Hlavní navigace

Jak správně vrátit jízdenku zakoupenou na vlak?

14. 9. 2017
Doba čtení: 8 minut

Sdílet

 Autor: Dalibor Z. Chvátal
Chcete cestovat vlakem, ale nakonec se rozmyslíte. Anebo má vlak zpoždění. Co se zakoupenou jízdenkou? Nově už půjde vracet jízdné bez komplikací i u Českých drah. Rozboru jsme ale podrobili i další vlakové dopravce.

Znáte to. Koupíte si jízdenku, ale na poslední chvíli se vám změní plány. Anebo seženete lepší, třeba i levnější. Revoluce ve vracení jízdenek přišla až se STUDENT AGENCY, kdy bylo možné jízdenky vrátit 15 minut před odjezdem autobusu, a to bez srážky do 30 minut před odjezdem za 10Kč poplatek. Nástupem vlaků Regiojet se to rozšířilo i na ně. České dráhy naproti tomu s vrácením jízdného odolávaly dlouhá léta. Ne, že by to nešlo, ale proces vrácení byl komplikovaný, mimo e-shop bylo nutné vypisovat písemné žádosti a na peníze jste si počkali klidně i měsíc. Se srážkou, samozřejmě.

To se mění, protože od pátku 15. září 2017 začnou platit nové Smluvní přepravní podmínky Českých drah, které zjednoduší a zpřehlední pravidla vrácení jízdného a peněz za něj. A proč vrácení jízdného u Českých drah bylo do toho data tak komplikované?

Delší dobu řešíme otázku, jak zjednodušit systém návratků, a přitom zachovat hlavní výhodu našich jízdních dokladů, kterou je jejich otevřenost. Jízdenky ČD nejsou totiž historicky určené pro konkrétní vlak a platí nikoliv po linkách, ale síťově. Lze je tedy použít i pro přestupní spoje, a to kdykoli během platnosti dokladu. To však znamená naopak složitější pravidla pro jejich případné vracení. Základní premisou přitom bylo, aby nový systém byl co nejvíce zákaznicky přívětivý, uvádí Michal Štěpán, člen představenstva ČD odpovědný za osobní dopravu, a dodává: Možnost pořídit si otevřenou jízdenku pro cestu z výchozího místa kterýmkoli vlakem v daném dni, jako je tomu dnes, zůstává i nadále zachována.

Rozebereme si teď novinky, které čekají na cestující nejen Českých drah.

Jízdenky ČD zakoupené na pokladně

Pokud si u pokladní přepážky Českých drah koupíte jízdenku v předprodeji na jiný den, do 23:59 hod. dne, který předchází dni její platnosti, ji budete moci vrátit bez storno poplatku (srážky), a zpět tedy dostanete vše, co jste zaplatili.

Za stejných podmínek můžete vrátit jízdenku i do 15 minut od jejího zakoupení i v den platnosti, samozřejmě ve stanici, kde jste si ji koupili. Logicky tato možnost odpadá u jízdenek zakoupených během jízdy u průvodčího ve vlaku.

Ve všech ostatních případech bude při vrácení jízdenky storno poplatek ve výši 100 Kč. U skupinových jízdenek pro více cestujících bude srážka 100 Kč za každých maximálně 6 cestujících.

Místenky ČD zakoupené na pokladně

Místenky zakoupené u pokladní přepážky můžete beze srážky vracet až do 15 minut před odjezdem vlaku. Po tomto termínu bude z každé vracené místenky uplatněn storno poplatek ve výši 100 %, tedy peníze už za ni nedostanete.

Jízdenky ČD zakoupené na e-shopu

Jízdenky zakoupené přes e-shop Českých drah je možné bez jakéhokoliv storna vrátit do 15 minut před začátkem jejich platnosti. Aby byla tato změna možná, budou jízdenky z e-shopu nově platit až od vlaku, který bude na jízdence uveden (konec platnosti jízdenky se oproti minulosti nijak nemění).

Čas uvedený na jízdence tedy bude určovat čas, kdy nejdříve (a kdykoliv později) můžete nastoupit jízdu. Tím se zachová otevřený charakter jízdenky, protože bez omezení půjde cestovat kterýmkoliv pozdějším spojem jako dosud.

Příklad:

Pokud bude mít cestující například jízdenku platnou od 11:00 a bude potřebovat jet vlakem o dvě hodiny dřív, původní jízdenku bez storna vrátí a koupí si novou, platnou od 9:00. Pokud bude naopak potřebovat jet později, nemusí konat nic a na jízdenku platnou od 11:00 může odcestovat kterýmkoliv vlakem, odjíždějícím z nástupní stanice do 23:59 téhož dne, vysvětluje nový způsob vracení internetových jízdenek Zuzana Čechová, ředitelka odboru cenotvorby a produktové komunikace ČD. Cestující by si ale měli dát pozor na to, že storno jízdenky je potřeba udělat nejpozději 15 minut před odjezdem, jinak bude srážka 100 %. Na to jsou ale cestující zvyklí i u jiných dopravců.

Rychlejší vracení peněz

Dochází také k výraznému zkrácení doby, po které se vám platba jízdenky vrátí zpět na účet. Pokud zrušíte celou jízdenku ve stejný den, jako jste si ji zakoupili, a zároveň nejpozději 15 minut před odjezdem příslušného vlaku, částka se prakticky okamžitě na účtu platební karty stornuje bez zaúčtování.

V případě, že budete rušit jízdenku zakoupenou na e-shopu v předprodeji (tj. kupujete třeba o dva dny dříve, než jedete), částka se vám připíše zpět na účet zhruba do dvou pracovních dnů.

To znamená, že už nebudete muset čekat, až vaši žádost o vrácení peněz posoudí kompetentní zaměstnanci Českých drah a případně rozhodnou o vrácení jízdného. To právě prodlužovalo dobu vrácení běžně na dva až čtyři týdny, podle složitosti případu. Nově od Českých drah dostanete peníze buď okamžitě, nebo v řádu několika málo dnů, v závislosti na rychlosti provedení bankovní transakce.

Tip: Jízdenky zaplacené ČD Kreditem se v případě včasného storna ihned připíší zpět na účet ČD Kreditu a můžete s kreditem okamžitě disponovat. Obdobný proces je u konkurenčních dopravců ARRIVA vlaky, LEO Express a Regiojet.

Vracím jízdenku ČD, protože vlak má zpoždění

Pokud se rozhodnete, že z důvodu zpoždění vlaku vůbec nepojedete, nově můžete jízdenku vrátit bez srážky až tehdy, pokud vlak bude na odjezdu opožděn o 30 a více minut. Pokud je doba zpoždění kratší, vzniká vám nárok na návratek beze srážky pouze tehdy, pokud by u přestupního spojení došlo k ujetí přípoje a příjezd do cílové stanice by tak byl o 60 a více minut opožděn.

Vrácení jízdenek na vlaky a stornopoplatky
Situace/Dopravce ARRIVA vlaky České dráhy LEO Express Regiojet
Jízdenka z e-shopu v den odjezdu 0 Kč: 30 min. před odjezdem vlaku, poté, jen pokud si ihned koupíte jízdenku na jiný spoj.
0 Kč: 24:00 hod. daného dne, pokud není vázaná na daný spoj.
0 Kč: 15 minut před začátkem platnosti, poté nelze Do odjezdu vlaku, poté nelze. 0 Kč: 15 minut před odjezdem vlaku, poté nelze
Jízdenka z e-shopu v předprodeji 0 Kč: 30 min. před odjezdem vlaku, poté, jen pokud si ihned koupíte jízdenku na jiný spoj.
0 Kč: 24:00 hod. daného dne, pokud není vázaná na daný spoj.
0 Kč: 15 minut před začátkem platnosti, poté nelze Do odjezdu vlaku, poté nelze. 0 Kč: 15 minut před odjezdem vlaku, poté nelze
Papírová jízdenka z pokladny v den odjezdu 20 %, min. 20 Kč při platbě v hotovosti do 30 minut před odjezdem, poté nelze 0 Kč: 15 minut od zakoupení
100 Kč: Od 16. minuty dál v den platnosti
Do odjezdu vlaku, poté nelze. 5–10 %: 15 minut před odjezdem vlaku, poté nelze
Papírová jízdenka z pokladny v předprodeji 20 %, min. 20 Kč při platbě v hotovosti v den platnosti (do zavíracích hodin přepážky) 0 Kč: Do 23:59 hod. dne, který předchází dni její platnosti
100 Kč: v den platnosti jízdenky
Do odjezdu vlaku, poté nelze. 5–10 %: 15 minut před odjezdem vlaku, poté nelze
Místenka z pokladny netýká se 0 Kč: Do 15 minut před odjezdem vlaku netýká se netýká se
Vrácení jízdenky pro zpoždění vlaku (výše kompenzace) Do 59 minut bez kompenzace.
25 % zpět: 60–119 min.
50 % zpět: 120 a více minut
Do 30 minut bez kompenzace.
100 % zpět: nad 30 minut.
Do 30 minut pouze z důvodu nestihnutého přestupu, kde by příjezd do cílové stanice byl pozdější min. o 60 minut
100 Kč poplatek: Pouze jízdenky z pokladny při zpoždění do 30 minut (nad 30 min. obecně 0 Kč). Jízdenky z e-shopu nelze vrátit do 30 minut zpoždění.
Do 60 minut bez kompenzace.
25 % zpět: 61–119 min.
50 % zpět: 120 min. a víc
150 % zpět: odřeknutý spoj
Do 30 minut bez kompenzace.
10 % zpět: 31–60 minut
50 % zpět: 61–120 minut
100 % zpět: nad 120 minut.
Ale jen pokud zpoždění zavinil Regiojet, jinak se jízdné nevrací.
Platnost kreditů 3 roky od poslední transakce 4 roky od poslední transakce 2 roky od poslední transakce neomezeně

Arriva vlaky

Právo na návratek jízdného lze uplatnit nejpozději 30 minut před odjezdem spoje, na který byl jízdní doklad zakoupen, z nástupní stanice cestujícího, nebo do 24:00 prvního dne platnosti jízdního dokladu, pokud není využití jízdního dokladu vázáno na konkrétní spoj, odpovídá Lucie Sáblová z týmu zákaznické péče ARRIVA vlaky.

Návratek jízdného v předprodeji na pokladní přepážce ARRIVA nebo u smluvního prodejce je možné uplatnit pouze v rámci otevírací doby předprodejů.

Pokud jízdenku zakoupíte přes e-shop ARRIVA, storno do 30 minut před odjezdem je bez poplatku. Peníze se vám převedou na kredit pro nákup dalších jízdenek. Pokud termín 30 minut prošvihnete, pořád o peníze nemusíte přijít. ARRIVA vám umožní koupit si jízdenku na jiný její spoj či den, maximálně doplatíte rozdíl v ceně. Podobně dopravce postupuje, když si koupíte jízdenku v předprodeji a tu chcete stornovat. Pokud si koupíte následnou, je to bez poplatku.

Při platbě v hotovosti na přepážce a vrácení jízdního opět v hotovosti ale zaplatíte poplatek 20 %, min. 20 Kč. Kompenzace jízdného je i v případě, kdy za zpoždění vlaku ARRIVA nemůže.

LEO Express – až do odjezdu

My to máme jinak, komentuje storno jízdenek Kateřina Veitová, mluvčí LEO Express. U nás zákazníci mohou jízdenky stornovat až do minuty odjezdu spoje. Pokud u nás mají založený účet, tak se jim výše jízdného připíše bez poplatku do našich leokorun na nákup dalších jízdenek. Když si jízdenku koupí na pokladně, nebo ji platí hotově či platební kartou, zaplatí za vrácení jízdního stornopoplatek 30 Kč.

A jak je to u zpoždění LE vlaků? Zpoždění do 60 minut nemá žádnou kompenzaci. Do 120 minut je to 25 % z jízdního, nad 120 minut je to polovina. Pokud by LEO Express zrušil sám spoj, kompenzace je 150 % z ceny jízdného. Při kompenzaci přitom LEO Expres nesleduje, kdo zpoždění zavinil, a můžete ji získat i v případě, že dopravce za zpoždění nemůže.

skoleni_15_4

Ve zkratce – nejzazší termíny pro 100% bezplatná storna / vrácení jízdného

  • Až do minuty odjezdu vlaku – elektronické a papírové jízdenky LEO Expressu
  • 15 minut do odjezdu vlaku – elektronické jízdenky Českých drah a elektronické i papírové jízdenky Regiojetu
  • 30 minut do odjezdu vlaku – elektronické jízdenky ARRIVA vlaky. Pokud si hned koupíte další jízdenku, může to být i pod 30 minut.
  • 15 minut od zakoupení na pokladně – papírové jízdenky Českých drah
  • Nad 30 minut zpoždění – jízdenky Českých drah (bez důvodu)
  • Nad 120 minut zpoždění – jízdenky Regiojet (pokud za to může)

Regiojet – 15minutový standard

Jízdenky dopravce Regiojet je možné bez poplatku vracet do 15 minut odjezdu vlaku. To potvrzuje Aleš Ondrůj, manažer komunikace a tiskový mluvčí STUDENT AGENCY: Storno je možné online do 15 minut před odjezdem vlaku a je zdarma v plné výši. Je to stejné v případě vlakové i autobusové dopravy a cestujícímu je částka hned načtena na konto jeho jízdenky. Může si ji vybrat, nebo použít pro další nákup. Pokud termín prošvihnete, stornopoplatek je 100 %, tedy peníze už nedostanete.

Také Regiojet má kompenzaci za zpoždění vlaku. Na rozdíl od Českých drah ale sleduje důvody zpoždění. Pokud vznikla chyba na straně Regiojetu, od 31. minuty zpoždění vám vyplatí kompenzaci (viz tabulka výše). Pokud ale zpoždění není z jeho příčiny (např. „skokan“ na trati, dopravní nehoda, spadlá trolej kvůli jinému dopravci, práce na trati apod.), nedostanete nic, dopravce za to nemůže.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor se věnuje finančnímu poradensví v praxi a publikační činnosti na téma finanční gramotnosti.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).