Hlavní navigace

Neukázněnost řidičů zdražuje povinné ručení

30. 4. 2008
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Také vás nebaví platit vysoké pojistné za povinné ručení? Zvyšující se tendenci má na svědomí vysoká nehodovost a stoupající počet vyplacených financí poškozeným stranám. A bude hůř.

Povinné ručení patří mezi pojistné produkty, které musí mít ze zákona povinně sjednané každý provozovatel motorového vozidla. Přesto stále podle evidence pojišťoven jezdí nepojištěno přes milion vozidel ze zhruba sedmi milionů registrovaných. Vzájemná výměna dat mezi registrem vozidel a databází pojišťoven sice je aktivní, ale zdá se, že se hříšníci postihu bát příliš nemusejí. Nejčastěji se nyní na ně přijde jen v případě, že takovýto nepojištěný řidič je účastníkem dopravní nehody a je jedno, zda jako viník nebo poškozený.

Pravidla nejsou pro mě

Když se poohlédneme na poslední dva měsíce, zvyšující se nehodovost na českých silnicích je doslova alarmující. Vypadá to, že podle dopravních předpisů dnes jezdí snad již jen skupina zoufalců, a ne naprostá většina řidičů. Důsledkem jsou stále závažnější a častější dopravní nehody, které končí vysokou škodou na majetku, zdraví a zvláště poslední týdny jsou důkazem, že i smrtí. Pojišťovny sice finanční škody zaplatí, ale peníze budou chtít zpět. Málokdo si uvědomuje, že svým nezodpovědným chováním nejenže ohrožuje ostatní účastníky silničního provozu, ale zároveň se významně podílí na zvyšování cen povinného ručení.

Že polovina českých řidičů nedodržuje na silnicích povolenou rychlost, potvrzuje i průzkum společnosti GE Money. Nedovolená rychlost je přitom spíše doménou mužů, přiznala se k tomu více než polovina z nich. Mezi ženami jsou to jen čtyři z deseti řidiček. Pouze jedna čtvrtina českých řidičů pak tvrdí, že dopravní předpisy neporušuje nikdy. Přitom řidičský průkaz vlastní v České republice dvě třetiny dospělých ve věku 18–60 let. Obecně platí, že muži se většinou považují za lepší řidiče a ženy se považují za bezpečnější řidiče. Nicméně jsou to právě muži, kdo způsobují více dopravních nehod. Ženy způsobují jen cca 16 % z celkového počtu nehod. Není neobvyklý ani pohled na řidiče, který si v autě esemeskuje nebo hledá něco na mapě, uvádí zpráva.

Muži rovněž častěji než ženy porušují dopravní předpisy. Zatímco třetina řidiček tvrdí, že nikdy neporušuje dopravní zákony, k přísnému dodržování pravidel se hlásí jen jeden z pěti mužů. Mnohem častěji se také přiznávají, že namísto, aby se věnovali volantu, při řízení flirtují. Pánům ale prohřešky na silnicích nepřipadají zřejmě nijak závažné. Každý druhý je totiž přesvědčen, že muži jsou lepší řidiči. A také mnohem hlasitěji žádají, aby se na českých silnicích zvýšila maximální povolená rychlost, říká mluvčí GE Money Auto Markéta Dvořáčková.

Vyšší nehodovost mužů je ostatně hlavní příčinou, proč některé pojišťovny přistupují k selekci zákazníků. Ženy pak mají pojistky levnější.

skoleni_15_4

Srovnání povinného ručení na Měšci

Vyberte si to nejlepší povinné ručení a sjednejte si ho online.

Policii bude mít méně práce, nahradí ji všichni

Přenést odpovědnost za řešení nehod na pojišťovny má připravovaný návrh ministerstva vnitra. Ten počítá se zvýšením hranice hlášení nehody ze stávajících 50 000 Kč na 100 000 Kč. Původní návrh bych dokonce 250 000 Kč. Součástí dohody je také zpřístupnění informací pojišťovnám z centrálního registru řidičů. Pojišťovny tak budou moci sledovat přestupkový profil řidiče. Jeho rizikovost po vyhodnocení mohou zohlednit při stanovení výše pojistného. Přímý dopad zohlednění přestupků v pojistném nelze očekávat dříve než po uplynutí tříleté legisvakanční lhůty, upozorňuje Ladislav Bartoníček, prezident ČAP.

Přestože má celý návrh ve svém důsledku především pozitivně motivovat řidiče k důslednějšímu dodržování pravidel silničního provozu a následnému zvýšení bezpečnosti na silnicích, domnívám se, že spíše jen přispěje ke zvyšování počtu fingovaných nehod a hlavně přenesení odpovědnosti řešení nehody z policie na řidiče či pojišťovny. Spousta viníků navíc nikdy nebude potrestána, protože se s policií prostě nesetká. V konečném důsledku to opět může znamenat dražší povinné ručení, protože pojišťovnám se budou zvyšovat náklady na řešení nehod a dokazování, kdo co komu způsobil.

Bude-li schválen vyšší limit pro volání policie k nehodě, jak se zachováte?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor pracuje jako pojišťovací poradce.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).