Skutečně zábavná to diskuze, každý je tady koukám odborníkem na bankovnictví. :-)
Low-cost banky jsou low-cost. Představa, že všichni si koupí trabanta, protože jim "stačí" je poměrně stupidní. Dokud potřebujete triviální věc typu zadat platební příkaz tak to nějak funguje, ale tím to končí. Komunikace s klientem je katastrofa, a když se něco pokazí, řešení je v nedohlednu. O prasárnách typu kýčovitý internetbanking a jeho testování na klientech v mBank nebo absence potvrzovacích SMS u 1+ akcích v Airbank se snad ani nemusíme bavit.
Pokud má někdo představu, že malé banky nějak výrazně přetáhnou klienty, asi žije v nějaké virtuální realitě. Krásně je to vidět na hypotečním businessu, který pro ně začíná být již ztrátový (viz článěk na měšci) http://www.mesec.cz/clanky/ceny-nemovitosti/
Co asi tak přesvědčí klienty ve velké bance přejít k chudé konkurenci, když náklady klesnou na podobnou úroveň? Nic. Proto taky spousta těch low-cost zázraků zase skončí.
No tak když už jste to načal, zapomněl jste dodat, že v té ČSOB to stále můžete předat písemně ať si to do toho systému ládují kdy chtějí. V cirkuse typu mBank vám rovnou pro jistotu odmítnou vydat potvrzení o tom, že jste ten dokument byť jen podal, pokud vůbec máte pobočku v dostupné vzdálenosti.
Nevím, ale se soukromými i různými firemními účty jsem si prošel snad všechny banky, teď mám účty také u placených i neplacených. Zkušenosti mám takové, že u "bezplatných" bank jsou ty produkty i personál na mnohem lepší úrovni. Ty placené mají sice nekonečnou škálu produktů a nepočítaně ceníků, ale pořádně se v tom nevyznají ani jejich vlastní zaměstnanci, když něco chcete, tak musíte xkrát na pobočku a několikrát to vysvětlovat, aby to pak nakonec stejně nešlo nebo to zmrvili. No a podstatný důsledkem výše uvedeného je, že ty placené banky v konečném důsledku nezvládají ani ty základní úkony, která mají bezplatné v malíčku.
Jako příklad je snadnost nastavení limitů u karet, historii v IB, nebo že např. ČSOB neuměla kartu poslat, ale jen předat při návštěvě pobočky, tak si mě pozvali a ani ji neměli ještě k dispozici, atd. Teď nedávno otevírání účtu: u "bezplatné" Equa 10 minut a naprosto profesionální přístup, u "placené" UCB 4 návštěvy pobočky, kdy neměli připravené dokumenty ani přes dohodnutou hodinu, ztracené cca 3 hodiny, vůbec žádné ponětí o produktech, po měsíci se ukázalo, že ze slíbeného bude fungovat jen 1/2.
Nedělám si iluze, že se to časem nějak nesrovná, ale v dané situaci jít do "placené" banky a očekávat odpovídající služby je sci-fi.
To je u těchto postbolševických mastodontů normální... Prostě spoléhají na to, že většina jejich klientů jsou dementi, kteří jsou buď neschopní nebo líní najít si informace.
Z trochu jiného soudku: Chci jet vlakem z Říčan do Kladna - Ostrovce. S ČD to stojí bez slev 83,- Kč, s jízdenkou PID 54,- Kč...
No klidně bych se nechal nazývat chudou konkurencí, kdybych měl 80/300 mega zisku a pár set tisíc klientů.
Měl jsem 20 let účet u ČS a zkušenosti tragické, poplatky astronomické.
Za stejné (i lepší) služby u low-cost neplatím buď nic, nebo symbolické poplatky. Proč bych měl např. platit několik set korun za poslání pár euro do sousedního státu?
Vklady do 100 tisíc € jsou pojištěné ze zákona, takže není důvod se bát a pokud rozdělíte riziko, tak si na těch pár drobných chvilku počkáte. Za tu úsporu to stojí. Tuším že lhůta výplaty z fondu pojištění vkladů byla nedávno opět zkrácená.
I naše SVJ přešlo k low cost a ušetřilo na každé příchozí/odchozí platbě 5-7 Kč, s paušálem je to pak ročně úspora cca 200 tisíc. Za základní služby typu přijmout a odeslat platbu.
Jen blázen bude tohle dobrovolně platit velké bankce, aby to jako dividendu poslala do Rakouska (či jinam).
Skutečně zábavná to diskuze, každý je tady koukám odborníkem na bankovnictví. :-)
A ku podivu docela ano. Značná část ze zdejších čtenářů má více než jeden účet a tak může porovnávat, často lépe, než ti tzv. odborníci, kteří mají minimální osobní zkušenost.
A k té komunikaci - je tak pár týdnů, co jsem potřeboval u České spořitelny zjistit jednoduchou věc - kolik stojí cizoměnový převod v rámci banky (tedy např. převod euro z mého účtu na účet jiného vlastníka).
První telefonát na infolinku: odpověď, že 220 Kč (špatně, to je za SEPA platbu)
Druhý telefonát: odpověď, že 100 Kč (špatně, to je za platbu v rámci Erste group, tedy např. z Rakouska do ČR)
Třetí telefonát: neví, zjistí, přišel mail s ceníkem, kde je to nejasné a proto jsem tam volal, takže opět na začátku.
Čtvrtý kontakt: odpověděl jsem na mail, následně přišla už správná odpověď - že to stojí stejně jako korunová platba (tedy asi 5 Kč, dle tarifu)
Tohle je věc, kterou si každý může ověřit, stačí si na infolinku ČS zavolat, pochybuji, že to za těch několik týdnů vylepšili.
Ono když dojde k nějakému problému, tak je jedno, jestli jde o malou nebo velkou banku, problém bude se všemi:
http://nazory.aktualne.cz/komentare/obcan-proti-bance-nema-sanci-nerovnost-zbrani/r~i:article:779983/
http://www.tyden.cz/rubriky/byznys/islandske-dluhopisy-dal-strasi-csob_126343.html#.VXAOPd-uP0o
http://www.ceskatelevize.cz/ct24/ekonomika/122569-klienti-zaluji-komercni-banku-kvuli-islandskym-dluhopisum/