Hlavní navigace

Jak to bude s datovými schránkami od 1. ledna 2023? Otázky a odpovědi

19. 12. 2022
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

 Autor: mojedatovaschranka.cz
Aktualizováno 19. 12. 2022 13:47
Jaká pravidla budou platit od začátku roku 2023 pro datové schránky? Kdo je skutečně musí mít a za jakých podmínek? Jaký je rozdíl mezi zřízením a zpřístupněním datové schránky?

AKTUALIZOVÁNO

V posledních měsících roku 2022, s blížící se povinností vlastnit datovou schránku, se na Finanční správu začali obracet lidé s dotazy, jak to přesně s datovými schránkami bude. Kdo je musí od 1. ledna 2023 mít a jaké další povinnosti jsou s jejich schránkami spojené? Finanční správa proto zveřejnila odpovědi k vybraným otázkám. Jsou platné k datu 13. prosince 2022.

Kdo bude mít povinně datovou schránku od 1. ledna 2023?

Bude to každá právnická osoba zapsaná v rejstříku osob. Tedy:

  • právnické osoby zřízené zákonem,
  • právnické osoby zapsané v obchodním rejstříku,
  • organizační složky podniku zahraniční právnické osoby zapsané v obchodním rejstříku, jak tomu je v současné době (2022),
  • právnické osoby, jako jsou např. nadace, spolky nebo společenství vlastníků.

A dále:

  • Podnikající fyzické osoby zapsané do zákonem stanovené evidence nebo rejstříku. Dosud byly datové schránky těmto osobám (typicky OSVČ) zřizovány pouze na základě jejich žádosti, nyní jim však datovou schránku „podnikající fyzické osoby“ zřídí Ministerstvo vnitra automaticky. 

Senát 15. prosince 2022 zrušil povinnost zřídit datové schránky také pro fyzické nepodnikající osoby.  Původně je měl stát automaticky zřídit každému, kde se přihlásil do libovolného systému prostřednictvím elektronické identifikace (bankovní identita, eObčanka a pod.

Datové schránky 2023: Komu budou zřízeny automaticky, kdo je může blokovat a jak je chytře používat? Přečtěte si také:

Datové schránky 2023: Komu budou zřízeny automaticky, kdo je může blokovat a jak je chytře používat?

Kde a jak si datovou schránku zřídím?

V případě výše uvedených osob zřídí datovou schránku Ministerstvo vnitra automaticky, tedy aniž byste podávali žádost o její zřízení.

Jak si zruším datovou schránku?

O zrušení datové schránky není možné žádat, v některých případech je však možné požádat Ministerstvo vnitra o její znepřístupnění (ve své podstatě o deaktivaci). Deaktivovat datovou schránku můžete jedině tehdy, pokud:

  • jste ji zařizovali na svou vlastní žádost, tedy nevznikla vám ze zákona,
  • jde o datovou schránku fyzické osoby (nikoli podnikající fyzické osoby).

Může mi datovou schránku někdo obstarávat?

Toto možné je. Přesné technické informace jsou uvedeny v Provozním řádu ISDS (str. 14).

Hrozí mi od finančního úřadu pokuty, pokud s ním nebudu komunikovat přes datovou schránku?

Nevyužívání datové schránky, kterou máte zřízenou ze zákona a kterou nesmíte na žádost znepřístupnit, samo o sobě není důvodem pro uložení pokuty, ale může to mít jiné důsledky.

Právní předpisy v některých případech stanoví povinnost komunikovat se správcem daně (slovy zákona „činit podání“) výhradně elektronicky. Jde například o zasílání daňových přiznání. Tuto povinnost lze splnit právě například komunikací prostřednictvím datové schránky, ale i jinými způsoby elektronické komunikace na dálku, například aplikací Elektronická podání pro Finanční správu nebo Online finanční úřad.

Pokud podání neučiníte elektronicky, i když jiná forma není v konkrétním případě přípustná, pak vám hrozí pokuta, nebo se může stát, že vaše podání bude považováno za neúčinné. Tedy jako kdybyste ho vůbec nepodali.

Pokud mi má být automaticky datová schránka zřízena do 31. března 2023, musím už za rok 2022 podat daňové přiznání k dani z příjmů elektronicky a vyčkat s jeho podáním do zřízení datové schránky, nebo mohu ještě podat přiznání na papírovém formuláři? A musím čekat na zaslání přístupových údajů do datové schránky?

Dokud vám nevznikla povinnost podat daňové přiznání výhradně elektronicky, můžete ho podat ještě v listinné (papírové) formě, i kdybyste už reálně očekávali, že vám povinnost podat přiznání v brzké době vznikne. Nemusíte tedy vyčkávat do okamžiku, kdy dostanete ke schránce přístupové údaje.

Ostatně, důležitý není okamžik zřízení datové schránky, ale až jejího zpřístupnění. K tomu dojde v den, kdy se do své datové schránky poprvé přihlásíte. Přístupové údaje zasílá Ministerstvo vnitra bezodkladně po zřízení datové schránky. Zpřístupnit ji musíte do 15 dnů po doručení přístupových údajů.

Existence povinnosti podat přiznání výhradně elektronicky se posuzuje k okamžiku, kdy je daňové přiznání podáváno, a to ve vztahu ke konkrétnímu podateli.

Příklad: 

Pokud byla schránka daňovému subjektu zřízena ze zákona 20. července 2022 a k jejímu zpřístupnění došlo až 27. července 2022, tak neměl-li tento daňový subjekt zákonem uloženou povinnost mít účetní závěrku ověřenou auditorem a podával sám daňové přiznání například 22. července 2022, nemusel tak učinit elektronicky.

Pokud by však za tento daňový subjekt podal 22. července 2022 daňové přiznání zástupce mající k tomuto dni zpřístupněnu svoji datovou schránku zřízenou ze zákona, musel by uvedené daňové přiznání podat výhradně elektronicky.

Protože se od 1. ledna 2023 rozšiřuje okruh osob, které musí mít povinně zřízenou datovou schránku, byl ke stejnému datu novelizován daňový řád (zákon č. 280/2009 Sb.).

Příklad: 

Pokud by byla datová schránka podnikající fyzické osoby zřízena 12. února 2023 a k jejímu zpřístupnění by došlo 20. února 2023, a přitom tento daňový subjekt by chtěl podat daňové přiznání sám, měl by povinnost podat daňové přiznání výhradně elektronicky, počínaje dnem 20. února 2023 (bez zohlednění povinnosti ověřené účetní závěrky).

Využíval jsem bankovní identitu a stát mi oznámil zřízení datové schránky ke dni 28. února 2023. Musím tedy v roce 2023 podat přiznání elektronicky?

Daňové přiznání k dani z přidané hodnoty musíte podat výhradně elektronicky. Pokud jde o ostatní typy daní, informace o určení okamžiku, od kterého podateli vzniká povinnost podat daňové přiznání k jiné dani výhradně elektronicky, najdete v odpovědích výše. Samotné zřízení datové schránky povinnost podat daňové přiznání výhradně elektronicky nezakládá.

Má povinnost pouze úřad směrem k občanovi použít datovou schránku, nebo je možné i nadále řešit úřední úkony papírově?

V některých případech právní předpisy vyžadují, aby podání bylo činěno výhradně elektronickou formou. To se týká například podávání daňového přiznání podávaného osobou se zpřístupněnou datovou schránkou, kterou je povinen mít ze zákona.

Ostatní záležitosti je i nadále možné řešit v „papírové“ podobě, nicméně elektronickou komunikaci lze i v takových případech jedině doporučit.

Pokud mám datovou schránku zřízenou ze zákona, může za mě nadále podávat daňová přiznání můj účetní nebo daňový poradce?

Zpřístupnění datové schránky samo o sobě nebrání tomu, aby daňové přiznání osoby, které byla datová schránka zpřístupněna, bylo podáno prostřednictvím jejího účetního nebo daňového poradce.

Kde mohu srozumitelně nalézt všechny daňové povinnosti pro držitele datových schránek?

Zpřístupnění datové schránky může mít v konkrétním případě dopad na formu komunikace osob se zpřístupněnou datovou schránkou s finančními úřady a na doručování písemností těmto osobám ze strany orgánů Finanční správy ČR. Tedy nejen finančních úřadů, ale i Odvolacího finančního ředitelství a Generálního finančního ředitelství.

Některá podání jsou tyto osoby povinny činit výhradně elektronicky (nikoliv však výhradně datovou schránkou) a doručováno jim bude primárně prostřednictvím datové schránky. V podrobnostech lze odkázat na Metodický pokyn k elektronickému podání při správě daní.

Když přeruším živnost a nastoupím do zaměstnání, nebrání moje datová schránka tomu, aby za mě zaměstnavatel provedl roční zúčtování? 

Zpřístupnění datové schránky (a to ani datové schránky pro OSVČ) nebrání tomu, aby jejímu majiteli provedl zaměstnavatel roční zúčtování daně, případně jiné, s tím související úkony. Pokud by tato osoba chtěla podat daňové přiznání k dani z příjmů sama za sebe jako zaměstnance, může tak učinit a není vyžadováno, aby k tomu využila svoji datovou schránku.

Pokud mám dvě datové schránky, jednu pro fyzickou osobu a druhou pro podnikající fyzickou osobu, bude vadit, když daňové přiznání omylem odešlu ze schránky fyzické osoby? Bude to finanční úřad považovat za regulérní doručení?

Fyzická osoba se zpřístupněnou datovou schránkou podnikající fyzické osoby může (ale nemusí) tuto datovou schránku obecně využít i pro podání v daňových věcech týkajících se její podnikatelské činnosti.

Pokud máte zpřístupněnou datovou schránku podnikající osoby, jste povinni činit formulářová podání prostřednictvím této datové schránky. A to ve vztahu k těm podáním, která se vztahují k činnosti, ve které alespoň částečně vystupuje jako podnikající fyzická osoba. Například jde-li o přiznání k dani z příjmů fyzických osob podávané za příjmy související s její podnikatelskou činností.

Je možné, přestože mám datovou schránku, navštívit finanční úřad osobně, abych se mohl s úředníky poradit o nějakém problému?

Zpřístupnění datové schránky obecně nebrání tomu, abyste osobně navštívili finanční úřad nebo jiný orgán Finanční správy ČR.

Byl pro vás článek přínosný?