Pojišťovny operující na českém trhu mají ze zákona povinnost se do osmi let rozhodnout, zda se chtějí věnovat životnímu nebo neživotnímu pojištění. Pokud provozují obě, mohou tak činit i nadále, ale pouze za předpokladu, že svou pojišťovnu rozdělí na samostatnou životní a neživotní část.
Podle výše uvedeného se tedy spíše předpokládá, že univerzální pojišťovny (tedy ty, co jsou životní i neživotní zároveň) se pouze rozdělí na dvě samostatné pojišťovny. Poněkud odlišný způsob ale zvolila Komerční pojišťovna.
Ta má v úmyslu prodat celý svůj neživotní pojistný kmen, který čítá na 392 tisíc smluv pojištění odpovědnosti z provozu vozidla a některé další pojistky. Takový obchod nemá v českém pojišťovnictví obdoby.
Komerční pojišťovna se k tomuto kroku údajně odhodlala na přání své mateřské Komerční banky. Cílem bylo přirozeně zlepšit hospodaření pojišťovny, která se v posledních letech rozhodně nemohla chlubit obchodními úspěchy (např. loni měla ztrátu 0,7 miliardy Kč).
O pojistný kmen Komerční pojišťovny se údajně zajímají Česká pojišťovna, Allianz, Kooperativa a Generali. Převod pojistného kmene je dnes již standardní transakcí, kterou upravuje zákon o pojišťovnictví.
Co ale takový převod znamená pro klienta? V podstatě nic zvláštního. Má-li např. uzavřenou pojistnou smlouvu na kalendářní rok, tato smlouva bude platit i nadále. Nemělo by mu tedy hrozit to, že bude muset za svoje uzavřené pojistky doplácet podle sazebníků svého nového pojistitele (pro informaci představuje základní ceny povinného ručení jmenovaných pojišťoven následující tabulka).
Pojistné při pojištění odpovědnosti z provozu vozidla (v Kč) pro osobní automobily | |||||
---|---|---|---|---|---|
Objem válců | KP | Allianz | Kooperativa | ČP | Generali |
do 1000 ccm | 1447 | 1480 | 1236 | 1541 | 1448 |
1000–1350 ccm | 3110 | 3147 | 2744 | 3110 | 3124 |
1350–1850 ccm | 4449 | 4547 | 4000 | 4473 | 4548 |
1850–2500 ccm | 7062 | 7036 | 6372 | 7067 | 7056 |
nad 2500 ccm | 10677 | 10824 | 9456 | 10695 | 10590 |
Až vyprší současná smlouva, teprve tehdy by měl být pojistník nucen akceptovat novou smlouvu, popř. by musel změnit pojišťovnu. Uzavřel-li ale někdo smlouvu v průběhu roku na dobu 12 měsíců (což je docela běžné), může ho změna ceny zasáhnout logicky velmi rychle.
Docela zajímavou alternativou může být pro některé stávající pojistníky zrušit svou současnou smlouvou (kterou mají uzavřenou např. na kalendářní rok) a koupit si smlouvu novou. Tím získají na dalších 12 měsíců pojistné za současné ceny.
Za předpokladu, že se cena pojištění odpovědnosti v příštím roce opět zvýší, by na takové transakci mohli něco ušetřit. To se ale přirozeně netýká pouze klientů Komerční pojišťovny, ale klientů všech pojišťoven nabízejících povinné ručení.
V současné době je systém pojištění odpovědnosti z provozu vozidla regulován zákonem, přičemž Česká kancelář pojistitelů stanovuje minimální sazby, pod které se nesmí žádná pojišťovna se svou cenou dostat. Je ale možné, že již od července bude tato regulace zrušena. Ceny se potom možná budou měnit rychleji, než si leckdo dokáže představit.