Hlavní navigace

Kolik stojí cesta do Bruselu?

2. 4. 2004
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Cestování je pokládáno za nákladného koníčka. Kolik za každou cestu zaplatíme, záleží především na požadovaném komfortu, našich časových možnostech a schopnosti využít různých zvýhodněných nabídek. 1. května odcestujeme všichni do Bruselu. Za kolik se tam z Prahy dostaneme?

Brusel, hlavní město Belgického království a provincie Brabant, to nejsou jen krajky, pralinky a socha Manneken-Pis (čůrající chlapeček), ale v poslední době především „hlavní město“ Evropské unie. Sídlí zde totiž Evropský parlament a mnoho dalších evropských institucí. Brusel se stal nejen symbolem evropské integrace, ale také velkou dopravní křižovatkou.

Z Prahy do Bruselu je to vzdušnou čarou zhruba 700 km, po silnici kolem 900 km a po kolejích přibližně 970 km. I když je Brusel také velkým vnitrozemským přístavem, je přeprava osob po vodě přece jenom poněkud nestandardní. Pokud by ji někdo chtěl mermomocí absolvovat, musel by to vzít po Vltavě a Labi, za Hamburgem doleva, Severním mořem do Antwerp a pak po řece a plavebním kanálu až do Bruselu (bez záruky).

Do Bruselu zadarmo

Elegantním způsobem, jak se velmi pohodlně a zcela zadarmo dostat do Bruselu je, nechat se tam vyslat jako státní úředník na některé z mnoha probíhajících jednání. V tomto případě totiž dostanete proplacenou nejen letenku a ubytování, ale i diety a menší kapesné. Přestože se to nezdá, množství státních úředníků je limitováno. Nejste-li jedním z nich a přesto chcete ušetřit za cestu, musíte se snažit sám (sama). To, jak levně budete cestovat, záleží především na vaší vynalézavosti, časové nezávislosti a toleranci k osobnímu nepohodlí.

Ponecháme-li stranou možnost dopravy „po svých“, na kole, na koni a „na černo“, lze se téměř kamkoliv zadarmo přepravit pomocí vztyčeného palce (pozor, nepoplést si s prostředníčkem – zejména v Itálii). Autostop je však určen spíše pro dobrodružné povahy se spoustou volného času. Při troše štěstí se sice můžete svézt i na velkou vzdálenost skoro bez přestupu, jindy se ale můžete hezky projít, někde si pár hodin počkat či dokonce nedobrovolně přenocovat. Navíc nikdy nevíte, ke komu nasednete a jestli cestu přežijete ve zdraví. Každý řidič, který vám zastaví, vás sice nemusí hned znásilnit a zamordovat, ale úplně stačí, když se s ním připletete do dopravní nehody.

Do Bruselu po silnici

Autem z Prahy do Bruselu je to přes Rozvadov, Frankfurt a Köln nějakých 950 km. Zvládnout se dají i za méně než 9 hodin jízdy. O necelých 100 km kratší, ale rozhodně ne rychlejší a levnější, je trasa přes bývalou NDR a Nizozemí. Cena, kterou za cestu zaplatíte, bude dána především náklady na benzín, protože dle aktuální informace Autoklubu České republiky není použití dálnic v Německu ani Belgii zatím zpoplatněno, i když se o zavedení mýtného uvažuje.

Spokojí-li se vaše auto na dálnici s osmi litry Naturalu na sto kilometrů, spolkne ho cestou do Belgie a zpět kolem 150 litrů. Tři plné nádrže tedy nejspíš budete nakupovat za německé ceny, které jsou zhruba o 30 % vyšší než v Česku – v minulém týdnu stál litr benzínu v Německu v přepočtu přes 35 Kč. Za výlet autem do Bruselu tedy utratíte – nepočítáme-li amortizaci auta a náklady na pokuty – kolem 5 000 Kč. Pojedete-li čtyři a náklady si rozdělíte rovným dílem, zaplatíte tedy každý 1 250 Kč.

Do Bruselu se také můžete vydat autobusem. Asi nejlevnější jízdenku můžete sehnat u firmy Student Agency. Cesta tam a zpátky vás přijde na pouhých 950 Kč. Jedná se ovšem o speciální nabídku v režimu last-minute, tzn. že společnost tyto jízdenky za nízkou cenu prodává nejdříve 48 hodin před odjezdem a pro vás tedy s nezanedbatelným rizikem, že místo v autobusu nezískáte. Jak je u těchto jízdenek obvyklé, nelze také měnit datum odjezdu a návratu ani jízdenku zrušit. Další podmínkou je, že se z ciziny musíte vrátit nejpozději do šesti dnů od data odjezdu. Roční „open“ zpáteční jízdenku zde pořídíte za 2 900 Kč, popř. jste-li vlastníkem některé karty pro mladé nebo jste-li naopak senior, ještě o 500 Kč levněji.

Do Bruselu po kolejích

Cestování vlakem po Evropě může být docela příjemné a rychlé. Chcete-li se však dostat z Prahy do Bruselu, na vlak radši zapomeňte. Na cestě byste strávili minimálně 12 až 15 hodin, čekaly by vás dva až čtyři přestupy a za cestu byste zaplatili minimálně dvakrát víc než za autobus a zhruba stejně jako za běžnou letenku. Podle informace získané u centrální informační přepážky na jedné z mezinárodních pokladen na pražském Hlavním nádraží zaplatíte za zpáteční jízdenku druhou třídou vlakem InterCity z Prahy do Bruselu 7 796 Kč. Cestování první třídou by vás vyšlo ještě o polovinu dráž.

S využitím produktu Euro Domino, což je časově omezená volná jízdenka na německých železnicích, ušetříte zhruba 1 200 Kč a zaplatíte 6 598 Kč. Museli byste ovšem stihnout projet Německem tam i zpět během tří dnů.

Další možností by bylo využít množstevní slevu. Pokud byste cestovali čtyři, zaplatil by každý zhruba 5 600 Kč. Informaci o produktu InterRail, alternativní variantě cenově výhodnější časové jízdenky, jsem nezískal, protože systém odmítl poslušnost. Cestovat vlakem za těchto podmínek může snad jen skutečný milovník železnice!

dan_z_prijmu

Do Bruselu vzduchem

Letecká přeprava je rychlá, komfortní, relativně bezpečná i poměrně cenově dostupná. Pro ceny letenek obecně platí: čím méně omezujících podmínek, tím vyšší cena letenky a naopak. Přestože na lince Praha – Brusel zatím nelétají žádné nízkorozpočtové aerolinky, lze i u ČSA koupit zpáteční letenku za velmi přijatelných 4 473 Kč včetně letištních poplatků. Podmínkou je rezervace letenky 30 dnů před odletem. Pokud byste potřebovali letenku rychleji, můžete ji získat za cenu jen o málo vyšší, a to jak u ČSA, tak i u několika jiných leteckých společností. K ní je ovšem třeba připočíst dalších cca 1 500 Kč za letištní poplatky. Pokud byste si chtěli dovolit komfort business třídy, pak si připravte minimálně 25 000 Kč.

Všude dobře, tak co doma

Cestování je príma. Chcete-li si ho skutečně užít, zjistěte si dopředu všechny potřebné informace a na cestu se připravte. Nemyslím tím jenom nakoupení knižních průvodců a krémů na opalování. Třeba takový doma zapomenutý, popřípadě už pár týdnů prošlý pas dokáže zkazit náladu, zvláště když toto zjištění učiníte až při odbavení na letišti nebo při pasové kontrole na hranicích.

Budete cestovat po Evropské unii?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Narozen v roce 1968. Absolvent FEL VUT obor jaderná energetika. Má mnohaletou praxi v soukromém i státním sektoru, zejména v oblasti Managementu a kontroly.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).