Míra korupce v zemi je pro zahraničního investora jedním z důležitých hledisek, zda v dané zemi investovat. Na přílivu zahraničního kapitálu potom samozřejmě vydělají samotní občané – novými pracovními místy a zvýšením kupní síly obyvatelstva, což je impulsem pro rozvoj dalších podnikatelských příležitostí.
Nízká míra korupce a kriminality, vzdělaní občané, vynikající infrastruktura – to jsou hlavní výhody, kvůli kterým se zahraniční společnosti hrnou do skandinávských zemích, i když je zde nejvyšší zdanění z členských zemích Evropské unie.
Nejlépe je hodnoceno Estonsko
Hodnocení korupce Světovou bankou je založeno na praktických zkušenostech významných světových firem (ve většině případů západoevropských). Dle dosavadních zkušeností a referencí západoevropských zahraničních společností je nejméně obchod a každodenní život ovlivněn korupcí v Estonsku.
Na dalších místech se z východoevropských zemích umístilo Slovinsko, Maďarsko, Lotyšsko a Česko. Rozdíly mezi těmito zeměmi nejsou nikterak závratné, avšak jejich náskok oproti ostatním zemím je již znatelný.
Na samém konci pomyslné tabulky je Albánie, která je pro každého druhého potenciálního zahraničního investora kvůli korupci „velmi rizikovou zemí“.
Důležitost stanovení „pravidel hry“
Obchod je hnacím motorem národního hospodářství a všechny členské země Evropské unie mu věnují patřičnou pozornost. Obchodem se v různých formách živíme všichni. Proto je nutné správné nastavení pravidel hry a rychlého spravedlivého jednání pro všechny účastníky trhu.
Zahraniční investice jsou pro všechny evropské země nesmírně důležité a je naprosto nezbytné, aby se investoři ve státní legislativě rychle a dobře orientovali a současně měli záruku rychlých a účinných soudních rozhodnutí v případných obchodních sporech se svými partnery. Obchodní soupeři musí mít stejnou startovní pozici, aby nebyl předem vyřazen ten, kdo se na korupci nepodílel.
Korupce je všude…
Při začátku podnikání musí každá společnost učinit mnoho potřebných administrativních úkonů (jejich počet se však značně liší zemi od země). Mezi nejčastěji požadované úkony patří notářsky potvrzené podpisy k zakládajícím dokumentům, výpisy z rejstříku trestů zodpovědných manažerů, zapsání do obchodního rejstříku, evidence na příslušném daňovém úřadu, evidence k sociálnímu pojištění, evidence ke zdravotnímu pojištění, registrace u úřadu práce, registrace u obchodní komory, registrace u oborového svazu, registrace u městského úřadu, získání požadované licence, založení podnikového bankovního účtu, potřebná kvalifikace občanů ve vedoucích funkcích, splnění bezpečnostních a hygienických podmínek, dodržování bezpečnosti práce… všechny tyto činnosti jsou možností pro korupci.
Především v zemích, které se umístily na posledních místech, platí, že rychlost vyřízení daného administrativního úkonu je závislá na daném úředníkovi…
Všechny východoevropské země však zaostávají především za skandinávskými zeměmi, kde jsou lhůty při založení firmy jednak nejkratší a jednak náklady spojené s vyřízením jsou téměř nulové.
Z východoevropských zemích je na tom nejlépe Lotyšsko, kde je poměrně nízká korupce a rychlost státních orgánů je na velmi vysoké úrovni, srovnatelné s nejúspěšnějšími zeměmi západní Evropy.
Země | Počet západoevropských firem považujících míru korupce za překážku podnikání v dané zemi (v %) |
---|---|
Estonsko | 5,4 |
Slovinsko | 6,1 |
Maďarsko | 8,8 |
Lotyšsko | 11,7 |
Česko | 12,5 |
Bělorusko | 17,9 |
Chorvatsko | 22,5 |
Bulharsko | 25,4 |
Turecko | 23,7 |
Polsko | 25,5 |
Litva | 27,6 |
Ukrajina | 27,8 |
Ukrajina | 27,8 |
Bosna a Hercegovina | 34,8 |
Rumunsko | 34,9 |
Albánie | 47,5 |
Pramen: The World Bank, Investment Climate Home