Hlavní navigace

Krize přesunula banky více do online, banky přehodnotí efektivitu některých poboček

 Autor: Shutterstock
Uzavření poboček donutilo banky rozšířit své online služby. Většina jejich zaměstnanců pracovala během karantény z domu a banky zjistily, že se jim to vyplácí. Některé malé pobočky končí, ale velké rušení se zatím nechystá.
Lenka Kašparová 15. 6. 2020
Doba čtení: 7 minut

Sdílet

Koronakrize, a s ní spojená karanténa a restriktivní vládní opatření, ovlivnila celou řadu běžných věcí v našem každodenním životě. Změnila také svět bankovnictví. Mnohé banky během karantény ze dne na den začaly fungovat víceméně online s tím, že velká část jejich zaměstnanců pracovala z domova. Výsledkem toho je, že několik bank se dokonce rozhodlo pro omezení sítě svých kamenných poboček. Uzavřeli jsme trvale dvě malé pobočky, průběžně vyhodnocujeme další, nicméně plošné uzavíraní neplánujeme, říká Patrik Madle, tiskový mluvčí ČSOB.

O konci poboček se rozhodovalo ještě před pandemií

Většina bank s uzavíráním poboček ale počítala už před vznikem pandemie a koronakrize jejich konec jen uspíšila, případně na něj neměla podstatný vliv. V souvislosti s koronavirovou krizí Komerční banka urychlí některé kroky původně plánované na pozdější období. Ke konci srpna proto ukončíme činnost 64 menších poboček. Část vybraných poboček je v současné době, z důvodu preventivních opatření COVID-19, už uzavřena, přiznává Pavel Zúbek tiskový mluvčí Komerční banky.

Také ING Bank zavírala pobočky bez ohledu na pandemii. Naši dlouhodobou strategii vytvořit digitální banku jsme oznámili už před několika lety. S jejím naplňováním, které počítá s postupným uzavíráním poboček, jsme začali v závěru loňského roku. Od té doby jsme uzavřeli téměř všechny své pobočky a kiosky v Česku. V průběhu června uzavřeme poslední v pražském Quadriu. Necháme si tak pouze pobočku v OC Harfa v blízkosti naší centrály pro klienty, kteří by za námi chtěli přijít osobně. Přechod na digitální banku a rušení poboček tedy nijak nesouvisely s koronavirem, komentuje rušení poboček Radek Sedlář, ředitel retailové sekce ING bank N. V.

Česká spořitelna ruší spíše pobočky v malých městech a na vesnicích, jejichž provoz se jim kvůli vysokým nákladům nevyplatí. V důsledku pandemie jako takové nedošlo k uzavření žádné z poboček. Stejně jako v předchozích letech i letos optimalizujeme dostupnost naší sítě. V tomto roce dojde k uzavření zhruba dvou desítek poboček, u nichž návštěvnost klesla pod hranici provozní udržitelnosti a pohybovala se v řádu jednotek klientů denně, a to zejména na vesnicích a malých městech, objasňuje Filip Hrubý, tiskový mluvčí České spořitelny. 

Banky chtějí navštěvovanost poboček sledovat, pak se rozhodnou, co s nimi

Obdobně postupuje Raiffeisenbank. Návštěvnost a využití jednotlivých obchodních míst pravidelně analyzujeme a tam, kde je návštěvnost minimální, pobočku zavíráme nebo přesunujeme jinam. Jde o přirozený proces, nikoliv pouze o důsledek koronavirové pandemie, vysvětluje Petra Kopecká, tisková mluvčí Raiffeisenbank.

Naprostá většina bank však zavírání poboček nechystá, anebo v tomto ohledu zvažuje spíše dílčí úpravy. Air Bank má v současné době 35 poboček a dlouhodobě říkáme, že je to plus mínus stav, na který jsme se chtěli od startu banky dostat. Pravidelně se ale díváme, jak jsou naše pobočky navštěvované. Například plánujeme rozšířit naše pobočky v Teplicích a Ostravě v Nové Karolině, protože ty kapacitně už nestačí zájmu našich klientů. Naproti tomu jsme se ke konci června 2020 rozhodli uzavřít naši pobočku ve Znojmě, protože tam naopak návštěvnost dlouhodobě nedosahuje takové hranice, která by se bance vyplatila. Bankomat pro vklad i výběr hotovosti na místě ale dál zůstane, upřesňuje Jana Karasová, tisková mluvčí Air Bank.

Velké uzavírání poboček není v plánu

Banky velké uzavírání poboček neplánují 
Banka Uzavřené pobočky
Air Bank 1
Banka CREDITAS Žádná
Česká spořitelna 20
Českomoravská záruční a rozvojová banka  Žádná
ČSOB 2
Equa bank Žádná
Expobank CZ  Žádná
Fio banka Žádná
ING bank N. V. Všechny kromě jedné
J&T BANKA Žádná
Hypoteční banka Žádná
Komerční banka 64
mBank Žádná
MONETA Money Bank 1
Oberbank AG  Žádná
Raiffeisenbank  Žádná
Sberbank  Žádná
Trinity Bank  Žádná
UniCredit Bank  Žádná

Dvě banky síť naopak rozšíří

Sberbank a Banka CREDITAS naopak uvažují o otevírání dalších poboček. Podle tiskové mluvčí Banky CREDITAS Lucie Brunclíkové je totiž náročné osobní kontakt bankéře a klienta zcela nahradit elektronickou komunikací. U řady služeb, zejména těch náročnějších, je pobočka s osobním kontaktem jen obtížně nahraditelná. Typicky do této sféry patří firemní úvěry, investice nebo hypotéky. Další sférou je prémiové bankovnictví, u nějž rovněž klienti preferují osobní kontakt, myslí si Brunclíková.

Pandemie svět financí změnila

Pandemie ale ovlivnila bankovnictví i jinak než jen omezováním provozu či případným uzavíráním kamenných poboček bank. Například tím, že několikanásobně vzrostl zájem veřejnosti o bezhotovostní platby. Jak vyplývá z dat České spořitelny, ze 300 tisíc klientů banky, kteří před pandemií preferovali hotovost a kartu nepoužívali vůbec, nebo zhruba jen jednou měsíčně, začalo více než 100 tisíc lidí kartu používat pravidelně jak k nákupům v obchodě, tak na internetu.

Dá se prý očekávat, že do konce roku 2020 se podíl hotovostních a bezhotovostních plateb vyrovná (nyní představují bezhotovostní platby v České spořitelně zhruba 40 %). Banka plánuje přechod části poboček do plně bezhotovostního režimu. Předpokládáme, že do konce roku by v bezhotovostním režimu mohla fungovat až polovina z našich zhruba 500 poboček. Hotovostní operace už nyní představují pouze 5 % ze všech klientských interakcí na našich pobočkách, zbytek zabírají bezhotovostní operace a poradenství, tvrdí Filip Hrubý.

Internet nezná zavírací hodiny

Lidé také začali mnohem více využívat internetové bankovnictví, protože zjistili, že na internetu je vždy otevřeno a své transakce mohou provádět online na pár kliknutí a odkudkoliv. Období karantény ukázalo konzervativně se chovajícím zákazníkům, že vyřešit bankovní záležitosti jde stejně snadno doma pomocí internetu, jako když přijdou do naší pobočky. Řada z nich tam dříve jezdila, často z daleka, a to i kvůli rutinním transakcím, přibližuje Jakub Švestka, tiskový mluvčí Expobank CZ.

Mnohé banky také během pandemie rozšířily spektrum služeb, které se dají vyřídit online. Online si u nás nově zařídíte například změnu hesla nebo vystavení potvrzení o účtu, informuje Jakub Heřmánek, tiskový mluvčí Fio banky.

Banky rozšířily nabídku online služeb

Větší nabídku online služeb nabízí také Sberbank, která má nového robota. Ten pracovníkům banky pomáhá zvládat běžné a rutinní činnosti. Naši zaměstnanci tak mají prostor pro kreativnější práci a rutinu přenechávají robotům. Pomáhali nám například s řešením odkladů splátek v rámci moratoria. Navíc sami zaměstnanci mohou navrhovat, jaké procesy by chtěli automatizovat, říká Radka Černá, tisková mluvčí Sberbank.

Bance se prý osvědčil home office, stejně jako interní vzdělávání a komunikace online. V souvislosti s tím uvažují o jeho širším využití a snížení pevných míst v kancelářích. A podobný přístup zvažují nebo chystají i další banky. V našich kancelářích postupně zavádíme tzv. smart office, kde zaměstnanci mohou využívat kreativní pracovní prostředí, sdílená pracovní místa v kombinaci s home office, objasňuje Petr Plocek, tiskový mluvčí UniCredit Bank.

Řada bank home office přirozeně využívala už dříve. Nicméně díky tomu, že velká část zaměstnanců začala prakticky ze dne na den pracovat z domova, se jim podařilo nalézt nečekané úspory nákladů a zjistily, že takto mohou fungovat rychleji a efektivněji. Interně se nám osvědčilo vyšší využívání bezkontaktní komunikace – videokonferencí, což vede k efektivnějšímu využití času, k úspoře času i nákladů, konstatuje Monika HeiserováOberbank AG.

Hromadné propouštění se nechystá

Některé banky však v rámci úspor přistupují i k propouštění svých zaměstnanců. Banka CREDITAS nebo ČSOB například omezily nábor nových zaměstnanců. ČSOB již v loňském roce vyhlásila pro rok 2020 závazek zvýšení efektivity a snížení počtu zaměstnanců skupiny o 250. Zda toto číslo z důvodu aktuální krize naroste, zatím nechceme odhadovat, ale budeme se snažit maximálně využít interních programů, abychom co nejvíce zaměstnanců na ohrožených pozicích umístili na jiná místa, kde naopak chybí, podotýká Patrik Madle, tiskový mluvčí ČSOB.

V minulosti část zaměstnanců odešla také z ING banky. S uzavíráním poboček jsme začali v závěru loňského roku. Měli jsme tak dostatek času domluvit se s každým kolegou na jeho budoucnosti. Šlo o velmi kvalitní zaměstnance, proto zpravidla neměli problém s dalším uplatněním. Někteří měli zájem zůstat v ING a nastoupili do jiných oddělení banky, další nám pomohli s ukončením pobočkové sítě a nastoupili do jiných firem, komentoval to Radek Sedlář, ředitel retailové sekce ING banky. 

Nejedná se ale o hromadný jev a banky ve velkém rozhodně propouštět nebudou. V tuto chvíli považujeme za předčasné dělat změny. Stále ještě nevíme, jak se bude situace nadále vyvíjet, tvrdí Markéta Dvořáčková, tisková mluvčí Equa bank.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).