Pojištění asistenčních služeb pomáhá řidičům při dopravních nehodách a při poruchách vozidel. Základní balíček, zajišťující příjezd asistenčních služeb, opravu auta a případně odtah porouchaného vozidla, k povinnému ručení poskytují všechny pojišťovny.
Za rozsáhlejší služby je možné si připlatit, přičemž některé pojišťovny nabízejí i velmi nadstandardní plnění. Pro podrobný přehled, jak pojištění asistenčních služeb pro motoristy funguje a co od něj můžete čekat, jsme zvolili pojištění asistenčních služeb od České pojišťovny.
Toto pojištění vás v základním rozsahu může vyjít na pár stovek s tím, že budete mít jen nízké limity plnění nebo pojištění, které pokrývá jen úzkou skupinu rizik. Nebo si něco málo připlatíte a získáte lepší služby. Řada řidičů považuje autopojištění za nutné zlo a volí tu nejlevnější variantu. Pak jsou nemile překvapeni, že nízká cena je vyvážena například nízkými pojistnými limity nebo právě omezeným rozsahem asistenčních služeb,
upozorňuje Ivana Buriánková, tisková mluvčí České pojišťovny.
Máte povinné ručení a víc platit nechcete. Na co si dát pozor?
Pokud jste přesto rozhodnutí spolehnout se na základní balíček v povinném ručení, zjistěte si, zda kromě základní asistence pro případ nehody pojišťovna poskytuje také asistenci v případě poruchy. To totiž na trhu v základním pojištění není úplně běžné. Ze statistiky České pojišťovny vyplývá, že mezi nejčastější obtíže, se kterými se motoristé na asistenční službu obracejí, patří porucha motoru, nehoda, vybitá baterie, píchlá pneu a porucha převodovky. Nicméně v základní variantě POHODA Klasik pojišťovna pojistné plnění v případě poruchy neposkytuje.
Česká pojišťovna nabízí k pojištění vozidel asistenční služby v těchto variantách:
- POHODA Klasik – základní asistence pro případ nehody
- POHODA Speciál – základní asistence pro případ nehody a poruchy
- POHODA Super – nadstandardní asistence pro osobní a nákladní vozidla do 3,5 t, motocykly, tříkolky a čtyřkolky
- POHODA Extra – nadstandardní asistence pro vozidla rozdílná od osobních, nákladních vozidel do 3,5 t a motocyklů, tříkolek a čtyřkolek
Limity v České republice
Druh asistence | POHODA Klasik | POHODA Speciál | POHODA Super | POHODA Extra |
---|---|---|---|---|
Příjezd a odjezd mechanika a jeho práce | ano, max. 2 hodiny práce | ano, max. 2 hodiny práce | ano, max. 3 hodiny práce | ano, max. 3 hodiny práce |
Odtah nepojízdného auta do nejbližšího smluvního nebo autorizovaného servisu | ano, max. 50 km | ano, max. 500 km3 | ano, servis v ČR určený klientem, max. 20 000 Kč4 | ano, servis v ČR určený klientem, max. 20 000 Kč5 |
Odtah přípojného vozidla | ne | ne | ano7 | ano, pouze pojízdné přípojné vozidlo, max. 50 km |
organizace odtahu druhého účastníka dopravní nehody | ne | ne | ano1 | ano1 |
Vyproštění a manipulace s vozidlem | ne | ne | ano | ano, max. 100 000 Kč |
Úschova nepojízdného vozidla | ne | ne | ano, max. 20 dnů | ano, max. 10 dnů 1000 Kč/den |
Poradenské služby, předání vzkazu | ano | ano | ano | ano |
Nařízený odtah | ano2 | ano2 | ano6 | ano, max. 50 000 Kč6 |
Náhradní ubytování | ne | ne |
ano, max. 2 noci / 2500 Kč/osoba/noc | ne |
Náhradní přeprava osob do výchozího místa nebo do cíle cesty v ČR | ne | ne | ano | ano, max. do 10 000 Kč |
Zapůjčení náhradního vozidla | ne | ne | ano, max. 5 dnů | ne |
- Platí pouze v případě havárie, vandalismu či živelní události.
- Platí pro osobní automobily, motocykly, tříkolky, čtyřkolky a nákladní automobily do 3500 kg.
- Platí pouze v případě havárie, vandalismu či živelní události, v ostatních případech je limit max. 50 km.
- Platí pouze v případě havárie, vandalismu či živelní události, v ostatních případech odtah do nejbližšího smluvního nebo autorizovaného autoservisu (pokud nelze vozidlo opravit do 12 hodin od nahlášení pojistné události poskytovateli asistence).
- Platí pouze v případě havárie, vandalismu či živelní události, v ostatních případech odtah do nejbližšího smluvního nebo autorizovaného autoservisu.
- Včetně vyproštění.
- Vztahuje se na přípojné vozidlo (i nepojištěné u pojišťovny) zapojené k pojištěnému tažnému vozidlu v době pojistné události některého z vozidel soupravy. V případě pojistné události přípojného vozidla vzniká tomuto vozidlu nárok na odtah v rozsahu a dle podmínek asistence Pohoda SUPER. V případě pojistné události pouze pojištěného tažného vozidla vzniká pojízdnému přípojnému vozidlu nárok na odtah do stejného cílového místa jako nepojízdnému tažnému vozidlu.
Jak s pomocí v zahraničí?
Můžete s asistenci počítat i v zahraničí a v jakém rozsahu? I v základní variantě vám určitý rozsah asistence platí. S levným pojištěním vám ale pojišťovna těžko zajistí odtah porouchaného auta například z Francie do Česka, u dražších variant je to ale možné.
Běžné limity pro odtah vozidla, respektive pro celkové náklady pro asistenční služby se pohybují okolo 25 000 Kč. Kvalitní pojistky mají limity okolo 50–70 tisíc Kč. Na pojistném trhu ale existují také limity bez omezení. Ty sice týkají jen vybraných pojistek, ale nejsou nedostupné. Obecně platí, že čím častěji cestujete, tím více se vám vyplatí investovat do pojištění s vyššími limity.
V rozšířené variantě se na asistenční službu můžete spolehnout v celé Evropě nebo ve všech zemích, kde je uznávaná zelená karta, pokud nejsou na vaší zelené kartě tyto země přeškrtnuté nebo na ně není výluka v pojistných podmínkách. Ale pozor, mnoho pojišťoven má na konkrétní státy výjimky a jiná v tom není ani Česká pojišťovna:
U ní platí, že pojistné z povinného ručení vám pokrývá služby v členských státech Evropského hospodářského prostoru a dalších státech vyznačených na zelené kartě. A v případě připojištění země ležící na geografickém území Evropy a Turecka, s výjimkou Arménie, Ázerbájdžánu, Běloruska, Gruzie, Moldavska, Ruska a Ukrajiny, pokud není v pojistné smlouvě nebo pojistných podmínkách uvedeno jinak.
Z toho plyne, že pokud pojedete na výlet do Moldávie nebo třeba na Ukrajinu, pojištění vám tam neplatí i přesto, že tyto země geograficky leží v Evropě.
Limity v zahraničí
Asistence | POHODA Klasik | POHODA Speciál | POHODA Super | POHODA Extra |
---|---|---|---|---|
Příjezd a odjezd mechanika a jeho práce | ano, max. 2 hodiny práce | ano, max. 2 hodiny práce1 | ano, max. 3 hodiny práce | ano, max. 3 hodiny práce |
Odtah nepojízdného auta do nejbližšího smluvního nebo autorizovaného servisu | ano, max. 50 km | ano, max. 500 km3 | ano | ano |
Odtah přípojného vozidla | ne | ne | ano7 | ano, pouze pojízdné přípojné vozidlo max. 50 km |
Organizace odtahu druhého účastníka dopravní nehody | ne | ne | ano1 | ano1 |
Vyproštění a manipulace s vozidlem | ne | ne | ano, max. 2000 EUR | ano, max. 10 000 EUR |
telefonické tlumočení | ano | ano | ano | ano |
Úschova nepojízdného vozidla | ano, max. 10 dnů / 20 EUR/den | ano, max. 10 dnů / 20 EUR/den3 | ano, max. 20 dnů | ano, max. 20 dnů / 30 EUR/den |
Ekologická likvidace vozidla | ano | ano | ano | ano |
Repatriace vozidla do míst určeného klientem | ne | ne | ano, max. 50 000 Kč | ano, max. 50 000 Kč3 |
Poradenské služby, předání vzkazu | ano | ano1 | ano | ano |
Právní pomoc | ano, max. 1000 EUR | ano, max. 1500 EUR1 | ano, max. 2000 EUR | ano, max. 2000 EUR |
Přeprava řidiče pro opravené vozidlo | ne | ne | ano | ne |
Nařízený odtah | ano2 | ano2 | ano4 | ano, max. 7500 EUR4 |
Náhradní ubytování | ano, max. 2 noci / 70 EUR/osoba/noc4 | ano, max. 2 noci / 100 EUR/osoba/noc4 | ano, max. 5 nocí / 100 EUR/osoba/noc | ano, max. 3 noci / 80 EUR/osoba/noc |
Náhradní přeprava osob do výchozího místa nebo do cíle cesty | ne | ne | ano | ano, max. 1000 EUR |
Zapůjčení náhradního vozidla | ne | ne | ano, max. 5 dnů | ne |
Zprostředkování úhrady opravy | ne | ne | ne | ano |
- Platí pouze pro případ havárie či živelní události.
- Platí pro osobní automobily, motocykly, tříkolky, čtyřkolky a nákladní automobily do 3500 kg.
- Platí pouze v případě havárie, vandalismu či živelní události pro osobní automobily, motocykly, tříkolky, čtyřkolky a nákladní automobily do 3500 kg, limit je max. 50 km.
- Včetně vyproštění.
- Platí pouze v případě havárie, vandalismu či živelní události, pokud vozidlo nelze opravit do 72 hodin od umístění do servisu.
- Platí pouze v případě odcizení vozidla.
- Vztahuje se na přípojné vozidlo (i nepojištěné u pojišťovny) zapojené k pojištěnému tažnému vozidlu v době pojistné události některého z vozidel soupravy. V případě pojistné události přípojného vozidla vzniká tomuto vozidlu nárok na odtah v rozsahu a dle podmínek asistence Pohoda SUPER. V případě pojistné události pouze pojištěného tažného vozidla vzniká pojízdnému přípojnému vozidlu nárok na odtah do stejného cílového místa jako nepojízdnému tažnému vozidlu.
Před odjezdem si proto dobře prostudujte pojistné podmínky vaší pojišťovny. A pro jistotu je mějte během cesty u sebe. Buďto vytištěné na papíře, nebo ofocené v mobilu. V místě nehody těžko budete lovit internet, abyste si je prostudovali online.
Operátoři na asistenční lince vám sice sdělí, na co a za jakých okolností máte nárok, ale můžete se například dopustit chyby, když budete souhlasit s půjčením náhradního auta, čímž se ale připravíte o možnost úhrady ubytování po dobu opravy.
Dalším kritériem pro pojištění asistenčních služeb je stáří vozidla. Řada pojišťoven však věk vozidla neřeší a pojistí všechny i na poruchu, bez ohledu stáří. Některé pojišťovny ale omezení stáří vozu uplatňují.
Pozor na „lovce nehod“
Měli jste nehodu, jste ve stresu a nevíte, co v dané situaci dělat. V tu chvíli se u vás objeví ochotný člověk a nabízí se, že za vás vyřídí odtah auta do servisu i jeho opravu. Stačí mu k tomu jen váš podpis. Říkáte, že vám to trochu připomíná pohádku o upisování naivní duše čertu? Nejste daleko od pravdy.
Těmto naháněčům autoservisů se přezdívá lovci nehod. A ne, svou práci opravdu nedělají zadarmo. Tím, kdo jim má zajistit příjem, jste vy. Lovci nehod představují napříč Českou republikou problém, se kterým se v rámci řešení pojistných událostí stále setkáváme. Stává se, že některé autoservisy zajištěné lovci nehod provádějí opravy neodborně. Příkladem může být třeba konkrétní případ z praxe. Šlo o opravu levého blatníku, do kterého servis nevsadil levý postranní blinkr,
říká Jan Marek, tiskový mluvčí Generali Pojišťovny.
Pojišťovny se setkávají také s tím, že autoservis zprostředkovaný lovcem nehod si vyfakturuje za opravu částku, která je běžná při použití nových originálních náhradních dílů, nebo si naúčtuje cenu práce odpovídající taxám v autorizovaných servisech, ale realita tomu neodpovídá.
Velkým byznysem je pro lovce nehod zapůjčení náhradního vozidla. Zpravidla ale za nepřiměřeně vysoké sazby, které vám pak pojišťovna odmítne proplatit. Sporný bývá podle Jana Marka prý také technický stav a bezpečnost půjčených aut.
Mnohdy jde o špatně vybavená auta základní kategorie, která jsou v provozu velmi dlouho. Setkáváme se i s tím, že tito podnikatelé vozí poškozená auta klientů úmyslně do přeplněných servisů, aby tím prodloužili dobu opravy, a tedy dobu zapůjčení náhradního vozidla,
objasňuje praktiky lovců nehod Ivana Buriánková.
Pozor by si řidiči měli také dát na různé pasti
, které na ně při půjčování náhradního vozidla čekají. Například smluvní pokuty za vrácení auta bez jeho umytí a vyluxování.
Odtah vašeho auta, jeho opravu i zapůjčení náhradního vozidla vám přitom zajistí asistenční služby, které máte sjednané v rámci povinného ručení nebo havarijního pojištění. Stačí, když zavoláte na příslušné telefonní číslo své pojišťovny, nebo případně Linku pomoci řidičům 1224. Toto číslo máte uvedeno také na zelené kartě vaší pojišťovny. Vždy vám oznámíme, třeba prostřednictvím SMS, kdo k vám přijede a za jak dlouho, takže nemůže dojít k omylu,
vysvětluje Honza Marek.
Stačí pár kliků na telefonu a pomoc je na cestě
Pojišťovny dnes standardně nabízejí řidičům možnost zajistit si příjezd asistenčního vozidla nejen telefonicky, ale také online pomocí vlastních aplikací. Obdobnou aplikaci má také Europ Assistance, která provozuje vlastní asistenční službu a je poskytovatelem služeb pro řadu pojišťoven.
K jejímu zprovoznění nepotřebujete žádnou speciální aplikaci. Stačí mít pouze telefon s přístupem na internet. Funguje to tak, že do webového formuláře na stránkách pojišťovny zadáte potřebné informace. Po jeho vyplnění a odeslání obdržíte SMS s odkazem na mapu, kde můžete v reálném čase sledovat pohyb přijíždějícího vozidla. Díky tomu víte, kdy a konkrétně kdo vám přijede na pomoc. Kromě toho také můžete online sledovat odtah svého vozidla do servisu.