky jsou zavrene. neni kde zaplatit
ad 3. viz ad 2. dle meho nazoru neni moznost nyni ziskat vypisy, rozhodne ne na pobocce. Jedine jeslti je banka posila postou i v tom stavu ve kteremn se nyni nachazi
to je dobra otazka, ale tady zadna univerzalni odpoved neni. to by chtelo zjistit primo u UB co ma klient dale delat se svymi zavazky vuci bance aby se to neobratilo proti nemu zahy. Nicmene nema-li klient moznost bance penize dodat, nemel by byt za toto pravne odpovedny. Je na bance aby v teto specificke situaci stanovila podminky jak s ni budou klienti komunikovat.
To mě se u ŽB podařilo ještě něco "lepšího". Kupoval jsem si dovolenou přes Internet u německé cestovky. Odpoledne jsem v pobočce vyplnil a odevzdal příkaz s dnem splatnosti "zítra". No a pak jsem zjistil, že jsem uvedl špatné číslo účtu . Druhý den jsem do banky došel a příkaz změnil. Dokonce mě to nestálo ani korunu navíc.