Hlavní navigace

Naučte se telefonovat levně, a přitom bez omezování se

26. 8. 2015
Doba čtení: 10 minut

Sdílet

 Autor: Isifa.com
Kouzlo zvané VoIP umožňuje velmi levné volání. Finta je v tom, že při správném nastavení služeb nepotřebujete ani internet a můžete volat třeba z mobilu odkudkoli a kamkoli.

Nemusíte platit zbytečně drahé služby za používání telefonu. Stačí začít přemýšlet jinak a telekomunikační služby optimalizovat. Mít vše u jednoho operátora je pohodlné, ale často drahé. Nad tímto tématem jsme se zamýšleli v minulém článku Neplaťte mobilním operátorům za služby, které nepotřebujete.

Proč uvažovat o změně operátora? Služby

Ano, cena byla u mě tím prvotním hybatelem změny operátora. Až později se jím staly i služby, které mi znemožňují vrátit se zpátky. Sice některé byste našli u Českého Telecomu jen za výrazně vyšší cenu či v nižší kvalitě, ale nechme minulost minulostí.

Podrobné on-line vyúčtování zdarma – já jsem kdysi platil měsíční poplatek jen za to, že jsem měl podrobné vyúčtování zpětně měsíčně. Online vyúčtování je neocenitelné pro odpověď na klasickou otázku: Kam jsem „doprčic“ provolal tolik peněz? A je také neocenitelné, když se váš rodič snaží dovolat na nekřesťansky placenou službu či jen omylem vytočená čísla – máte možnost zpozorovat to hned v začátku, po prvním hovoru, ne čekat na konec měsíce, aby mezitím udělal nevědomky stejnou chybu několikrát. Většina VoIP operátorů volání na české placené linky nepodporuje a je to rozumné, ale stále jsou mezinárodní linky, vyvěšený hovor apod.

Další zajímavou funkcí je např. definování záložního čísla. Nedocenitelné, když nemáte kvalitní internetové volání a chcete, aby se vám lidé dovolali i při výpadku. Nastavíte si je a hovor se při výpadku automaticky přesměruje např. na mobil. Osobně tuto funkci používám před odjezdem na dovolenou, vypnu úmyslně router (mimo jiné i kvůli úspoře za stand-by režim) a telefonní linky, které stojí za to, jsou okamžitě směrovány. Pozor, tato funkce přesměrování je placena jako standardní hovor, který byste uskutečnili na dané záložní číslo, tedy např. 1 haléř/vteřinu. To, že se jedná o přesměrovaný hovor, za který platíte, zpravidla poznáte, ale nemusí to poznat váš rodič v důchodu, kterému to nastavíte. A pak může vesele klábosit s někým, kdo má večerní volání zdarma.

Ale přesměrování existuje více druhů. Můžete takto nastavit např. zpožděné přesměrování, např. po 5 sekundách začne hovor kromě VoIP linky vyzvánět např. na mobilu (opět placené, pokud hovor opravdu zvednete na mobilu).

Můžete nastavit podmíněné přesměrování mimo pracovní dobu a ve svátky do schránky či na mobil. Všechny tyto služby, jejich nastavení, jsou zdarma. Platíte jen za uskutečněné přesměrované hovory.

Většina VoIP operátorů má další funkce, které v čase Českého Telecomu byly nemyslitelné nebo za nějaký paušálek: přepojení hovoru, hlasová schránka, nahrávání hovoru, anonymní hovor, konference tří a více hovorů.

Někteří mají i funkce, které už tak automatické nebývají, navíc zdarma (opět se jen platí za hovory):

Konference libovolného počtu účastníků, služba BLF (Busy Lamp Field – telefonní přístroje s touto funkcí umožňují monitorovat obsazení jiných telefonních linek a v případě potřeby např. převzít hovor nepřítomného kolegy), definice vlastního IVR (interaktivní hlasový systém, který umožňuje uživateli-volajícímu vybírat možnosti z hlasové nabídky).

Nebo dokonce využití zdarma vlastní zelené linky (musíte definovat, ze kterého čísla voláte, nebo definovat heslo) – u zelené linky je cena, kterou platíte za někoho jiného, z mobilu 4,20 Kč a z pevné 0,66/0,33 Kč. Nebo si pořiďte vlastní zelenou linku – zde cena telefonního čísla záleží na jeho atraktivitě.

Jste bez mobilu a jdete kolem veřejné telefonní budky? Můžete z ní volat na svůj účet, tj. bez mincí, telefonní karty, za cenu 0,66/0,33 Kč.

S tím vším dohromady se dají vymýšlet opravdu užitečné kombinace. Např. pomocí zpožděného přesměrování a callbacku si mohu nastavit ústřednu tak, že prozvoním číslo ústředny, ústředna v daném pořadí prozvání čísla blízké osoby (např. pevná linka doma, v práci a pak mobil) a jakmile ho sežene (volaný zvedne telefon), zavolá mi zpět a spojí nás. Místo toho, abych volaného obvolával sám, obvolá čísla ústředna. Nezanedbatelná úspora času (vyzvánění u ucha) i peněz, když ho většinou seženu na nějaké pevné lince místo mobilu.

Operátoři vám umožní buď mít samostatný kredit pro každé číslo zvlášť, anebo jeden společný kredit. Osobně preferuji jeden společný kredit, než se starat o spoustu zůstatků. Ale obojí má své výhody i nevýhody.

Volejte levně z mobilu

Volejte ze svého mobilního čísla a ze svého mobilního telefonu za 1,20 Kč/minutu v ČR a za 2,90 Kč/minutu v EU. Nejdříve nejjednodušší a současně nejlevnější a nejflexibilnější způsob je využívání VoIP operátora. Veškeré jednorázové náklady jsou cca za 20 Kč.

Nepotřebujete internet (jen jednorázově na úvodní nastavení) ani pevnou linku a stačí váš stávající mobilní telefon.

Způsob využití spočívá v tom, že prozvoněním, SMS či (nejen Androidí) aplikací řeknete VoIP operátorovi, s kým chcete být spojeni. Ústředna vám zavolá, pak zavolá druhé straně (ne nutně v tomto pořadí) a voláte ne na účet mobilního operátora, ale na účet VoIP operátora.

Za cenu, která se skládá ze dvou částí: z ceny hovoru na váš mobil a z ceny hovoru na volaného. Tj. např. za agregovanou cenu 2 haléře za vteřinu (1,20 Kč/minutu).

Platíte na mobilní komunikace vyšší cenu? Stojí vám rozdíl v ceně za trochu nekomfortu s callbackem? Proč si nesnížíte cenu paušálu na minimum a nevoláte callbackem? Stejně jako u pevné linky je možné nastavit, aby se linka tvářila jako jiné telefonní číslo (služba CLIP). Třeba jako mobilní číslo. Tedy volaný ani nepozná, že mu voláte přes callback. Kvalitou to určitě nepozná. Takto jednoduše můžete navíc účetně oddělit soukromé a pracovní hovory, a přitom se v obou případech můžete tvářit jako stejné číslo.

Stačí si u VoIP operátora pořídit více linek, u obou nastavit CLIP na své mobilní číslo. To vše opět účtované po vteřině, se všemi službami jako u VoIP linky (přesměrování, konference atd.), bez měsíčního paušálu, bez úvazku, bez závislosti na internetovém připojení.

Jen mě štve, že jsem tuto službu nevyužíval hned v době, kdy vznikla, kdy jsem svému mobilnímu operátorovi platil 7 Kč za minutu.

Volejte levně z ciziny

Tento způsob můžete využít i v zahraničí. Nicméně v zahraničí typicky nejsou až na výjimky příchozí hovory zdarma, takže vás libovolný hovor stojí součet tří cen: ceny příchozího hovoru vašeho mobilního operátora (v EU 1,66 Kč/min.), ceny volání na váš mobil (60 hal.) a cena volání kamkoliv jinam (do mnoha států nejen na pevné linky se dovoláte za ceny do 60 hal. za minutu, stejně jako na jiný mobil v ČR).

Celkově voláte za cca 2,90 Kč za minutu místo zhruba 6,3 Kč za minutu… Zmínil jsem sekundové účtování i v tomto případě? Mně osobně ve většině případů trocha nepohodlí s callbackem za to stojí a vždy mám přitom možnost volat za více peněz, ale komfortně přímo. Postupně vám tak klesne potřeba vysokých paušálů na mobilu u mobilního operátora.

Mimochodem, callback se před více jak deseti lety využíval běžně, když mobilní operátoři začali poskytovat služby i v zahraničí. Jiná možnost ani nebyla.

Pokud můžete, přejděte na jakýkoli nulový tarif, nebo např. na „ČD tarif“ u Vodafonu, u kterého za 30Kč paušál máte až 100 SMS, a když jich tolik nevyužijete, můžete je vyměnit za cca 15 sekund volání.

Pořiďte si VoIP telefon

Pořiďte se za cca 1000 Kč VoIP telefon a volejte za 60 hal. (i 25 hal.) za minutu, pokud vás ceny či služby přesvědčily k přechodu od klasické pevné linky. Jednorázovým nákladům se nevyhnete.

Pokud vám nějaký telekomunikační operátor nabízí přechod k němu zdarma, tedy bez jednorázových nákladů, ve většině případů si tyto jednorázové náklady od vás v průběhu času vezme i s úroky.

Máte dosud klasickou pevnou linku? Za jednorázový náklad cca 1000 Kč si pořiďte přístroj, který zvládne jak pevnou linku, tak SIP účet přes internet. Pokud jste náročnější, chcete mít například víc přenosných stanic, zaplatíte víc, pokud vám bude stačit základní model umožňující jen VoIP, zaplatíte méně. A máte řešení bez placení měsíčního paušálu, a to s voláním přes internet.

Telefonní číslo měnit nemusíte

Nějakou dobu můžete takto být k zastižení na obou číslech, starém i novém, popř. za jednorázový náklad cca 2500 Kč si můžete přenést i původní pevné číslo k novému VoIP operátorovi. To je relativně drahé, já jsem šel cestou změny čísla (nové číslo cca za 20 Kč jednorázově či na 10 let) a obvolání známých, že jsem si změnil číslo. Jednorázovému nákladu za přenesení čísla jsem se vyhnul a současně eliminoval otravná volání společností využívajících veřejný telefonní seznam.

Pokud už máte číslo u jiného VoIP operátora, lze nasměrovat příchozí hovory na nového VoIP operátora, takže se vám po dobu udržování čísla u původního VoIP operátora dovolají všichni, i ti, kterým jste zapomněli sdělit nové číslo. Dokonce se můžete tvářit při volání od nového VoIP operátora jako číslo od bývalého operátora, ale již za ceny volání nového operátora zmíněné v první kapitole, a to vše bez příplatku.

Pokud vám vypadne internetové připojení, stále zde máte předchozí možnost volat z mobilu bez potřeby internetu za 1,20 Kč/minutu.

V konečném důsledku můžete klábosit za 15 Kč za hodinu nebo úplně zdarma, pokud volaný má VoIP telefon také.

Pevná linka má stále svůj význam

Z mého pohledu „pevná“ linka má stále své místo. Za prvé umožňuje opravdu nejlevnější volání. Umožňuje více současných hovorů, pokud máte více přenosných stanic a přístroj na to. A třeba umožňuje v rámci domu a jeho blízkého okolí mít svou chůvičku nejen pro dítě.

Čekáte na zásilku od pošty, řemeslníka či jen návštěvu, která na vás nemá mobil? A nutně potřebujete jít na zahradu či do obchůdku na rohu (do 300 metrů)? Vytvořte hovor mezi přenosnými stanicemi, jednu nechte u zvonku, aby jste slyšeli zvonění, druhou si vezměte sebou. Pak rychle doběhněte ke dveřím, jakmile slyšíte zvonění v přenosném telefonu. Nebojte, stále se vám i na pevnou dovolají, nebo alespoň budete mít zmeškané volání.

Zkuste virtuálního mobilního operátora

Nabídka virtuálních mobilních operátorů není už tak skvělá. U „šedých“ operátorů (nabízejících v rozporu s podmínkami firemní čísla komukoliv) či pseudovirtuálů (virtuální operátor spřízněný s hlavním operátorem) můžete zvláště pro vyšší útraty nebo naopak téměř nulové útraty nalézt výhodnější podmínky. Nicméně osobně jsem přešel k virtuálnímu operátorovi, protože mě přestalo bavit hlídat minimální útraty a zjistil jsem, že nabídka balíčků mě omezuje.

U „virtuálů“ se vesměs můžete zhruba dostat na volání za 1,50 Kč za minutu (účtování po sekundách), v síti např. za 60 hal. za minutu s měsíčním paušálem za cca 20 Kč, pokud neprovoláte typicky 100 Kč.

Data můžete mít za 1 Kč/1 MB účtovaná po 1 kB, nebo balíčky třeba 10 GB za 700 Kč, po jejichž vyčerpání je vám rychlost výrazně snížena, ale za další data touto hlemýždí rychlostí stažená již neplatíte.

Jednorázovými náklady jsou cena SIM karty, nové číslo, udržovací vratný kredit (dohromady cca 150 Kč jednorázově) a v případě zachování čísla i cena za přenesení čísla cca 230 Kč. (Zde jsem přenesení čísla využil.)

Výhoda u virtuálů, kteří jsou také VoIP operátory, je ve schopnosti propojit čísla, směrovat hovory a prostě v jednoduchosti. Je příjemné mít jeden kredit, z kterého čerpá několik VoIP čísel a několik mobilních čísel. A nebojte se, že bude mít virtuál špatný signál, bude mít signál totožný se signálem jednoho ze tří hlavních mobilních operátorů. Ani datové přenosy rychlostí LTE nejsou problém za cenu 10 Kč měsíčně. Virtuál je takové pohodlné, ale dražší řešení. Stále pro dlouhé hovory můžete použít callback, stejně jako kdybyste měli mobilní číslo stále u původního drahého operátora, ale pro krátké hovory a z důvodu lenosti stále můžete volat za rozumné ceny.

Závěr

Doufám, že jsem vám tímto malým shrnutím ukázal, že telefonní služby jsou v dnešní době levné, např. haléř za vteřinu a v rámci sítě zdarma. A i když nemáte k dispozici dobré internetové připojení, stále není nutné platit víc než dva haléře za vteřinu. Můžete používat zadarmo pokročilé telekomunikační služby jako hlasovou schránku, zelenou linku, tzv. „plechovou hubu“ (IVR), konferenci, přesměrování atp.


Pokud jako já chcete používat mobilní připojení pro služby typu hledání spojení, kouknout na počasí apod., stačí vám doslova pár desítek/stovek kB opět za pár haléřů. A přitom se nemusíte uvazovat, platit měsíční poplatek (nepočítaje internetové připojení), hlídat si typy a počet minut, provolávat „volné“ minuty ani dodržovat obskurní podmínky typu volné minuty, které ale provoláváte i jinak bezplatnými/levnými hovory v síti daného operátora. Ani se omezovat a volat jen mimo špičku, protože máte v ceně paušálu předražený balíček neomezeného volání mimo špičku.

skoleni_15_4

Osobně takto šetřím několik let zhruba několik set korun měsíčně, a to s komfortem kdykoliv jakkoliv dlouho si zavolat.


Jsme ve 21. století, využívejte moderní telekomunikační služby za moderní ceny, které už nyní jsou k dispozici. Nenadávejte, nezáviďte, prostě dejte najevo nohama, co chcete – tím, že půjdete jinam, kde vám to víc bude vyhovovat. Ať už je to kdekoliv. 

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je finančním poradcem firmy OK Klient a předseda zájmové skupiny SIG Peníze v Mense ČR.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).