Hlavní navigace

Obchodníci nehrají vždy fér. Můžeme si za to ale sami, zboží často nepřebíráme

1. 11. 2017
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

 Autor: Depositphotos
Obchodníci vymýšlí různé triky a finty, jak nás jako zákazníky přimět platit online. Lidé si za to ale mohou sami. Zboží ve výdejnách či na dobírku často nepřebírají a obchodníci tím prodělávají.

Nakupování přes internet a provádění plateb přes internet je v současné době naprosto běžně využívanou záležitostí. Při objednávání zboží z internetových obchodů lidé volí ve většině případů dobírku. O tom jsme psali v článku Budoucí nakupování bude bez pokladen. Platbu zajistí mobil a senzory.

Ačkoli je ale dobírka mezi Čechy nejpopulárnější, obchodníkům a provozovatelům e-shopů se to příliš nelíbí. Snaží se tak své zákazníky různými způsoby přimět k tomu, aby platili takovou metodou, která je pro obchodníky výhodnější. Jejich triky jsou jednoduché a odhalíte je snadno. Vyplynulo to z přednášky Pavla Sikory na E-Business Akademii.

Nejlepší jsou peníze, které mám hned

Pro každého obchodníka je nejlepší situace, kdy si zákazník vybere zboží, umístí jej do košíku a při dokončení objednávky jej ihned zaplatí. Nejjistější je proto v těchto případech on-line platba platební kartou. Všechny další metody představují pro obchodníka více méně riziko, kdy on své peníze nemusí dostat.

Dobírku vnímají obchodníci jako nejrizikovější. A je to i logické. Mnoho lidí volí variantu dobírky právě proto, aby si mohli nákup ještě rozmyslet, ačkoli zboží je už na cestě. Během toho, co tedy obchodník vyřizuje objednávku a předává ji přepravní společnosti, zákazník se vlastně ještě nerozhodl pro nákup, ačkoli objednávku potvrdil. Naopak přemýšlí, jestli se neunáhlil a nenakoupil něco, co ani nepotřebuje, jestli danou věc opravdu chce a jestli by jinde nepořídil levněji. A pokud vyhodnotí, že ano, zboží jednoduše nepřevezme. A protože nezaplatil, o nic ani nepřichází. Je to sice vůči obchodníkům nefér, ale s tím si někteří hlavu příliš nelámou.

Obchodník má pak však dodatečné náklady. Platí totiž přepravní společnost hned dvakrát. Podruhé mu totiž musí zboží dovést zpět. Někdo ho následně musí vybalit a zařadit zpět do prodeje. Pojí se s tím i administrativní náklady a někteří obchodníci pak zboží již vrací na krám s tím, že je použité, a nikoli nové. A marže na výrobek tím klesá.

Stejná situace se může odehrát i v případě osobního odběru, kdy se zákazník na místo nedostaví a zboží se po nějaké době musí odeslat zpět do skladu. Opět s tím měl někdo práci a opět byla zbytečná.

Ani platební metodu PayPal nevnímají obchodníci dobře. Sice jde o platbu online, je provedena hned a rychle, ale s jejím využíváním se pojí určité poplatky, které už pro obchodníka tak výhodné nejsou.

Statisticky jsou však problémy i v případě platby bankovním převodem. Ve chvíli, kdy má zákazník učinit aktivní kroky, přihlásit se do svého internetového bankovnictví, zadat číslo účtu, konstantní symbol, variabilní symbol, specifický symbol, částku atd., vzrůstá procento případů, kdy si během celé akce zákazník nákup rozmyslí. Tady sice nedošlo k balení zboží a odesílání, takže ztráta je minimální, ale nedošlo fakticky k prodeji zboží.

Triky a finty

Někteří obchodníci vycházejí svým zákazníkům vstříc. Při volbě plateb automaticky na prvním místě nabídnou takovou platební metodu, kterou jejich zákazníci používají nejčastěji. Statisticky tak mají největší šanci zákazníkovi vyhovět. Situace se ale dá i otočit. Někteří obchodníci mají s dobírkami a dalšími metodami špatné zkušenosti a vymýšlí tak varianty, jak od nich zákazníky odradit.

Mezi nejběžnější a nejjednodušší trik obchodníků tak patří, když pořadí jednoduše obrátí ve svůj prospěch. Začne tedy tím, že na prvních místech bude platba kartou online a následovat budou nejméně rizikové varianty až po ty nejvíce rizikové z hlediska obchodníka. V tomto případě sází na to, že zákazník zvolí první nabízenou možnost, zaplatí a peníze se pošlou ihned.

Někteří zajdou ještě dál a pro ně nevýhodné platební metody schovají. Na začátku seznamu se tak objeví varianty platby online a poté někde dole tlačítko „další platební metody“, kde se již skrývá dobírka, osobní odběr atd. Opět obchodník sází na to, že si zákazník ani nemusí všimnout a ve spěchu vybere z toho, co má před očima.

Jiní jdou opačnou cestou a zkouší například zvýhodnit online platební metody. Vyhlásí soutěž o ceny, do které bude zařazen ten, kdo zaplatí online. Nebo sníží takovému zákazníkovi cenu poštovného.

Další metodou je ovlivňování prostřednictvím informačních boxů. Například vás u platebních metod obchodník informuje, že při online platbě je zboží expedováno rychleji a ukáže vám porovnání, kdy zboží dostanete podle jednotlivě využitých variant.

A jako poslední variantu někteří volí znemožnění platby přes rizikové metody. Zruší tedy možnost zasílání na dobírku a chtějí peníze jen předem, i kdyby přes platbu z účtu na účet. Nebo zruší výdejny, na kterých si zákazníci zboží nepřebírali.

skoleni_15_4

Férovost na obou stranách

K tomu, aby obchod proběhl ke spokojenosti všech, tedy obchodníka i kupujícího, je potřeba férovost na obou stranách. Je potřeba, aby zákazník učinil objednávku až ve chvíli, kdy zboží skutečně chce, má na něj peníze a ví, že si ho převezme. Pak je jedno, jakou platební metodu zvolí. Praktika, kdy si ale zboží objedná, někdo s tím má práci a náklady a zákazník teprve dumá, jestli opravdu jo, či ne, není seriózní. A může vlastně i trochu za to, že obchodník pak na situaci reaguje po svém.

Chování obchodníků také není férové. Vychází však ze statistik, kdy při platbě kartou ihned je velice malé procento zrušení objednávek či nepřevzetí zboží, zatímco u plateb při převzetí či dobírek se procento výrazně zvyšuje. Manipulace s platebními metodami, falešné recenze a podobné praktiky jsou pak jen reakcí na to, jak se zákazník v minulosti choval.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Psaním jsem skloubila své znalosti ze studií financí a žurnalistiky. Ráda se učím nové věci, tančím a běhám.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).