Hlavní navigace

Jak vám v dnešní době může posloužit telefonní bankéř?

17. 9. 2021
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

 Autor: Shutterstock
Většinou už dnes platby zadáváme skrze internetové a mobilní bankovnictví. Jde to ale i jinak. Telefonní bankéř vám po ověření může sdělit zůstatek na účtu nebo vaším jménem zadat platbu.

Telefonní bankovnictví je služba, kterou většina klientů nevyužívá a někteří o ní možná ani neví. I tak má ale své opodstatnění a stále ještě jsou situace, kdy se může telefonní bankovnictví hodit.

Jde o službu, kdy v podstatě zavoláte do banky a obsluhujete svůj účet skrze pokyny, které dáváte pracovníkovi v bance. A to ať už jde o pasivní operace, jako je dotaz na zůstatek na účtu nebo na poslední provedení platby, či potřebujete skrze bankéře provést aktivní operaci, například převod peněz, správu investic atd.

Nefunguje to ale vždy tak, že byste zavolali na infolinku a provedli tyto operace s někým, kdo na druhé straně obsluhuje kontaktní centrum banky.

Kdo nabízí telefonní bankovnictví?

Bank, které poskytují služby telefonního bankovnictví, je na českém trhu stále poměrně dost:

Banky, které nabízí službu telefonního bankovnictví s možností aktivních operací:
Česká spořitelna
ČSOB + Poštovní spořitelna
Equa bank
J&T Banka
Komerční banka
mBank
MONETA Money Bank
Raiffeisenbank
Sberbank

Tyto banky vám po zavolání na příslušná čísla umožní provádět aktivní i pasivní operace.

Mezi ty aktivní patří zadávání příkazů k úhradě, SIPO plateb, zřízení inkasa, ale i správa platebních karet, jako je úprava limitů nebo plateb na internetu. Provést můžete také registraci telefonního čísla pro rychlejší přístup k účtu, obchodovat s cennými papíry, spravovat své investice nebo založit úplně nový produkt či si sjednat novou službu.

Mezi pasivní transakce patří sdělování různých informací. Například o vašem účtu, o provedených transakcích, ať už starších, nebo novějších, informace o kurzech, úrokových sazbách apod.

Někde zavoláte přímo na infolinku a po ověření za vás bankéř provede, co potřebujete. Jinde mají banky speciální číslo, na které musíte volat, když chcete s účtem provádět aktivní operace. 

Jak se ověřuje vaše totožnost?

Způsob ověření může být různý. Například v Expobank mají jako jeden ze způsobů ověření ten, že operátorce nadiktujete údaje ze smlouvy. Těmi mohou být například vaše číslo smlouvy, variabilní číslo, ale i vaše osobní údaje jako jméno, příjmení, rodné číslo atd.

V České spořitelně mají více způsobů ověření podle toho, odkud voláte. Pokud použijete ke spojení s operátorem aplikaci George, provede se ověření skrze ni. Pokud voláte standardně přes telefon, je potřeba provést ověření formou hlasové biometrie. K tomu ale musíte mít v bance uložený hlasový vzorek. Poté proběhne ještě ověření bankéřem, a to formou zodpovězení jedné z vybraných kontrolních otázek.

V Equa bank se ověřujete přes IVR (Interactive Voice Response). Tam zadáte své přihlašovací číslo a heslo pro telefonní bankovnictví. Ověření je možné provést ještě před spojením s operátorem. Ten pak vidí, že už jste ověřeni, a rovnou provádí transakce, které mu řeknete. Pokud neprovedete ověření v IVR před spojením s operátorem, vrátí vás operátor zpět, abyste se ověřili dodatečně.

V Komerční bance hraje roli i to, jestli voláte z mobilního telefonu, který máte určený k identifikaci. Pokud ano, proběhne ověření přes PIN a spojíte se s bankéřem. Pokud ne, musíte zadat i své identifikační číslo, například rodné číslo či IČO.

Některé banky vám nabídnou jen pasivní operace

V některých bankách vám po telefonu umožní provést pouze pasivní operace. To znamená, že po zavolání na příslušné číslo a po ověření, že jste to skutečně vy, vám bankéř pouze může sdělit nějaké informace. Například o vašich platbách, o zůstatku na účtu, o nastavených trvalých příkazech atd. Ale sám za vás aktivně žádný úkon neprovede.

Banky, které nabízí jen pasivní operace:
Air Bank
Artesa, spořitelní družstvo
Banka CREDITAS
Expobank
Hello bank!
Peněžní dům, spořitelní družstvo

Například Hello bank nabízí u běžných účtů pouze možnost pasivních operací, tedy jen sdělování informací. U kreditních karet ale nabízí i aktivní operace.

A jiné od služby naopak upouští

Přes telefonní bankovnictví byste v ideálním případě měli být schopni provést stejné úkony, jako když se přihlásíte do svého internetového či mobilního bankovnictví. A právě proto, že řada klientů bank své účty obsluhuje skrze internetové a mobilní bankovnictví, zájem o telefonní bankovnictví klesá.

Některé banky už proto tuto službu vůbec nenabízí. Telefonní služby, jakými jsou převod peněz či změna hesla k IB, neposkytujeme. Klient může jakékoliv úkony provést ve svém IB nebo na pobočce, uvedla pro Měšec.cz Eva Čerešňáková, tisková mluvčí TRINITY BANK.

Služba Telebanking byla pro retailové klienty ukončena k 1. 5. 2020, uvádí Petr Plocek, tiskový mluvčí UniCredit Bank.

Ani ve Fio bance vám k vašemu konkrétnímu účtu po telefonu nesdělí žádné informace. Podat vám mohou jen obecné informace k produktům a službám.

Může se ale hodit

To ale neznamená, že služba nemá své klienty či opodstatnění.

Obsluhovat účet přes telefon, navíc v kombinaci s tím, že při obsluze účtu hovoří s druhou osobou, může být lehčí například pro seniory. Řada z nich nemá chytrý telefon, ve kterém by mohli mít mobilní bankovnictví, a někteří neumí pracovat ani s internetovým bankovnictvím. Obsluha účtu s pomocí telefonního bankéře jim ale naopak může dodat pocit jistoty.

Některé banky to i potvrzují. Služba je využívána zejména klienty, kteří nedisponuji ‚chytrým‘ telefonem, uvedl pro Měšec.cz Michal Teubner, tiskový mluvčí Komerční banky.

Kromě toho se ale telefonní bankovnictví může hodit i vám, například když nemáte přístup k internetu, ale potřebujete na svém účtu udělat nějaké operace.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Psaním jsem skloubila své znalosti ze studií financí a žurnalistiky. Ráda se učím nové věci, tančím a běhám.