Hlavní navigace

Jak přijímat platby na internetu: Bankovní převod vs. hotovost

12. 4. 2013
Doba čtení: 7 minut

Sdílet

Nečekejte na peníze věčnost. Chtějte peníze dřív a můžete obratem expedovat. Pokračujeme v rozboru platebních metod.

V minulém článku jsme si probrali výhody a nevýhody dobírky a platebních karet. Teď se zaměříme na bankovní převody, jejich odvozeniny, i na platbu v hotovosti.

Probereme si tyto způsoby plateb

  1. Klasický příkaz k úhradě z bankovního účtu
  2. Platební tlačítko, ePlatba – převod v rámci banky s podporou internetového bankovnictví dané banky
  3. eSloženka – e-mailová výzva k platbě s možností převodu v rámci stejné banky
  4. QR platba – uživatelsky komfortní příkaz k úhradě, časem možná i platební kartou
  5. Platba v hotovosti (na pobočce obchodu, v úložně, u partnera eshopu apod.)

Klasický příkaz k úhradě z bankovního účtu

Jako eshop bez pochyb využíváte služby české banky. Podobě 99 % zákazníků má účet v bance, a ti, kteří jej nemají, vědí o jiných, co jej vlastní. Převod z jedné banky do druhé trvá maximálně jeden pracovní den, v rámci stejné banky je platba připsaná zpravidla do hodiny (nejpozději na konci dne). U některých bank a družstevních záložen navíc standardní platba automaticky odchází jako platba zrychlená, a tedy je připsaná v jakékoli bance protistrany během několika hodin. Autor tohoto článku sám takto občas platí zrychlenými platbami v eshopech, kde jiná možnost není (k překvapení samotného eshopu).

Obchodujete-li se zahraničím, potřebujete i cizoměnový účet pro devizové transakce. Správnou volbou banky můžete výrazně snížit placení bankovních poplatků. Není žádný problém za příchozí europlatbu zaplatit 250 Kč, nebo také nulu. Podobně je to s odchozími platbami v eurech. U plateb v neeurové měně se poplatkům nevyhnete, ale i ty lze minimalizovat.

Tipy na levné europlatby pro firemní účty

Banka/záložna Příchozí platba Odchozí platba
Citfin, spořitelní družstvo 0 Kč První tři 0 Kč, další 20,60 Kč
Fio banka 25 Kč 50 Kč
mBank (pouze OSVČ) 0 Kč 0 Kč
Volksbank Loebau-Zittau cca 5 Kč cca 6 Kč

Výhodou bankovního převodu jsou minimální náklady. Jako eshop platíte jen za příchozí platbu (nebo nic podle banky), zákazník má identické náklady. Odesláním platby z vhodné banky lze navíc výrazně urychlit připsání platby, takže o svých penězích při troše štěstí můžete vědět obratem, nebo do několika hodin. Chcete začít okamžitě prodávat? S bankovním převodem to jde hned. Ostatně, je stále mnoho seriózních eshopů, které převod na účet mají jako jedinou možnou formu platby.

Nevýhodou platby na účet je přece jen nezbytná forma prodlení mezi informací o odeslání platby a o jejím připsání. U zaslání zboží ji lze akceptovat, ale pokud si kupuji například službu, kterou chci začít hned využívat, z pozice zákazníka by mě nebavilo čekat na potvrzení připsání platby. U nového, neověřeného eshopu může být z pohledu zákazníka platba na účet riziková. Zatímco při platbě kartou bude klidnější, protože když zboží či službu neobdrží, dostane od vydavatele karty peníze zpět, při platbě na účet jde o přímý vztah mezi zákazníkem a eshopem. Rozumíme si, vy jste ten hodný a serózní eshop, takže zboží budete při platbě předem expedovat.

Vzor příkazu k úhradě od Raiffeisenbank. Papírové formuláře ještě nevymřely, ale levnější je zadat platbu elektronicky.
Autor: Raiffeisenbank, a. s.

Vzor příkazu k úhradě od Raiffeisenbank. Papírové formuláře ještě nevymřely, ale levnější je zadat platbu elektronicky.

Poštovní poukázkou do dvou dnů

Pokud snad zákazník náhodou účet nemůže či nechce používat, může platbu poslat poštovní poukázkou a za dva pracovní dny ji má eshop na svém účtu. Už dávno skončila doba, kdy jste na převod peněz poštovní poukázkou čekali týden, a pokud toto někdo stále tvrdí, je to nesmysl. Například v pondělí podaná poštovní poukázka elektronicky odchází do výpočetního střediska České pošty ve Vítkově, v úterý pošta zadává platbu z ČSOB, kde má účet, a vy ji ve středu máte připsanou na bankovním účtu eshopu.

Vzor poštovní poukázky "A". Platba v hotovosti na poště a připsání na bankovní účet příjemce.
Autor: Česká pošta, s. p.

Vzor poštovní poukázky „A“. Platba v hotovosti na poště a připsání na bankovní účet příjemce.

Platební tlačítko, ePlatba

Banky motivují své klienty i eshopy k používání tzv. platebních tlačítek nejen proto, aby se vzájemně urychlila transakce, ale představují pro ně i minimální náklady. Platební tlačítko vám zajistí přesměrování přímo do internetového bankovnictví banky zákazníka a on obdrží již předvyplněný příkaz k úhradě. Potvrdí jeho správnost a po autorizaci dojde k platbě. A teď nastávají dvě možné situace:

1) Systém banky pracuje nonstop, takže eshop je ihned informovaný o platbě.

2) Systém banky pracuje jen v „bankovních hodinách“, což jsou pracovní dny v hodinách od-do. Například při platbě v noci, v den pracovního volna nebo pracovního klidu se o takto zaplacené platbě v eshopu dozvíte až následující pracovní den, a to je pro některé zákazníky limitující faktor (a hlavně jej často nevědí).

Výhodou je komfortní připravení platby zákazníkovi „na klíč“, takže se mu stačí jen přihlásit a platbu potvrdit. Eshop navíc za minimální náklady přijme platbu jinou formou bezhotovostního převodu.

Nevýhodou je nutnost uzavřít smlouvy s jednotlivými bankami, které jsou navíc podmíněné i existencí účtu v téže bance (jinak by platební tlačítko vzájemně ztrácelo smysl). To znamená další administrativu i náklady, anebo je potřeba využít jednoho z agregátorů plateb, který ten proces udělal už za vás.

Převod lze v rámci banky provést okamžitě, nebo s prodlením (Agmo)
Autor: Dalibor Z. Chvátal

Příklad platebních tlačítek. Převod lze v rámci banky provést okamžitě, nebo s prodlením.

eSloženka

Elektronická složenka je alternativou pro ty eshopy, které nemohou nebo nechtějí přijímat platební karty, nemají klasická platební tlačítka, ale potřebují rychlou informaci o platbě za zboží nebo služby.

Funguje tak, že zákazník dostane e-mail, ve kterém je uvedena rekapitulace nákupu a odkaz na platební bránu. Po kliknutí na odkaz si vybere, zda bude platit platební kartou, pomocí platebního tlačítka, nebo klasickým bankovním převodem, vstoupí do internetového bankovnictví a provede platbu. Eshop je (podle výběru platby) obratem informován o provedení platby a může expedovat zboží nebo službu.

Výhodou eSloženky jsou minimální náklady za platbu. Zákazníkovi dáváte prostor pro platbu, kterou může kdykoli zrealizovat ve svém volném čase, protože podklady pro ni má stále v e-mailu. Je však nutné opět uzavřít smlouvu s agregátorem plateb, protože samotné banky tuto službu nenabízejí a třetí cesta k této službě není.

Možnost platebního tlačítka/expresní platby vám zvýší konverzi a je cenově výhodnější než platba kartou.

eSloženka je běžný e-mail s přímým odkazem k platbě
Autor: Dalibor Z. Chvátal

eSloženka je běžný e-mail s přímým odkazem k platbě, přesměruje vás na platební bránu (viz obrázek výše i níže)

QR platba

Již standardizovaná novinka v podobě QR platby umožňuje zákazníkům pro platbu použít chytrý mobil. Vy vystavíte fakturu s QR kódem, zašlete ji e-mailem a zákazník pomocí mobilu provede platbu.

Výhodou je, že zákazník již nemusí nic vyplňovat, jednoduše načte QR kód a potvrdí platbu. Vy, jako eshop, použitím QR platby signalizujete, že jdete s dobou a novými trendy. Navíc, náklady na implementaci vlastní cestou nejsou vysoké.

Nevýhoda vyplývá se samotného principu běžné faktury: zákazníkovi jste zaslali požadavek platby, až bude chtít, tak ji někdy uhradí a vy se někdy dozvíte o platbě.

QR platbu však implementují už i platební brány, pak jde z pohledu zákazníka o komfortní zadání platby zvláště v situaci, kdy má účet v jiné bance než eshop nebo zprostředkovatel platby (obrázek níže).

Pomocí QR platby můžete poslat peníze na jakýkoli bankovní účet. Příklad z platební brány společnosti Agmo.
Autor: Dalibor Z. Chvátal

Pomocí QR platby můžete poslat peníze na jakýkoli bankovní účet. Příklad z platební brány společnosti Agmo.

Platba v hotovosti

Platba v hotovosti je sázka na nejistotu. Dokud k vám zákazník osobně nepřijde, nemáte jistotu, že za zboží skutečně zaplatí. Pokud máte vlastní prodejnu, teoreticky vás to nemusí moc trápit, zboží máte přece skladem a až zákazník přijde a zaplatí, tak mu jej vydáte. Problém nastává v situaci, kdy nemáte vlastní prodejnu, nebo provozovnu/sklad pro výdej zboží. A takových eshopů jsou stovky, protože nabídnout osobní převzetí s platbou v hotovosti znamená počítat se zvýšenými náklady, které na první pohled nejsou vidět.

skoleni_15_4

Zaprvé musíte stanovit hodiny pro výdej zboží, ostatně provozní doba provozovny musí být označena ze zákona. Zadruhé musíte garantovat, že v tu dobu tam opravdu někdo bude a bude připraven zboží vydat (i když nikdo nepřijde). Zatřetí, pokud nepracujete běžně s hotovostí, budete ji muset dříve nebo později vložit na svůj účet. To znamená minimálně cestu do banky (ne všechny mají vkladomaty a bankovní hotovostní trezor také každý nepoužívá).

Pokud se spolehnete na zprostředkovanou výdejnu zboží, za tuto službu budete muset partnerovi výdejny zaplatit a vyřešit otázku předání či poslání peněz. Platba v hotovosti je tak přijatelná jen pro eshopy s běžnou prodejnou, pro ostatní je spíše komplikací. A právě proto mnoho malých eshopů platbu hotově vůbec neumožňuje.


Autor: Ivana Dvorská

Platba v hotovosti je někdy spíše komplikací

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).