Mobilní telefon v současné době vlastní skoro každý. Důvodem masivního rozšíření této komunikace mezi širokou veřejnost je především nízká pořizovací cena telefonu a jeho nesporná výhoda – možnost být k zastižení kdekoliv a kýmkoliv.
Každý, kdo se rozhodne si pořídit mobilní telefon nebo platí příliš mnoho za jeho využívání, stojí před důležitým rozhodnutím, zda pořídit předplacenou sadu či přesedlat na paušální tarifní program.
Nejdůležitější rozhodovacím kritériem je cena hovorů či krátkých textových zpráv (SMS), případně další výhody a omezení.
Předplacený tarif
Voláme-li minimálně a mobilní telefon využíváme spíše k přijímání hovorů, je zpravidla vhodnější některý z předplacených tarifů. Výhodou je zde neustálá kontrola svého účtu, žádné uzavírání smluv či placení faktur. Podmínkou je nutnost kredit během určitého období provolat.
Nejvíce času na provolání předplaceného kreditu mají zákazníci Eurotelu – 18 měsíců s podmínkou alespoň jednoho uskutečněného hovoru za čtvrtletí. Zákazníci společnosti T-Mobile mají 12 měsíců a nejvíce spěchat musí majitelé karet Oskara – podle výše předplacené částky 6 měsíců (400 Kč) až 10 měsíců (2 000 Kč).
Nevýhodou předplacených tarifů je absence některých služeb, jako je přesměrování hovorů na jiné telefonní číslo či blokace určitého typu hovoru. Předplacený tarif, ač původně zamýšlený pouze jako okrajová služba, díky své jednoduchosti a praktičnosti využívá drtivá většina majitelů mobilních telefonů.
Paušál
Využíváte-li mobilní telefon často, je pro vás pravděpodobně výhodnější některý z tarifních programů. Zvolením paušálu získáte neomezenou možnost volání, která není jako u předplacených sad omezena výší kreditu. Na druhou stranu vám vznikají i určité povinnosti v podobě pravidelného placení měsíčních poplatků a v případě, že zakoupíte telefon u operátora za zvýhodněných podmínek, i závazek být jeho klientem po určitou dobu.
Kvůli nasycenosti trhu, kdy se nedá předpokládat razantní zvýšení počtu telefonních účastníků, hledají operátoři způsoby, jak si i do budoucna udržet vysoké zisky. Proto se snaží nejrůznějšími výhodami nalákat zákazníky na některý z tarifů s paušálním poplatkem, kde mají výnos zaručen.
Který tarif je nejvýhodnější
Nevolám, píši jen SMS
SMS | 5 SMS – denně |
Český Telecom | – |
T-Mobile | – |
Eurotel | – |
Oskar | – |
Nejvýhodnější tarif – měsíční náklady | |
EUROTEL | GO FUN – 270,00 Kč |
OSKAR | Odepiš – 247,50 Kč |
T-MOBILE | Twist SMS – 255,00 Kč |
Píši málo SMS a velmi málo volám
SMS | 30 SMS měsíčně |
Český Telecom | – |
T-Mobile | 8 minut hovoru – mimo špičku měsíčně |
Eurotel | 8 minut hovoru – mimo špičku měsíčně |
Oskar | 4 minut hovoru – mimo špičku měsíčně |
Nejvýhodnější tarif – měsíční náklady | |
EUROTEL | GO Fun – 186,00 Kč |
OSKAR | Oskarta – 176,40 Kč |
T-MOBILE | Twist SMS – 183,00 Kč |
Volám velmi často
SMS | – |
Český Telecom | 3 minuty denně ve špičce, 3 minuty denně mimo špičku |
T-Mobile | 10 minut denně ve špičce, 4 minuty denně mimo špičku |
Eurotel | 10 minut denně ve špičce, 5 minut denně mimo špičku |
Oskar | 7 minut denně ve špičce, 3 minuty denně mimo špičku |
Nejvýhodnější tarif – měsíční náklady | |
EUROTEL | Business 600 – inkaso – 6 105,35 Kč |
OSKAR | Volám stále – 5 071,50 Kč |
T-MOBILE | 400 HIT – 4 107,36 Kč |
Volám často i na Český Telecom
Český Telecom | 10 minut ve špičce |
T-Mobile | 5 minut ve špičce, 3 minuty mimo špičku |
Eurotel | 5 minut ve špičce, 2 minuty mimo špičku |
Oskar | 4 minuty ve špičce |
Nejvýhodnější tarif | |
EUROTEL | Business 600 inkaso 4 335,40 Kč |
OSKAR | Dohoda s Oskarem – 3 499,75 Kč |
T-MOBILE | 400 HIT – 2 809,94 Kč |
Je výhodné pravidelně sledovat výši provolané částky a v případě, že dojde k její výrazné změně, je dobré uvažovat i o změně tarifu. V případě, že platíte telefonní účty pravidelně inkasním příkazem, můžete se dočkat určité slevy či zvýhodnění. Využíváte-li některý z předplacených tarifů, můžete při některém ze způsobů dobíjení očekávat určitou slevu nebo navýšení dobíjené částky.