Právě řeším zajímavou situaci. Plánuji koupit auta za cca 300.000 Kč. K dispozici mám ale jen cca 120.000 Kč. Když jsem si od autobazarů nechal poslat nabídky leasingu, nevěřil jsem vlastním očím. RPSN se pohybovalo okolo 40 procent!
Nabídky spotřebitelských úvěrů se pohybují okolo 10 - 15 %. Potom fakt nechapu, proč si dneska někdo pořizuje auto na leasing za tak nehorazné úročení?
Co si myslíte? Jak v dané situaci nejlépe postupovat?
Leasing u nových aut je výrazně odlišný od leasingu ojetých. Počítal jsem výhodnost leasingu a spotřebitelského úvěru na nové auto, a vyšel lépe leasing.
Viz Rodinný vůz na úvěr, nebo na leasing?.
Proč si někdo pořizuje auto na leasing za tak nehorázné úročení?
Protože je frajer, má k dispozici v hotovosti 120 000,- Kč, což by mu stačilo na poměrně slušnou Felicii, jenže takovou sračku on si nekoupí, potřebuje něco lepšího, nejspíš trojkovýho bavoráka tak za 300 000,-- Kč, aby mohl honit kočky, takže ho leasingovky vyslyší, půjčí mu, a ten notně ojetý bavorák ho za 5 let vyjde na půl melounu...
Pokud ho do té doby nenavalí a nezbyde mu vrak v hodnotě 15 kKč a oči pro pláč... :-))).
No tak aniž bych chtěl rozpoutávat flame (nejsem původní pisatel, jen mně tento výpad zaujal), zajímalo by mě, co je to poměrně slušná Felicie. Ani novou Felicii L&K nepovažuji za slušné auto, natož nějakou ojetou šunku za 100K. Pro upřesnění - na bavoráky prdim a auto si kupuju na to, aby mně pohodlně odvezlo tam, kam potřebuji, ne na balení koček.
Sice bych si nové auto na leasing nejspíš nekoupil, ale navážet se do někoho jen proto, že to chce udělat a rád by to provedl co nejlevněji (s co nejmenším úročením), je docela ubohé, ne?
Plánuji si koupit nové auto v autobazaru? Ale to snad ne... Možná by to chtělo důkladně přečíst původní příspěvek :-).
Nenavážím se do nikoho kvůli tomu, že si chce koupit nové auto na leasing, to dělá řada lidí a je většinou spokojena. Znám však dost lidí, kteří koupili na leasing ojeté auto a teprve postupem času zjistili, na kolik je vlastně vyjde... Známý koupil za 60 kKč Favorita a když mu došlo, že za něj leasingovce zaplatí 120 (pravda, s pojištěním), byl nakonec rád, když mu z něho po zaplacení cca poloviny po hromadné bouračce na dálnici zbyl šrot a leasingovka mu jej odprodala za zůstatkovou hodnotu 1500 Kc (motor byl použitelný :-) ).
Nuže, měl jsem v úmyslu si koupit starší auto (max 3 roky staré) v kombíku (mám velkého psa), optimálně diesel. Když jsem sledoval cenové parametry a objemové parametry zavazadlového prostoru, vyhovovala by mně Oktávka, Peugeot 406, ale i jiné. A ty se pohybují kolem těch 300.000.
Šlo o to, že mě překvapilo, že leasing na ojetiny je tak drahej oproti normálnímu spotř. úvěru, kterej není problém získat do druhého dne (např. Raiffeisenka). Proto ta otázka.
Problém řeším i jinak: peníze ukládám u nejmenované firmy po dobu cca 2,5-3 let, posléze dostanu celkem slušnou nabídku na úvěr a beru si na zbytek úvěr (na cca 4% ročně). Auto je od okamžiku koupě MÝM majetkem, odpadají tanečky s vlastnictvím i lichvářskými podmínkami leasingových společností. Pokud ho nabourám a nemám pojištěné, je to jen a pouze MŮJ problém. Auto není houska a jeho koupi musím plánovat předem. Celková doba splácení (tedy včetně spořící fáze) je 5 nebo 6 let (dle mé volby). Úvěr je poskytován bez dokladování mých příjmů a jiného papírování, do konce splácení je auto použito jako zástava. Máte-li dotazy, klidně napište. Mně to tedy vyhovuje.
Nové jako pro mně nové, nikoliv nové jako přímo z fabriky (pokud to nepotřebuju do odpisů, přijde mi "nové z fabriky" úplně jako vyhozený peníz).
Souhlasím s tím, že leasing je docela zlodějina, kde všechny trumfy má leasingovka, ale řada lidí je v situaci, že jinak než přes leasing se k autu nedostane. A také je v situaci, kdy je schopna splácet měsíčně pár tisíc, ale pokud by si těch pár tisíc měli dávat sami do prasátka a pak si něco koupit rovnou, na to už kázeň nemají.
Většinou je výhodnější bankovní úvěr.
Leasing se vyplatí kvůli odpisům.
Ještě jsou zajímavé různé akce, které připravují velké leasingové společnosti ve spolupráci s výrobci a pojišťovnami - když se načtou všechny možné slevy a pojištění zdarma, tak to může dát celkem výhodnou nabídku. Dokonce jsem viděl i leasing, kde bylo "záporné navýšení" - bylo to u nějakého japonského auta (díky různým daňových čachrům s první splátkou - záleží na tom jestli se to nazve záloha, nebo první splátka).
Ale srovnám-li běžný leasing s běžným úvěrem, tak ten úvěr většinou vyjde výhodněji.
Navíc u leasingové společnosti je jedno riziko. Vozidlo je jejím majetkem a pokud leasingová zkrachuje tak auto postupuje do konkurzního řízení!
Patriku, jsem "daňařka" a nemůžu s vámi souhlasit, "že záleží na tom jestli se to nazve záloha, nebo první splátka". Při daňových kontrolách platí § 2 odst. 7 zákona č. 337/1992 Sb. o správě daní a poplatků "Při uplatňování daňových zákonů v daňovém řízení se bere v úvahu vždy skutečný obsah právního úkonu nebo jiné skutečnosti rozhodné pro stanovení či vybrání daně, pokud je zastřený stavem formálně právním a liší se od něho."
A toto jsou situace, kdy dochází ke střetům mezi podnikateli a jejich účtaři. Podnikatelům je něco vysvětlováno jinak, než pak má ve skutečnosti být provedeno (zaúčtováno s dopadem na DZ).
Nevím jak je to teď ale alespoň na VŠE v účetnictví nás to takhle učili:
Nazve-li se 1. splátka "zálohou" tak v podvojném účetnictví vstupuje do výnosů leasingové společnosti až v roce ukončení leasingu (celá najednou), kdežto nazve-li se první zvýšenou splátkou vstupují její části do výnosů leasingové společnosti postupně. U "nájemce" je to obráceně. Podnikatel bude logicky preferovat variantu "zvýšené splátky", protože to dostane dříve do nákladů, nepodnikatelovi je to jedno, a když mu za to leasingovka dá slevu (protože díky tomu zaplatí daně později, než v případě zálohy), proč ne, že?
Nebo už to neplatí? (Do účetnictví nedělám)
Poohledl bych se po nejake akcni nabidce leasingu - napriklad prodejci nabizeji i nulovy leasing. Je treba ale dat pozor na ostatni veci jako vyber pojistovny. Ale dnes je skutecne velmi siroka nabidka a lze urcite vybrat levnejsi variantu nez zminujete. U ojetych aut byva nabidka horsi, tam je podle meho nazoru leasing nevyhodny. Ale je to vec nazoru.
A nebylo v leasingu i pojištění - povinné ručení či dokonce havarijní? To by pak výrazně měnilo celý výpočet. Leasing a půjčka ... čekal bych zhruba stejný RPSN.
Jedna rada: vyžádejte si splátkový kalendář, tam uvidíte splátky + případné platby pojistek, ty odečtšte od měsíční platby. Poté si otevřete Excel a vše v klidu přepočítejte.