Hlavní navigace

Nesplácíte dluh? Čeká vás peklo!

18. 6. 2004
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Zažádat si o půjčku je snadná věc. V bance jsou všichni milí a pěkně se o vás starají. Horší situace nastane, když přestanete úvěr splácet. Banka se s vámi nebude bavit a pošle na vás vymahače. A už není cesty zpátky. Nevěříte? Naší čtenářce se to stalo.

Úvěry jsou v dnešní době jednoznačně populární. Rostoucí poptávka po půjčkách nejrůznějšího druhu vyvolala mezi bankami tvrdý konkurenční boj. Úrokové sazby klesly oproti minulému roku o více než polovinu. Spotřeba domácností táhne českou ekonomiku, která tak utěšeně roste.

Každá druhá domácnost už koupila něco na dluh. A velká část té druhé poloviny se chystá zadlužit v letošním roce. Jen bankám a stavebním spořitelnám dluží české domácnosti více než čtvrt bilionu korun. A další miliardy si Češi půjčili od splátkových společností a leasingových firem.

Co se ale za těmito údaji skrývá? Jedna věc je půjčit si a druhá úvěr splácet. V globálním pohledu zatím české domácnosti s pravidelnými splátkami úvěrů problém nemají. Platební morálka je v Česku dokonce lepší než ve zbytku Evropské unie. Do problémů se splácením se zatím dostalo zhruba 5 až 6 procent dlužníků. V Evropě se toto číslo pohybuje průměrně okolo 12 procent.

Vyplatí se zadlužit kvůli dovolené? Přečtěte si článek Ivany Černé Je dovolená na dluh riziko?

Přesto už tisíce lidí na vlastní kůži poznaly, jaké problémy se mohou spustit v okamžiku, kdy nemají na splátky peníze. Jedním z neplatičů je i naše čtenářka, paní Kateřina. O jejím případu jsme poprvé psali v dubnu v článku Připraví vás hypotéka o klidné spaní?

Paní Kateřina zjistila, jak mohou dluhy zkomplikovat život. Před několika lety si u společnosti GE Capital Multiservis nakoupila s OK Kartou na splátky spotřebiče do domácnosti a později u GE Capital Leasing přidala i auto na leasing. Zpočátku se vše zdálo v pořádku. Ovšem až do roku 2002. Firma, která paní Kateřinu zaměstnává, neměla na výplaty. Na její účet tak opakovaně nedorazily peníze a paní Kateřina se dostala se splácením do skluzu.

A zde se projevilo, jak vážně myslí úvěrové společnosti své rady pro klienty v podobných obtížích. Nejdůležitější je, aby klient své potíže oznámil včas a byl ochotný s námi spolupracovat, tvrdí shodně zástupci bank a splátkových společností. Naší čtenářce však nepomohlo ani to, že měla snahu vše vyřešit. Banka se k ní obrátila zády. Své potíže jsem přitom včas hlásila, tvrdí pani Kateřina.

Když své blížící se finanční těžkosti bance oznámila, operátorka v call centru její žádost o rozložení splátek odmítla s tím, že žádá pozdě, protože to musí udělat čtrnáct dní před splatností měsíční splátky. Když tedy chtěla stejný problém řešit o měsíc později, banka už jí odmítla vyhovět s tím, že o odklad splátek může žádat, pouze pokud není neplatičem. A tím paní Kateřina byla, protože nezaplatila předcházející měsíc. Chtěla jsem tedy mluvit osobně s někým, kdo by byl schopný se mnou situaci řešit, ale od té doby dělala banka „mrtvého brouka“ a přestala s námi úplně komunikovat, popisuje paní Kateřina.

Z ústředí GE dostala paní Kateřina návrh, aby celou zbývající částku úvěru doplatila a banka pak na její problémy zapomene a z vymahačské agentury celý případ stáhne. Vzhledem k tomu, že paní Kateřina neměla peníze na měsíční splátky, to byla poměrně směšná nabídka.

Paní Kateřina se tak dostala do začarovaného kruhu. Pravidelně dál splácela aspoň tolik, kolik jen mohla. Banka na ní začala vyžadovat nezaplacený dluh . Nakonec jí banka vypověděla leasingovou smlouvu a předala ji vymahačům.

A od té doby se její problémy vlečou. Dlužná částka se každým dnem zvyšuje o penále. V zaměstnání i doma ji pronásledují pracovníci vymahačské agentury, ona se jim snaží vyhýbat. S bankou se ještě několikrát pokusila navázat kontakt, ovšem ta s ní odmítá komunikovat. Celá záležitost se údajně banky už nijak netýká, protože její případ už řeší vymahači. S vymahači ale odmítám jednat, protože trvám na tom, že jsem hrozící problémy včas avizovala a zažádala banku o pomoc. V té době by mi stačilo prodloužit splátkový kalendář, a tím snížit měsíční platbu, stěžuje si paní Kateřina.

Poté, co se do celé záležitosti vložil na prosbu naší čtenářky Měšec, se zdálo, že se alespoň podaří najít někoho z banky, kdo bude ochoten celou záležitost s paní Kateřinou projednat. Po několika urgencích jsme sice pro čtenářku kontakt získali, ale místo do GE byl do vymahačské agentury. Takže opět slepá ulička. Od té doby přestali zástupci z banky jednat i s Měšcem a ani po několika týdnech se nám bohužel nepodařilo získat jejich stanovisko k celé záležitosti. Teď se paní Kateřina obrátila na právníky.

skoleni_15_4

A jaké z celého příběhu plyne poučení? Každé zadlužení je nutné si řádně promyslet a naplánovat. Rizikem do budoucnosti není jen ztráta zaměstnání, ale i platební neschopnost vašeho zaměstnavatele.

Jednou z možností, jak se ochránit před neschopností splácet, je pojištění. U velkých úvěrů, především u hypoték, banky pojištění dokonce vyžadují. U menších částek záleží na rozhodnutí klienta. Pojištění obvykle úvěr prodraží a splátky jsou potom o něco vyšší. Paní Kateřině by pojištění v její situaci nepomohlo, neboť nepřišla o zaměstnání, jen jí zaměstnavatel „občas“ nevyplácí mzdu. Navíc každý má tendenci budoucí riziko podceňovat, ovšem jen do doby, než se ocitne v problémech. A potom už obvykle bývá pozdě.

Měl(a) jste někdy problém se splácením úvěru?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).