Hlavní navigace

Názory k článku Jak jsou pojištěny vklady v bance a co s drahým autem, které je účetně šrot?

Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.

  • 11. 3. 2009 6:11

    Šťoura (neregistrovaný)
    Paní Juříčková, je tedy možná některá z následujících verzí?

    a) firma A si na 3letý operativní leasing od leasingovky B vezme auto za 1 mil Kč, které poskytne zaměstnanci i pro osobní účely. Zaměstnanci se po dobu 3 let zvýší daňový základ o 10.000Kč (za vstupní cenu je považován onen 1mil, který je však vstupní cenou pro B nikoliv však pro A). Po ukončení leasingu firma od leasingovky vůz odkoupí za zůstatkovou hodnotu 1Kč (nyní je vstupní cena pro A 1Kč) a opět ho zaměstnanci poskytne i pro soukromé účely a zaměstanci bude daňový základ navýšen o 1.000Kč.

    b) firma A si na 3letý operativní leasing od leasingovky B vezme auto za 1 mil, které poskytne zaměstnanci i pro osobní účely. Zaměstnanci se po dobu 3 let zvýší daňový základ o 1.000Kč (vstupní cena pro A je 0Kč - nemá ho v majetku). Po ukončení leasingu firma od leasingovky vůz odkoupí za zůstatkovou hodnotu 1Kč (nyní je vstupní cena pro A 1Kč) a opět ho zaměstnanci poskytne i pro soukromé účely a zaměstanci bude daňový základ nadále navýšen o 1000Kč.
  • 11. 3. 2009 7:55

    anonymní
    Po ukončení operativního leasingu nepřechází automobil do vlastnictví nájemce (základní znak operativního leasingu) a už vůbec ne za 1 Kč. Zřejmě máte na mysli finanční leasing. Předpokládám, že i po řádném skončení finančního leasingu bude zaměstnanec zvyšovat svůj základ daně o 1% původní vstupní ceny, tj. o 10 000 Kč/měsíc.
  • 11. 3. 2009 17:12

    jezevec (neregistrovaný)
    To bych řekl, že je zajímavější tento kalkul:
    1) firma si pronajímá auto na normální leasing (s následným odkupem) - a má hned tři varianty, jak to zaměstananci přidanit.
    a) 1% z pořizovací ceny vozu, očištěného o všechny externality, neboť toto je nesporně cena vozu pro zaměstnavatele
    b) 1% z ceny leasingu, tedy včetně pojištění a finanční služby apod, neboť toto je nesporně cena vozu pro zaměstnavatele
    c) 1000 korun, protože firma není vlastníkem vozidla, takže nula korun je nesporně vstupní cena vozu pro zaměstnavatele
    2) Stejné tři varianty nastávají po odkupu - akorát že (c) je 1 kč a ne nula
  • 11. 3. 2009 19:35

    anonymní
    Ne! Nemám vůbec na mysli finanční leasing, mluvím o operativním. Nepochopil jste mě, možná jsem se špatně vyjádřil.

    Proto trochu pomaleji:
    Jsou dva legálně nezávislé subjekty - firma A a firma B.
    Někdo z firmy B potřebuje legálně slušné auto i pro soukromé účely (mají žvanivé sousedy a nestojí o kontrolu z finančního úřadu, takže potřebují, aby bylo vše v richtigu...), ale pokud možno aby to moc nestálo.
    Firma B si pronajme auto s pořizovací cenou 1 mil Kč přes leasingovku A na operativní leasing.
    Majitelem vozu je leasingovka A pro níž je vstupní hodnota vozu 1 mil Kč, vstupní hodnota vozu pro B je 0Kč.

    Očekával bych, že člověk mající vůz na operativní leasing ve firmě B by měl mít navýšen daňový základ o 10.000Kč. V návaznosti na komentář paní Juříčkové v článku mě napadlo, zda je možné, aby někomu byl navýšen daňový základ pouze o 1.000Kč, jako zákonem stanovené minimum při poskytnutí vozu pro soukromé účely, protože pro firmu B je vstupní hodnota vozu 0Kč? ...Proto jsem úmyslně uvedl operativní leasing (kde auto pronajímám a po ukončení leasingu vracím leasingovce), nikoli finanční (kde auto splácím a po ukončení leasingu auto přejde do mého majetku).

    Další část mé otázky směřovala k tomu, že po ukončení operativního leasingu firma B může odkoupit vůz od leasingovky A (pokud Vás zmátla 1 Kč, tak se omlouvám a použiju pro příklad lepší číslo...) třeba za 400.000Kč. (pozn. leasingovka neskladuje použité vozy a to ani ty na operativní leasing. Prodává je a proč ne třeba firmě B, že...)
    Nyní je vstupní hodnota vozu pro firmu B 400.000Kč a onomu zmíněnému zaměstnanci firmy B auto zůstává nadále, ve skutečnosti ho nepřestal používat, ale daňový základ se mu navýší pouze o 4.000Kč (místo výše zmíněných 10.000). Což je identický případ jako byl popsán v článku.

    Pokud toto je legálně možné, otvírá to zajímavé možnosti daňových úniků.... Např. proč prodat za 400.000 a ne za 150.000Kč? Leasingovka A bude generovat účetní a pravděpodobně i reálnou ztrátu (proč si nesnížit daně...), B koupí levně vůz do majetku a ještě se ho může pokusit odepisovat, zaměstnanec bude mít navýšený daňový základ pouze o 1.500Kč... Pokud A i B vlastní jeden člověk...
  • 12. 3. 2009 18:30

    jezevec (neregistrovaný)
    upřímně řečeno - neznám nikoho, komu by se dodaňoval automobil k soukromému používání.
    buď má na adrese bydliště detašované pracoviště, a cesty do práce nejsou cestami do práce ale přesunem mezi provozovnami, tedy daňový náklad - dodaňuje se mu akorát jeden měsíc v roce na dovolenou.
    nebo má tzv "trvalý příkaz k jízdě" - tedy má v autě písemně svolení zaměstnavatele, že si smí sám sobě přikazovat jízdy - pak stačí když do účtárny doloží vlastnictví nějakého soukromého vozu (stačí pojištěné značky, nebo vůz manželky), tím se považuje za prokázané že nejezd autem soukromně.

    ale každopádně švindly s pronájmem se dělají, stejně jako si spřízněné firmy navzájem vyměňují auta (a jiný odepisovaný materiál), při čemž vzniká ztráta přesně jaxte jí popsal, nic nového.
  • 13. 3. 2009 8:00

    V (neregistrovaný)
    Konečně jeden rozumný a pravdivý příspěvek od Jezevce.
    Všichni o tom ví, že podnikatelé používají nejen automobily k soukromým účelům, a nic se s tím neděje. Pak nemá být všechno tak drahé. Domnívám se, že by měli mít stejně spravedlivé podmínky - jak podnikatelé, tak zaměstnanci. A vláda jim bude dělat ještě další a další výhody, které se však neprojeví na konečných cenách výrobků a služeb. Třeba už dnes je jasné, že restauratéři, až na výjimky, dolů s cenami nepůjdou, ačkoliv se jim sníží DPH. Proč se DPH neodpustí u aut i soukromým osobám? Copak ty nepotřebují jezdit? A hlavně soukromé osoby jezdí vraky vhodnými tak do muzea, zatím jsem si nevšiml, že podnikatel jezdí ve Favoritu nebo 120ce, i když výjimky se najdou. Např. když má v garáži nové, drahé auto, navíc svým provedením zcela nevhodné pro své podnbikání, a to má samozřejmě na firmu a používá ho jen pro soukromé účely - přece si nebude v práci huntovat nové auto, na tu mu stačí právě ta 120ka nebo žigulík. Zrovna tak proč zaměstnancům není hrazena doprava do zaměstnání. Ono 3 - 5 tisíc měsíčně dávat na dojíždění, když vyděláváte 12 tisíc, není zrovna moc efektivní. To jen k "radám odborníků", že lidé nejsou ochotni dojíždět do zaměstnání. Pochopitelně, pokud budu vydělávat 60 tisíc, tak oněch 5 tisíc na dojíždění lehce oželím, i když u těchto platů není neobvyklé, že zaměstnavatel ono dojíždění hradí ve formě benefitu. Zkrátka, kdo nejméně potřebuje přidat na penězích nebo něco ulehčit, tak ten ty výhody od současné vlády má. Sobeckou podporou úzké skupinky bohatších se ekonomika nerozhýbe. Vidíme to např. v sousedním Německu, kde se trh sockových škodovek rozhýbal díky podporám. A pokud uděláme jednoduché počty - Fabie tam s podporami vyjde na cca 160 tisíc Kč, mají-li tam platy 4 - 5 x vyšší (odmítám kydy "odborníků, jak se u nás platy téměř dotáhly na západní úroveň, když teď někde, tuším že v HN, psali, že Německo doženeme v platech nejdříve po r. 2037, čehož se řada z nás již nedožije, ale těmto "optimistickým" prognózám se nedá po zkušenostech se sliby s. Klause, že do 20ti let od převratu doženeme životní úrovní Rakousko, příliš věřit), znamená to, jako kdyby u nás stála kolem 40 tisíc (pominu rozdílnost výbav škodovek pro německý a tuzemský trh). Pokud by ceny nejen aut klesly na takovouto rozumnou úroveň, staženo k obvyklým platům v této zemi, ekonomika, která je založena na montovnách autoprůmyslu, by se určitě rozdýchala.
  • 4. 12. 2018 22:45

    papik (neregistrovaný) ---.customers.tmcz.cz

    A kolik má ten fond vůbec pěněz. Nedovedu si představit kdyby nedej bože krachla ČS kterej fond by měl na to aby to vyplatil.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).