Hlavní navigace

Mé zkušenosti se službou GSM Banking u ČSOB

20. 3. 2001
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Koncem loňského roku jsem pocítil nutkavou potřebu změnit bankovní ústav, který dosud obhospodařoval mé příjmy a výdaje průměrného pracujícího. Proč? Dosavadní banka se totiž projevila tak, jak je pro firmy lákající finance z občana v České republice typické.

Relativně slušný úrok běžného účtu se během několika mála měsíců smrskl na několikanásobně nižší výši, výhoda bezplatného telefonního bankovnictví se změnila v noční můru poté, co jsem strávil měsíčně desítky minut posloucháním věty „na spojení právě čeká 1 klientů“…

Vyvrcholení přišlo v okamžiku kdy mně bankovní ústav s potěšením oznámil, že snížil poplatky za vedení účtu ze 150 Kč na 140 Kč měsíčně. Jaksi přitom ovšem opomněl zdůraznit, že se navíc započítává poštovné 9 Kč, které bylo dosud součástí poplatku za vedení účtu, a poplatky za bankovní operace, které byly doposud rovněž v ceně…

Moje volba padla na GE Capital Bank, která v té době zahajovala kampaň „Mobil zdarma“.
První problém nastal, když se bankovní úřednice pokusila odeslat příslušná data někam k ověření. Jak jsem z jejích telefonátů pochopil, data sice z jejího počítače odešla, leč na opačný konec nedorazila. Byl jsem požádán o 15 minut trpělivosti, než se problém vyřeší. Mezitím se mne ujal pracovník, který mně měl vysvětlit práci s bankovní aplikací na telefonu. A dospěli jsme k dalšímu problému – toto menu zatím nefunguje, toto také ne, toto také ne… (trvalé příkazy, dobíjení TWIST karty, zasílání zpráv na E-mail).
Pracovnice se pak pokusila opět dospět k nějakému závěru, tentokrát se však ani nedokázala připojit k serveru. Prohlásil jsem, že k takové bance nemám žádnou důvěru a pobočku jsem silně znechucen opustil, aniž bych se dočkal alespoň omluvy za ztrátu 92 minut svého času. Opravdu nechápu, jak chce GE provozovat GSM Banking, když nedokáže zajistit ani triviální propojení svých počítačových sítí.

Nezbylo, než pátrat dále. Požadavek byl, na základě předchozích zkušeností, jasný:

  • Maximální eliminace lidského faktoru (někomu možná nevadí výlevy pracovnic u přepážek České pošty typu „A máte na účtu vůbec dost peněz?“, mně však vadily).
  • Možnost ovládat účet spolehlivým způsobem přímého bankovnictví.

Na základě doporučení svého kolegy z firmy jsem zvolil ČSOB. Založení účtu proběhlo rychle, pracovnice byla ochotná, obdržel jsem příslušné doklady a příručku ke službě přímého telefonního bankovnictví „Linka 24 ČSOB“. Po několika týdnech jsem se rozhodl pro službu „Mobil 24“, tedy ovládání účtu pomocí GSM Bankingu Paegasu. Vybaven znalostmi o GSM Bankingu získaných na www.mobil.cz, www.mobilmania.cz a v časopisu Mobil, zakoupil jsem bankovní TWIST kartu, v bance si nechal nahrát bankovní aplikaci a pln nedočkavosti dorazil domů, abych vyzkoušel supermoderní způsob zacházení s účtem. Co jako první? Samozřejmě – zůstatek na účtu! Volím „Paegas menu“, „CSOB MOBIL 24“ atd., čekám cca 30 sekund a ejhle – nová zpráva banky! Potěšen funkčností bankovní aplikace, přemýšlím, co dál? A vida – zde se povaluje faktura firmy Komín SOS z Jilemnice za prohlídku komína, splatná za 14 dní! Nic jednoduššího – zaplatím moderním způsobem. Takže – příslušné menu, BPIN, číslo účtu… Caramba, v čísle účtu je pomlčka, co s tím? Někde už jsem to viděl, aha, FAQ v časopisu Mobil, jasně, „*“! Mačkám dál konstantní symbol, variabilní symbol… výsledek? „Zpráva neodeslána“. Chybička se kamsi vloudila… Vytáčím číslo Linky 24 a objasňuji problém. Ochotná paní na druhé straně linky mně sděluje správný postup – jasně, není to „*“ jako u ostatních bank, ale „#“… Začínám tedy znovu, odmačkávám poslední položku – po 10 minutách dostávám bankovní zprávu, že můj příkaz byl přijat, Komín SOS tedy přijde k penězům.

Uff, tuzemský příkaz k úhradě jsem zvládl, co tam máme dál? Ajaj, menu v telefonu je nějaké chudé, demoverze GECB a IPB na Internetu byly nějak bohatší… Podívám se do návodu – teď mně dochází, že jsem vlastně žádný návod nedostal. Pídím se na Internetu po nějakém spojení na klientské centrum – nikde nic, jen webmaster… Píši alespoň žádost na webmastera a prosím zdvořile o zaslání nějaké příručky, návodu apod.

Během pár dnů mám odpověď. Pan ing. Stanislav Nový z klientského centra se mně omlouvá za to, že jsem návod nedostal a v příloze mně příručku ve formátu MS .doc posílá. Otevírám přílohu, slušně provedeno, barevné obrázky displeje telefonu, popis jednotlivých položek…

A hele – termínovaný vklad! Momentálně mám pár korun volných, takže je přešoupnu na měsíc z běžného účtu na lépe úročený termínovaný vklad, beru do ruky telefon, volím „CSOB MOBIL 24“ – menu termínovaný vklad nikde! Porovnávám návod s menu ve svém telefonu – trvalý příkaz nikde, výpověď nikde, historie pohybu na účtu nikde (ta, pravda, v návodu také není, leč ostatní banky ji mají). Opět je někde chybička – vznáším zdvořilý dotaz na p. ing. Nového, od kterého jsem návod k aplikaci dostal. Jeho odpověď je zde:

„Vážený pane Krajdl,
bohužel příručka, kterou jsem Vám nedávno poslal opravdu předběhla svou dobu a zato se velmi omlouvám. Současná verze služby ČSOB MOBIL 24 dovoluje z aktivních transakcí pouze příkaz k úhradě a převody mezi účty klienta ve stejné měně nebo s konverzí. Malé části
uživatelů služby ČSOB MOBIL 24 byla nedopatřením nahrána verze aplikace „1.01 Test“, jedná se však plnohodnotnou verzi, která se od verze „1.0“ liší pouze jen označením. Na zavedení Vámi zmiňovaných funkcionalit do služby ČSOB MOBIL 24 banka v současnosti pracuje a je pravděpodobné, že budou v této službě dostupné ještě během letošního roku. Naše klienty o tom budeme samozřejmě včas informovat, nicméně do té doby můžete využívat tyto funkcionality přes klientské poradce našeho Call Centra, a to na zelené lince 0800 110808. Níže přikládám aktuální příručku služby ČSOB MOBIL 24.

S pozdravem Proste se Vam snazime usnadnit zivot
Stanislav Novy
Marketingove sluzby“

Můj výsledný dojem ze služby „ČSOB Mobil 24“? Velice, velice rozpačitý. Jednoznačně schází historie pohybu na účtu, který ostatní banky ve své nabídce mají (což je jediná kontrola, že váš platební příkaz byl proveden). Jistě, je možné zavolat na bezplatnou telefonní linku 0800 … a požádat o zaslání výpisu z účtu za posledních X dnů (bohužel pouze poštou nebo faxem, nikoli na e-mail), výhoda GSM Bankingu pak ovšem kamsi mizí. Pasivní příkazy (měnové kurzy, úrokové sazby) jsou sice hezká věc, jdou však získat i jiným způsobem – bez nutnosti vlastnit bankovní kartu. Další praktická možnost, jak v současné době u ČSOB GSM Banking využít, je pouze jedna: převod mezi účty klienta. Po zadání příkazu dojde sice potvrzení banky, leč doba doručení je velice proměnlivá – od několika minut po několik hodin (konkrétně 4). Některé méně trpělivé klienty to pak může svést k tomu, že příkaz zadají znovu v domnění, že první SMS nebyla doručena.

skoleni_15_4

Co mne ovšem překvapuje nejvíc: koncem roku jsem dostal sdělení ČSOB podepsané kterýmsi z jejích vysokých představitelů, ve kterém se píše něco ve smyslu, že ČSOB a IPB jedno jsou. Pokud napíšete do svého internetového prohlížeče www.ipb.cz, dostanete se na stejnou stránku jako při napsání www.csob.cz. Aplikace GSM Bankingu CSOB a IPB však, bohužel pro klienty této banky – nebo bank – nemají spolu absolutně nic společného, natož aby shrnovaly to nejlepší z obou systémů.

Na základě osobních zkušeností s GSM Bankingem ČSOB a jeho možnostmi mne napadá jediná věc: tento produkt je určen pro jedince, kteří podle měnících se devizových kurzů několikrát denně přesouvají svoje volné finanční prostředky mezi účty vedenými v různých měnách, pro běžné klienty má smysl minimální – tedy alespoň v době, kdy je zdarma, pokud bude od 2. pololetí zpoplatněn – pak sbohem, GSM Bankingu ČSOB!

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).