PayPal je internetový platební systém, který umožňuje převody peněz mezi jednotlivými PayPal účty. Jinými slovy vy máte jeden účet, cizí osoba druhý a navzájem si skrze tento systém můžete posílat peníze.
Jeden by namítal, k čemu takovou službu, když mají jistě oba běžné účty a mohou takovou transakci provést bez prostředníka, případně kdyby si jeden chtěl zakoupit zboží na internetu, může zaplatit online platební kartou a nemusí se otravovat s ničím dalším. To je pravda. PayPal ale můžete využít k tomu, abyste nikomu údaje o své kartě sdělovat nemuseli. Například pokud nemáte důvěru k danému obchodníkovi, jde o zahraničního prodejce, ale vy zboží přesto chcete.
Účet propojíte s platební kartou a pak platíte prostřednictvím tohoto účtu. V redakci Měšce je nám tato varianta placení známá, ale dosud jsme ji nevyzkoušeli. Rozhodli jsme se tedy otestovat, jak taková služba funguje.
Registrace a tvorba účtu
Hned na úvodní stránce PayPal informuje, že pokud si objednáte zboží a budete mít s obchodníkem problém a zboží nedorazí, pomůže vám získat peníze zpátky.
To je příjemná informace. Pro založení účtu je pak potřeba kliknout na Sign Up for Free a zaregistrovat se.
Systém se vás následně zeptá, jestli si přejete osobní účet, nebo podnikatelský účet. Osobní účet je určen pro případy, že nakupujete sami za sebe, ať už v ČR, nebo v zahraničí, a nákupy provádíte ze svých osobních zařízení. Své osobní ani finanční údaje nesdílíte s obchodníkem. Podnikatelský účet je určen k akceptaci plateb a komunikaci se zákazníky.
Tady si vybíráte, jestli chcete účet pro osobní potřebu jako zákazník, nebo jestli chcete firemní účet a budete poskytovat nějaké služby.
Pokud chcete nakupovat, a ne prodávat, vyberete si osobní účet – Personal Accout a kliknete na Continue. Následuje formulář, do kterého vyplníte tyto základní údaje:
- zemi, ve které se nacházíte,
- e-mailovou adresu,
- vaše heslo.
Heslo musí mít minimálně 8 znaků a musí obsahovat jedno číslo nebo speciální znak (@, § apod.). Pokud podmínku nedodržíte, systém vás dál nepustí.
Po zvolení hesla a zadání e-mailové adresy vás systém pouští dál a chce po vás ještě další údaje potřebné k tomu, aby vám mohl založit účet:
- jméno,
- příjmení,
- datum narození,
- národnost,
- adresu,
- město,
- kraj,
- PSČ,
- telefonní číslo.
Na závěr musíte potvrdit, že jste si přečetli obchodní podmínky (tak jako je čtou všichni poctivě, než cokoli odkliknou) a můžete pokračovat kliknutím na Agree and Continue. Nyní po vás PayPal chce, abyste zadali to nejdůležitější – data k platební kartě.
Zadávané údaje se nijak neliší od toho, když zadáváte údaje z platební karty při platbě online na internetu. Zadáte číslo karty, datum expirace a CVC kód. Následně pokračujete klikem na Add card.
Tady na nás ale čekal první zádrhel. Ačkoli jsme údaje z karty napsali pravdivě a správně, naše karta nebyla akceptována a byli jsme vyzváni, abychom použili jinou platební kartu. My jsme jinou platební kartu použít nechtěli a tato byla v pořádku a platná.
Karta nám bohužel nebyla akceptována, ačkoli veškeré údaje byly vyplněny správně. Na vině je minusový zůstatek na účtu.
Zavolali jsme do banky, jestli není s naší kartou problém, jestli nemá zablokované platby do zahraničí, vypnuté 3-D Secure ověření apod. Banka nám potvrdila, že vše je nastaveno správně a problém není u ní.
Napadlo nás však, že by mohl být problém jinde. Na našem účtu jsme byli asi 30 haléřů v minusu. Jakmile jsme účet vyrovnali na kladnou hodnotu, systém PayPalu nás pustil v registraci dále.
Při zakládání PayPal účtu musíte mít na platební kartě kladný zůstatek. V opačném případě vám systém vaši kartu nezaregistruje.
Po zadání platební karty s kladným zůstatkem vám systém rovnou nabídne přihlášení do vašeho účtu.
Po vyrovnání zůstatku do kladné hodnoty nás systém okamžitě pustil a zaregistroval. Následně nás přesměroval na přihlášení do vytvořeného profilu.
Po kliknutí na Log in se vám zobrazí právě vytvořený účet.
Současný stav na úvodní obrazovce nám ukazuje, v jaké fázi ověřování jsme a co můžeme ještě do svého profilu přidat.
Verifikace a přidání platebních metod
Po vytvoření registrace vám systém ukáže, v jakém je vás účet na PayPalu stavu. Ihned po založení máte pouze vytvořenou registraci, ale nemáte přidaný bankovní účet, platební kartu ani nejste ověřeni e-mailem. Vše jsme ale chtěli vyzkoušet, a tak jsme klikli na ověření e-mailem. Následně je potřeba potvrdit e-mailovou adresu, a to proklikem na odkaz, který vám PayPal zašle e-mailem.
Z e-mailu se po prokliknutí na potvrzení dostanete na znovupřihlášení do systému, kde máte svou identitu ověřit tím, že znovu zadáte heslo. Ne vždy je ale systém provázaný bezchybně, a tak se nám stalo, že ačkoli jsme na první příchozí e-mail o ověření klikli a zadali heslo pro ověření, systém tuto informaci nezpracoval a kolonka „confirm your e-mail adress“ se nezměnila na ověřenou. Museli jsme tedy znovu požádat o zaslání prolinku a provést tuto akci znovu.
Pak se již akce do systému propsala a e-mail byl ověřen. Následovalo přidání bankovního účtu a platební karty, ačkoli tyto kroky jsme již prováděli během registrace. Po kliknutí na Add bank account se vám zobrazí tabulka, kde musíte vyplnit číslo účtu a údaje o držiteli platební karty.
Po vyplnění jste požádáni, abyste si detailně zkontrolovali, jestli jsou vámi zadané údaje v pořádku a neudělali jste chybu. V opačném případě zaplatíte 200 Kč poplatek.
Po potvrzení se vám zobrazí potvrzení o provedené akci a nabídka, kam dál se chcete podívat. Kliknete na Back To My Account, protože potřebujete dokončit ověření všech položek.
Poté nás náš účet požádal o znovuvyplnění platební karty, ačkoli tento krok jsme již provedli, když jsme si účet zakládali. Kliknete tedy na Link a card a pokračujete ve vyplňování.
U přidávání platební karty nyní zohledňujete i to, jaká karetní společnost platební kartu vydala. Vybrat si můžete z těchto:
- Mastercard,
- VISA,
- Discover,
- American Express.
Pozor na nedostatek financí
Naše platební karta ale znovu nebyla akceptována.
Problém byl tentokrát v nedostatku hotovosti na účtě. Už jsme sice měli na účtu peníze, ale ne dostatek, aby ji Paypal přijal. Poslali jsme si tedy na účet 70 Kč a systém kartu akceptoval a zařadil.
Nyní máte účet vytvořen a všechny formality za sebou.
Současný stav na úvodní obrazovce nám ukazuje, v jaké fázi ověřování jsme a co můžeme ještě do svého profilu přidat.
Zbývá začít účet používat.
Placení přes PayPal
Princip je jednoduchý. Až budete nakupovat v nějakém internetovém obchodě (českém či zahraničním), může být v nabídce jako jedna z platebních metod právě PayPal.
PayPal peněženku pak můžeme využít při nakupování, kdy nechceme zadávat číslo platební karty. Vybereme variantu „PayPal“ a pokračujeme dále.
Po kliknutí na tuto variantu vás webová stránka přesměruje právě na Paypal.com, kde se standardně přihlásíte do svého účtu.
Následně potvrdíte částku, kterou chcete zaplatit, a platba proběhne. Z PayPal účtu si navíc obchodník může načíst vaši adresu a vy ji tak nemusíte zadávat zvlášť v rámci objednávky.
Zrušení účtu
Pokud byste se časem rozhodli, že internetovou peněženku už využívat nechcete, je její zrušení poměrně jednoduché. V pravém horním rohu kliknete na kolečko symbolizující nastavení. Následně v levém dolním rohu vyberete možnost „Close your account“.
Po prokliku vás systém upozorní, že jestli myslíte svou volbu vážně, není možné ji vrátit a ztratíte tak přístup ke svým platbám a dalším informacím na profilu.
Pokud ale vytrváte a kliknete na Close Account, váš účet se zruší. Pro případné další využívání peněženky byste se museli znovu zaregistrovat.
Na další fotografie se můžete podívat v naší fotogalerii.