Ano, přesně takovéto vyjádření jsem dostal od Wustenrotu. Skutečně lze sjednat ceny odkazem na ceník banky. To pořád neruší platnost zákona o cenách. Odkaz na ceník banky skutečně může představovat dohodu o ceně, ovšem o ceně v okamžiku uzavření smlouvy. Ten zákon neříká nic o tom, že ten ceník banky může banka měnit. Z čeho páni z eadvokacie usuzují, že banka může ceník měnit ? Ceník před uzavřením smlouvy představuje obchodní nabídku. Klient tím, že uzavře smlouvu akceptuje ceník banky platný v okamžiku uzavření smlouvy. O tom, že banka může tento ceník jednostranně měnit není nikde ani slovo. Dle mého názoru takový ceník platí po celou dobu trvání smlouvy a změny ceníku představují vlastně změnu obchodní nabídky pro nové potencionální klienty.
Mohl bych poprosit právníky o odpověď, z čeho usuzují na oprávnění banky ceník měnit a z čeho usuzují na to, že taková změna je platná i pro stávající klienty ?
Dle mého názoru taky nemohou, ale suď se s nima... Měla by ti při změně, kterou ti vhodným způsobem oznámí, dát na výběr dej souhlas nebo zruš smlouvu... Což i tak není příliš vhodně, ale ne tento bezprávní stav... Názory právníků, co tvrdí opak neberu, v zákonu o cenách je to jasně řečeno, jen mít dobré znalosti či dobrého právníka, hodně peněz a odvahy udělat "precedent"
Omlouvám se, že jsem to nenapsal rovnou - v obchodních podmínkách stavební spořitelny Wustenrot není uvedeno, že banka může ceník měnit (ostatně to byl hlavní důvod, proč jsem si tuto spořitelnu vybral). Opravdu lze ceník měnit i tehdy, pokud toto právo není ani v zákonu ani ve smlouvě (obchodních podmínkách) ?
já bych trochu odlišoval.U stavební spořitelny, máte vázaný vklad a další omezení stanovená zákonem (státní mocí) a tedy je logické, že stejná moc by se měla postarat o to aby Vás nemohl poskytovatel služby svéct do naha (což se zpožděním udělala). Subjektů poskytujících bankovní služby v ČR v retailu je cca 12 a tedy se dá mluvit o jakési konkurenci. Jediné v čem jí svorně bránily byly poplatky za rušení účtu a ty pod tlakem veřejnosti velmi pomalu a neochotně mizí nebo se snižují. Tedy pekařství nebo bankovní služby vidím jako byznys bez nutnosti regulace. Tím ovšem nemyslím bez pravidel. Cenovka v regále musí být stejná i u pokladny a pěkně čitelná. To se daří pekařům, ale bankám ne.
Jenže platíte nejen za zrušení účtu, ale dalších služeb. Plus některé služby platíte již za započetí užívání třeba na rok, ač je třeba později zrušíte. A výsledek je ten, že za přechod ke konkurenci jste sankciován, byť v některých případech nepřímo. V tom je ten problém.