Hlavní navigace

Jak zabezpečit automobil? - rada odborníků

20. 5. 2005
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Řada majitelů zejména starších vozů řeší problém, jak svůj automobil zabezpečit proti krádeži a zda má smysl pojistit ho pro případ odcizení. Zeptali jsme se proto odborníků z největších českých pojišťoven, co by majitelům vozů doporučili. Mají se pojistit i starší vozy?
Petr Kůt - Česká pojišťovna

Petr Kůt, vrchní ředitel úseku pojištění motorových vozidel České pojišťovny

U běžných vozidel doporučuji zámek na řadicí páku a imobilizér, který už dnes instalují výrobci standardně. Osvědčený je skrytý vypínač, který si šikovný motorista zvládne namontovat sám.

U dražších automobilů bych doporučil kromě pasivního i aktivní zabezpečení. Znamená to instalovat některý systém dávající majiteli signál, jakmile se auto pohne z místa. Vyšší náklady se mu vrátí, protože pojišťovny na tato zabezpečení dávají vysoké slevy na pojistném, někdy až 30 procent.

Rovněž bych doporučil instalovat často opomíjený alarm, protože máme zkušenost, že zloděje jeho zvuk odrazuje. U některých typů, například u škodovek, bych doporučil zaslepit zámky. Samozřejmostí je nenechávat v kabině vozu drahé věci a nedělat z auta výkladní skříň, která přitahuje pozornost zlodějů. Během jízdy i na odpočívadle je také dobré se v autě zamknout.

Krádež je dobré pojistit vždy, protože i ti motoristé, kteří mají doma vůz v garáži, s ním čas od času musí zaparkovat na běžné ulici.

Petr Svoboda - Kooperativa, pojišťovna

Petr Svoboda, produkt manažer, Úsek marketingu a vývoje produktů Kooperativa, pojišťovny

Jen pojištění nestačí. V první řadě je třeba dbát na zabezpečení zaparkovaného vozu. Nová vozidla bývají v drtivé většině vybavena imobilizérem již od výrobce. Imobilizér je ale pouze základním zabezpečením, u vozidel nižší a střední třídy je dobré toto zabezpečení doplnit např. o vypískování nebo vyleptání VIN kódu na všechna skla automobilu nebo další nejlépe mechanické zabezpečení, například pevně zabudované zamykání řadící páky. Nabídka na českém trhu je dostatečně široká (Construct, Defend Lock apod.). Tyto zamykací systémy existují jak na mechanickém principu (zamykání bezpečnostním klíčem), tak na elektronickém principu (ovládání táhla zamykání elektronickým čipem).

U dražších vozidel se doporučuje zabezpečení pasivním nebo aktivním vyhledávacím zařízením. Toto zabezpečení umožňuje majiteli mnoha způsoby odhalit neoprávněný pohyb vozidla. Majitel si může zvolit způsob od obdržení SMS zprávy na mobilní telefon až po vyhledání vozidla satelitním systémem, záleží na zvolené variantě a rozsahu služeb poskytovaných společnostmi působícími v tomto odvětví (např. Sherlog SecurityCar, …).

Pojišťovny poskytují celou škálu slev (až 20 % z ročního pojistného) v závislosti na stupni zabezpečení motorového vozidla.

Majitelům starších automobilů doporučujeme zabezpečit vozidlo alespoň jedním mechanickým zabezpečovacím prvkem. Ideální kombinací u vozidel parkujících v akustickém dosahu majitele je kombinace autoalarmu a například zamykání pedálů nebo řadící páky společně s ruční brzdou, též lze použít zamykací páku na volant.

Autoalarmy jsou k dostání za přijatelnou cenu i s pagerem informujícím majitele o neoprávněném narušení vnitřního prostoru vozidla, dražší verze nabízejí i možnost na dálku nastartovat nebo vypnout motor. Stále platí, že čím více je vozidlo zabezpečeno, tím menší je riziko jeho odcizení. Pokud náhodný zloděj bude vybírat mezi auty zaparkovanými v řadě, jistě si vybere vozidlo, které mu bude činit nejmenší odpor při překonávání překážek k odcizení.

Pojištění vozidla nemůže bránit v jeho odcizení, je pouze opatřením jak předejít finančním ztrátám spojeným s tak nepříjemnou událostí, jakou krádež vozidla bezesporu je. Je nutné připomenout, že krádežím vozidel se nevyhnou ani majitelé starších automobilů, kteří nepovažují sjednání havarijního pojištění za nezbytné. Mnozí však nevědí, že havarijní pojištění je možné sjednat v různém rozsahu a za různé pojistné – od rozsahu, který kryje takřka všechna pojistná rizika (allrisk), až po dílčí rizika.

V České republice bylo za rok 2004 odcizeno 23 133 motorových vozidel, to odpovídá 63 odcizeným vozidlům denně. Přičemž šance, že je odcizené vozidlo nalezeno, je pouze 15 %. Nejvyšší riziko odcizení je podle statistik samozřejmě v Praze. Vykradení vozidla je ještě mnohem častější, za rok 2004 to bylo skoro 60 000 případů, tj. 164 vykradených vozidel za den, objasněnost těchto činů je zhruba desetiprocentní. Když srovnáme tato čísla se skutečností, že po českých silnicích se pohybují auta v průměru 12,5 roku stará, je zřejmé, že v řadě případů se nepříjemností spojeným s krádeží automobilu nevyhnou ani majitelé starších vozidel.

Redakce

Podle zkušeností pojišťoven se na zabezpečení automobilu rozhodně nevyplatí šetřit. Případný zloděj si ke své trestné činnosti zpravidla vybírá automobil, který je z dostupných vozů nejméně zabezpečený. Pokud tedy zabezpečíte své auto lépe než soused, pravděpodobně zloděj odjede spíše jeho než vaším.

dan_z_prijmu

Pokud svůj vůz v rámci havarijního pojištění pojišťujete i proti krádeži, náklady na jeho zabezpečení se vám mohou vrátit v rámci slev na pojistném, které dosahují desítek procent z ceny pojištění.

Zda se automobil vyplatí pojistit proti krádeži, nelze objektivně snadno říci. Pokud by jeho ztráta měla závažné následky na rodinný rozpočet či na dopravu do zaměstnání bez možnosti rychlé náhrady v důsledku nedostatečných finančních zdrojů, pak je jistě havarijní pojištění na místě i u starších vozů. Pokud ale plánujete obnovu svého vozového parku a máte připravené prostředky (včetně úvěrových) na pořízení jiného vozu, může se vám vzhledem k pravděpodobnosti odcizení vozu a výši pojistného vyplatit pojištění neplatit.

Jak máte zabezpečený automobil?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).