Bohužel, banka klientovi nemůže sdělit důvody zamítnutí poskytnutí půjčky, což bývá občas nepříjemná situace.
Prosím, vysvětlí mi někdo, proč banka nemůže sdělit důvody?
Čelím podobnému problému - v registrech jsem čistý jak lilie (BRKI/NRKI/Solus), příjem mám nadprůměrný, ale hypo mi nechtějí dát, prý vnitřní kriteria banky.
Někde evidentně mám nějaký (a né malý) vroubek, který nedokážu najít...
A projel jste si například i výdaje na účtu? Banka to bere položku po položce a hledá pokud tam najde nějaký problém například sázení, hazardní hry... A nebylo by lepší skočit do jiný banky? Co neprojde v jedný bance projde v druhý. A v tomto případě bych se obrátil na hypotéčního poradce. Ten je v určitých případech schopný vytáhnout z banky proč ne.
Taky mi svého času nechtěly banky půjčit ani floka. Neměla jsem dluhy ani žádná zpoždění plateb. jen jsem na vedlejšák rok pracovala jako Mystery Shopper pro jednu agenturu pro výzkum veřejného mínění a kontrolovali jsme banky. Součástí úkolu bylo zjistit podmínky úvěru. Zjistila jsem na několika pobočkách téže banky, ale nečerpala. Moje jméno ale zůstalo v registru a banky tenkrát vůbec nezajímal důvod, proč jsem úvěr nečerpala. Prostě jsem tam měla žádost o úvěr a šmytec. Riskla to až Liška, půjčila mi, a já se jí odměnila tím, že jsem úvěr na bydlení s 18-letou splatností splatila ze 10 let. Od té doby jsem pro banky VIP-klient a v době, kdy ČNB nařídila hypotéky na 80% LTV, mi banka s naprostým klidem půjčila 100% LTV. když banka věří, že jí to vrátím, já se snažím jí to vrátit co nejrychleji. Spokojeny jsou obě strany.
Hlavní důvody jsou dva. První byl zmíněn - banka nechce odhalovat svoje procesy, aby bylo obtížnější jejich napadení/obejití. Takové "Security through obscurity".
Druhý je ten, že proti konkrétnímu důvodu může klient nějakým způsobem protestovat, nejdříve různými stížnostmi, v extrémním případě i zahájit soudní spor. I kdyby důvod byl relevantní, pro banku by to znamenalo náklady a těm se s odkazem na to, že jde o vnitřní kritéria (není povinna poskytnout úvěr komukoliv) vyhne. Je to nespravedlivé vůči těm, komu zamítne žádost v důsledku chybných informací (i v registrech jsou chyby) a on je nemůže vyvrátit nebo nemůže situaci nijak napravit.
Ostatně obdobně se banky chovají při výpovědi účtu. Když mi vypovídala účet Unicredit a ING, tak rovněž bez udání důvodu. Jen Expobank mi dala výpověď s odvoláním na konkrétní bod smluvních podmínek, nicméně během týdne pro jistotu poslala výpověď novou, už bez udání důvodu, protože si nebyla jista, jestli by to při případném smluvním přezkumu obhájila.
Ten schvalovací proces může obsahovat různá kritéria, poměrně oblíbený (i když spíše u malých půjček) je Telco Score, ale hrát roli může skutečně cokoliv - rodinný stav, druh vykonávané práce / obor, délka současného zaměstnání, věk, historie předchozích úvěrů,....
Někdy hraje roli i PR - https://www.linkedin.com/posts/olga-pe%C5%A1kov%C3%A1_komercka-podekovani-cx-activity-6890996108244385792-qryI?utm_source=linkedin_share&utm_medium=member_desktop_web
Pokud máte štěstí, banka zrovna hledá nějaký "typický" příklad pro svůj blog a tak schválí i to, co by jinak neschválila, i když "skákalo kolem toho asi 5 lidí po dobu několika dní", což samozřejmě naprosto vystřelí náklady takového kroku a běžně se to nedělá.