Hlavní navigace

Nová služba usnadní dostat zpět peníze, které jste omylem poslali na účet někoho jiného

17. 10. 2022
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

 Autor: Redakce
Když pošlete peníze na špatný účet, musíte přes svou a příjemcovu banku zkusit kontaktovat majitele účtu a modlit se, aby peníze vrátil. Banky chystají službu, která tento proces zjednoduší a zrychlí.

V případě, že se při zadávání platby spletete tak, že svým překlepem vytvoříte jiné existující číslo účtu, čeká vás „papírování“. I kdybyste na to přišli hned po odeslání platby, vaše banka ji dle zákona nesmí zastavit a banka příjemce ji nesmí jen tak odepsat zpět směrem k vám.

Následně vám ale banka musí podle § 186 odst. 2 zákona o platebním styku  poskytnout součinnost v tom, abyste mohli své peníze dostat zpět.

Jaký je postup?

Pokud příjemce platby používá stejnou banku jako vy, můžete finanční ústav požádat, aby příjemce kontaktoval a vyzval k vrácení prostředků.

Počítejte s tím, že během procesu, kdy se snažíte získat své peníze zpět, budete muset doložit, že šlo opravdu o omylem zaslanou platbu. Například předloženou fakturou, výpisem z účtu, smlouvou, komunikací o platbě se zamýšleným příjemcem atd.

V případě, že platba doputovala do jiné banky, může jí ta vaše tuto žádost přeposlat, aby banka příjemce svého klienta s tímto požadavkem kontaktovala. Banka příjemce tedy předá žádost příjemci s dotazem, zda může platbu vrátit.

Pokud příjemce peněz nereaguje, musíte se znovu obrátit na vaši banku a vyplnit Žádost klienta o sdělení identifikačních údajů příjemce platby. Tato služba už bývá zpoplatněná.

Poté vám banka zpřístupní osobní údaje příjemce (obvykle jméno, adresu a datum narození), abyste ho mohli kontaktovat. Pokud nechcete čekat, až se tyto procesy vyřídí, můžete se pokusit příjemce kontaktovat tak, že mu pošlete na účet nějakou minimální částku a v poznámce ho požádáte o vrácení peněz sami.

Digitalizace reklamace platby

Od příštího roku by mohly první banky začít nabízet klientům možnost zadat reklamaci platby elektronicky.

Služba souvisí s novými standardy České bankovní asociace, které od letošního srpna upravují postupy bank při výzvách k součinnosti vyžádaných ze strany klientů. Cílem bylo tyto výzvy digitalizovat, aby si je banky nemusely vyměňovat přes dopisy. Od 1. 8. 2022 tak mají banky povinnost umět takovéto položky přijmout.

K výměně žádostí o vrácení platby mezi bankami nově dochází přes platební systém CERTIS, který provozuje centrální banka. Proces reklamace platby by se tak mohl zrychlit, aby klienti na své peníze nemuseli čekat tak dlouho. Bankám navíc v těchto případech ubude administrativa.

Nic se však nezmění na tom, že komunikaci mezi sebou povedou banky a i nadále bude na příjemci, aby omylem zaslané peníze vrátil.

Dvě banky končí s SMS, klienti musí přejít na autorizační aplikace. Ale přesto budou výjimky Přečtěte si také:

Dvě banky končí s SMS, klienti musí přejít na autorizační aplikace. Ale přesto budou výjimky

Zatím službu plánuje pár bank, ostatní (možná) později

Od příštího roku se službu chystá spustit Česká spořitelna. Klienti by mohli reklamaci špatně zaslané platby zadat z aplikace George. Zatím zde mohou klienti přes výpis plateb reklamovat platby provedené kartou.

V novém procesu žádosti si klient přímo v Georgi v transakční historii vybere platbu, u které chyboval, klikne na tlačítko a vyplní formulář žádosti, popsala serveru Měšec.cz Tereza Vogalová, expertka na platební řešení v České spořitelně.

Zdůraznila však, že i nadále zůstane na klientech, aby dokázali, že jde opravdu o chybnou platbu. Budou tedy muset připojit nějaké potvrzení, na kterém bude uvedené původní číslo účtu. Například fakturu, screenshot z komunikace apod. Jako banka jsme povinni prověřit, že se jedná opravdu o nechtěnou platbu. Žádosti by se neměly zneužívat v případě podvodníků, dodala Vogalová s tím, že když vám například někdo nedodá zboží, za které jste zaplatili, není namístě, aby situaci řešila banka reklamací platby, ale je nutné se obrátit na Policii ČR.

Klientům však zůstane i nadále možnost řešit záležitost také přes pobočku. I tam by ale mělo podle Vogalové dojít v této záležitosti ke zjednodušení procesů.

Během příštího roku se službou chce přijít také ČSOB. Aktuálně pracujeme na možnosti zadat z přehledu plateb reklamaci platby. Zadání reklamace bychom chtěli klientům umožnit na přelomu roku. Zadání žádosti o vrácení chybně zaslané platby pak v průběhu příštího roku, informoval nás Patrik Madle, mluvčí banky, s tím, že požádat takto o vrácení platby bude možné přes mobilní bankovnictví Smart.

MONETA Money Bank chce novinku zavést v průběhu příštího roku. Klienti by měli získat možnost požádat o vrácení platby v internetovém bankovnictví.

Ostatní banky službu zatím nechystají, ale její zavedení do budoucna nijak nevylučují.

Pět bank nabízí dlužníkům druhou šanci, jak levně splatit své závazky Přečtěte si také:

Pět bank nabízí dlužníkům druhou šanci, jak levně splatit své závazky

Které banky už to umí usnadnit?

Klienti Komerční banky mohou reklamaci platby zadat z internetového bankovnictví MojeBanka (tlačítko „možnosti“ na výpisu platby, které by mělo vést na předvyplněný formulář s klientskými kontaktními údaji). 

Stačí jen doplnit údaje o platbě, kterou klient požaduje vrátit, a podepsat KB Klíčem. Formulář do KB přijde automaticky a zasíláme jej následně do banky příjemce chybně odeslané platby. S vyplněním formuláře klientům také rádi pomohou na pobočkách, uvedl pro Měšec.cz Michal Teubner.

Možnost požádat o vrácení platby banka plánuje zavést i v mobilním bankovnictví. Bližší časový rámec však neuvedla.

Raiffeisenbank nyní umožňuje klientům předat žádost o vrácení omylem zaslané platby vložením dokumentu do jejich internetového bankovnictví.

Chyby pomohou omezit i platby na kontakt

Část chybně zadaných plateb může omezit chystaná služba plateb na telefonní číslo. Provedení tzv. platby na kontakt bude probíhat přes registr čísel účtů spárovaných s mobilními čísly jejich majitelů. Registr bude provozovat centrální banka. 

Služba pomůže odstranit část chybně zadaných plateb, protože před jejich odesláním se zobrazí jméno příjemce, které je s daným telefonním číslem spárované.

Ivan Richter, Komerční banka: Při platbách na kontakt banka po zadání čísla ukáže majitele účtu Přečtěte si také:

Ivan Richter, Komerční banka: Při platbách na kontakt banka po zadání čísla ukáže majitele účtu

Špatně zaslané platby pomáhají vychytávat také různá vylepšení, která banky do svých aplikací implementují. Ať už jde o možnost zaslat platbu na konkrétní číslo účtu na výpisu plateb, nebo např. ukládání zadávaných čísel účtů do adresáře. Obojí zmíněné eliminuje ruční zadávání čísla účtu, které chyby generuje, a práci v aplikacích usnadňuje a zrychluje. Tímto směrem se snaží kráčet většina bank. Dá se proto očekávat, že podobných zjednodušení, která zároveň snižují pravděpodobnost chyby, bude přibývat.

Byl pro vás článek přínosný?