Hlavní navigace

Na kole (nejen) do práce. Za půjčení kola nemusíte nic platit

Dalibor Z. Chvátal

V Česku se se sdílenými bicykly svezete v sedmi městech za velmi levné peníze, nebo i bez poplatku. Na západ od nás a v Asii jsou sdílená kola velmi oblíbená, ale s nimi přicházejí i velké problémy: je jich moc a vyvstává problém, kam s nimi.

Doba čtení: 8 minut

Banky jsou spíše skloňovány ve spojení s poplatky, přitom každá podporuje mnoho dalších aktivit. Hello bank! šla cestou podpory zdravějšího životního stylu a vsadila na sport. Ani nemusíte být jejími klienty a můžete se svézt na kole. Půjčení kola samozřejmě není úplně zadarmo, ale když jej stihnete vrátit do 15 minut, nic neplatíte. A to může pomoci třeba ke stihnutí vlaku, který by vám při chůzi ujel. Ale popořádku.

Kolo sem, kolo tam

Sdílená kola běžně vidíte v západních a asijských městech. Silným hráčem je čínská společnost YellowBike (Beijing) Data Services Co., Ltd., která vystupuje pod značkou Ofo. Její sytě žlutá kola nepřehlédnete. Web už má také v češtině a rovněž českou aplikaci pro Android a iOS, v Česku sdílená kola ale zatím nenabízí.

Jenže sdílení kol má i odvrácené strany a těmi jsou nezodpovědné parkování kol bez ohledu na místo, krádeže a poškozování kol. I proto provozovatelé sdílených systémů musejí reagovat na požadavky měst, která pak odložená kola musí řešit. Nechtěnou barevnou skládku vytvářejí sdílená kola v čínských městech, tamní provozovatelé a města už půjčování přestali zvládat. Některá média píšou doslova o kolapsu sdílených kol v Číně. Dalším problémem je riziko krádeže a poškození kola. Doslova masovou destrukci kol v Francii zažil hongkongský startup Gobee, který tak musel svůj byznys ve Francii uzavřít. S tím vším se musejí bikesharingové společnosti vypořádat, české nevyjímaje.

Sdílená kola v Česku a ve světě

Sdílení kol se věnuje i specializovaný web Bikesharing.cz.

Silným hráčem v oblasti sdílených kol v Česku je česká společnost REKOLA Bikesharing s.r.o., která se značkou Rekola prorazila do Prahy a dalších měst. Od „garážové“ firmy nadšenců se vypracovala do společnosti, která dnes s městy otevřeně komunikuje a hledá cesty, jak dostat kola do měst, a přitom je jimi na druhé straně nezahltit.

Od 1. května 2018 startuje sdílení kol také v Ostravě. Celkem tak si můžete jejich růžová kola půjčovat v 7 českých městech: v Brně, Českých Budějovicích, Liberci, Olomouci, Praze a Teplicích.

Mít nějakou konkurenci je podle nás vždy zdravé. Posouvá to firmu dál. Nicméně doufáme, že se nestane to, co v jiných městech, kde čínské bezstanicové bikesharingové systémy působí, a to sice, že se ulice těchto měst zaplní velkým množstvím kol, která nikdo nepoužívá a jen překáží v průchodu chodcům. Na to ulice Prahy určitě nejsou uzpůsobené. Za těch pár let, co v Praze bikesharing provozujeme, se snažíme naše uživatele edukovat, aby při zamykání kola vždy mysleli na chodce, invalidy či maminky s kočárky, a myslíme, že se nám to daří. Snad budou mít i ostatní bikesharingy toto jako vysoce posazenou prioritu. Bikesharing má být další dopravní možnost, a ne překážka, napsala Měšci Magda Zicháčková z Rekola na dotaz, zda se nebojí čínské konkurence v Česku.

Konference
Sdílený business: Lidé vs. regulace
ze, kterou dne 18. dubna 2018 pořádal server Měšec.cz
Autor: Karel Choc

Konference Sdílený business: Lidé vs. regulace, kterou dne 18. dubna 2018 pořádal server Měšec.cz

Jak si kolo půjčíte

  1. Web Rekola. Ten můžete využít i pro přístup z mobilního prohlížeče či z Windows Phone.
  2. Aplikace Rekola pro Android
  3. Aplikace Rekola pro iOS.
  4. SMS – nutná aktivace na webu. Každá zaslaná SMS stojí 1 Kč. Pro půjčení a vrácení  potřebujete 2 SMS (v první dostanete kód zámku, druhá vám potvrdí vrácení). Celkem za SMS zaplatíte 2 Kč.
  5. Přes chatboota v Messengeru od Facebooku.

8 minut. To je nejčastější doba výpůjčky kol u Rekola Bikesharing.

Promo sdíleným kolům udělal také Janek Rubeš ve svém pořadu Honest Guide:

Kdy se svezete

Vždy od 21. března do 30. listopadu kalendářního roku po celých 24 hodin. Když je na podzim pěkné počasí, i déle.

Na mapě můžete zjistit, kde se kolo nachází. A všimněte si, že každé rekolo má svoje vlastní jméno.
Autor: Dalibor Z. Chvátal

Na mapě můžete zjistit, kde se kolo nachází. A všimněte si, že každé rekolo má svoje vlastní jméno.


Sdílené kolo od společnosti REKOLA Bikesharing s.r.o..
Autor: Karel Choc

Sdílené kolo od společnosti REKOLA Bikesharing s.r.o..

Ceny a poplatky

Tarify a ceník Rekola pro jednotlivé půjčení
Město Prvních 15 minut Dalších 45 minut Jízda do 60 minut (celkem) Každých dalších 15 minut Orientační cena za 2 hodiny Systém parkování kola
Brno 0 Kč (platí Hello bank!) 18 Kč 18 Kč 6 Kč 42 Kč bezstanicový, kdekoli v zóně
České Budějovice 20 Kč 5 Kč 40 Kč bezstanicový, kdekoli v zóně
Liberec 0 Kč (platí Hello bank!) 15 Kč 15 Kč 5 Kč 35 Kč bezstanicový, kdekoli v zóně
Olomouc 0 Kč (platí Hello bank!) 12 Kč 12 Kč 4 Kč 28 Kč bezstanicový, kdekoli v zóně
Ostrava 0 Kč (platí Hello bank!) 18 Kč 18 Kč 6 Kč 42 Kč stanicový (u magistrátu)
Praha 0 Kč (platí Hello bank!) 24 Kč 24 Kč 8 Kč 56 Kč bezstanicový, kdekoli v zóně
Teplice 20 Kč 5 Kč 40 Kč bezstanicový, kdekoli v zóně

Pokud plánujete jezdit na půjčeném kole pravidelně, vyplatí se vám předplatné:

Předplatné pro Rekola
Druh předplatného Cena Co je v ceně
Roční 1199 Kč Neomezeně jízd do 60 min. ve všech městech
Měsíční 199 Kč Neomezeně jízd do 60 min. ve vybraném městě
Na 10 jízd 160 Kč 60 min. jízdy za 11 Kč do konce sezóny

Jak zaplatíte

Prvních 15 minut a ve vybraných městech (viz tabulka) za vás platí Hello bank! (Vykřičník je součástí názvu banky.) Když stihnete do té doby kolo vrátit, skutečně nic neplatíte.

Platit můžete platebními kartami Diners Club, Maestro, Mastercard a Visa. Potřebujete mít povolené platby na internetu. Karta se registruje do systému přes platební bránu ČSOB a následně se používá pro platby za půjčení kol. Kartu můžete kdykoli smazat, nebo zablokovat (ale už si nepůjčíte kolo).

Pokud máte MultiSport kartu, můžete s ní čerpat každý den 2 jízdy do 60 min. bez poplatků, poté platí ceník v tabulce pro jednotlivé jízdné (za každých 15 minut po 60. minutě).

Prvních 15 minut jízdy platí Hello bank!
Autor: Karel Choc

Prvních 15 minut jízdy platí Hello bank!

Bankéři na kolech

Spolupráce Hello bank! s Rekoly má přitom hlubší důvody, které cyklisté na první pohled nevidí. Samotná Hello bank! se totiž prezentuje jako banka, která má ráda nové technologie a fandí zdravému životnímu stylu. Podpora sdílených kol bance sedí i její v marketingové kampani, ve které se snaží ukazovat jako banka, která myslí na lidi.

Práce v bance není ani zdaleka tak nudná, jak by si mohli někteří myslet. Kromě pohodlí na pracovišti podporujeme své zaměstnance i v mimopracovních aktivitách. Ve zdravém těle zdravý duch! A protože jsme velcí milovníci sportu, rádi se angažujeme v projektech, které přináší radost z pohybu. A pokud navíc prospívají i našemu životnímu prostředí, neváháme ani chvilku. Proto když se naskytla šance partnertsví s rekoly, dali jsme spolupráci hned modré Hello!, píše na blogu banky Klára z Hello bank!

Málokdo ale ví, že Hello bank! má skupinu cyklistů, kteří spolu jezdí cyklistické závody a na cyklistické výpravy. A samozřejmě jezdí na kole i do práce. Kromě cyklistů má i skupinu běžců, zjednodušeně napsáno, tato banka fandí sportu. Svým zaměstnancům na pražské centrále zřídila kolárnu se sprchami. Asi si nedokážete přestavit upoceného bankéře, který do práce přifrčí na kole. Jenže na centrále Hello bank! je to běžné. Zaměstnanci banky mohou přijet celí udýchaní a zpocení a mají podporu v tom, jak poté jednoduše vklouznou do korporátního života.

Sportovní banka

Na dotazy Měšce odpovídala Gabriela Pithartová, marketingová ředitelka Hello bank!

Proč se Hello bank! rozhodla podpořit sdílená kola 15 minutami zdarma?

Zajímají nás projekty, které mají nápad a mohou lidem usnadnit jejich každodennost. A protože je v bance hodně nadšenců do sportu i zdravého životního stylu, byla nám myšlenka městského bikesharingového projektu Rekola ještě bližší. Máme radost, že díky naší podpoře jsou růžová kola vidět stále více a rozšiřují se i do dalších měst, nově třeba do Ostravy. A věříme, že prvních 15 minut každé jízdy zdarma udělá Rekola lidem ještě dostupnější a umožní jim vyzkoušet toto alternativní praktické cestování po městě. Bikesharing vnímáme jako doplněk k městské hromadné dopravě a vidíme v něm i ekologický způsob mobility, který přispívá k udržitelnému rozvoji městské infrastruktury.

Máte představu, kolik v celkovém objemu platíte za klienty?

Za září až prosinec 2017 se zrealizovalo celkem 41 475 jízd v 5 městech (Praze, Brně, Olomouci, Českých Budějovicích a v Teplicích), u kterých měli rekolisté díky nám prvních 15 minut zdarma. Ušetřili jsme jim tak necelý 1 milion korun. Za letošní březen si díky našemu partnerství s projektem Rekola užilo čtvrt hodiny zdarma 4482 cyklistů, ale jsme prozatím na úplném začátku sezóny, takže je jisté, že objem ušetřených financí lidem z loňského roku výrazně překonáme.

Chystáte další podporu v oblasti sportovních aktivit pro běžné občany?

V podpoře sportovních projektů a zdravého stylu života jsme aktivní. Jen pokud ještě zůstaneme u cyklistiky: letos jsme nově národním partnerem květnové kampaně Do práce na kole, kterou již tradičně organizuje sdružení Auto-Mat. Naši zaměstnanci jsou pravidelnými účastníky a jezdit do práce na kole v rámci této akce mají stále větším zájem i ti, co to nedělají běžně :-)

Hodně nám záleží i na motivaci a podpoře malých sportovců. Jsme partnerem festivalu sportu pro děti Sporťáček (Wannado), který se letos koná v Karlových Varech, Zlíně, Praze, Brně, Plzni, Ostravě a v Litvínově. Děti si během dne mohou vyzkoušet různé sporty, které nabízí místní sporotovní kluby a zjistit, co by je mohlo bavit. Letos jsme se zapojili také do Českého poháru MTB, kde jsme partnerem dětské části závodu Minime Cup 2018.

Dobrodruzi s kreditkou

Dalším příkladem je cyklistický úlet, kdy partu nadšenců napadlo, že se vypraví na kole z Česka do Francie a přidá se k Tour de France. Vyjeli z Tábora a cílem bylo město Romans-sur-Isèr. S sebou měli jen brašnu pod sedlem se základními potřebami a kreditní kartu Hello bank!, která je jako francouzská banka sponzorovala. Takto si to projeli už dvakrát a třetí cesta je čeká letos.

Trasa amatérských cyklistů Tábor – Romans-sur-Isèr jen s kreditkou Hello bank.
Autor: #skreditkou, mapy Google

Trasa amatérských cyklistů Tábor – Romans-sur-Isèr jen s kreditkou Hello bank.

Na sdíleném kole nejspíš do Francie nepojedete, ostatně to byste porušili podmínky jeho výpůjčky. Ale minimálně si jej můžete za pár korun půjčit nejen na cestu do práce, ale i na výlet. Jaké zkušenosti máte se sdílenými koly, třeba v zahraničí? Napište nám v diskuzi.

Anketa

Sdílená kola ve městech:

Našli jste v článku chybu?