Telefonní bankovnictví je nestarší forma přímého bankovnictví. S příchodem a rozšířením mobilních telefonů začaly banky nabízet GSM bankovnictví. Proč, když lze telefonní bankovnictví využívat z libovolného telefonu, tedy i z telefonu mobilního? Důvodů je hned celá řada.
Způsob používání
První rozdíl je ve způsobu používání. U telefonního bankovnictví klient volá na telefonní číslo bankou k tomuto účelu určené, kde se spojí buď s telefonním bankéřem, nebo s automatem, se kterým komunikuje pomocí tónové volby. Při využívání GSM bankovnictví pomocí nabídky na mobilním telefonu sestavuje SMS zprávu, kterou následně zakódovanou odešle do banky.
Při „hovoru“ s automatem je zapotřebí telefonovat z přístroje s tónovou volbou. Máte-li v oblibě starší telefony s kruhovým vytáčecím ciferníkem, automat vám nebude rozumět. Naopak všechny mobilní telefony tuto podmínku splňují. Hlasový automat vám předříkává možnosti volby, z nichž si stiskem tlačítka vyberete tu, která vede k vašemu cíli. Často musíte procházet několikanásobnou volbou (zpravidla začíná u výběru jazyka) a končíte u zadávání příkazu (opět pomocí tlačítek telefonu). U některých bank se vám podaří „proklikat“ až k živému operátorovi – telefonnímu bankéři, který bývá vysvobozením, když jste již zcela ztraceni.
K telefonnímu bankéři se dostanete přes hlasový automat nebo přímo po vytočení příslušného telefonního čísla (závisí na bance, jaké možnosti dává přednost). Příkazy bance pak zadáváte bankéři, který je po ověření vaší totožnosti (zpravidla heslem) zadá do bankovního systému.
U GSM bankovnictví máte nahranou (T-Mobile) či aktivovanou (Eurotel, Oskar) bankovní aplikaci na SIM kartě. V menu telefonu naleznete svou banku (způsob závisí na používaném telefonu a operátorovi) a po zadání bezpečnostního PINu si volíte z nabídky. Banky zpravidla rozdávají i příručku uživatele, která pomáhá významnou měrou při navigaci a vyplňování jednotlivých položek.
Dosud nezmíněnou možností komunikace s bankou pomocí telefonu je SMS bankovnictví, které ustupuje do pozadí vzhledem ke složitosti zadávání příkazů (nejen platebních) a nižší úrovni zabezpečení (SMS zprávy nejsou šifrované).
Zabezpečení
Tím jsem naznačil další rozdíl mezi GSM a telefonním bankovnictvím – zabezpečení. Jednak se dotýká ověření klienta a jednak zabezpečení komunikace.
GSM bankovnictví můžete využívat pouze z jednoho mobilního telefonu. Tím se snižuje pravděpodobnost zneužití a zjednodušuje ověření totožnosti klienta. Navíc je aplikace chráněna bankovním PINem (osobním identifikačním číslem). Zpráva, která odchází z telefonu do banky, i která se vrací z banky do telefonu, je šifrovaná.
Telefonní bankovnictví lze používat z kteréhokoli telefonního přístroje. Autentifikace (ověření, zda se jedná o osobu, za kterou se telefonující vydává) klienta se liší podle toho, zda ji provádí hlasový automat (zpravidla se udává uživatelské jméno a heslo, obě číselně), nebo osobní bankéř (vedle uživatelského jména chce jen několik číslic z hesla a přeptá se na pár osobních údajů, které porovná s informacemi v bankovním systému). Osobní bankéř může, dokonce musí, v případě pochybností o vaší totožnosti odmítnout vykonání vámi požadovaného příkazu. Jste-li to opravdu vy, kdo volá, nezbývá než zkusit zavolat znovu (viz „Pane, vy jste žena!“).
Váš hovor je při využívání telefonního bankovnictví nahráván bankou (což je v pořádku), ale může být odposlechnut i další osobou. Pravděpodobnost, že k tomu dojde, nejste-li generální tajemník OSN, je poměrně malá. Hůře se odposlouchávají hovory z mobilních telefonů než pevné linky.
Rozsah služeb
GSM bankovnictví se od telefonního bankovnictví odlišuje také rozsahem služeb. Nelze jednoznačně říci, že jedna či druhá forma přímého bankovnictví nabízí širší možnosti – rozsah služeb závisí především na rozhodnutí banky.
Přestože telefonní bankovnictví s osobním bankéřem umožňuje provádět i náročné finanční operace, nemusí být vždy v zájmu banky je touto formou nabízet. Důvody mohou být různé – od technické náročnosti, která zvyšuje náklady a tím ekonomickou efektivitu provozování tohoto distribučního kanálu, po obavy ze zneužití při nižší úrovni zabezpečení.
Následující tabulky shrnují přehled základních služeb GSM a telefonního bankovnictví.
Výpisy z účtů | Historie účtu | Trvalý příkaz k úhradě | SIPO | Povolení inkasa | Zrušení inkasa | Příkaz k úhradě | Zahraniční platební styk | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Citibank | ano | ano | ano | ano | ano | ano | ano | ano |
Česká spořitelna | ne | ano | ano | ano | ano | ano | ano | ne |
ČSOB | ano | ano | ano | ano | ano | ano | ano | ano |
eBanka | ano | ano | ano | ano | ano | ano | ano | ano |
GE Capital Bank | ano | ne | ne | ne | ne | ne | ano | ne |
HVB Bank | ano | ano | ano | ne | ano | ne | ano | ne |
Komerční banka | ano | ano | ano | ano | ano | ano | ano | ne |
Poštovní spořitelna | ne | ne | ne | ne | ne | ne | ne | ne |
Raiffeisenbank | ano | ano | ano | ano | ano | ano | ano | ano |
Živnostenská banka | ano | ano | ano | ano | ano | ano | ano | ano |
Všechny banky nabízejí přes telefon něco navíc – například Citibank veškeré služby jako na pobočce, s výjimkou hotovostních operací, Česká spořitelna otevření vkladového účtu a regulace zůstatku, ČSOB výpověď vkladu spořícího účtu a založení termínovaného vkladu, eBanka otevření termínovaného vkladu, GE Capital Bank dobíjení mobilních telefonů všech tří operátorů, HVB Bank objednání valut či oznámení nadlimitního výběru hotovosti, Komerční banka stoplistace karty, zřízení termínovaného vkladu nebo uzavření pojištění, Raiffeisenbank vedle správy termínovaného vkladu i zřízení jiných forem přímého bankovnictví, Živnostenská banka správu termínovaných vkladů a spořících účtů a dobíjení GO i Twist kupónů a další.
Výpisy z účtů | Historie účtu | Zřízení trvalého příkazu k úhradě | Změna trvalého příkazu k úhradě | Zrušení trvalého příkazu k úhradě | Zřízení SIPO | Povolení inkasa | Zrušení inkasa | Příkaz k úhradě | Zahraniční platební styk | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Česká spořitelna | ne | ne | ano | ne | ne | ne | ne | ne | ano | ne |
ČSOB | ne | ano | ano | ano | ano | ne | ano | ano | ano | ne |
eBanka | ne | ano | ne | ne | ne | ne | ne | ne | ano | ne |
GE Capital Bank | ne | ano | ano | ne | ano | ne | ne | ne | ano | ne |
HVB Bank | ne | ano | ano | ne | ne | ano | ano | ne | ano | ne |
Poštovní spořitelna | ano | ano | ne | ne | ne | ne | ne | ne | ano | ne |
Raiffeisenbank | ne | ano | ano | ne | ano | ne | ne | ne | ano | ne |
Živnostenská banka | ne | ano | ano | ne | ano | ne | ne | ne | ano | ne |
Doplňkové možnosti GSM bankovnictví nejsou zdaleka tak široké jako u telefonního bankovnictví. Vedle pasivních operací (zjišťování úrokových sazeb, kurzů apod.) nabízí např. Česká spořitelna, ČSOB a GE Capital Bank dobíjení mobilních telefonů všech operátorů, eBanka, HVB Bank, Poštovní spořitelna, Raiffeisenbank a Živnostenská banka zřízení termínovaného vkladu.
Závěrem
Rozdílů mezi telefonním a GSM bankovnictvím, přestože k oběma potřebujete telefon, je mnoho. Liší se nejen v parametrech výše uvedených, ale mohou být i v ceně za vedení služby (zřízení je vždy zdarma) a za provedení operací. Rozdíly v cenách však nebývají příliš zásadní a často jsou u obou forem stejné.