Hlavní navigace

Jaký bankomat vám neochrání peníze? (TEST)

24. 7. 2017
Doba čtení: 12 minut

Sdílet

 Autor: Dalibor Z. Chvátal
Aktualizováno 24. 7. 2017 12:00
Z roztržitosti peníze necháte v bankomatu nebo vkladomatu. Zatímco někteří provozovatelé bankomatů odpovědnost přehodí na vás, jiní vám dají šanci, protože peníze se vrátí zpět do bankomatu.

Zatímco někteří provozovatelé bankomatů kvůli bezpečnosti umožní neodebrané hotovosti zajet zpět do bankomatu, jiní, také kvůli bezpečnosti, jak to vysvětlují, ji nechají volně napospas kolemjdoucím. Ale aby to bylo fér, druhý způsob je pro provozovatele bankomatu jednodušší, protože tak předchází podvodům při manipulativním výběru hotovosti a odpovědnost nechává celou na držiteli karty.

U vkladomatů je ale situace odlišná. Pokud něco přeruší vkladový proces, například vaše nevolnost, roztržitost, nějaká jiná vážná událost, vklad nakonec ve vkladomatu skončí. Zatímco ale jedné bance na to stačí dvě minuty, jiná vám dá minut pět. A za tuto dobu se toho může stát opravdu mnoho.

Server Měšec.cz proto provedl test bankomatů a vkladomatů a testoval mezní limity, kdy dojde k zadržení hotovosti i platební karty.

Zároveň jsme o vyjádření požádali zástupce provozovatelů bankomatů, abychom reakci banky a nebankovních společností mohli porovnat se zjištěním během testování. Ze všech oslovených provozovatelů bankomatů a vkladomatů nám neodpověděli jen zástupci společnosti Euronet a Travelex.

Bankomat České spořitelny. Neodebrané peníze zůstanou k dispozici pro kohokoli.
Autor: Dalibor Z. Chvátal

Bankomat České spořitelny. Neodebrané peníze zůstanou k dispozici pro kohokoli.

Neodebrané peníze ochrání jen 5 bankomatových sítí

Zapomenutou či neodebranou hotovost vezme zpět jen pět bankomatů:

  1. ČSOB
  2. Euronet
  3. Raiffeisenbank
  4. Travelex
  5. UniCredit Bank

U 9 bank peníze vždy zůstanou volně přístupné

Naopak zbývající sítě bankomatů po výběru hotovosti nechají hotovost volně ve slotu. Kdokoli, kdo půjde okolo, si ji může odebrat, poté se výdejní slot opět uzavře. Jde o bankomaty těchto bank:

  1. Air Bank
  2. Česká spořitelna
  3. Fio banka
  4. Komerční banka
  5. MONETA Money Bank
  6. Oberbank (síť ČSOB)
  7. Raiffeisenbank im Stiftland (síť ČSOB)
  8. Sberbank (síť ČSOB)
  9. Waldviertler Sparkasse Bank (síť ČSOB)

Zapomenutá karta v bankomatu

Dobrou zprávou je, že pokud si kromě hotovosti v bankomatu necháte i kartu, ta je z bezpečnostních důvodů zadržena vždy. Liší se ale proces, jak ji dostat zpět.

Kartu pohlcenou bankomatem vám mohou obratem (v pracovní době) vydat pracovníci poboček, ve kterých je bankomat instalován. Jmenovitě jde pouze o tyto banky:

  • Air Bank – vždy kartu vydá
  • Česká spořitelna – pokud obsluhu bankomatu dělá pobočka (není to tak vždy)
  • ČSOB – pokud obsluhu bankomatu dělá pobočka (není to tak vždy)
  • Fio banka – pokud obsluhu bankomatu dělá pobočka (není to tak vždy)
  • Komerční banka – na pobočce banky, kde byla karta zadržena, alternativně ji lze doručit na jakoukoli pobočku. Dále, některé pobočky mají přístup do obslužné části bankomatu, a proto mohou vyřídit zadržení platební karty přímo s vámi.
  • Oberbank – vždy kartu vydá (podle vyjádření banky, že má obsluhu bankomatů ve své režii).
Bankomat Euronetu. Po uplynutí časového limitu je platební karta zadržena.
Autor: Dalibor Z. Chvátal

Bankomat Euronetu. Po uplynutí časového limitu je platební karta zadržena.

U ostatních provozovatelů bankomatů už to tak snadné není a rychlejší cestou nejspíš bude stávající kartu nechat zablokovat a požádat o novou.

Podrobné výsledky testování ukazuje tabulka níže:

Výběr hotovosti – test
Provozovatel bankomatu Výrobce bankomatu Zadržení karty po jejím vysunutí Zadržení hotovosti Forma varování
Air Bank Wincor-Nixdorf 15 sekund nezadrží 30 sekund výstraha na displeji.
Česká spořitelna NCR 15 sekund nezadrží Bankomat pípá celkem 4:15 min.
ČSOB Wincor-Nixdorf 12 sekund 60 sekund po vytažení karty 60 sekund výstraha na displeji.
Euronet NCR 30 sekund 30 sekund po vytažení karty 30 sekund velmi silně pípá.
Fio banka (Pharro) NCR 15 sekund nezadrží Nejprve vrátí kartu, tu je nutné odebrat. Poté vydá hotovost. Je-li ale karta zadržena, hotovost pak také.
Komerční banka NCR 12 sekund nezadrží 30 sekund pípá.
MONETA Money Bank Wincor-Nixdorf 12 sekund nezadrží 120 sekund pípá.
Oberbank Wincor-Nixdorf 12 sekund nezadrží 60 sekund pípá.
Raiffeisenbank Wincor-Nixdorf 12 sekund 40 sekund po vytažení karty Výstraha na displeji.
Sberbank Wincor-Nixdorf 15 sekund nezadrží 30 sekund výstraha na displeji.
Travelex NCR 15 sekund 60 sekund po vytažení karty Výstraha na displeji.
UniCredit Bank Wincor-Nixdorf 30 sekund 30 sekund po vytažení karty Nejprve vrátí kartu, tu je nutné odebrat. Poté vydá hotovost. Je-li ale karta zadržena, hotovost pak také.

Vkladomaty

Chytré bankomaty už neslouží jen pro výběr, ale kromě dalších funkcí umí i vklady. Co když ale dojde o přerušení vkladového procesu? Rozumějte, peníze do vkladomatu vložíte, ten je začne přepočítávat, ale vy už vklad nepotvrdíte a proces tak zůstane v záseku. Co se stane poté a za jak dlouho?

Vkladomat ČSOB. Po uplynutí časového limitu jsou penáze zadrženy.
Autor: Dalibor Z. Chvátal

Vkladomat ČSOB. Po uplynutí časového limitu jsou penáze zadrženy.

Všechny vkladomaty nezaúčtované peníze dříve či později zadrží, to je zjištění během našeho testování. O pár sekund později je zadržena i karta. Některé bezpečnostní limity jsou velmi velkorysé, obecně lze ale tvrdit, že do pěti minut při vkladu bez vaší další reakce jste bez peněz a bez karty, v tomto případě v dobrém smyslu slova.

Přestože vkladomaty peníze nakonec pojmou a máte tak šanci se k nim dostat formou reklamace, Česká spořitelna dělá výjimku: po vypršení bezpečnostního limitu vkladomat peníze pojme a sám zaúčtuje na účet vedený ke kartě České spořitelny.

Vklad hotovosti přes vkladomat – test
Provozovatel Výrobce bankomatu Zadržení vkladu Forma varování
Air Bank Wincor-Nixdorf 5 minut Po 2. minutě výzva na displeji, od 02:30 pípá. V 5. minutě peníze zadrženy, o 15 sekund později zadržena karta.
Česká spořitelna NCR 1,5 minuty Po 30. sekundě pípá, po minutě vklad zaúčtuje a vrátí kartu. Na odebrání karty je 12 sekund (pípá). 1:20 vklad vložen
ČSOB Wincor-Nixdorf 4 minuty Po 1. minutě varování, po 2. minutě vrácení vkladu, po 4. minutě zadržení karty a/nebo vkladu
mBank/Euronet NCR 1 minuta Po 30 sekundách výzva, po minutě vklad zadržen, po dalších 20 sekundách zadržena karta.
MONETA Money Bank Wincor-Nixdorf 3 minuty Po 2. minutě výzva (nepípá), po 3. minutě vklad vydán zpět, po 3,5. min. vklad zadržen. 4:15 min. zadržena karta.
Komerční banka NCR 2 minuty Po 30. sekundách výstraha, po minutě ukončení operace, 1:22 vrácení peněz, 1:50 vtažení karty a hotovosti, 2:00 bez karty a bez vkladu
Raiffeisenbank Wincor-Nixdorf 4 minuty Po minutě výzva, po 2. minutě zrušení operace, peníze v přihrádce, karta se vrací. Po 12 sekundách karta zadržena. 4:10 minuta hotovost zadržena, 4:40 karta zadržena
UniCredit Bank Wincor-Nixdorf 1 minuta Po 30. sekundách výstraha, po 1. minutě peníze operace ukončena, peníze zůstávají ve vkladomatu, karta se vrací. Při neodebrání karty silný monotónní zvuk, v čase 01:45 karta pojmuta vkladomatem.

Vyjádření bank

V souvislosti s testem jsme jednotlivé provozovatele bankomatů jsme požádali o reakci na otázky a ty zaslali na příslušný tiskový odbor. Odpovědi jsou níže:

Jaká je časová rezerva pro odebrání platební karty z bankomatu při jejím navrácení, než dojde k jejímu zadržení?

AIR BANK (AB): Celkově je to 40 sekund. Po ukončení transakce bankomat na obrazovce zobrazí upozornění na odebrání karty a otvor u karty začne pípat a blikat. Po 20 sekundách karta zajede do bankomatu a hned zase vyjede (aby na sebe upozornila). Pípání a blikání se začne zrychlovat, posledních 10 sekund se na obrazovce navíc objeví ještě odpočet, po jehož vypršení už dojde k zadržení karty. Všechny bankomaty Air Bank ale umožňují i bezkontaktní výběr, kdy klient přiloží svoji bezkontaktní kartu nebo platební nálepku ke čtečce a nikam ji nevkládá. Bankomat tedy kartu zadržet nemůže. Dokonce dva naše bankomaty jsou už čistě bezkontaktní (jeden v Praze a jeden v Brně) a kartu do nich nevložíte.

ČESKÁ SPOŘITELNA (ČS): Karta je zadržena do jedné minuty.

ČESKOSLOVENSKÁ OBCHODNÍ BANKA (ČSOB): Pokud si klient při transakci neodebere z nějakého důvodu hotovost, pak je po uplynutí jedné minuty vtažena zpět do bankomatu. Transakce je normálně zaúčtována a klient musí transakci reklamovat. Bankomat vtahuje zpět bankovky z důvodu ochrany peněz zapomnětlivých klientů a jako obranu před podvodným jednáním pachatelů, kteří se různými způsoby mohou snažit klienta okrást.

FIO BANKA (FIO): Karta je připravena k odebrání po dobu 30 sekund.

KOMERČNÍ BANKA (KB): Celková doba pro odebrání platební karty do jejího zadržení je 35 sekund. Během této doby bankomat zvukově i vizuálně (barevně bliká) upozorňuje klienta na nutnost odebrání karty.

MONETA MONEY BANK (MMB): Nejpohodlnější a nejbezpečnější je vybírat hotovost prostřednictvím bezkontaktních bankomatů, kde stačí přiložit kartu ke čtečce podobně jako při bezkontaktní platbě. MONETA Money Bank má aktuálně více než 630 bankomatů, které průběžně modernizuje a aktuálně provozujeme 160 bezkontaktních bankomatů, jejichž počet stále roste. Tradiční bankomaty poskytují klientům 50 sekund na vyjmutí karty z přístroje po jejím vysunutí.

OBERBANK (OB): Instalované bankomaty máme pronajaté od 3. strany na základě smlouvy o provozu bankomatů a poptávané parametry nejsou určovány ze strany Oberbank.

RAIFFEISENBANK (RB): Při neodebrání karty je časová rezerva cca 35 sekund (zákazník je upozorňován jak oznámením na displeji, tak zvukovým signálem, že si kartu neodebral).

SBERBANK (SB): Bankomat kartu zadrží po 30 sekundách, a to z důvodu bezpečnosti.

UNICREDIT BANK (UCB): Pokud si klient kartu nevezme do 30 sekund po vysunutí z bankomatu, karta je zadržena. Klient je upozorněn na nutnost odebrání karty na monitoru i akusticky.

Při neodebrané hotovosti z bankomatu dojde k jejímu zadržení, anebo nedojde? Pokud ano, po jaké době? Pokud ne, proč ne?

AB: Na neodebrané bankovky klienty bankomat upozorňuje nejen na obrazovce, ale i blikáním a pípáním. U vkladových bankomatů bankovky zajedou zpět přibližně po 30 sekundách. U výdejových bankomatů zůstávají peníze venku. Pokud si klient i přes upozornění a signalizaci zapomene peníze z bankomatu odebrat, měl by to oznámit buď na pobočce, nebo zavoláním na kontaktní centrum. Pokud by se našemu klientovi stalo, že zapomene peníze v bankomatu jiné banky, opět mu doporučujeme zavolat na naše kontaktní centrum, nebo zajít na pobočku. Případ pak řešíme ve spolupráci s bankou, které bankomat patřil. Postup je stejný i tehdy, pokud by klient jiné banky zapomněl peníze na našem bankomatu. Takový klient řeší reklamaci u své banky, která mu kartu vydala.

ČS: Neodebranou hotovost bankomat zpět nevtahuje. K tomuto nastavení jsme přistoupili již před mnoha lety (důvodem bylo zneužívání zrušení výběru).

ČSOB: Viz odpověď na předchozí dotaz.

FIO: Hotovost zůstává v bankomatu, nezajíždí zpátky. Klienti tak mají dostatek času pro její odebrání.

KB: Bankomaty Komerční banky po výběru hotovosti nevtahují neodebranou hotovost zpět. Dané nastavení vychází jednak z technického řešení bankomatů a také se jedná o rozhodnutí banky.

MMB: U výběrových bankomatů k zatažení vydané hotovosti nedochází. Je to z důvodu prevence podvodů.

OB: Viz odpověď na předchozí dotaz.

RB: Při neodebrání peněz dojde k zadržení – časový limit cca 45 sekund (zákazník je upozorňován na displeji i zvukovým signálem, že si peníze neodebral). Zadržením neodebrané hotovosti chráníme klienta od možné krádeže náhodným kolemjdoucím. Peníze zadržené bankomatem každý klient dostane zpět, pokud zadá reklamaci transakce.

SB: Bankovky zadržené nejsou, a to rovněž z bezpečnostních důvodů.

UCB: Neodebraná hotovost je stejně jako neodebraná platební karta zadržena po 30 sekundách od vydání z bankomatu. Klient je upozorněn na nutnost odebrání karty na monitoru i akusticky.

Vkladomaty

Při vkladu hotovosti klient vloží hotovost, potvrdí vklad, vkladomat přepočítá hotovost… ale nedojde k finálnímu potvrzení. Např. z důvodu nevolnosti klienta či jiné zdravotní příhody. Tj. transakce nebyla dokončena, peníze jsou ve vkladomatu, ale ke vkladu ještě nedošlo (na displeji svítí možnost vklad zrušit).

AB: Klient peníze vloží do vkladomatu. Vkladomat peníze přijme, přepočítá je a zobrazí na obrazovce částku k finálnímu potvrzení. Pokud k takovému potvrzení nedojde, po uplynutí časového limitu vkladomat peníze vloží do kazety pro zadržené peníze. Klient pak musí kontaktovat banku.

ČS: Vklad není dokončen, peníze bankomat z bezpečnostních důvodů zadrží, samozřejmě i s identifikací karty a klienta (lze poté bez problému částku přiřadit vkladateli).

ČSOB: Vklad je zadržen.

FIO: Vkladomaty aktuálně nemáme.

KB: Poté, co není zvoleno pokračování v transakci (zrušit vklad, dokončit vklad, přidat bankovky), tak se klientovi zobrazí informace „potřebujete více času?“ s rozdělením voleb ANO/NE za současného zvukového upozornění. Pokud není ani v této chvíli zvolena některá volba, je transakce automaticky zrušena a bankovky se vrací zpět do vkladového slotu. Klientovi je zobrazena informace k odebrání bankovek, s upozorněním, že v případě neodebrání budou bankovky vtaženy zpět. Když ani v této fázi nejsou bankovky odebrány, dojde k jejich zadržení bankomatem.

MMB: Pokud klient nereaguje, bankomat po dvou minutách klienta upozorní, že je potřeba reagovat, pokud další minutu klient nereaguje, jsou peníze vráceny zpět přes výdejový otvor bankomatu. Pokud nejsou peníze do 40 sekund odebrány, jsou zataženy zpět do depozitního bankomatu a ze strany klienta je potřeba zadat reklamaci pro vrácení zadržené částky.

OB: Vkladomaty neprovozujeme.

RB: V takovém případě bude vklad zadržen – každý úkon na bankomatu (dle Flow obrazovek) má svůj časový limit cca 30–40 sekund, pokud klient krok neučiní do stanovené doby, dojde k ukončení dané transakce. Pokud jsou již peníze vloženy, dojde k RETRACTU hotovosti.

SB: Pokud nedojde k potvrzení, vklad bude zadržen, nebude připsán na požadovaný účet, ale banka se dohodne s držitelem karty, který vklad prováděl, na dalším postupu.

UCB: V takovém případě bude vklad dokončen a peníze se připíšou na účet klienta.

O vaše bankomaty/vkladomaty se staráte sami, anebo na to máte najatou externí společnost? Pokud ano, jakou? (Otázka míří na stav, kdy lidé po zadržení karty jdou do pobočky banky, ale zaměstnanci nemají k bankomatu přístup.)

AB: Technický dohled a servis dělá společnost Diebold-Nixdorf, provoz zajišťuje Group 4S. Jedná se například o doplňování peněz do bankomatu nebo jeho čištění. Pokud klientovi kartu zadrží výběrový bankomat, který je instalován z vnějšku pobočky, takzvaně ve zdi, asistent na pobočce bankomat může otevřít a kartu vytáhnout. Asistent pak zkontroluje, že jméno na kartě se shoduje s dokladem totožnosti klienta. Pokud údaje nesouhlasí nebo třeba k zadržení karty došlo z jiného důvodu než jen kvůli tomu, že si klient kartu zapomněl odebrat, kartu klient hned nedostane a musí kontaktovat svoji banku. Bankomaty, které jsou volně stojící v prostoru, například v metru nebo obchodních centrech, asistent pobočky otevřít nemůže a klient musí kontaktovat svoji banku. A to i v případě, když mu kartu zadrží bankomat jiné banky.

ČS: Pokud se jedná o pobočkové bankomaty, zadrženou kartu mohou vyndat a vydat zaměstnanci pobočky. U mimopobočkových instalací zajišťuje obsluhu externí bezpečnostní agentura. V současné době užíváme dvě agentury působící na českém trhu.

ČSOB: V některých případech dělá obsluhu pobočka, v některých dělá obsluhu externí společnost.

FIO: O bankomaty se primárně stará naše servisní organizace ve spolupráci s bezpečnostní agenturou. K bankomatům, které jsou umístěny na pobočkách, mají naši zaměstnanci pro případ zadržení platební karty přístup. K mimopobočkovým bankomatům má přístup pouze servisní organizace a bezpečnostní agentura.

KB: Obsluha bankomatů Komerční banky je zajišťována formou outsourcingu, a to prostřednictvím bezpečnostních agentur G4S a Loomis. Platební karty jsou centrálně sváženy na centrálu KB v Praze a v případě komunikace klienta s útvarem Provozní podpory ATM se řeší varianty předání platební karty – pokud lze kartu vrátit (na pobočce KB, kde došlo k zadržení karty, na jiné pobočce KB nebo na centrále v Praze). Některé pobočky mají přístup do obslužné části bankomatu, a tudíž mohou vyřídit zadržení platební karty s klientem napřímo.

MMB: Fyzický přístup do bankomatů pro nás zajišťuje externí partner, zaměstnanci nemají do bankomatu přístup. Zaměstnanci pobočky s klientem zadržení karty řeší formou reklamace a v případech, kdy kartu můžeme vydat předložiteli (nebyla zadržena na popud vydavatelské banky), můžeme zařídit expresní vyjmutí karty z bankomatu.

OB: Obsluha bankomatů je ve všech případech plně v naší režii.

RB: Bankomaty obsluhují CIT agentury (Loomis a G4S) – zaměstnanci nemají do bankomatů přístup, zadržené karty dokáže vyjmout pouze CIT agentura.

dan_z_prijmu

SB: Bankomaty provozujeme ve spolupráci s ČSOB. Péči o hardware zajišťuje společnost Diebolt Nixdorf a správu hotovosti zajišťuje společnost Loomis. Pokud tedy dojde k zadržení karty, je třeba kontaktovat Loomis.

UCB: Zaměstnanci banky nemají z bezpečnostních důvodů do bankomatů přístup. V případě požadavku na vydání karty z bankomatu je potřebná součinnost bezpečnostní agentury.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor se věnuje publikační činnosti v oblasti osobních financí. Specializuje se na finanční produkty, spotřebitelská témata a oblast dopravy.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).