Hlavní navigace

Jdou-li do módy dlouhé sukně, neinvestujte

Autor: Shutterstock
Radovan Novotný

Říká se, že obliba délky sukně souvisí s ekonomickou situací. Když návrháři zkracují, blýská se na lepší časy. Platí, že převažují-li minisukně, nastupuje býčí trh?

Říká se, že všechno souvisí se vším a všechno je nějak spojeno. Tak třeba to, jaká délka sukní je v oblibě, prý souvisí s ekonomickou situací. Když návrháři přicházejí s kratšími sukněmi a šaty, blýská se na lepší časy. Platí, že převažují-li minisukně, nastupuje býčí trh?

Teorie krátkých sukní

Teorie krátkých sukní vznikla ve dvacátých letech minulého století. Byla to doba, kdy nastoupila móda zkracování sukní. Ekonomice se tehdy dařilo a ceny akcií rostly. K opaku došlo v letech třicátých a pak i sedmdesátých – sukně se prodlužovaly a hospodářství skomíralo.

Jakoby když nastupuje krize a nezaměstnanost, nejistá doba módním výstřelkům nepřeje. Závisí tedy délka sukní na ekonomické situaci, nebo naopak ekonomická situace na délce sukní? Jeden z výkladů říká, že když nastupují těžké časy, ženy chtějí zvýšit svou atraktivnost a upoutat někoho, kdo je hmotně zajistí. Právě krátkými sukněmi anebo vysokými podpatky mohou zaujmout, a tak se v době, kdy roste nezaměstnanost, sukně zkracují a podpatky namnoze zvyšují.

Zdá se, že čím vyšší podpatky jsou v módě, tím horší situace bude na trzích. Mohlo by to být skutečně důvodem, proč, když burzovní trhy ožívají, se délka sukní zkracuje a podpatky prodlužují?

Móda a délka sukní se v průběhu času mění, podobně jako se mění výkon ekonomiky.

Zdroj: Google.cz, výsledek vyhledávání „hemline index“

Celá teorie bývá rozšiřována – v dobrých časech si mohou ženy dovolit pořizovat a ukazovat exkluzivní punčochové prádlo, a když není co ukazovat, sukně se prodlužují. Také může platit, že když se sukně zkracují, šetří se materiál a klesají výrobní náklady. Když je těžká doba, mohou nastupovat snahy upravit módní styly tak, aby se snížilo množství spotřebovaného textilu. Právě v dobách konjunktury ceny textilií rostou a návrháři jsou více tlačeni ke snižování materiálových nákladů.

Kromě změny délky sukní byla vypozorována jiná zvláštnost. Čím hůře se ekonomice daří, tím více se prodávají rtěnky. Zlé jazyky o ženách tvrdí, že nastupuje-li recese, více utrácí za kosmetické výrobky. Podaří-li se jim zvýšit svou atraktivitu, podaří se jim lépe získat anebo udržet zaměstnání. Jiný pohled zdůvodňuje růst prodejů rtěnek v době hospodářského útlumu teorií substituce. Ženy prostě mají své dny i v době, kdy se peněz nedostává. Rtěnkou si prý mohou udělat radost, je to náhražka dražšího luxusního zboží.

Další indikátory

Pokud jde o muže, v našich končinách bychom možná indikátory ekonomické krize hledali v množství vypitého lahvového a točeného piva. V USA je ale za tímto účelem mediálně sledován vývoj prodejů pánského spodního prádla. Předpokládali bychom, že spodní prádlo není v rozvinuté ekonomice luxusní položkou, a pokud dojde k poklesu prodejů spodního prádla, jsou na tom spotřebitelé skutečně špatně. Takový pokles prodejů pak odráží celkově špatný stav ekonomiky a nedůvěru spotřebitelů. Na straně druhé má jít o ekonomický ukazatel, který umí odhalit počátky oživení po hospodářském poklesu.

Index spodního prádla a hypotéza, že když klesá prodej pánského spodního prádla, ekonomice se nedaří.

Zdroj: Google.cz, výsledek vyhledávání „underwear index“

Když jsou těžké časy, spotřebitelé snižují výdaje na velké množství položek. Když dochází k ekonomickému ochlazení, lidé šetří a méně navštěvují restaurace a stravují se více doma. Podobně lze třebas očekávat, že indikátorem ekonomické výkonnosti by mohla být výroba a prodej kartonových krabic. Když budou lidé méně utrácet, odbyt obalového materiálu bude váznout. Ve Spojených státech kupříkladu statistiky ukázaly, že ve špatných dobách rostla návštěvnost kina. Kino je levnější než třeba koncerty nebo sportovní události. Podíváte se na pěkný film a zapomenete na tíži všedních dnů, uniknete od každodenní reality.

Spotřebitelé jsou jenom lidé a jsou ochotni zaplatit stovku za něco, čehož náklady jsou v řádu korun. Proč? Je to pohodlné, pěkně zabalené, je tu chytlavá reklama, nebo je to právě po ruce. Když se ale znatelně mění prodejnost takových položek, mohl by to být signál obratu. A tak se mezi zpopularizované indikátory dostal vývoj prodeje popcornu v kině. Tento prý může být předstihovým ukazatelem stavu ekonomiky – když už se spotřebitelé cítí optimističtěji, neváhají více utrácet za předražený popcorn. Pak se může oživení přiblížit.

Snahy o jednoduchost

Když se délka sukní zkracuje, akciím se daří. Výzkumy také ukáží, že 100 % lidí, kteří pijí vodu, umírá. Podobně může být korelován prodej zmrzliny a počet útoků žraloků na plavce, nebo počet utonutí lidí. Pro to všechno mohou existovat statistická data, a přesto jsou tyto závěry zmatené. Často souběžně nastávají dva jevy a vypadá to, jakoby jeden způsoboval jiný, aniž by zde existoval přímý příčinný vztah. Když na podzim stromy shazují listí, veverky shánějí do zásob potravu na blížící se zimu. Možná že veverky dostanou tím, že padá listí, signál, že mají zásoby hromadit. Samotné padající listí ovšem bude stěží příčinou toho, že se kdesi v doupěti hromadí žaludy. Když nám někdo vysvětluje příčinné souvislosti, měli bychom být, co se týká závěrů a vysvětlení, opatrní.

Existují snahy popsat složitou realitu jednoduchou poučkou. Co ovšem platí pro nějaké období, nemusí platit pro období jiné. Chování spotřebitelů se také v různých zemích liší, podobně jako socioekonomické podmínky a životní styl. Zmínili jsme indikátory, jako je délka sukní, vývoj prodejů rtěnek, vývoj prodejů pánského spodního prádla, návštěvnost kin nebo prodej popcornu v kině, měřící spotřebitelskou náladu. Právě spotřebitelé jsou motorem pro ekonomiku a pro stanovení cen investičních aktiv, jako jsou akcie. Lidé rádi věří jednoduchým, snadno uchopitelným a pochopitelným teoriím.

A co vy, rozhodli byste se, zda investovat spíše do akcií, nebo dluhopisů podle toho, jak se ženy ve vašem městě malují anebo zda nosí boty na podpatcích?

Nešťastné korelace

Nejenom investoři chtějí vědět, jak se bude v nadcházejícím období vyvíjet ekonomika. Existuje mnoho tradičních indikátorů, které však nejsou mediálně tak zajímavé jako indikátory netradiční. A tak se nejen na stránkách bulváru dozvíme, jak vývoj hospodářství předpovídá délka sukní, nošených podpatků, nebo prodeje pánského spodního prádla. V realitě ovšem nemusí sledovaný fenomén skutečně vysvětlovat, mohou být ve falešné korelaci.

Tak třeba se opakovaně na různých místech ukázalo, že čím více zde hnízdí čápů, tím více se zde rodí dětí. Že by lidská porodnost souvisela s čapí populací? Že by děti skutečně nosili čápi? Ne, přímá příčinná souvislost mezi množstvím čápů a rozením dětí opravdu neexistuje. Lze se ale domnívat, že čím více domů v oblasti existuje, tím více příležitostí pro hnízdění čápů zde existuje. Pokud se tedy mladé páry stěhují do rozvíjejících se oblastí a mají děti, zároveň se neúmyslně zvyšuje množství míst, kde mohou čápi hnízdit. Vliv také může mít počasí devět měsíců před pozorováním. Je to příklad toho, jak dvě proměnné končí jako korelované nikoli proto, že jedna ovlivňuje druhou, ale proto, že zde působí skryté vlivy.

Kupříkladu nás snadno dokáže oklamat pokles kupní síly peněz a inflace. Dvě nominální ekonomické proměnné mohou být ve vzájemné korelaci, i když zde přímá kauzalita mezi nimi neexistuje. Pak třeba může být v inflačních časech vypozorována korelace mezi rostoucími mzdami kněžích a zvyšujícími se cenami alkoholických nápojů. Souvislost propůjčuje inflace, odrážející se ve změně cenové i mzdové hladiny. Peněžní iluze dokáže divy.

Našli jste v článku chybu?