No, osobně se také přikláním k domněnce onoho policisty, že jde o náhodu, pokud se týká načasování doručení mailu. Já jsem třeba v Tescu nenakupoval cca měsíc a naprosto stejný mail mi přišel někdy minulý týden. Ovšem vzhledem k tomu, že totéž mi dorazilo už asi tak před rokem a já jsem se proklikal až k autorkou zmíněné výzvě k zaplacení kartou, kde jsem utekl, měl jsem už zkušenost a smazal jsem to hned po doručení.
"Průměrná škoda na jednoho okradeného klienta bank je 161 500 Kč."
To lidé skladují na běžném účtu takové částky?
To byste se divil. I mnohem větší. A důvodů to může mít hodně. Nejběžnější je ten, že nemaj páru co s těmi penězi jinak dělat. Další důvod je, že mají páru co s tím dělat, ale nikomu nevěří, tedy ani bankám a jiným finančním institucím. Další důvod může být, že jim tam peníze ležely prostě proto, že jde o provozní rezervu. nebo to jsou peníze, které budou potřebovat za měsíc na nákup auta atd atd. zas tolik peněz to není, aby to nemohlo mít důvod.
Já se nedůvěře finančním institucím ani nedivím. Jako důchodce jsem dávala nějaký peníz stranou na penzijní připojištění. Proč ne, můžu vybrat po 5 letech. Po 5 letech státem dotovaného spoření na důchod je zhodnocení čistá nula, veškeré zhodnocení požrala inflace posledího 1,5 roku. Když to necháte na běžném účtu nebo v polštáři, je to jedno, úspory požere inflace.
Nedůvěřují finančním institucím a proto mají peníze na účtu u finanční instituce? Chápu, že hodně lidí utrácí mnohem více než já, ale 160.000 Kč mi přijde i tak hodně. Pokud kupuji něco drahého, tak peníze přesunu na běžný účet ze spořicího maximálně pár dnů před transakcí.
Proč se divíte, že mají peníze na účtu? Prostě dostávají výplatu na účet a holt to honem nevyberou v bankomatu a nešoupnou do strožoku. Pořád jsou na tom líp, než kdyby měli exekuce :-)
Nepochopil jste ten protimluv, že ten, kdo nedůvěřuje finančním institucím, tak nebude mít na účtě větší částku. A pokud ji tam má, tak tímpádem finančním institucím důvěřuje a nelze tedy tvrdit, že finančním institucím nedůvěřuje.
Člověk nedůvěřující finančním institucím po každé výplatě peníze vybere a uloží do matrace a nebude na účtě nechávat statisíce.
Lidé bankách vcelku důvěřují. Čemu nedůvěřují jsou investiční a penzijní společnosti. Často i stavební spořitelny. Ačkoliv jde často o firmy ze stejné finanční skupiny, nebo dokonce stejnou firmu. Proto v bance leží statisíce, ale bojí se je dát kamkoli jinam. Nebo znají jen běžný účet, možná spořící účty a sporožiro. Ostatní produkty v nich vzbuzují hrůzu, protože je neznají (často ani nechtějí znát). A v tu chvíli ty peníze leží na běžných účtech.
Upřímně, já sice také mám na bú jen částku na nezbytné "provozní" výdaje a vše ostatní na spořákách, přičemž mezi různými spořáky pravidelně přesouvám, podle aktuálního úročení, ale naprosto chápu, že se s tímto někdo nechce vůbec zabývat, protože, když se to vezme kolem a kolem, ty úroky jsou vlastně pakatel a životní situaci těch pár korun z úroků vůbec neřeší... Někdo to tak prostě má, úplně nepochopitelné to není a ani se to úplně netýká finanční gramotnosti...
Při dnešních sazbách je ze 100 tisíc na spořicím účtu za rok 5 tisíc korun zisk a to už nevypadá tak marně.
tak ještě donedávna byly úroky na takové úrovni, že pomalu nedávalo smysl se spořáky ztrácet čas. A vrážet to do nějakých investic? Pokud se člověk neorientuje nebo neměl kliku, tak na tom může být i hůř než kdyby nechal prachy na BÚ.
No podle toho co píšou v článcích, tak jim nejen vyberou peníze, co na účtu mají, ale ještě si vezmou maximální možnou půjčku na toho člověka, třeba půl mega, jak jsem četl, dneska to je na pár kliků a to pak zvedne statistiku na 160 tisíc....
No, to je celkem jednoduchá matematika. Pokud někdo jendomu klientovi ukradne 1 mega a čtyřem dalším po stovce, tak ještě něco v průměru docela dost zbude :)
Podezřelé už bylo, že mě přišel e-mail z adresy informatio@mironet.cz. A čeština naprosto hrozná. V předmětu: ᴘřᴇᴋᴠᴀᴘᴇɴɪ́ ᴠᴇ ᴠᴀšɪ́ ᴘᴏšᴛᴀ ᴘᴏᴜᴢᴇ ᴘʀᴏ ᴢᴀ́ᴋᴀᴢɴɪ́ᴋʏ ɪᴘʜᴏɴᴇ14 ᴘʀᴏ
A před zahájením průzkumu jsou vidět komentáře, ve kterých je sice hezká čeština, ale nějak tam nesedí ty jména. Například Marek Nováková. Pro zajímavost jsem zkoušel dohledat zdroj dvou fotek uživatelů v komentářích a u obou jsem se dostal na pinterest.com.
Autorka zde pouze chtěla na konkrétním příkladu ukázat, že pro člověka, který není úplně připravený a ocitne se v podobné situaci, může celkem snadno udělat chybu. Je důležité o podvodech psát, popisovat, jak probíhají a na co si dát pozor. Má to smysl, pokud je nárůst počtu kyberpodovodů takový, jaký je. I když to některým lidem může připadat jako hloupost.
Nezlobte se me, ale tohle je neskutecna hloupost. Uz ty gramaticke chyby musi cloveka trknout. Ale touha po novem iPhonu byla evidentne vetsi...
Bingo! Právě jste na to kápl. To je přesně ten důvod, proč lidé na podobné důvody naletí a proč jsem celý systém popsala, neb to je moje práce. Ano, popsala jsem zcela záměrně mentální rozpoložení člověka, se kterým cloumají emoce, radost z domnělé výhry, což omezuje jeho vnímání evidentních signálů. A právě proto jsem se proklikala celým dotazníkem až do konce, čekajíc, kdy se objeví výzva k platbě. Soudě dle reakcí čtenářů, je dobře, že článek vznikl a že jeho záměr naprostá většina čtenářů pochopila.
Srdečně zdravím!
Autorka určitě není hloupá, jak vy se domníváte, v Tescu určitě nepracovala jako kosmetička podlah, a je natolik inteligentní a empatická, protože varuje všechny ostatní před takovým případem. Buďte rád, že se vám toto ještě nestalo. Zřejmě jste ten typ člověka, který, když má škodu, tak před ní nevaruje ostatní, celkem ze zlomyslnosti, "když jsem se spletl já, ať mají škodu i ostatní". Nikdy jste nečetl, a určitě se tím neřídíte, že "inteligentní člověk o sobě pochybuje 7 dnů v týdnu".
To je samozřejmě nesmysl a neskutečnou hloupost tady prezentujete vy. To, co autorka udělala, je naprosto v pořádku, neboť jinak, než proklikáním až takřka do konce by se nedozvěděla, jak to cleé funguje, tudíž by nemohla o tom napsat článek pro další lidi, kteří by se mohli nachytat. Vůbec bych se nedivil, kdyby ta "omáčka" kolem toho byla jen novinářským záměrem, aby si ověřila, kolik lidí tady zase začne nadávat a dělat rádoby chytré stejně, jako jste udělal vy :)
citace z článků:
„Na vlastní žádost dostala úvěr ve výši 326 tisíc korun, peníze vybrala v bance ve Znojmě a hotovost pak vložila do bitcoinmatu u hraničního přechodu Hatě."
„Největší způsobená škoda v případech oznámených v průběhu týdne je 1,7 milionu korun. Tolik peněz vylákal falešný námořník od šedesátileté ženy"
"...žena v Žatci, celkem vyšetřovatelé vědí o pěti podvedených lidech. Ti přišli o desítky a stovky tisíc korun, jeden z nich skoro o jeden milion. Celkem je vyčíslená škoda téměř dva miliony korun."
"přibývá lidí okradených falešným bankéřem – podvodníkem, který volá z podvrženého čísla a vydává se za osobního bankéře. Policie teď eviduje asi 600 případů se škodou v řádech desítek milionů korun. Podvodník volaného vystraší, že může přijít o peníze na účtu, a požádá ho o spolupráci, aby banka úspory ochránila. Oběť pak přijde o všechno."
atd...strejda Google jistě najde další
Mě teda zarazilo toto:
"Po dvou dnech všechny e-maily, jak ten první, že jsem vyhrála, tak i připomínky zaplacení poplatku, z mé soukromé e-mailové pošty zmizely, aniž bych je mazala."
Ještě jsem neviděl, že by email sám od sebe zmizel, když byl již doručen a přečten
(outlook/exchange umí odvolat ještě nepřečtené zprávy, ale toto je něco jiného).
Takže buď si to autorka nepamatuje nebo má větší problém.
Osobně si myslím, že tohle je možné v nějaké chatové aplikaci.
Znám komunikaci v mobilní aplikaci Telegram, a tam je opravdu možné, že mohu smazat (svoje) odeslané zprávy, které jsem někomu odeslala a on je přijal a přečetl. Mohu si i předem zvolit, za jak dlouho mé zprávy, které někomu odešlu, mají zmizet.
Ale v klasické emailové komunikaci tohle možné není, to by autorka musela mít hacknutou svoji emailovou schránku a pak se tedy divím, že to vzala jako samozřejmost.
Prosím Vás, z čeho jste dovodil, že jsem to vzala jako samozřejmost? Prostě jsem konstatovala fakt, ten e-mail zkrátka zmizel, zkontrolovala jsem i koš, jestli jsem ho náhodou nesmazala. Změnila jsem si heslo e-mailové schránky. Když mi poradíte, co víc bych mohla udělat, budu ráda.
Konstatování nestačí. Pokud jste si dala takovou práci, abyste nás informovala o možném podvodu (za což děkuji), bylo by dobré vysvětlit i tu bombu v závěru. Pokud si totiž kladete otázku ohledně načasování scamu, je možné vysvětlení právě v onom závěru. V případě použití běžného emailového klienta (začerněno, chápu), je jediné možné vysvětlení zmizení právě v hacknutí onoho emailu. Pokud se tak opravdu stalo, je možné, že Váš telefon je více kompromitován, než jen email a změnit heslo nestačí. Proto se my ostatní po tom pídíme, kam až ten podvod sahá.
Děkuji moc za pátrání, kam ty emaily zmizely, a zda používáte nějaký alternativní kanál, který umožní odesilateli mazat emaily na dálku.
TLDR: Možná email nezmizel, ale jen se přesunul dodatečně do Junk adresáře.
Že emaily zmizli ze schránky může být funkce emailového klienta, ať už webového nebo desktopového.
Bohužel čím dál víc emailoví poskytovatelé si vyhrazují možnost třídit poštu, třeba spam a nejde to ani vypnout, ani pořádně nastavit.
Zatím jsem to potkal jen při příchodu emailu. Ale technicky nic nebrání tomu, to udělat i dodatečně.
Toto mě následně také napadlo, že by poskytovatel služby naházel do spamu i starší došlé emaily. Jen doufám, že jen tak z plezíru nesmáznul.
Na druhou stranu kompromitace zařízení je také možná. Asi záleží, co má autorka za telefon, je-li aktualizovaný a co na něm dělá. Klidně i jaké si nahrává aplikace, jestli i bokem a podobně,
Ne nesetkal, nechodí mi žádné podvody. Mám obojí, mail. bankovnictví, mail uvedený.
Asi nepíšu mail do každé jámy lvové která si o něj řekne (asi tím, že na mě nic nevyskakuje)
škoda že se to nestalo někomu počítaově gramotnému, ajˇťákovi, který by to analayzoval.,
Zároveň asi, ten kdo nemá google smarphone , aplikaci na každou blbost, reklamy v systému se smu tahle ŠANCE vyhýba
Spíš je na tom zajímavé ta časová shoda, tipl bych že bezmozkově je uživatel připojen na wifi, kterou automaticky telefon tiše v blízkosti přepojí a má v systému "appku" na hledání obětí která:
- zkoumá jestli má user nějaký typ věrnostní aplikace
-při změně sítě udělá request a zjistí ip a adresu a DNS resolver pokud, bezmozkově user používá defaultní DNS z DHCP
- kontroluje polohu a porovnává s polohami tesco prodejen
To rozhoně není nemožné, nebude to dokonalé , ale je to otázka prahu pro zacílení