Klasicky nebo levně?
Nízkonákladových leteckých společností v České republice přibývá, ovšem jejich nabídka je stále poměrně omezená. Klasické destinace v turisticky oblíbených letoviscích nabízí jen společnost Smartwings. Ostatní dopravci létají většinou do turisticky méně atraktivních lokalit. Nejvíce spojení má Praha s destinacemi ve Velké Británii a Irsku.
Především při cestě k moři tak mají individuální turisté výběr hodně omezený. Výjimkou jsou domácí Smartwings, které do své nabídky v květnu zařadily přímořská letoviska – Heraklion, Palma de Mallorcu, Soluň a Larnacu. Většina ostatních nízkonákladových společností ale spíše vozí zahraniční turisty k nám.
Právě nedostatečná nabídka levných leteckých společností je zřejmě důvodem, proč se čeští turisté zatím nedočkali žádné konkurenční cenové války mezi leteckými společnostmi. Letenky jsou v Česku stále dost drahé – a to jak u klasických přepravců, tak i u low-cost společností.
Země/typ letu | vnitrostátní | v rámci Evropy |
---|---|---|
Rakousko | 0 | 15,9 |
Belgie | 0 | 26,5 |
Francie | 4 | 20,1 |
Německo | 17,9 | 16,3 |
Irsko | 0 | 42,2 |
Itálie | 13,9 | 29,6 |
Nizozemsko | 0 | 19,4 |
Skandinávie | 12,6 | 21,6 |
Španělsko | 0,1 | 28,5 |
Švýcarsko | 0 | 17 |
Velká Británie | 41,8 | 39,4 |
Zdroj: KPMG ČR
Ve světě je situace trochu jiná. Turistů, kteří upřednostňují nízkou cenu letenek u nízkonákladových přepravců oproti komfortu klasických aerolinií, je rok od roku více. Během necelých pěti let získali levní letečtí přepravci více než dvacetiprocentní podíl na trhu. A podle oborníků jim bude zákazníků stále přibývat. Ostatně není se co divit. Odolat ceně 99 centů za letenku je opravdu těžké.
V České republice využilo levných aerolinií 17 až 18 procent z celkového počtu odbavených cestujících. Počet společností, které u nás operují, dosahuje nyní zhruba dvacítky,
říká Tomáš Kulman z KPMG ČR, která připravila studii o nízkonákladové letecké přepravě.
Ceny a lá ČSA
České aerolinie na tlak ze strany nízkonákladových společností zatím reagují opačně – zdražují a na základní cenu letenky navěšují další a další příplatky a poplatky.
V září ČSA zavedly příplatek za ropu. Tento poplatek aerolinie zdůvodňují rostoucí cenou paliv.
Na začátku roku ČSA opět skrytě zvedly ceny – zavedly manipulační poplatek 800 korun ke každé letence (400 Kč při rezervaci přes internet). Touto částkou se má pokrýt servis, který je spojen s vydáním každé letenky. V dubnu přišlo další navýšení palivového příplatku – na evropských cestách si tak turisté musí připlatit 7 eur, při delších cestách dokonce 18 eur.
Jedná se o dočasné opatření, které bude zrušeno ve chvíli, kdy klesne cena ropy kotovaná na burze v Rotterdamu pod hodnotu 45 USD za barel a pokud bude tato hodnota udržena alespoň po dobu 30 dní,
slibuje mluvčí ČSA Jitka Novotná.
I levné letenky se mohou prodražit
Odsoudit šmahem klasické letecké dopravce by ale bylo nespravedlivé. Pro nízkonákladové letecké společnosti hovoří v absolutní většině případů příznivější cena, klasičtí přepravci zase nabízejí rozmanitější spektrum cílových destinací, větší komfort a možnost navazujících letů.
Pokud se tedy budete rozhodovat, jak se přepravit do místa své dovolené v zahraničí, porovnejte si obě možnosti. I u low-cost dopravců můžete koupit letenku několikrát dražší, než vám nabídne klasický přepravce. Levné letenky jsou rozdělovány podle jednoduchého principu – kdo dřív přijde… Rozhodnout se ke koupi několik málo týdnů či dnů před odletem tedy jednoznačně znamená vyšší cenu.
Červnová letenka z Prahy do Říma vás tak může se Smartwings stát 4960 korun a s ČSA jen o sto korun více. Platí tedy pravidlo, že čím blíže do odletu máte, tím pečlivěji musíte přepravce vybírat. Opravdu levné letenky u nízkonákladových společností koupíte zhruba 4 – 6 měsíců před odletem. Potom už jejich cena jen roste.
Posledním způsobem jak snížit cenu letenky je zásada – udělej si sám. Čím méně toho budete od letecké společnosti chtít, tím lépe pro vás a vaši peněženku. Pokud si tedy vyplníte rezervaci sami po internetu, zaplatíte u klasických dopravců nižší manipulační poplatek. Stejně tak se vyplatí si vyzvednout letenku až před odletem místo dražšího zasílání poštou či kurýrem. U nízkonákladových leteckých společností vám mohou cenu výrazně navýšit i žádosti o změnu termínu nebo cíle letu.