Hlavní navigace

Jsme největšími optimisty v Evropě!

28. 6. 2006
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

České hospodářství prožívá svou zlatou éru, což se odráží i v náladách občanů. Ti patří mezi největší optimisty v očekáváních budoucího vývoje v Evropě a zároveň patří mezi jeden z nejspokojenějších evropských národů. Co chtějí občané nakupovat? Kde hledají informace pro své nákupy?

O tom, že se česká ekonomika nachází ve fázi hospodářského boomu, není pochyb. Často si občané stěžují na to, že hospodářský růst nijak na vlastní kůži nepociťují. Nicméně statistiky a některé nezávislé průzkumy z poslední doby naznačují pravý opak a není divu – průměrné mzdy rostou stabilním tempem rok od roku, což domácnostem jistě optimismus neubírá.

Vývoj hrubých mezd v ČR

Zdroj: ČSÚ

Celková důvěra v ekonomiku byla v červnu nejvyšší od ledna 1998

Podle nově zveřejněných informací statistického úřadu se celková důvěra v ekonomiku v červnu zvýšila proti květnu o 1,5 bodu, a stoupla tak na nejvyšší hodnotu od ledna 1998. V meziročním srovnání byla vyšší o 7,2 bodu. Saldo podnikatelského indikátoru dosáhlo dokonce nejvyšší hodnoty od února 1993!

Samotní spotřebitelé tak důvěřiví v červnu nebyli a projevil se krátkodobý výkyv, který přesto nenaznačuje celkově nízkou míru optimismu, naopak – ta je v porovnání s minulostí nad svým průměrem. Avšak pokles salda důvěry domácností přesto existoval a činil v červnu meziměsíčně 1,4 bodu. Meziročně se pak saldo zvýšilo o 1,6 bodu.

Domácnosti tak v minulém měsíci očekávaly ve větší míře jak zhoršení celkové ekonomické situace, tak i svých financí. Oproti minulému měsíci se o 2,7 bodu zvýšil podíl spotřebitelů, kteří očekávají zvýšení nezaměstnanosti, a zvýšil se i podíl respondentů, kteří mají v úmyslu spořit. Přesto se spotřebitelská očekávání pohybují na svých dlouhodobých maximech.

Češi hodnotí svou současnou situaci optimističtěji než většina Evropanů

Podle výsledků nejnovější studie Barometr Cetelem 2006 jsou Češi výrazně optimističtější než většina ostatních Evropanů. Předčí nás pouze Britové, Belgičané a Španělé. Optimismus se navíc meziročně výrazně zvýšil. Pokud jde o budoucnost, tak si ČR získala dokonce evropský primát. Celá 44 % populace hodnotí svou budoucnost pozitivně a hodnota tím dokonce předčila všechny sledované evropské ekonomiky!

Optimismus domácností by se proto měl logicky odrážet v jejich výdajích, což výsledky studie potvrzují. Celých 69 % populace plánuje v letošním roce zvýšit své výdaje, což je o 39 p. b. více než v uplynulém roce! Lepšího výsledku dosáhlo pouze Slovensko, kde plánuje zvýšit své výdaje dokonce 76 % občanů. Dobrou zprávou je i to, že 60 % obyvatel plánuje letos více spořit, čímž se rovněž potvrzují závěry statistického úřadu o tom, že narůstá podíl občanů plánujících zvýšit své úspory.

Prostředky hodlají domácnosti utratit zejména za volný čas, elektroniku a vybavení domácnosti. Tato skutečnost je v souladu s teoretickými poznatky, které přisuzují rostoucí zájem domácností o volný čas zejména zlepšující se hospodářské úrovni.

Zajímavý závěr přinesla studie i v případě plánovaných investic domácností. Její obsah nevyznívá optimisticky zejména pro poskytovatele hypotečních úvěrů. Mezi domácnostmi totiž převládá názor, že se jejich možnosti uskutečnit velké investice v budoucnu zhorší. Podle odborníků může jít z části o očekávání ve vztahu k úrokovým sazbám, které se mají v následujících měsících zvyšovat.

Češi a internet

Velmi dobrých výsledků dosáhla ČR v mezinárodním srovnání používání internetu jako zdroje informací před nákupem zboží. Spolu s Brity si v řadě případů udržujeme evropský primát. V případě finančních produktů se před jejich nákupem na internetu informuje dokonce každý pátý!

Využití internetu jako zdroje informací před nákupem
Finanční produkty Země
15 Španělsko
8 Francie
12 Itálie
7 Portugalsko
17 Belgie
12 Německo
25 VB
17 Rusko
20 ČR
15 Maďarsko
20 Polsko
16 SR

Zdroj: Cetelem

skoleni_15_4

Hitem posledních let se stal prodej na splátky, a to i prostřednictvím internetu. Mezi roky 2004 a 2005 se počet nákupů na splátky zvýšil o 60 % a objemově o téměř 48 %. Průměrně si spotřebitelé vzali úvěr ve výši 12 tisíc korun.

Trendy

Dosavadní výsledky statistik a výzkumných studií tak naznačují několik zásadních tendencí:

  • rostoucí životní úroveň domácností zvyšuje hodnotu volného času,
  • výdaje za nákupy statků a služeb spojených s volným časem porostou stále rychleji,
  • velké investice domácností se blíží ke svému vrcholu,
  • stále větší roli sehrává při nákupech internet,
  • internet slouží pro stále více občanů jako informační zdroj při pořizování finančních produktů a nejen jich,
  • spokojenost občanů se současnou situací je výrazně vyšší, než je tomu běžné v ostatních evropských zemích.

Patříte také mezi optimisty co do očekávání vaší budoucnosti?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).