Hlavní navigace

Může po vás poskytovatel služeb chtít poplatek, že nedorazíte na domluvený termín?

1. 2. 2022
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

 Autor: Dalibor Z. Chvátal
Nepřijdete na domluvený termín a buď se omluvíte příliš pozdě, nebo vůbec. Má pak po vás druhá strana právo chtít peníze za to, že s vámi počítala, rezervovala vám místo, měla s tím i nějaké náklady, ale vy jste nedorazili?

Služeb, které máme v České republice k dispozici, je celá řada. Kadeřník, kosmetika, maséři, ale i různí osobnostní koučové a další. Všichni mají jedno společné. Zpravidla je potřeba se dopředu objednat na konkrétní den a čas, abyste mohli jejich službu čerpat.

Ačkoli se dopředu objednáte, může se přihodit řada okolností, které zapříčiní, že na domluvený termín nedorazíte. Můžete si termín zapomenout napsat do diáře, přihodí se krizová situace v práci či v rodině, která vám znemožní dodržet domluvené časy, nebo uvíznete v dopravní zácpě a termín promeškáte.

Někteří poskytovatelé služeb počítají s tím, že ne všichni objednaní klienti na smluvený čas opravdu dorazí. Postup, jak se s tím vypořádat, má každý svůj. Někteří mávnou rukou a znovu už takového klienta neobjednají. Jiným to vadí o něco více a rozhodnou se účtovat storno poplatek.

Storno poplatek může mít různou podobu

Takový storno poplatek může mít různou podobu i výši. Setkáte se třeba s tím, že je potřeba se z domluveného termínu omluvit nejpozději 24 hodin před jeho konáním, aby vám nebyl žádný poplatek naúčtován. Pokud to nestihnete, naúčtuje si například kosmetička 50 % z ceny domluvené služby jako storno poplatek.

Varianty jsou ale opravdu různé. Někde mohou mít výši storno poplatku nižší, někde mohou mít více rozčleněné časy, do kdy je možné se omluvit. Za omluvu 24 hodin předem není žádná sankce, za omluvu méně než 24 hodin předem už je storno poplatek, a pokud nedorazíte a ani se neomluvíte, je storno poplatek vyšší.

Najde se také řada klientů, kteří s podobnými praktikami poskytovatelů služeb nesouhlasí. Zastávají názor, že služby jsou tam pro ně, ne oni pro služby. A že poskytovatel na storno poplatek nemá nárok. Realita je ale taková, že nárok tu je, a poměrně oprávněný.

Není poplatek jako poplatek

Obecně platí, že poskytovatel služby má na účtování storno poplatků nárok. Nejde to ale vzít zcela plošně, záleží na okolnostech a charakteru poplatku. Storno poplatek je výraz užívaný v běžném jazyce. Po právní stránce se může jednat o více různých institutů, každý s vlastním specifickým právním režimem. Může se jednat zejm. o odstupné, smluvní pokutu, náhradu újmy nebo propadnutí ceny služby, která nebyla využita, uvedl pro Měšec.cz Jiří Fröhlich, tiskový mluvčí České obchodní inspekce.

Záleží tedy na tom, o jakou službu jde. Pokud jste například k Vánocům dostali poukaz na masáž, objednali jste se, ale nepřišli jste bez omluvy, pravděpodobně vám poukaz propadne. V tomto případě by šlo o propadnutí ceny služby, která nebyla využita.

Nejpravděpodobnější je náhrada újmy

V případech, jaké jsme popsali, přichází nejvíce v úvahu právě náhrada újmy. Pokud se totiž neomluvíte s dostatečným předstihem, zamezíte například masérce v masérském salonu, aby vaše nevyužité místo někým obsadila. Při odřeknutí termínu alespoň 24 hodin předem je masérka ještě schopna uvolněné místo obsadit, například čekajícím náhradníkem. V případě zrušení schůzky v kratším intervalu, nebo dokonce absencí návštěvy bez omluvy, ale masérka místo už neobsadí.

S tím ale mohou být spojeny náklady, které masérka stejně musí uhradit. Například pronájem místa v masérském salonu. Podobně fungují i různí koučové, kteří si rezervují dané prostory podle toho, jak se jim objednají klienti. Pokud klient nedorazí, kouč už stejně musí za pronájem zaplatit.

Lze poplatek nastavit paušálně?

Otázkou je, jestli může poskytovatel služby nastavit výši storno poplatku paušálně. Opět to závisí na konkrétním typu. V některých případech lze výši sjednat paušálně ve smlouvě (např. odstupné, smluvní pokuta), v jiných obvykle nikoliv (náhrada újmy). U některých smluvních typů může být navíc zvláštní právní režim (např. smlouva o zájezdu), vypočítává Jiří Fröhlich.

Například u náhrady újmy nemůže poskytovatel většinou plošně stanovit, kolik mu v případě nedodržení podmínek máte zaplatit na storno poplatku. Měl by vždy individuálně propočítat, na kolik ho vaše absence přišla, zda už místo opravdu nestihne obsadit nikým jiným apod.

Na druhou stranu je možné, že má poskytovatel vše propočítané tak, že při omluvě méně než 24 hodin před konáním už termín opravdu většinou neobsadí a náklady, které následně má, jsou přesně 50 % z částky, kterou vám plánoval naúčtovat. Pak je jeho poplatek oprávněný.

Poskytovatel vám to dopředu oznamovat nemusí

Řada klientů je následně velmi nespokojená, když jim od poskytovatele služeb přijde zpráva, aby uhradili poplatek. Někteří se pak zkouší odvolávat na to, že na podobné poplatky nemá nikdo nárok, nebo že o nich nebyli informováni dopředu.

Pravdou ale je, že vám při objednání není poskytovatel služby povinen sdělit, kolik a v jakých případech si poplatek účtuje. Stačí, že jsou k dispozici obchodní podmínky, které máte a měli byste si je přečíst. Informace v obchodních podmínkách je obvykle dostatečná. Opět ale záleží na povaze storno poplatku a okolnostech případu, dodává Jiří Fröhlich.

Můžete odmítnout?

Pokud někam chodíte pravidelně, je určitě dobré mít s takovým člověkem dobré vztahy. Přece jen se tam vracíte a služby většinou člověk využívá pro své potěšení a relax.

Je pravděpodobné, že pokud se vám podobná situace stane výjimečně nebo poprvé, bude mít například kadeřnice pochopení. Někdo vám vytopil byt, a tak místo ke kadeřnici musíte zachraňovat, co se dá, a volat na pojišťovnu. Nebo jste si termín zapsali na špatný čas a přijdete v jiný den.

Vše se dá vysvětlit, jsme jen lidé, a nakonec se může i stát, že po vás poskytovatel nebude chtít žádný poplatek, protože je lidský a pochopí, že i chyby se zkrátka dějí.

Stejně tak se ale může stát, že sice má plné pochopení pro vaši situaci, ale zároveň s má s vaší absencí spojené náklady, které nemá jak uhradit, protože jste službu nevyužili a nezaplatili. A v takovém případě vás slušně požádá o uhrazení těchto nákladů.

Bylo by slušné v takové chvíli poplatek uhradit, přece jen poskytovatel nemůže za souhru nešťastných okolností na vaší straně. Pochopitelně můžete zaplacení storno poplatku i odmítnout. A poskytovatel má dvě možnosti. Buď nad tím mávnout rukou, nebo situaci řešit. V extrémním případě až občanskoprávní žalobou u soudu.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Psaním jsem skloubila své znalosti ze studií financí a žurnalistiky. Ráda se učím nové věci, tančím a běhám.