Od devadesátých let minulého století patřil leasing k nejúspěšnějším finančním produktům. Zlom přišel v roce 2002, kdy se každoroční dvojciferný nárůst obratu změnil na pouhé jedno procento. Po započtení inflace se tedy jednalo vlastně o pokles. Další šok přišel s daňovými změnami v roce 2004. V pololetí činil propad více než sedm procent a zdálo se, že po tučných letech přicházejí léta hubená. Do konce roku se sice podařilo ztrátu dohnat, ale všem bylo jasné, že se situace na trhu změnila.
Minulý rok potvrdil, že snad nebude tak zle a že leasingové společnosti ještě neřekly své poslední slovo. Zdá se, že politika úspor a zároveň snahy o vyplňování mezer na trhu produktovými novinkami a získávání klientů akčními nabídkami připravenými ve spolupráci s výrobci, prodejci a pojišťovnami, je úspěšná. Leasingovým společnostem také určitě hodně pomohla dobrá kondice české ekonomiky. Výsledkem je opětovný růst tržeb, i když ne tak výrazný jako před pár lety.
Jak přilákat zákazníky
Leasingové společnosti už před časem zjistily, že jen tradiční produkty je neuživí a že pokud nechtějí přijít o své postavení na trhu, musí výpadek nahradit novými produkty. Zejména pro soukromé osoby se totiž kvůli daňovým změnám stal klasický leasing méně atraktivní. Zjistily, že je pro ně výhodnější nákup automobilu financovat prostřednictvím spotřebitelského úvěru. Nové zákazníky tak s radostí uvítaly banky a splátkové společnosti.
Leasingové společnosti se bránily ztrátě tohoto segmentu trhu dvojím způsobem. Zaprvé snížily své marže, rozšířily variabilitu svých stávajících produktů a ve spolupráci s výrobci, dovozci, prodejci a pojišťovnami vytvořily různé lákavé nabídky. Nový automobil tak bylo možno na leasing získat bez poplatku i navýšení kupní ceny, s nulovou akontací, s odkladem splátek, pojištěním „zdarma“ atd. Kromě toho také samy začaly nabízet splátkový prodej a spotřebitelské úvěry.
Spotřebitelské úvěry místo leasingu
Leasing zůstal výhodný především pro firmy. Podíl spotřebitelského leasingu (tzn. leasingu poskytnutého soukromým osobám) na celkovém objemu leasingu movitých věcí vytrvale klesá. V minulém roce dosáhl výše 11 %, což je však stále hodnota výrazně převyšující úroveň obvyklou v zemích západní Evropy. Leasingové společnosti se však nehodlaly smířit s tím, že přicházejí o zákazníky.
Zisky z prodejů movitých věcí na spotřebitelský úvěr nehodlaly zbytečně přenechávat nikomu jinému a tyto úvěry začaly samy nabízet. Zájem je veliký a skokově roste. Například ŠkoFIN se zákazníky vloni uzavřel 5 381 smluv o spotřebitelském úvěru, což je téměř pětkrát více než v roce 2004. CAC LEASING v této oblasti hlásí nárůst dokonce o 746 %, tj. 1,245 miliard Kč! Přestože ČSOB Leasing poskytuje spotřebitelské úvěry až od poloviny loňského roku, jejich podíl na celkovém obratu společnosti dosáhl úctyhodných 4,5 %, tj. cca 820 mil. Kč.
Zájem o operativní leasing roste
To, že úvěr zatěžuje a operativní leasing vylepšuje cash-flow, ví díky internetu i Alois ze slévárny, jak nás donedávna přesvědčovala televizní reklama jednoho internetového vyhledávače. O operativní leasing však v česku nebyl příliš zájem a na obratu velkých leasingových společností se podílel vždy jen několika málo procenty. Většina obratu připadala na leasing finanční. Výsledky minulého roku však potvrdily, že se situace mění. Podíl operativního leasingu na celkových leasingových obchodech se za poslední dva roky zvýšil téměř trojnásobně a na konci roku 2005 dosáhl 12 %.
Stále více zákazníků se přitom chce o pronajaté věci, zejména o vozový park, starat co nejméně. Maximum svých starostí hodlá přenést na leasingovou společnost tak, jak je to obvyklé u operativního leasingu ve vyspělých ekonomikách. Leasingové společnosti těmto požadavkům vycházejí vstříc rozšiřováním své nabídky doplňkových služeb a poskytováním tzv. full service leasingu a fleet managementu, tedy produktových balíčků, které zatím byly doménou jen některých, spíše menších a specializovaných leasingových společností.
Koncentrace trhu pokračuje
Statistiky České leasingové a finanční asociace za r. 2005 potvrdily pokračující trend koncentrace českého leasingovém trhu. Pět největších leasingových společností v loňském roce ovládalo 52,3 % českého trhu leasingu movitých věcí. O rok dříve to bylo 46,9 %. Největší leasingovou společností, měřeno celkovou hodnotou leasovaných věcí, zůstává CAC LEASING patřící do skupiny HVB Group. Ovšem podle obratu první příčka patří společnosti ČSOB Leasing. Třetí místo podle obou těchto parametrů dlouhodobě patří společnosti ŠkoFIN.
2003 | 2004 | 2005 | |
---|---|---|---|
CAC LEASING | 22 286 | 31 852 | 31 939 |
ČSOB Leasing | 22 032 | 23 394 | 24 514 |
ŠkoFIN | 19 963 | 18 246 | 18 614 |
SG Equipment Finance Czech Republic | 11 179 | 12 574 | 13 213 |
VB Leasing CZ | 10 196 | 11 600 | 12 712 |
Zdroj: ČLFA
2003 | 2004 | 2005 | |
---|---|---|---|
ČSOB Leasing | 13 575 | 13 752 | 16 681 |
CAC LEASING | 13 315 | 12 627 | 12 690 |
ŠkoFIN | 12 545 | 9 768 | 10 697 |
VB Leasing CZ | 5 862 | 7 252 | 7 592 |
SG Equipment Finance Czech Republic | 6 011 | 6 638 | 6 539 |
Zdroj: ČLFA