Hlavní navigace

Jaký je rozdíl mezi prodejem akcií nakrátko a prodejními opcemi?

Autor: Shutterstock
Lukáš Kracík

Prodeje nakrátko a využití prodejních opcí jsou samostatné a odlišné způsoby, jak implementovat „medvědí“ strategie do našeho investičního rozhodování.

Prodeje nakrátko (shortování) a prodejní opce jsou v podstatě „medvědí“ strategie používané pro spekulaci na pokles ceny nějakého investičního nástroje (například akcie) nebo indexu. Také mohou být použity k zajištění rizika vůči poklesu cen vybraných nástrojů v našem portfoliu nebo celého portfolia jako takového. Pojďme se podívat na rozdíly těchto možností.

Prodej nakrátko zahrnuje prodej investičního nástroje, který však prodávající nevlastní, protože si ho od někoho půjčil a následně na trhu prodal. Prodávající tak nyní má otevřenou krátkou pozici v daném nástroji (jedná se tedy o opak dlouhé pozice, kdy investor daný investiční instrument vlastní). Pokud by cena třeba akcií poklesla, jak investor očekával, akcie by koupil na trhu za nižší cenu, než za jakou je prodal. Následně by tyto původně vypůjčené akcie vrátil a realizoval by zisk z prodeje nakrátko.

Prodejní opce nabízejí alternativní cestu k „medvědí“ pozici na vybraném investičním instrumentu nebo indexu. Nákup prodejní opce uděluje kupujícímu právo prodat podkladového aktivum za předem stanovenou realizační cenu, a to kdykoliv před nebo až při časovém konci práva realizovat opci (toto se liší dle druhu opce). Pokud by cena akcie klesla pod stanovenou realizační cenu, byla by realizována. Pokud by naopak zůstala nad realizační cenou, nebyla by uplatněna a toto právo by propadlo. V tomto případě však nesmíme zapomenout na opční cenu či prémii, kterou platí kupující prodejní opce v úvodu kontraktu. Tato opční cena se dá považovat za náklad, který o něco snižuje případný zisk.

I když jsou mezi těmito dvěma možnostmi nějaké podobnosti, najdou se i rozdíly například v podobě profilu riziko-výnos, který je nemusí činit vhodnými pro začínající investory. Porozumění rizikům a výnosům těchto možností je nezbytné, abychom byli schopni chápat scénáře, ve kterých mohou být maximálně využity v rámci svého dopadu.

Podobnosti a rozdíly

Prodeje nakrátko a prodejní opce mohou být použity buď pro spekulaci, nebo pro zajištění dlouhé pozice. Prodej nakrátko je jistým nepřímým způsobem zajištění (hedgingu), takže pokud máme dlouho pozici u akcií společností s velkou tržní kapitalizací v rámci technologického sektoru, můžeme tento sektor shortovat s cílem zajistit naši otevřenou dlouhou pozici. Prodejní opce mohou být na druhé straně přímo použité pro zajištění rizika. Pokud navážeme na předchozí příklad, pak když bychom měli obavy spojené s možným poklesem cen v rámci technologického sektoru, můžeme si koupit prodejní opce na technologické akcie v našem portfoliu, což také zajistí naši otevřenou dlouhou pozici.

Prodej nakrátko je však mnohem rizikovější než nákup prodejních opcí. U prodeje nakrátko je odměna potenciálně limitována (cena akcií může klesnout teoreticky maximálně na nulu), i když je riziko víceméně neomezené. Na druhé straně v případě nákupu prodejních opcí můžeme maximálně ztratit zaplacenou cenu opce v úvodu kontraktu (berme to jako počáteční náklad), pokud opci nerealizujeme a propadne, ale potenciální výnos je při tomto porovnání vysoký.

Prodej nakrátko je také mnohem dražší ve srovnání s nákupem prodejních opcí z důvodu maržových požadavků. Kupující prodejní opce si nemusí financovat maržový účet (ačkoliv vypisovatel prodejní opce ano), což znamená, že může otevřít tuto pozici dokonce i s omezeným množstvím kapitálu. Vzhledem k tomu, že čas není na straně kupujícího prodejní opce, je zde riziko, že může ztratit všechen kapitál investovaný do prodejních opcí, pokud by mu jeho obchody nefungovaly, a musel by jen platit opční ceny v úvodu kontraktů.

cestovko

Kdo by je měl použít a kdy v rámci aplikace?

  • Kvůli mnoha rizikům by měl být prodej nakrátko použitý jen sofistikovanými obchodníky, kteří jsou obeznámeni s riziky plynoucími ze shortování a příslušnou regulací. Nákup prodejních opcí je mnohem vhodnější pro průměrné investory ve srovnání se shortováním, a to především z důvodu limitovaného rizika.
  • Pro zkušeného obchodníka nebo investora záleží rozhodnutí, zda si vybrat prodej nakrátko, nebo prodejní opce pro implementaci „medvědí“ strategie, na řadě faktorů: znalost investice, tolerance rizika, dostupnost hotovosti, spekulace vs. zajištění apod.
  • Navzdory svým rizikům je prodej nakrátko vhodnou strategií na širokých „medvědích“ trzích, protože akcie klesají obvykle rychleji, než rostou.
  • Prodeje nakrátko v sobě nesou méně rizika, pokud je shortovaný investiční instrument v podobě indexu nebo ETF, protože je v nich riziko menší než u individuální akcie.
  • Prodejní opce jsou obzvláště vhodné pro zajištění rizika poklesu hodnoty portfolia nebo ceny akcie, protože nejhorší věc, která se může stát, je ztráta zaplacené opční ceny, když se očekávaný pokles neuskuteční. Ale i zde nám může růst cen akcií nebo hodnoty portfolia z výnosu kompenzovat část nebo všechny zaplacené opční ceny.
  • Implikovaná volatilita je velmi důležitá ke zvážení, když kupujeme opce. Nákup prodejních opcí na extrémně volatilní akcie může vyžadovat zaplacení nadměrných opčních cen, takže se pro jistotu nejdříve ujistěme, že náklady na nákup takové ochrany jsou odůvodněny rizikem portfolia nebo obecně vybrané dlouhé pozice.

Zvažte výhody a nevýhody i účel použití

Prodeje nakrátko a využití prodejních opcí jsou samostatné a odlišné způsoby, jak implementovat „medvědí“ strategie do našeho investičního rozhodování. Oba dva způsoby nabízí pro investory při srovnání nějaké výhody i nevýhody. Zároveň mohou být použity buď pro zajištění nějaké otevřené pozice či portfolia, nebo pro spekulaci v rámci různých scénářů.

Volná inspirace podle originálu z Investopedie.

Našli jste v článku chybu?