Hlavní navigace

Máte autonehodu a někdo vám aktivně nabízí pomoc? Zbystřete, říká prezident ČAAS

Autor: Depositphotos

Nehoda nebo porucha vozu může překvapit každého. Pokud jste vystresovaní a nevíte si rady, zřejmě vás nabídka od cizího člověka potěší a uleví se vám. Dávejte si ale pozor. Někdy taková nabídka opravdu není nezištná a může vás dostat do mnohem větších problémů.

Doba čtení: 6 minut

Máte na dálnici nehodu, nebo nějaký problém. Jste vystresovaní, možná ani nevíte, jak postupovat. A najednou u vás zastaví auto s oranžovým majáčkem. Vyleze muž, který vás začne uklidňovat, poradí vám, co a jak, a nabídne vám pomoc. Vše za vás vyřeší. Stačí to jen tady dole podepsat a máte po starostech. Po pravdě – pokud podepíšete, starosti vám teprve začnou. Lovci nehod totiž přesně na takové vystresované řidiče čekají. O tom, co vás může potkat a jak se vyvarovat tomu, abyste naletěli, jsme si povídali s Petrem Boldem, prezidentem České asociace asistenčních společností.

Kdo jsou vlastně lovci nehod?

Jde o lidi, kteří se snaží za provizi získat zakázky pro spřátelené autoservisy, autopůjčovny nebo odtahové služby. Provize je jim vyplacena na úkor poškozených motoristů, kterým se tím prodraží jejich asistenční zásah i oprava vozidla.

Jak je může nezkušený člověk poznat?

Pokud někdo bez vyžádání motoristům po dopravní nehodě začne proaktivně nabízet zajištění odtahu havarovaného vozidla, zapůjčení náhradního auta, vyřízení pojistné události, opravu vozidla a podobně, pak jde s největší pravděpodobností o lovce nehod. Motoristé by měli být opatrní a využít pouze takovou pomoc, kterou si sami přivolají. Například prostřednictvím linky asistenční společnosti nebo na Lince pomoci řidičům 1224.

Lidem ale musí být jasné, že když ještě nikoho nevolali, a přesto přijel někdo, kdo nabízí pomoc s odtahem apod., není něco v pořádku. Co je podle vás vede k tomu, že stejně kývnou na nabídku lovce nehod?

Účast na dopravní nehodě je velmi stresovou situací, kdy řada lidí nedokáže ani správně vyplnit základní údaje do záznamu o dopravní nehodě, natož aby si vyhodnotili, kdo je lovec nehod a kdo se mu snaží nezištně pomoci. Jediným skutečně bezpečným opatřením je zautomatizovat si správný postup při dopravní nehodě. Do něho by si měli zařadit i volání na linku pomoci řidičům v případě, že potřebují pomoc pojišťovny s nepojízdným vozidlem.

Petr Bold.

Petr Bold

Petr Bold je jedním ze zakladatelů České asociace asistenčních společností. Absolvoval České vysoké učení technické na strojní fakultě.

Celý svůj aktivní život pracuje v oblasti motorismu. Zabýval se například vývojem a konstrukcí závodních automobilů MTX a řadu let působil jako automobilový závodník. Svoji zálibu přesunul do létání, kterému se aktivně věnuje doposud.

Od roku 1995 pracuje v oboru asistenčních služeb, ve funkci generálního ředitele působil ve společnosti AUTOKLUB BOHEMIA ASSISTANCE a od roku 2004 do roku 2015 ve společnosti GLOBAL ASSISTANCE.

Jak běžné jsou v současné době praktiky lovců nehod? Probíhá to na denní bázi, nebo v nárazových vlnách?

S oživením ekonomiky jsme zaznamenali mírný úbytek lovců nehod. Autoservisy mají mnohem více práce než dříve a je možné, že lovce nehod vysílají do terénu v menší míře než dříve. Nicméně v Praze i na jiných velmi frekventovaných dopravních uzlech stále lovce nehod vídáváme, jak čekají na své oběti.

Jaká rizika hrozí, pokud něco lovci nehod podepíšu? Na co vše vlastně tito lovci cílí?

Pravděpodobně od vás budou chtít zmocnění pro vyřízení celé pojistné události, tedy že mohou nakládat s vaším vozidlem, zajistit jeho opravu a následně uplatnit náklady na opravu, odtah, zapůjčení náhradního vozidla a další položky u pojišťovny viníka. Nejčastěji se zaměřují na poškozené motoristy, kdy je škodu možné uplatňovat z povinného ručení viníka.

A co špatného se pak může stát?

Hlavní problém nastane, pokud pojišťovna odmítne uhradit celou, lovcem nehod uplatňovanou částku. A to například z důvodu neposkytnutí opravy v deklarovaném rozsahu, předražení služeb nebo neúměrné doby zapůjčení náhradního vozidla. Tyto peníze pak lovci nehod většinou vymáhají právě na poškozeném motoristovi. V případě, že je dopředu zřejmé, že škodu nebude možné uplatnit na pojišťovně, přestáváte být pro lovce nehod zajímaví a pravděpodobně vám žádnou „pomoc“ nabízet nebude.

Jak vlastně lovci nehod „pracují“?

Vyčkávají nedaleko míst, kde dochází k častějším dopravním nehodám. Typicky jde například o Jižní spojku v Praze a některé rušné křižovatky a dopravní tahy. V momentě, kdy dojde k dopravní nehodě, tak bez vyzvání začnou dopravní nehodu označovat, případně řídit dopravu.

To je podle zákona v pořádku?

Až sem je to relativně v pořádku, protože pomáhají zvyšovat bezpečnost v místě dopravní nehody. Problém ale nastává v momentě, kdy začnou motoristu přesvědčovat o tom, že mu bezplatně zajistí odtah do servisu, opravu vozidla či zapůjčení náhradního vozidla. Lovci nehod žijí z provizí za sjednané služby a tyto provize mohou být vypláceny právě díky vyšším cenám, které účtují tyto servisy pojišťovnám.

A pojišťovny pak tyto ceny odmítají platit.

Ano. Pojišťovny nemohou tyto předražené služby uhradit a doplácí na to zbytečně poškozený klient. Mezi nejčastější praktiky lovců nehod patří nátlakové jednání ve snaze přimět motoristu k podpisu jeho zastupování při vyřizování pojistné události, umělé prodlužování doby opravy s cílem navýšit provizi za poskytnutí náhradního vozidla, zajištění opravy v nekvalitním autoservisu, kde může být vozidlo klidně opraveno použitými náhradními díly z vrakoviště, a účtování těchto dílů jako nových.

Máte údaje o tom, jak velké procento lidí těmto lovcům naletí, a kdo naopak zachová chladnou hlavu a odpálkuje je?

Tento počet se velmi těžko odhaduje. Nicméně vzhledem k nepřetržitému růstu hovorů na Linku pomoci řidičům 1224 lze usuzovat, že povědomí motoristů o praktikách lovců nehod roste a dnes již jsou mnohem obezřetnější. Odhadujeme však, že lovcům nehod nadále naletí ročně tisíce motoristů.

Čím si vysvětlujete, že jsou tito lovci na místě často dříve než policie, asistenční služba apod.?

Dříve byly zaznamenány případy, kdy lovci nehod odposlouchávali komunikaci mezi policisty, případně jinými složkami IZS, a měli tak jako první přesné informace o dopravních nehodách.

Dnes existují veřejné informační online portály a navigační systémy, kam se v reálném čase zadávají informace o dopravních nehodách. Lovci nehod už tedy mohou své informace získat legálně.

Volí i jiné taktiky než sledování portálů na internetu?

I nadále vyčkávají v blízkosti míst s vysokou nehodovou frekvencí a u nehody tak mohou být jako první, zpravidla však pouze osobním vozidlem s oranžovým majákem, které na místě nehody není schopné zajistit odtah havarovaného vozidla.
Lovec nehod si ve snaze dostat se k místu nehody jako první vynucuje přednost v jízdě prostřednictvím oranžového majáku. Takový postup je nelegální a řidiči by takovému vozidlu neměli, na rozdíl od složek IZS s modrými majáky, přednost poskytovat. Naopak asistenční společnosti pojišťoven reagují až na zavolání řidiče a jeho žádost o pomoc, dle potřeby na místo vysílají adekvátní techniku.

Jak doporučujete se zachovat, když se stane nehoda, viník je vystresovaný, je to třeba mladá žena s minimem zkušeností a nachomýtne se k ní lovec nehod?

Nejprve je třeba přivolat asistenční společnost své pojišťovny, nejlépe prostřednictvím Linky pomoci řidičům 1224, protože zde ani nemusí motorista vědět, kde je pojištěný. Operátor pojišťovnu, a tedy i asistenční společnost, identifikuje dle SPZ. Odtahové vozidlo bývá na místě nehody zpravidla do 30 minut. Lovce nehod může následně bez obav odmítnout s argumentem, že si již přivolala pomoc své pojišťovny.

Dá se něco dělat, když už vystresovaný člověk něco odsouhlasil a podepsal?

Pokud již motorista něco podepsal, pak je vhodné na to upozornit pojišťovnu, případně projednat s právníkem, zda je možné tyto služby vypovědět. Při vyřízení pojistné události je vždy vhodné konzultovat opravu i průběh celé pojistné události s pojišťovnou.

A pokud se smlouva vypovědět nedá?

diners2018

Pokud i nadále zůstane vozidlo ve spárech lovců nehod, pak doporučuji postupovat velmi obezřetně, důsledně kontrolovat veškeré služby, které lovec nehod poskytne. V případě, že služby nejsou poskytnuty v dostatečné kvalitě, vozidlo je opraveno špatně a opravna si účtuje položky, které nebyly poskytnuty, tak by se měli lidé svých práv domáhat občansko-právní cestou.

Děkuji vám za rozhovor.

Našli jste v článku chybu?