Hlavní navigace

Jedu jen 3 zastávky, to mě nechytí. Kolik stojí jízda „načerno“?

15. 8. 2017
Doba čtení: 11 minut

Sdílet

Jízda načerno může být pro někoho adrenalinový sport, ale pro někoho také velice drahý špás. Už na místě platíte pokutu několik stokorun. Pokud prošvihnete lhůtu, připlatíte si i o tisíce. A jestliže patříte mezi notorické neplatiče, počítejte s exekucí.

Prostřednictvím městské hromadné dopravy cestuje denně do práce mnoho lidí. Většina z nich si kupuje lístek nebo situaci řeší výhodnějším způsobem a zaplatí si několikaměsíční předplacený kupón.

Najdou se ale i černí pasažéři, kterým sice „emhádéčko“ přijde vhod, ale zaplatit neplánují. Někdy jde o notorické neplatiče, kteří přemýšlí, jak a kde ušetřit, a v případě zahlédnutí revizora se dávají do sprintu. Jindy jde o sázku na štěstí. V daném městě je třeba člověk jen na skok, hromadnou dopravou jede jen 3 zastávky a spoléhá na to, že revizor nepřijde.

Někdy přijde, někdy nepřijde. Pokud ale na revizora narazíte, lístek nemáte a na útěk si netroufnete, může vyjít pokuta pěkně draho.

Ceny pokut v MHD

Pro srovnání jsme použili několik měst z České republiky, která provozují vlastní městskou hromadnou dopravu a výši pokut si určují sami.

Město Pokuta placená na místě nebo do určitého časového intervalu Pokuta placená na kontaktním místě po uplynutí lhůty
Praha 800 Kč 1500 Kč
Brno 800 Kč 1500 Kč
Ostrava 700 Kč 1500 Kč
Plzeň 500 Kč 700 Kč / 1000 Kč / 1500 Kč
Hradec Králové 500 Kč 1500 Kč

Dopravní podnik hlavního města Prahy má nastavenou výši pokuty na 1500 Kč. To je drahý špás, když běžný lístek stojí 24 Kč nebo 32 Kč. Pokud ale pokutu zaplatíte na místě, nebo to stihnete do 15. kalendářního dne od uložení pokuty, naúčtují vám „jen“ 800 Kč. Totéž vám umožní i dopravní podnik města Brna, ale musíte stihnout zaplatit do 5 pracovních dnů. V Brně mají v rámci městské hromadné dopravy také možnost využít loď. Tam se výše pokuty liší. Za absenci lístku zaplatíte 500 Kč.

Když vás chytí v prostředku hromadné dopravy v Ostravě, můžete na místě nebo do 7 pracovních dnů zaplatit 700 Kč. Jinak se pokuta zvyšuje na 1500 Kč.

Plzeňské městské dopravní podniky mají pokuty nastaveny trochu jinak od ostatních měst. Pokud zaplatíte okamžitě na místě, je cena 500 Kč. Jestliže u sebe peníze nemáte, můžete do 21 kalendářních dní zaplatit 700 Kč. Pokud prošvihnete i tuto lhůtu, pak do 40. kalendářního dne činí pokuta 1000 Kč a nad 40 kalendářních dnů pak 1500 Kč.

V Hradci Králové můžete zaplatit na místě, nebo do 3 pracovních dní 500 Kč, pak se už pokuta zvyšuje na 1500 Kč.

Pokud jedete načerno a revizor vás nechytí, ušetřili jste několik desetikorun. V opačném případě jste prodělali minimálně několik stokorun. Navrch si ale k zaplacené pokutě musíte stejně koupit lístek.

Načerno může jet i kufr a pes

Ačkoli vy lístek máte, a to platný, neznamená to však, že pokutu dostat nemůžete. Přepravní doklad totiž musí mít i pes, se kterým cestujete, pokud není ve schráně s nepropustným dnem. A v některých případech je potřeba koupit lístek i zavazadlu. Jinak hrozí pokuty:

Město Platba na místě nebo do určitého časového intervalu Platba po uplynutí časového intervalu
Praha 100 Kč 200 Kč
Brno 800 Kč 1500 Kč
Ostrava 100 Kč 100 Kč
Plzeň 150 Kč / 250 Kč 1000 Kč / 1500 Kč
Hradec Králové Přeprava se neplatí Přeprava se neplatí

Pokud jezdíte po Praze a máte předplacený kupón, opravňuje vás to k přepravě jednoho zavazadla nebo psa. Pokud máte více než jedno zavazadlo, nebo zavazadlo a psa, případně dva psy a více, musíte už druhému psovi či zavazadlu zakoupit lístek. Jinak opět riskujete pokutu.

Stejný princip platí i v Brně. Máte-li takzvanou šalinkartu, tedy předplacenou jízdenku, můžete zavazadlo, psa či kolo vést v rámci tohoto kupónu. Jinak si musíte zakoupit poloviční jízdenku pro kolo, psa či zavazadlo. Rozdílná je ale výše pokut. Dopravní podnik města Brna neřeší, jestli jste přepravní řád porušili vy, nebo pes. Výše pokuty je stejná. V Ostravě a v Plzni můžete vést městskou hromadnou dopravou maximálně 3 zavazadla.

Plzeňské městské dopravní podniky fungují opět na trochu jiném principu. Jestliže pes nemá lístek, platíte na místě pokutu 150 Kč. Když u sebe peníze nemáte, můžete do 21 kalendářních dnů zaplatit 250 Kč. Jestliže lhůtu prošvihnete, platíte do 40 kalendářních dnů částku 1000 Kč a nad 40 kalendářních dnů pak 1500 Kč. Na rozdíl od jiných měst tu ale neplatí, že s předplaceným kupónem může jet pes s vámi a bez lístku. Vždy musíte psovi buď koupit lístek, nebo mu nechat na vaši kartu nabít speciální časový kupón pro psa.

V Ostravě musíte pokutu 100 Kč za absenci lístku pro psa zaplatit do 19 kalendářních dnů. Jinak se vám začnou připočítávat úroky z prodlení.

V Hradci Králové má pes i zavazadlo v městské hromadné dopravě přepravu bezplatnou, takže v tomto případě lístek pro psa řešit nemusíte.

Jen jste zapomněli průkazku? Máte to za 50 Kč

Když zapomenete kupon doma a následně ho doložíte, dopravní podniky vám pokutu odpustí téměř celou. Musíte ale stihnout do vymezeného data přijít na kontaktní místo. Tam se prokážete platným nepřenosným kupónem, který jste si zakoupili před datem kontroly.

Město Výše snížené pokuty při zapomenutém kupónu Do kdy je třeba doložit platný kupón
Praha 50 Kč 15 kalendářních dnů
Brno 50 Kč 5 pracovních dnů
Ostrava 30 Kč 3 pracovní dny
Plzeň 40 Kč 21 kalendářních dnů
Hradec Králové 50 Kč 3 pracovní dny

Pochopitelně, pokud si předplacenou jízdenku zakoupíte až poté, co jste dostali pokutu, je sice fér, že nebudete jezdit načerno, ale pokutě neutečete. V Plzni vám dopravní podnik dokonce pokutu odpustí zcela, pokud máte zakoupenu roční časovou jízdenku.

Jízda pro odvážlivé střelce

Jezdit načerno v městské hromadné dopravě ještě někomu může dávat smysl. Jezdí málo a má zkušenosti, že revizorů chodí ještě méně, nebo prostě rádi riskují. Ovšem jet načerno v meziměstských vlacích, kdy každý vlak má povinně revizora, to už je jiná káva.

Přepravce Pokuta placená na místě nebo do určitého časového intervalu Pokuta placená po uplynutí časového intervalu
České dráhy 400 Kč 1000 Kč
LEO Express 1000 Kč 1000 Kč
RegioJet 500 Kč 500 Kč

U Českých drah můžete do vozu nastoupit bez lístku jen v případě, že daná nástupní stanice není pokladna. Pak si standardně u průvodčího lístek koupíte a žádnou přirážku ani pokutu neplatíte. Jestliže ale například dobíháte vlak a na koupení lístku ve stanici už čas nemáte, prodraží se vám to. Ve vlaku vám průvodčí prodá lístek a k němu naúčtuje přirážku 40 Kč.

Podle přepravních podmínek byste se ale správně měli ihned po nástupu do vozu přihlásit průvodčímu a přiznat se, že nemáte lístek. Pokud se naopak schováváte, nechcete platit a průvodčí vás přistihne, vystaví vám navíc pokutu ve výši 1000 Kč. Když ji zaplatíte do 14 kalendářních dnů, snižuje se její výše na 400 Kč.

Na palubách vlaků LEO Express vám za jízdu bez lístku naúčtují pokutu 1000 Kč. Tu musíte zaplatit do 15 kalendářních dnů. Poté se pokuta nezvyšuje, ale rovnou se může přejít k jejímu vymáhání.

U dopravce RegioJet je situace trochu jiná. Pokud cestujete jejich autobusy, nemůže se stát, že jedete načerno. Každého cestujícího totiž musí odbavit stevardka a zkontrolovat, jestli má zakoupený lístek, než jej do vozu pustí. Jestliže tedy lístek nemáte, buď si ho dokoupíte na místě, nebo nejedete. Ve vlacích RegioJetu se to ale už stát může. Personál na vás ale nehledí jako na někoho, kdo jede načerno, ale jako na osobu, která si z nějakého důvodu lístek prostě koupit nestihla. Vystaví vám tedy nový lístek, a to v plném tarifu. Ve své podstatě vám žádnou přirážku nenaúčtují, ale plný tarif může být i dvojnásobek ceny, než za jakou byste lístek koupili na internetu.

Jiná situace nastává, když jedete vlakem RegioJetu, nemáte u sebe peníze a lístek si koupit nemůžete. Pak dostanete hlášenku a tu musíte do 5 pracovních dnů uhradit. Pokud tak neučiníte, připočítají vám pokutu 50 Kč.

Za jízdu bez platného dokladu vám ale podle přepravních podmínek mohou uložit i pokutu 500 Kč.

Autobusová doprava

Podívali jsme se i na vybrané spoje autobusové meziměstské dopravy, kterou provozuje společnost Arriva.

Přepravce Pokuta placená na místě nebo do určitého časového intervalu Pokuta placená po uplynutí časového intervalu
Arriva Morava 500 Kč / 700 Kč 1500 Kč
Arriva ProboBus 600 Kč / 1000 Kč 600 Kč / 1000 Kč
Arriva Teplice 800 Kč 1500 Kč

Pokud cestujete společností Arriva Morava a chytne vás revizor, záleží, v jakém úseku to bude, jelikož tato společnost jezdí podle 3 různých přepravních podmínek:

  • Integrovaného dopravního systému Olomouckého kraje (IDSOK),
  • Integrovaného dopravního systému Moravskoslezského kraje (ODIS),
  • vlastních Smluvních přepravních podmínek.

Pokud cestujete podle IDSOK nebo vlastních podmínek společnosti Arriva Morava, zaplatíte na místě 500 Kč, do 15 kalendářních dnů 700 Kč a poté 1500 Kč. Podle podmínek ODIS můžete zaplatit buď 700 Kč na místě, nebo do 7 kalendářních dnů a poté se pokuta zvyšuje na 1500 Kč.

V případě cest na Berounsku, kde jezdí společnost Arriva ProboBus, se výše přirážky liší podle vzdálenosti. Na linkách do 100 km je pokuta k jízdnému 600 Kč. Na delších linkách pak 1000 Kč. Ať zaplatíte na místě, či dodatečně, výše pokuty se nemění.

Na Teplicku můžete do 8 kalendářních dnů nebo na místě zaplatit pokutu 800 Kč. Poté se její výše zvyšuje na 1500 Kč.

Vymáhání

Dostat pokutu asi nikoho nepotěší. Vzhledem k minimálně několikasetkorunové výši by se dalo říct, že si černý pasažér pro příště takové riskování odpustí. Ne vždy to tak ale je. Někteří si nechají dát pokutu a otálejí i s jejím zaplacením.

Pokud se ale nepostavíte ke svým závazkům čelem, tak jako tak vás doběhnou. Po určité době jsou totiž tyto pohledávky předávány k vymáhání. Některé dopravní podniky mají striktně danou lhůtu, kterou když překročíte, pohledávka putuje dále. Jiné mají tuto lhůtu individuální a k postoupení třetím stranám nebo k podání žaloby může dojít po 3 měsících, ale třeba i po roce.

Věřitel, zde dopravní podnik, má tři možnosti, jak v případě pokuty postupovat. Buď pohledávky nevymáhá, nebo je vymáhá sám, nebo pohledávky prodává, takzvaně postupuje. Do vymáhání vlastní cestou patří jak to, kdy dopravní podnik vymáhá pohledávky přes své pracovníky, tak i případ, kdy se dopravní podnik nechá zastoupit advokáty nebo inkasní agenturou, uvedl pro server Měšec.cz advokát Petr Němec.

V Brně tyto pohledávky předávají advokátním kancelářím. Obecně platí, že pokud cestující neuhradí pokutu, jsou mu zaslány upomínky. Dalším krokem je vymáhání soudní cestou. Mnohé pohledávky jsou předávány do správy pohledávek advokátní kanceláři. Například v roce 2015 bylo předáno advokátní kanceláři k vymáhání takřka 25 000 pohledávek, uvedla pro server Měšec.cz Barbora Lukšová, tisková mluvčí Dopravního podniku města Brna.

Dopravní podnik Ostrava účtuje od 16. dne úroky z prodlení a po čase také předává dluh k vymáhání soudní cestou.

Plzeňské městské dopravní podniky vám po přibližně 3 měsících zašlou předžalobní upomínku. Pokud nezareagujete, je váš dluh vymáhán přes soudy, a to žalobou. A pokud ani tady nezareagujete, nastupuje exekutor.

Zákonné úroky z prodlení činí podle ČNB 8,05 % ročně. Tyto úroky jsou počítány z pokuty a jízdného.

V Hradci Králové sice lhůtu omezenou nemají, ale po čase také předávají pohledávky soudům. Lhůta je de facto neomezená, ale při následném soudním vymáhání se nabalují další náklady. Upomínku odesíláme cca do 2 měsíců. Po odeslání upomínky je dluh (přirážka 1500 Kč + jízdné) navýšený o náklady na upomínku 210 Kč. Pokud nezaplatí, je případ postoupený soudu, pokud ani pak nezaplatí, postupujeme případ exekutorovi (cca do 2 let). V každém stupni následného vymáhání se přičítají náklady (advokátní, exekutorské – vše dle vyhlášek a jejich tarifů), uvedl pro server Měšec.cz Josef Januš, vedoucí odd. tarifu, jízdenek a přepravní kontroly dopravního podniku města Hradec Králové.

Například České dráhy tyto pohledávky po uplynutí 60 denní lhůty odprodávají vymáhacím společnostem.

Společnost LEO Express nemá pevně stanovenou lhůtu. Když do 14 dnů nezaplatíte, začnou vám nabíhat zákonné úroky z prodlení. Následně vás finanční oddělení kontaktuje s tím, abyste zaplatili. Pokud osoba dlouhodobě nereaguje, předáváme externí agentuře k vymáhání, uvedla pro server Měšec.cz Kateřina Veitová ze společnosti LEO Express.

U společnosti Arriva se postup liší podle toho, pod jakou společností jste pokutu dostali. U společnosti Arriva Morava je po 3 měsících dluh předán externí společnosti, která jej vymáhá na základě mandátní smlouvy. U Arriva ProboBus, která jezdí na Berounsku, máte čas 1 rok. Poté následuje žaloba k soudu, platební rozkaz a exekuce.

Rozmyslel jsem se – chci platit. Můžu ještě?

O něco složitější situace nastává v případě, že jste dluh nechali zajít daleko a nyní jej má buď inkasní agentura, nebo případ řeší soud. Vždy se ale vyplatí zaplatit co nejdříve a nečekat na rozsudek. Dlužník může pochopitelně svůj dluh dobrovolně uhradit, kdy chce. Pokud již bylo zahájeno soudní řízení a dlužník uhradí až během tohoto řízení, tak soud řízení zastaví, nicméně soud i tak rozhodne o nákladech řízení. To znamená, že dlužníkovi uloží zaplatit dopravnímu podniku náklady řízení v podobě uhrazeného soudního poplatku a odměny advokáta, pokud dopravní podnik zastupoval. Náklady řízení narůstají s každým úkonem stran, tedy dlužník by měl dluh raději uhradit dříve, než soud nařídí jednání, aby předešel dalším nákladům. Čekat na rozsudek tak nemá smysl, a to i s ohledem na úroky z prodlení, které pochopitelně dále nabíhají, dodává Petr Němec.

Ruská ruleta v dopravě?

Ačkoli jezdit načerno se nesmí a je to v podstatě okrádání dané dopravní společnosti, nikdo není svatý. Čas od času se stane asi každému, že mu například lístek vyprší o pár minut dříve, chce jen popojet 3 zastávky a spoléhá na štěstí, je v daném městě jen na skok a integrovanému dopravnímu systému nerozumí.

dan_z_prijmu

Je na zodpovědnosti každého, jestli bude riskovat a hrát variaci na ruskou ruletu, nebo si férově koupí lístek. Případná pokuta, která jde na jeho vrub, je však oprávněná. A je správné se k ní následně postavit čelem a převzít zodpovědnost za své jednání.

I kdybyste koneckonců nechtěli, zákony vás k zodpovědnosti donutí. Dopravci, či v horším případě vymáhací společnosti, se svých práv nevzdají a skončit v extrémním případě s exekucí kvůli lístku za několik desetikorun je přinejmenším zbytečné.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Psaním jsem skloubila své znalosti ze studií financí a žurnalistiky. Ráda se učím nové věci, tančím a běhám.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).