Hlavní navigace

Jak dostat peníze ze zkrachovalé cestovní kanceláře

6. 8. 2008
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Doba dovolených nás vybízí k zapomenutí na všední starosti, ale někteří se stejně nevyhnou nepříjemným řešením následků krachu cestovní kanceláře. Krach vás může potkat ještě před odjezdem a v horším případě v zahraničí.

Zjištění, že vaše cestovní kancelář právě vyhlásila krach, není nic příjemného. Cestovní kanceláře mají ze zákona povinnost pojistit se proti případnému krachu. Pojištění samozřejmě nezaručí zdravý ekonomický život kanceláře, ale zajistí klid jejím klientům. V případě krachu se pojišťovna postará o klienty v zahraničí a dopraví je zpět do České republiky a ty, kteří ještě na dovolenou neodjeli, finančně odškodní. Musí však být splněno několik podmínek.

Zákonná povinnost, ale…

Pojištění cestovních kanceláři je povinné a ve vlastním zájmu si raději zjistěte, zda ta vaše skutečně pojištěna je. Lze to učinit přímo na internetových stránkách České asociace cestovních kanceláří (ČACK).

Získáte tak maximální jistotu, že v případě jejího krachu dostanete peníze zpět či nezůstanete zahraničí bez pomoci. Zákon sice pojištění nařizuje, ale zatím neexistuje okamžitá reakce, došlo-li by ke zrušení pojištění během působení cestovní kanceláře.

Provozování cestovních kanceláří spadá pod živnostenské úřady, které tuto živnost koncesují. K provozování cestovních kanceláří se dále vyjadřuje Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR), které jejich podnikání schválí pouze v případě, že jejich žádost splňuje všechny legislativní podmínky, tj. včetně pojištění. Pokud v průběhu podnikání cestovní kanceláře některá z pojišťoven ohlásí zánik pojištění, obrací se ministerstvo pro místní rozvoj na příslušný živnostenský úřad se žádostí o zrušení živnostenského oprávnění. Tento proces však může trvat velmi dlouho, proto je lepší ověřit si existenci pojištění přímo on-line.

V loňském roce podle informací MMR pojišťovny oznámily jen ve dvou případech, že došlo k zániku pojistné smlouvy, a to pro nezaplacení spoluúčasti a pojistného. Ministerstvo pro místní rozvoj pak podalo příslušným živnostenským úřadům návrh na zrušení živnostenského oprávnění.

Peníze nejdříve po půl roce, ale i za několik let

Dojde-li ke krachu cestovní kanceláře, začnou běžet dvě lhůty, během kterých se musíte přihlásit o své peníze. Nevztahuje-li se na vás pojištění, můžete se přihlásit k dalším účastníkům insolvenčního řízení (lidově také konkurz), na to máte měsíční lhůtu. Poté jste běžným věřitelem a můžete jen doufat, že své peníze ještě někdy uvidíte.

Kdy nastává plnění pojišťovny

Pojišťovna plní až poté, když cestovní kancelář:

  • neposkytne dopravu z místa pobytu v zahraničí do ČR, pokud je tato doprava součástí zájezdu,
  • nevrátí zaplacenou zálohu nebo cenu zájezdu v případě, že se zájezd neuskutečnil, nebo
  • nevrátí rozdíl mezi zaplacenou cenou zájezdu a cenou částečně poskytnutého zájezdu v případě, že se zájezd uskutečnil pouze zčásti.

Vztahuje-li se na vás pojištění, běží půlroční lhůta, kdy je potřeba nahlásit škodu pojišťovně. Stačí si stáhnout z internetových stránek pojišťovny formulář, anebo navštívit její obchodní místo.

skoleni_15_5

Kolik peněz nakonec dostanete záleží na počtu podaných oznámení o pojistné události a výši pojistné částky, na kterou je cestovní kancelář pojištěna. Podle zákona to musí být minimálně 30 % ročních plánovaných tržeb z prodeje zájezdů. Ovšem pokud budou nároky poškozených vyšší než částka, na kterou byla CK pojištěna, obdržíte snížené pojistné plnění.

Nastane-li krach cestovní kanceláře až při vaší dovolené, musíte si dávat pozor na data. Pojištění se aktivuje až po vyhlášení bankrotu. Uveďme si příklad: Poletíte na dovolenou a na místě budete muset uhradit ubytování nebo jiné služby ze svého, přestože jste je měli zaplacené. Cestovní kancelář s vámi nekomunikuje a až za několik dnů vyhlásí bankrot. To, co jste do té doby zaplatili, pojišťovna nehradí a jste běžnými věřiteli, kteří se mohou přihlásit do konkurzu.

Co je zájezd:


Zákon č.159/1999 Sb. definuje v §1 zájezd jako předem sestavenou kombinaci alespoň dvou z následujících služeb, je-li prodávána nebo nabízena k prodeji za souhrnnou cenu a je-li služba poskytována po dobu přesahující 24 hodin nebo když zahrnuje ubytování přes noc,
a) doprava
b) ubytování
c) jiné služby cestovního ruchu, jež nejsou doplňkem dopravy nebo ubytování a tvoří významnou část zájezdu nebo jejichž cena tvoří alespoň 20 % souhrnné ceny zájezdu.
Oddělené účtování za jednotlivé položky téhož zájezdu nezprošťuje subjekt, který je oprávněn nabízet a prodávat zájezdy, závazků podle tohoto zákona.

Zájezdem se rovněž rozumí kombinace služeb cestovního ruchu sestavená až na základě individuálního požadavku (tzv. forfait).

Řešili jste někdy krach cestovní kanceláře?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor pracuje jako pojišťovací poradce.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).