Hlavní navigace

Jak na zbohatlíky?

22. 1. 2002
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

V koupelně mají zlaté kohoutky a před krbem předložku z kůže pravého ledního medvěda. Mnohamiliónovou vilu jim hlídají dva dobrmani, tři gorily a poplachové zařízení první třídy. Kde ale mají to svoje tučňoučké konto? Může mít obyčejný smrtelník stejné?

Pro banku je takový milionář přímo ideálním klientem. Nekouká na každý halíř, je velkorysý a za komfort je ochoten královsky zaplatit. Nemrmlá, když se zvednou poplatky za výběr na přepážce a omezí se otvírací doba na pobočce. A především – poskytne bance velkolepé jmění, se kterým si ona může v rámci možností dělat, co chce. Co víc si přát?

Mnohé banky si to uvědomují více než dobře, a tak se už i u nás začínají striktně oddělovat služby pro VIP klienty a služby „pro ty ostatní a méně zajímavé“. Dokonce tu už máme i banky orientované pouze na „movitější klientelu“, které o důchodce s osmi tisíci měsíčně málem ani pohledem nezavadí.

Základem luxusní bankovní služby je dokonale osobní přístup a maximální diskrétnost. Jakmile bankovní úředník zavětří peníze – jako by roztál. Klient je hned poslán k nějakému výše postavenému bankéři s rozhodovací pravomocí a ten má za úkol tvářit se tak, že klientovi splní první poslední. Samozřejmě, že hned nevysype, kolik za to bude banka chtít – ostatně v tomhle světě to snad ani není to nejpodstatnější. Hlavní je, že všechny podmínky „spolupráce“ budou striktně individuální a že do nich nebude strkat nos nikdo cizí.

Na veřejnost pak prosákne jen něco tak mlhavého, že existuje nějaká exkluzivní služba privátního bankovnictví pro movitou klientelu. Někdy se ti obyčejní ještě nanejvýš dozvědí, že na takovou službu nemají:

Další informace? – Pouze při osobním kontaktu s pečlivě vyškoleným pracovníkem.

Kontakt s VIP klienty se odehrává v místnostech s měkoučkými koženými křesly, kam závistivé oko orvaného tuctového klienta v žádném případě nedohlédne. Často je také klientovi nabídnuto, že za ním bude jeho osobní bankéř jezdit, kam si jen řekne – domů, do firmy, kamkoliv. Fantazie amerických filmů o smetánce se tu stává skutečností. Připadá vám to příliš privilegované? Na druhou stranu ale ruku na srdce – dovedete si představit, že by se takový milionář dohadoval s pracovnicí na přepážce, jestli mu ty tři miliony převedla správně?

Těžiště služeb VIP klientům pak spočívá v ryze osobním přístupu, s ryze osobním poradcem nebo dokonce přímo správcem majetku. Movitému zákazníkovi je vymyšleno, prokombinováno a spočítáno individuální portfolio umístění aktiv – vše dle jeho přání a požadavků. Většinou se jedná o investování na kapitálovém trhu (cenné papíry, podílové fondy apod.) – s velkými prostředky tu totiž lze dokázat velké věci. Zákazník může bance delegovat tak velkou pravomoc, jak uzná za vhodné – když bude chtít, nemusí se nakonec v podstatě o nic starat a banka by měla sama zařídit, aby jeho peníze vydělávaly a zároveň byly v bezpečí.

skoleni_15_4

Bohatý klient také může využívat patřičně drahých a také velmi komfortních služeb. Mezi ně patří i rozsáhlé kontokorenty, bankovní záruky, šeky, osobní úvěry, kvalitní platební a kreditní karty. Tyto produkty jsou pak spojeny i s nadstandardními dodatky. Třeba k některým platebním kartám je poskytováno kvalitní cestovní a úrazové pojištění, asistenční služby, záruka vstupu do soukromých letištních salónků, slevy v hotelech a půjčovnách aut, garance rezervace v hotelových řetězcích apod. Ovšem zadarmo to vskutku není. Nejenže např. pro získání dané karty existují vysoké minimální zůstatky, ale také se za ně musí pořádně zaplatit:

Také by se vám líbilo užívat si pečlivé péče vašeho peněžního ústavu? Banky před nikým svá zlatem kovaná vrata nezavírají. Nezáleží na rase, ani na vyznání, měřítkem jsou pro ně jen a jen peníze. A ty přece v našem státě rovných příležitostí má možnost získat každý. Nebo to tak není?

Jste VIP klientem banky?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).