Hlavní navigace

O stavebním spoření, které se nechtělo dát vypovědět

14. 1. 2008
Doba čtení: 9 minut

Sdílet

Propadlý občanský průkaz a nedostatek úsilí vašeho finančního poradce. Tak málo stačí, abyste si při výpovědi staré smlouvy o stavebním spoření a při sjednávání smlouvy nové zadělali na vleklé problémy. Alespoň u Buřinky od České spořitelny.

Můžete se pak třeba měsíc a půl od schůzky s poradcem, po několika vašich telefonátech, kontaktech s asistenční linkou a s formulářem na internetu dozvědět, že stavební spořitelna o vaší výpovědi nic neví.

Stavební spořitelna České spořitelny (SSČS) se svým počítačovým systémem Sirius naopak umí i na měsíc propadlou občanku založit nový účet. Pokud si toho nevšimnete vy ani váš poradce, počítač ani nikdo další vás na nesrovnalost už neupozorní. Hlavně, že finančnímu poradci přijde jeho provize za uzavřenou smlouvu. Ale popořadě.

<calculator id=„2“></calcu­lator>

Sympatický start

K mladým lidem mám obecně spíše důvěru. Když mi proto začátkem listopadu loňského roku zavolal mladík, říkejme mu třeba Robert, a upozornil mne, že mi u Buřinky končí stavební spoření, neváhal jsem mu naslouchat. Představil se mi jako finanční poradce a sdělil mi důvod svého telefonátu. Připomněl mi, že své končící stavební spoření bych si mohl vypovědět na každé pobočce České spořitelny. Hned mě ale varoval, že na pobočkách toho mají moc, a proto často neposkytují standardizované informace o dalších možnostech spoření. Nabídl se mi tedy, že mi se vším rád poradí. A já si s ním sjednal schůzku na centrále SSČS v Praze na Vinohradské třídě.

Kluk tak na konci dvacítky, na začátku třicítky – dobře oblečený, výřečný a ochotný, takový dojem na mne Robert udělal na naší první schůzce. Bylo to vlastně ale i naše poslední osobní setkání. Bez průtahů jsme spolu sepsali návrh na výpověď mojí staré smlouvy o stavebním spoření. Robert mi doporučil, ať tam ještě co nejdříve pošlu co nejvíce peněz tak, abych měl nárok na maximální státní podporu ve výši 4 500 korun (pozn. red.: státní podpora pro smlouvy uzavřené od 1.1.2004 je max. 3 000 Kč ročně). Jediné zdržení způsobila má zapomenutá kartička od studentského účtuČeské spořitelny. Nicméně Robert si správné číslo pohotově od kolegů zjistil a zapsal ho do vypovídané smlouvy.

Bleskově jsme dali dohromady i návrh na uzavření smlouvy nové. Tady jsme se jen chvíli pobavili nad výší cílové částky a o výhodnosti kombinování stavebního spořenípodílovými fondy. Stejně jako na výpověď i na sepsání nové smlouvy si Robert půjčil můj občanský průkaz a opsal z něj jeho číslo a datum platnosti. Během půl hodiny bylo celé setkání u konce. Já dostal na rozloučenou jen pokyny, kdy a kam poslat ještě peníze.

Robert zdůraznil nutnost zaslat tisícikorunu na nový účet (1 % z cílové částky) jako poplatek za jeho založení, a to co nejrychleji. Později jsem se dozvěděl, že právě to bylo jeho hlavní motivací – zdroj jeho provize. Já byl každopádně rád, že se to všechno tak rychle a dobře vyřešilo. Ještě ten den odpoledne jsem zadal všechny platby. Byl pátek.

Problém neplatné občanky

Idylka neměla ale dlouhého trvání. Hned příští pondělí mi Robert zavolal. Nechal si ode mne ještě jednou nadiktovat datum platnosti mého občanského průkazu a potvrdil si to, co – na rozdíl ode mne – už věděl. Platnost mého OP končila v polovině října, tedy měsíc předtím, než jsme na něj podali žádost o výpověď staré a založení nové smlouvy. Samozřejmě jsem se omluvil, termín propadnutí občanky jsem nevedl v patrnosti.

Hned jsem proto zašel na úřad své městské části v Praze a zažádal si o nový průkaz totožnosti. Starý mi pro jeho neplatnost úřednice zabavila a dala mi alespoň přechodné číslo. Právě to po mně chtěl Robert – prý mu stačí. Na úřadě sice tvrdili, že by toto číslo s hvězdičkou bance stačit nemělo a ať raději nahlásím číslo pasu. Věřil jsem ale slovům svého mladého finančního poradce. V telefonátu mne požádal, ať mu nově získané číslo pošlu jako SMS. Poslechl jsem a bral to jako vyřízenou věc.

Pak už jsem jen čekal, kdy mi přijdou peníze z vypovězené smlouvy. Žádal jsem o zkrácenou výpovědní lhůtu, výpověď zadával přímo na centrále, takže tak do 14 dnů jsem je měl mít na účtu. Alespoň jsem si to myslel.

Výpověď nezadaná i po dvou týdnech

Situace s mým stavebním spořením vypadala příznivě ještě týden po schůzce s mým finančním poradcem. Tehdy mi od SSČS přišla poštou informace, že platba dobře došla, cílová částka je dosažená (a překročená) a že další peníze už účet nepojme. Kvitoval jsem to s povděkem a říkal si, že vše je na dobré cestě. Ale nebylo.

Na konci listopadu jsem chtěl zavolat Robertovi, abych se ujistil, že výpověď probíhá v pořádku. Opakovaně se mi ho v několika pracovních dnech nedařilo dovolat. Zavolal jsem si proto na informační linku. Potvrdili mi na ní, že při výpovědi podané v polovině listopadu (s prominutou tříměsíční výpovědní lhůtou), bych měl mít v posledních listopadových dnech peníze už na sporožirovém účtu. Ale nebyly.

Operátor z informační linky mi tvrdil, že k detailům mojí smlouvy nemá přístup. Rozhodl jsem se proto využít kontaktního formuláře na webu SSČS. Všechno jsem mu vypověděl a čekal na vyjádření. Přišlo začátkem prosince. „Dovolujeme si Vás informovat, že stavební spořitelna do dnešního dne Vámi podanou výpověď neobdržela,“ šokovala mne na úvod odpověď. „Kontaktovali jsme proto Roberta, který Vás v této záležitosti bude zpětně informovat, aby nám výpověď zaslal k provedení, pokud je řádně vyplněna,“ snažil se mne e-mail aspoň trochu uklidnit.

Protože mi Robert nezavolal, podle instrukcí jsem se ho jal znovu volat sám. Tentokrát už úspěšně. Tvrdil mi, že se asi pětkrát ujišťoval o tom, že přechodné číslo občanského průkazu, které jsem mu dal, na výpověď stačit nebude. To číslo, o kterém mne předtím sám říkal, že je plně vyhovující (nikoli tedy dřívější číslo neplatného OP, ale ještě ne číslo OP nového). Nakonec prý ale zjistil, že by i přechodné číslo stačit mělo. Ačkoli už jsem měl nový průkaz totožnosti, hovor jsem v dobré víře ukončil.

Nová výpověď na Silvestra už s novým poradcem

Robertem jsem se naposledy slyšel v polovině prosince. Tehdy si ode mne vyžádal nakonec ještě číslo nového OP. Pro jeho zaneprázdněnost, o které se v telefonátu zmínil, jsem mu ho poslal přes SMS. Tehdy jsem mu stále ještě, ačkoli o poznání méně, věřil.

Dny plynuly, přešly Vánoce a peníze ze smlouvy vypovídané v polovině listopadu stále nikde. Na Silvestra jsem proto znovu zavolal na informační linku a byl už vnitřně dost rozhořčený. Operátorka mi vyšla vstříc a slíbila, že všechno zjistí. Po půlhodině mi zavolala. A k mému úžasu mi sdělila, že na centrále SSČS o mé výpovědi nic nevědí. Zato evidují, že jsem si založil nové stavební spoření. Že to bylo na neplatnou občanku, to jim bylo asi jedno.

Ještě poslední a zároveň pracovní den v roce jsem se vypravil před polednem do Vinohradské, abych si nechal vysvětlit, jak můžou nevědět nic o papíru, jehož kopii jsem si s sebou vezl. Stihl jsem do budovy vstoupit za pět minut dvanáct a v poledne měla končit pracovní doba. Už operátorce na informační lince jsem řekl, že s „mým“ Robertem, kterého mi opět doporučila kontaktovat, nechci nic mít nic společného. Nevěřil jsem mu. Proto jsem uvítal, že si mne ke stolu na centrále SSČS pozval pro mne starší, důstojný a nikam nespěchající poradce. Říkejme mu třeba Štěpán.

Štěpán byl z mého případu překvapený. „Jo vidíte Roberta, novou smlouvu si ohlídá – z té má provizi. Ale výpověď staré, to je jen práce. Tu nechá být,“ řekl mi. Společně jsem napsali novu výpověď mé staré smlouvy a sepsali zadání smlouvy nové – už na platný OP. Štěpán se předtím několikrát nechal ode mne ujistit, že na novou smlouvu uzavřenou s Robertem na neplatnou občanku jsem nic neposlal. O tom jsem ho ubezpečil a na zřizovací tisícikorunu jsem přitom zapomněl. Popřáli jsem si vše nejlepší do roku 2008 a já poděkoval, že tu se mnou zůstal čtvrthodinu přes svoji pracovní dobu v poslední den v roce.

<calculator id=„15“></cal­culator>

Protažení až za Nový rok

Doma jsem si na odeslaných tisíc korun vzpomněl. Na Štěpánův e-mail z vizitky jsem mu proto o tom poslal zprávu. Hned první pracovní den v novém roce mi nejdřív napsal zprávu, že se musíme ještě jednou sejít. Pak mi i zavolal a vysvětlil proč. Museli jsme se vypořádat se zbytky Robertovy zbrklosti a se státním příspěvkem na letošní rok.

Výpověď zadaná na Silvestra samozřejmě do konce roku už proběhnout nestačila. Museli jsme proto na stále existujícím účtu nastavit, že nežádáme o státní podporu. Totéž na účtu, který zakládal na neplatný OP Robert. Tento účet-neúčet, v počítači způsobně vedený i přes kolizi data jeho zaležení a konec platnosti průkazu totožnosti, jsme nechali také vypovědět. Se zakládací tisícikorunou jsem byl už připravený se rozloučit.

Štěpán mi za vzniklé problémy chtěl dát na účet nějaké peníze ze svého. Jeho džentlmenskou nabídku jsem ale odmítl, on za nic nemohl. Dal mi proto alespoň cestovní tašku, kterou měla Buřinka dávat ke každé nové smlouvě. Od Roberta jsem žádnou nedostal. Ani mi o ní řekl. Vůbec se nedivím.

dan_z_prijmu

Ponaučení?

Až budete vypovídat smlouvu o stavebním spoření a/nebo žádat o založení spoření nového, zkontrolujte si dobře sami platnost svých dokladů. Finanční poradce ani počítače to za vás udělat nemusejí a zaděláte si zbytečně na problémy tak, jako já sám. Nevěřte také líbivé dynamičnosti mladých finančních poradců. Mějte na paměti, z čeho mají provizi a z čeho ne. Starší poradci možná postupují pomaleji, ale třeba i proto stíhají více myslet na vaše potřeby. Alespoň takové ponaučení jsem si ze svojí epizody se stavebním spořením odnesl já.

Poznámka redakce

K publikované glose se nám vyjádřila Zdenka Blechová z oddělení firemní komunikace Stavební spořitelny České spořitelny, jejíž reakci otiskujeme:

Vzhledem k tomu, že máme k dispozici pouze pohled klienta na vzniklou situaci a nemůžeme na základě jeho výpovědi identifikovat prodejce, s nimiž jednal, vychází naše odpověď pouze z jeho výpovědi.

Příběh klienta je typickým příkladem situace, kdy zdánlivé “banální“ přehlédnutí může přinést nepříjemné komplikace bez ohledu na to, kdo je způsobil. V tomto případě sice, jak přiznává sám klient, na začátku za vznik situace nesly odpovědnost obě strany – klient i externí partner České spořitelny (ČS), který s klientem sepisoval výpověď smlouvy i s ním sjednával uzavření nové smlouvy, ale jeho další postup vůči klientovi byl především v rozporu s pravidly komunikace s klienty a bohužel ani jeho odbornost nelze hodnotit jako dostatečnou. Externí partner ČS měl jednat tak, aby ve spolupráci s klientem vyřešil tuto komplikaci co nejrychleji ve prospěch klienta.

V souvislosti s tím připomínáme, že klienti se mohou v takovýchto situacích obracet nejen na pracovníky, u nichž uzavírali smlouvy apod., ale mohou využít k rychlému vyřízení svých stížností postup uvedený v Reklamačním řádu Stavební spořitelny České spořitelny. Reklamační řád je zveřejněn na internetové adrese www.burinka.cz /Obchodní podmínky a je rovněž k dispozici ve všech obchodních místech (pobočky České spořitelny).

Litujeme, že se klient v tomto případě nesetkal s profesionálním přístupem externího prodejce a věříme, že bude dále využívat našich služeb už jen ke své plné spokojenosti.

U jaké stavební spořitelny máte úvěr nebo spoříte?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).