Hlavní navigace

Názor k článku Nevystačíte se mzdou? Postarejte se sami od anonym - Vždy bude úzká skupina superbohatých a superchudých Ale jak...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 3. 6. 2009 11:11

    anonymní
    Vždy bude úzká skupina superbohatých a superchudých
    Ale jak známo, nůžky mezi oběma skupinami se rozvírají, střední vrstva mizí.
    Učit se" základy rodinného hospodaření" bude jistě dobrá věc, mělo se s ní ale přijít již dávno. Nevím, ze které strany tenhle nápad vyšel, je-li to stranická práce. Ale co na to řeknou třeba banky, pojišťovny? Ty budou určitě lobovat proti takovémuto vzdělávání, protože když se všichni budou chovat odpovědně, nebudou moci mít tak obrovské zisky. Na druhou stranu, uváženým myslením si lidé nebudou brát tolik úvěry, čímž si lidé nebudou kupovat mnohé věci či zájezdy, který by si jinak pořídili přes úvěr, a výrobci nebudou mít odbyt. Je to začarovaný kruh: nekoupím - někdo jiný nevyrobí či neprodá - jejich zaměstnancl zase nebudou kupovat jiné zboží a tak stále dokola.

    Před 89. jezdila sice auta taky 15 let stará, ale tím, že hlavně u škodovky byl technický pokrok nulový až záporný (vzpomeňme, jak v Boleslavi řešili přehřívání 100/110 - u 105/120 u motoru vzadu dali chladič dopředu, takže narostl objem chladící kapaliny ze 4 l na tuším že 6 l, k tomu dlouhé vedení s více možnostmi úniku chladící kapaliny ze spojů a to zázračné "odvzdušňování" chladího systému vepředu v kufru - jinak auto netopilo). Ač jsem takovýto výkřik techniky nikdy nevlastnil, párkrát svezení mi stačilo. Veškeré omlazování končilo víceméně novou plechařinou, pro kterou se stejně musely po určitých kusech zhotovovat nové raznice. Karosérie se nechaly vcelku bez problémů prohazovat z jednoho typu na jiný, takže papírově to byla stovka nebo dokonce tisícovka, ve skutečnosti stodvacítka. No a když přišli na trh žigulící vycházející licenčně ze zastaralých Fiatů, to byla revoluce ... Pořadníky, úplatky ... Znám jednoho nynějšího majitele autosalonu Škoda, který se braním úplatků dnes ještě chlubí, jak prý tenkrát bojoval proti socialistickému zřízení. Ale postavil si za ně krásný moderní barák, který i dnes snese srovnání s dnešní, moderní výstavbou. Jen se divím, že tenkrát na něj nikdo nevlít, protože komunista dokázal na halíř spočítat, že z Mototechňácké mzdy si těžko ušetří na takový barák. No a když přišli před převratem s Favoritama, to byla další revoluce. Nebýt tradičního škodováckého DOdělej DOma, tak to šlo. Ostatně, i VW z něj dost vycházel při konstruování následníka - Felicie - i když jak píšu jinde, považuji Felicii za facelift Favorita.
    Dnes je vývoj trochu jinde - po 3-4 letech se dělá facelift a po 6-8 letech následuje zbrusu nový model, i když zrovna u škodovky bych považoval Felicii za facelift Favorita, u "nových" Fabií, Superblba či Octávek je novota ještě méně znatelnější, snad jen toho hnusu přidali ještě více, než je zdrávo. A nad některými, novými technickými řešeními zůstává rozum stát. Někdy mi připadá, že tak komplikované na škodovkách je to proto, aby mohli dosáhnout na vyšší ceny, které si jinak tato auta určitě nezaslouží.
    Komunisti skutečně příliš mnoho neinvestovali do rozvoje továren, a dělalo se na válečných mašinách, nerostly fabriky na zelených loukách, protože se zemědělskou půdou se nemohlo kšeftovat, protože byla určena hlavně na zemědělskou prvovýrobu a soběstačnost v relativně kvalitních potravinách. Ale co jsem byl tuhle v jednom strojírenském provozu, tak tam taky dělali na poválečných strojích. A co u nás před několika lety stavěly automontovnu, tak do ní přivezli staré stroje, na kterých už na západě nechtěli dělat s tím, že nám ještě musí stačit. Na druhou stranu nás před 89. západ dost omezoval v dovozu, protože všechno podléhalo prověrkám a na většinu strojů bylo uvaleno embargo pro údajnou vojenskou využitelnost. Něco asi jako v dnešní době některé vlády bojkotují vývozy na Kubu.

    nedobytné pohledávky v pochybných spřátelených zemích - ale ty nezapřičinili přímo komunisti, ale až polistopadová popřevratová vláda. Ta se rozhodla celý zahraniční obchod s bývalými socialistickými zeměmi zlikvidovat s tím, že když jsme udělali tu revoluci, celý svět nám leží přece u nohou a my si budeme vybírat, od koho odebírat a komu co dodávat. Jak to skončilo, vidíme všichni. Pokud nevyrábíme pod značkou zahraniční firmy, tak od nás nic nikdo nechce i dnes. Mnohé fabriky, vyrábějící byť podřadnější zboží (motocykly Jawa či ČZ , traktory Zetor či obuv - ale ta nebyla podřadná, ale naopak kvalitní, i když se to třeba vyrábělo na ne zrovna nejnovějších mašichách - ale o blokaci ze západu píšu jinde) mohly dál vyvážet na méně náročnější trhy. Ale obchodování bylo zpřetrháno a západ od nás méně kvalitní výrobu nechtěl, tak se fabriky pozavíraly a mnoho lidí-odborníků se ocitlo rázem bez práce. Za mnohé výrobky nám bylo placeno naturálně - z bývalého Sovětského svazu jsme odebírali třeba ropu, plyn, nedostatkové žigulíky, z Kuby třtinový cukr, který byl kdysi Out a dnes je In. Proto vznilkly ony neuhrazené pohledávky a vzhledem k tehdy ražené politice -všechny socialistické státy jsou našimi nynějšími nepřáteli- se na nás každý se splácením pohledávek vys*al. Bylo to třeba i Maďarsko a s většinou postsocalistkých zemí se dnes opět "přátelíme" a obchodujeme, protože ani my ani oni nejsme schopni odebírat (a zaplatit) vše ve špičkové kvalitě a ceně ze západu, tak obchodujeme s méně kvalitním zbožím, Nebudu sem nyní tahat i obchod se šuntem z Asie.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).