Hlavní navigace

Michal Čarný, Mastercard: Předplacené karty mají stále velký potenciál

Autor: Depositphotos
Veronika Doskočilová

Leckdo by si mohl myslet, že se zavedením regulace předplacených karet a nutností ověřování postupně zájem o ně upadne. Opak je ale pravdou. Předplacené karty našly nové varianty využití a jejich podíl na trhu tak může naopak stoupat.

Regulace předplacených karet rozhořčila nejednoho uživatele. Nesporná výhoda, kterou poskytovaly anonymní předplacenky, byla minulostí. Pro někoho předplacená karta s nutností ověření nepředstavovala atraktivní produkt a raději sáhl po klasické platební kartě. I tak ale mají předplacené karty ještě svůj potenciál, kam růst.

O tom jsme si povídali s Michalem Čarným, který pracuje ve společnosti Mastercard jako Business Development Manager Czech Republic, Slovakia, Austria.

Jak se vyvíjel počet předplacených karet na trhu od roku 2011 do současnosti?

Vývoj v segmentu předplacených karet byl velmi dynamický zejména během posledních několika let. Zatímco v roce 2011 byla předplacená karta na trhu prakticky neznámým pojmem, dnes představuje osvědčený produkt s celou řadou využití. V současné době je na trhu přes 200 000 předplacených karet Mastercard, což odpovídá průměrnému ročnímu růstu více než 300 % od roku 2014, kdy se tyto karty začaly v širší míře objevovat mezi držiteli.

Máte informace o tom, v jakém poměru byly karty využívány zcela anonymně a kolik % lidí se nechalo plně ověřit (myšleno před zavedením regulace)?

Anonymní předplacené karty byly populární zejména v době svého startu. Dovolím si odhadnout, že v prvních měsících fungování byl podíl plně ověřených uživatelů relativně malý. Za proces ověření identity držitele karty je však vždy zodpovědná vydavatelská banka a vzhledem k tomu přesná čísla bohužel k dispozici nemám.

Jak se situace s předplacenkami vyvíjela dále?

S postupným vývojem v segmentu předplacených karet se situace zásadně měnila. Část držitelů své karty zakoupené primárně za účelem anonymity registrovala, aby rozšířili možnosti jejich využití.

Pro pocit bezpečí jim plně postačoval fakt, že karta není propojena s jejich běžným účtem a není na ní uvedeno jméno držitele. Současně se také výrazně rozšířila paleta řešení využívajících předplacené karty. Jako dobrý příklad mohu uvést třeba využití předplacených karet nahrazujících tradiční papírové stravenky. Tyto karty jsou poskytovány zaměstnancům firem a již od samého počátku je tak identita jejich držitelů plně ověřena. I před zavedením regulace tedy bylo zřejmé, že budoucnost mají primárně ověřené karty.

Michal Čarný

 Michal Čarný, Business Development Manager Czech Republic, Slovakia, Austria ve společnosti Mastercard (10/2017).
  • Vystudoval London School of Economics and Political Science v Londýně a University of Chicago.
  • Dříve působil v pojišťovně DIRECT a v KPMG Czech Republic.
  • Před nástupem do společnosti Mastercard působil 5 let ve společnosti Roland Berger Strategy Consultants, kde jako Senior Consultant vedl poradenské projekty se zaměřením na finanční služby.
  • V současné době působí na pozici Business Development Manager pro Českou republiku, Slovensko a Rakousko. Je zodpovědný za přípravu a realizaci prodejní strategie pro spotřebitelské produkty, využívání služeb s přidanou hodnotou a také za rozvoj netradičních vydavatelů a prodejních kanálů.
  • Ve volném čase sportuje. Věnuje se horské turistice nebo jízdě na koloběžce. Hraje aktivně squash a golf.

Jaké výhody oproti klasickým platebním kartám tedy nyní mají předplacenky?

Její výhody se liší v závislosti na konkrétním řešení, pro které je použita. Předplacená karta již dnes není standardizovaným produktem v jedné podobě.

Pro stravenky je to bezpečnost, finanční úspora, rychlost platby a další. V případě karet nahrazujících jednoduchý účet je to transparentnost a benefitní karty zase zaujmou flexibilitou, kterou v odměňování zaměstnanců představují. Při využívání ve veřejné dopravě si lidé chválí nezávislost na bankovním účtu nebo možnost využití na další funkce „chytrého města“, které s platbou přímo nesouvisí.

Společné mají všechny tyto karty hlavně jedno, a to jednoduchost – ať už z hlediska jejich pořízení, tak jejich následného používaní.

Regulace a nemožnost používat kartu striktně anonymně musela s trhem předplacených karet „zamávat“. Jak velký byl pokles nákupu a využívání karet po zavedení regulace?

Regulace se samozřejmě trhu předplacených karet dotkla. Projevila se zejména nespokojeností některých uživatelů starších programů, pro které dodatečné ověření identity představovalo komplikaci. Na celkovém vývoji trhu se však nepodepsala zdaleka tak dramaticky, jak se někteří domnívají. Celkový počet předplacených karet na trhu i po 1. lednu 2017 kontinuálně roste.

Dynamika tohoto růstu je velmi podobná situaci v minulém roce. Držitelé se však orientují na jiné typy programů, u kterých je alespoň částečné ověření identity běžné.

Na jaké účely jsou nyní předplacené karty využívány?

Jednou z velmi rozšířených oblastí využití předplacených karet u nás jsou nyní stravenkové karty. Klíčovým partnerem v této oblasti je pro Mastercard v tuto chvíli společnost Edenred.

Vidíte budoucnost předplacenek i jinde?

Stravenky zdaleka nejsou jedinou oblastí, kde se předplacené karty uplatňují. Za všechny mohu zmínit například karty pro děti a mladistvé, které nabízí pod atraktivní značkou jak ČSOB, tak Česká spořitelna. Úspěch zažívají také předplacené karty Expensa, které jsou velmi atraktivním řešením pro správu firemních financí. Další zajímavé programy zahrnují například Waletku, která se specializuje na firemní benefity a dárkové poukázky, nebo Karetní peněženku. Ta pro změnu zrychluje a zjednodušuje výplatu peněz ve sběrnách kovů a díky plnému ověření držitelů zároveň omezuje prostor pro zneužívání tohoto systému. Různých využití je již nyní skutečně hodně.

Jak velký podíl na trhu činí předplacené karty oproti platebním kartám?

Podíl předplacených karet na českém karetním trhu je i přes růst v tomto segmentu stále relativně malý. Pohybuje se někde okolo 2 % a regulace jej zatím výrazně neovlivnila. Domnívám se, že v tomto segmentu je naopak velmi zajímavý potenciál pro další růst. To je evidentní zejména ve srovnání s vybranými zeměmi západní Evropy, jako jsou například Velká Británie a Itálie, kde podíl předplacených karet činí 20 až 26 %.

V zahraničí jsou tedy předplacenky stále trendem?

Lídry v oblasti penetrace předplacených karet jsou zejména Velká Británie a Itálie, anebo třeba Irsko. Mnohých inovací se dočkali také držitelé v Turecku, populární jsou i u našich severních sousedů. U všech těchto zemí činí podíl předplacenek nad 10 %, a to mnohdy i výrazně.

Proč jsme za ostatními státy tak „pozadu“?

Rozdíl spočívá zejména v diverzitě různých předplacených programů, které jsou v západní Evropě k dispozici. Kromě elektronických stravenek jsou populární například karty pro cestovatele s výhodným směnným kurzem, městské a turistické karty nebo karty, které představují velmi jednoduchou a hlavně transparentní alternativu k běžnému účtu. Najdou se však i výjimky. Během letní dovolené v Chorvatsku na příliš předplacených karet nenarazíte a podobná situace panuje také v Nizozemsku či Dánsku. Proti těmto zemím jsme naopak o něco napřed.

Myslíte, že by se Česká republika také mohla dostat na 25% podíl?

Čtvrtinový podíl na trhu v našich podmínkách zřejmě reálný není, ale věřím, že se k našim západním kolegům brzy přiblížíme. V současné době se několik vydavatelů v ČR intenzivně věnuje právě inovacím předplacených karet.

Je i v zahraničí běžné, že k používání takového typu karty je potřeba plné ověření?

Ano, Česká republika v tomto rozhodně není sama. Většina změn v oblasti předplacených karet souvisí s Evropskou regulací AML4 a snahou limitovat praní špinavých peněz a financování terorismu. Tato regulace se samozřejmě týká také ostatních států, které ji již implementovaly nebo na tom intenzívně pracují.

Myslíte si, že předplacené karty už své období slávy zažily, nebo že ještě mají co nabídnout a lidé se k nim budou vracet?

Věřím, že předplacené karty mají před sebou slibnou budoucnost. Spolupracujeme na celé řadě inovací, které budou pro držitele velmi atraktivní a umožní nám přiblížit se k zemím, kde je tento segment naprosto běžnou součástí karetního trhu.

S novým školním rokem jsme ve spolupráci se společností Paynovatio spustili například řešení pro základní školu v Kolíně. Žáci získají bezkontaktní klíčenku, na kterou jim rodiče budou moci zasílat kapesné. Současně však poslouží také ke vstupu do školy a odběru obědů ve školní jídelně. Nahradí také průkazku do školní knihovny nebo jízdenku ve veřejné dopravě. Tato kombinace je unikátní dokonce na evropské úrovni.

Mají předplacené karty ještě nějaký další potenciál?

Zcela určitě. Na mnohých inovacích se již aktivně pracuje a u jiných se můžeme inspirovat úspěšnými zahraničními programy. Stačí se podívat na úspěchy mladých společností, jako je například Revolut, mimochodem účastník programu Mastercard na podporu start-upů zvaného Start Path, nebo třeba Number26, a je jasné, že inovační potenciál ještě zdaleka vyčerpaný není.

Jaké chystáte do budoucna novinky v této oblasti?

Mezi chystané inovace patří také karta společnosti Twisto. Kdo již služby Twista v minulosti využil, určitě ocenil intuitivnost, rychlost a inovativnost přístupu k placení a správě financí. Stejnou DNA bude mít také připravovaná karta. Diskutujeme také celou řadu dalších zajímavých projektů, o kterých však zatím hovořit nemohu. Zájem o inovace v segmentu předplacených karet nás těší a velmi aktivně se na nich podílíme. To je jedním z hlavních důvodů, proč drtivá většina předplacených karet na trhu nese právě značku Mastercard.

Děkuji vám za rozhovor.

Našli jste v článku chybu?