Hlavní navigace

Na bankovním trhu nastal čas na změnu

2. 8. 2011
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Na českém bankovním trhu se věci dávají do pohybu. Zatímco na něj vstupuje hned několik hráčů, začínají se klienti konečně osmělovat a klást na banky nároky. Co můžeme od tohoto vývoje čekat?

Hluboké změny, kterými v současné době prochází české bankovnictví, lze do velké míry chápat jako dozvuk krize finančních trhů. Na ni tuzemské bankovní domy zareagovaly zásadním zpřísněním úvěrové politiky, kdy snižovaly úvěrové rámce kontokorentů a zvyšovali sazby úroků často i v případech, kdy nedošlo k žádné platební delikvenci klienta. Díky těmto opatřením se jim odpisování úvěrů nejen že vyhnulo, ale navíc v roce 2009 vykázaly rekordní konsolidovaný zisk. Vztah klientů k bankám však velmi utrpěl.

V pokrizové době se tím otevřely velké možnosti pro nové hráče na trhu a tím i pro aktivní klienty, kteří se nebojí změny. Po loňském startu Fio banky či Evropsko-ruské banky začala bankovní služby nabízet i poradenská společnost Partners. V červnu 2011 obdržela licenci skupina AnaCap, která již také spustila svojí Equa Bank. V červenci 2011 na trh vstupuje on-line banka ZUNO ze skupiny Raiffeisen Bank International a na podzim bylo ohlášeno otevření první české pobočky Air Bank ze skupiny PPF. Všichni tito noví hráči budou cílit na klienty, nespokojené s velkými instituty.

Bankovnictví bude jednodušší

Nové banky již nebudou stavět svoji obchodní strategii pouze na cenovém souboji, tedy předbíhat se v nejvyšším úročení, nabízet účty zdarma a podobně. Z jejich mediálních výstupů lze vyčíst, že se chtějí soustředit především na zvyšování kvality bankovních služeb.

Obecně platí, že se nabídka finančních služeb v příštích letech významně měnit nebude. Zostřená konkurence však banky donutí ukojit dlouhodobou poptávku klientů například po zjednodušení repetitivních úkonů, jakými jsou výměny karet či změny nastavení účtů. Na tom ostatně vydělají i finanční instituce, kterým tento krok pomůže zlevnit retailové služby. Když můžeme online či telefonicky změnit tarif mobilního operátora, proč ne druh účtu? Elektronický podpis či hlasová autorizace tak běhání po pobočkách do velké míry nahradí.

Nedám na ni dopustit

Kolem bývalé eBanky se svého času vytvořila poměrně loajální skupina klientů, což je také důvod, proč její logo zůstalo zachováno i po převzetí Raiffeisenbank. Nové banky budou chtít vytvořit něco podobného, silnou značku, se kterou se klienti budou ztotožňovat.

dan_z_prijmu

Takový klienti budou očekávat lidštější přístup ve všech směrech, což se odrazí třeba i na podobě bankovních poboček. Kancelářskou šeď vystřídají dynamické barvy a atraktivní design, na jaký jsme zvyklí například z poboček mobilních operátorů.

Český bankovní trh, bezprecedentně dominovaný třemi velkými hráči, má skutečně co dohánět ve vstřícnosti ke klientovi a obsluze finančních produktů. Vstup nových hráčů na trh se na celkové atmosféře na českém bankovním trhu jistě odrazí, zejména když jej doprovází stoupající sebevědomí klientů. Bude to sice běh na dlouhou trať, za takových pět let však již změnu pocítíme.

Přejdete k některé z nových bank?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).