Česká pošta oznámila, že od 1. ledna 2008 zdraží své základní služby, a tak se i stane. Za posledních pět let Česká pošta zdražila již třikrát a cena dopisu s hmotností do 20 gramů vyskočila v roce 2002 z 5,40 Kč na současných 7,50 Kč. Od začátku příštího roku bude za stejný dopis pošta vyžadovat 10 Kč.
Česká pošta: zvyšují se nám náklady
Podle tiskové mluvčí České pošty Dity Václavíkové jsou důvodem zdražení poštovních služeb tři faktory:
- zdražení energií, pohonných hmot a nájmů,
- nutnost udržet zaměstnance, jejichž platy dnes dosahují 75 % výše platů státního sektoru,
- podprůměrná cena za poštovní služby v porovnání se zbytkem Evropy.
Název služby | 2002 | 2004 | 2005 | 2008 |
---|---|---|---|---|
Obyčejný dopis do 20 g | 5,40 | 6,40 | 7,50 | 10 |
Doporučený dopis do 20 g | 14 | 17 | 19 | 26 |
Balík | 26 | 26 | 30 | – |
Složenka typu C | 12 | 16 | 30 | – |
Služby balík a složenka typu C nebudou regulovanými službami. Zdroj: Česká pošta.
I přes tato úskalí dokázala Česká pošta se svými 3387 poštovnami, 7200 zaměstnanci a vozovým parkem čítajícím zhruba 3500 vozidel v roce 2006 vygenerovat čistý zisk ve výši 247 milionů korun.
Pošta se brání negativní publicitě
Monopol České poště přináší i starosti. Na první pohled by to mohlo vypadat, že státní podnik chce ještě více výhod a dále zdražovat. Problém je ale zakopán jinde. Trh poštovních služeb totiž není liberalizovaný stejnoměrně. Zatímco Česká pošta má na část svých služeb monopol, musí zajistit rovnoměrné pokrytí celého území republiky všemi svými službami, a to v přijatelné kvalitě a rychlosti.
Jenže tyto podmínky nemusejí splňovat společnosti, které jsou vůči České poště v postavení konkurentů. Jde například o přepravní společnosti DHL, GLS, TNT Express nebo PPL. Jejich předmětem podnikání je zasílání balíků a zásilek po ČR a do zahraničí. Od České pošty se liší především svým obchodním zastoupením – nemají tisíce poboček ani zaměstnanců.
Stát | Cena obyčejné 50g zásilky | Cena doporučené 50g zásilky |
---|---|---|
Česko | 10 Kč | 26 Kč |
Slovensko | 16 SKK = 13 Kč | 31 SKK = 25,11 Kč |
Německo | 0,90 EUR = 24,30 Kč | 2,50 EUR = 67,50 Kč |
Polsko | 1,35 PLN = 10 Kč | 3,55 PLN = 26,44 Kč |
Rakousko | 0,75 EUR = 20,25 Kč | 2,85 EUR = 76,95 Kč |
Velká Británie | 0,24 GBP = 9,31 Kč | 1,18 GBP = 45,78 Kč |
Přepočet cen dle aktuálního kurzu deviza prodej k 6.11.2007. Cena pro Česko platí od 1.1.2008.
Konkurenti fungují podobně
U většiny přepravních společností lze nalézt stejný postup při příjmu a doručení zásilek. Odesílatel musí počítat s pevně stanovenou dobou, do které je nutno zásilku odeslat, aby mohla být následující den doručena příjemci. Zásilky jsou standardně pojištěny v ceně přepravného, jehož výši si určuje každá přepravní společnost sama. Například u PPL je tomu tak do 50 000 Kč.
Každou zásilku lze sledovat prostřednictvím čárového kódu a ten lze snadno dohledat na webových stránkách dané společnosti. Liší se jen počet číslic v kódu. U DHL je to 9místné číslo, u GLS prvních 11 číslic.
Různé jsou rovněž termíny dodání. Standardně je udávána lhůta do 24 hodin ode dne podání. Zásilku lze na vlastní žádost i zpozdit anebo doručit v uvedenou hodinu. Většina řidičů, která má balík naložený v automobilu, se domlouvá přímo s konkrétními příjemci na hodině a místě doručení. Při vyzvednutí zásilky od přepravce je nutné prokázat se osobním dokladem a podpisem. V případě podnikatelského subjektu je vyžadován také otisk razítka do přepravního listu.
Co je Česká pošta
Česká pošta jako státní podnik vyvíjí svou činnost, tj. poštovní službu, na základě zákona č. 29/2000 Sb., o poštovních službách, v platném znění. Základním účelem poštovní služby, který zákon stanoví, je „dodání poštovní zásilky nebo poukázané peněžní částky“ (zákon č. 29/2000 Sb., § 1, odstavec 2).
Pro běžného spotřebitele moc možností není
Každý přepravce má svá specifika (například síť svých poboček) a podmínky pro přepravu jedné nebo několika málo zásilek. Využití těchto služeb se hodí zejména pro internetové obchody nebo všechny subjekty, které mají zajištěn vyšší objem zásilek, ale nevyplatí se jim budovat vlastní logistickou síť.
Pro běžné občany se zatím stále jeví jako ideální instituce Česká pošta. I ta však trpí svými nemocemi, které jsou charakteristické pro velký podnik: otevírací doba, personál, který nemusí být vždy ochotný a úslužný, a čekací doby na jednotlivých provozovnách. O dalších službách v podobě upozornění na doporučenou zásilku SMS nebo e-mailem si zatím také můžeme nechat jen zdát.