Jestli je pravda, co jste uvedli, tak čemu máme v této republice vlastně důvěřovat? Jak se může něco takového vlastně stát? Neměla raději KB počkat s internetovým bankovnictvím až po prodeji? A co ostatní banky? Odpověď KB klientovi je nejasná a může znamenat jen získání času na odhalení skutečné softwarové chyby. Nemám z toho dobrý pocit i když nejsem, v internetovém bankovnictví, klientem KB. Bude jistě zajímavé, zda na Váš příspěvek zareaguje někdo z KB.
Výpisy, které mi chodily z banky Českou poštou jsem několikrát nedostal. Zjistil jsem, že mi je ukradli z poštovní schránky. Proto jsem tento způsob získávání informací o účtu opustil. Nadále se budu orientovat na internet, protože je zde pravděpodobnost furt menší, než klasicky (nezvisle na té či oné bance). Domů mi chodí 2 nebo 4 výpisy do roka (nevím přesně proč, ale funguje to i když si to nepřeji - vyžaduje to údajně jakýsi zákon - pěkná hovadina - stát se o mě zase stará když nechci :-(
Pan "Ing. Zdeněk Čapek, soudní znalec se specializací - software" (citát z webu)zveřejnil dle mého názoru něco, co neměl. Kdyby to udělal s mými údaji, asi bych se dost naštval. To, že k údajům přišel "podle návodu" neznamená, že s cizími daty může nakládat jak chce,tj. např. je vyvěšovat na webu.
A co jste z tech dat propana vycetl? Ce ma nekdo prijmeni zacinajici na "L" atd.? Prosimvas. Nikomu se tim neublizilo a slouzilo to jako ukazka, ze k popisovanemu jevu skutecne doslo (a byt onim postizenym klientem, prave diky zverejneni bych JA JEDINY sebe poznal a mohl podniknout dalsi kroky - nikoli vuci autorovi, ale bance - pokud by mi to stalo za to).
Pane Zero,
na webu není v článku zveřejněn výpis, ale pouze několik neúplných údajů, ze kterých se nedá jednoznačně zjistit, o koho se jedná, kolik měl debetních a kolik kreditních plateb či kolik zaplatil, v jake výši ani číslo bankovního účtu. Tyto údaje byly zaslány redakci serveru MESEC z důvodu ověření pravdivosti celého případu. Nebyly určeny ke zveřejnění, ale jak jsem si všiml, redakce je ještě více anonymizovala, nežli je zveřejnila.
Denně někdo v tomhle státě víc a víc lidí vyhrožuje jiným lidem "zveřejněním v médiích" = na Internetu apod. Jsme zkrátka takový ubonzovaný národ. Nejde o podstatu věci, o vyřešení problému. Jde o to ukázat, že TO ON udělal chybu, že to ONI jsou horší než já. Je to ubohost.
Pokud si myslíte, že jen planě moralizuju, skuste si pustit TV Nova a vydržte sledovat alespoň 1 hodinu.
Pak chvíli přemýšlejte...
1) kazdy software ma alespon jednu chybu, 2) kazdy kus kodu se da jeste zmensit z toho plyne ze pokud aplikujete nespornou pravdu bodu 1) a 2) beze zbytku - dostanete kod velikosti jeden bit a prave tento jeden bit bude chybny... :-)))
Proc vas prekvapuje chyba v bankovnim SW, vzdyt ho pisi take lide - omylni a chybujici.
taková věc o které se píše v článku se mjie sice nestala, ale už několikrát jsem e-mailem řešil s mojebankou problémy nesprávného zobrazování zůstatků a výpisů apod. má asi opravdu ještě dost much a pokud vím tak kb tuto službu provozovala nějakou dobu v pilotu právě aby ji mohla vyladit. možná je lepší se do takovejch novot nehrnout, ale počkat nějakou doby až se to vyladí.
Před několika týdny KB uveřejnila celostránkové inzeráty o tom, že jejich služby jsou hodnoceny nezávislou poradenskou firmou jako nejlepší v ČR. Jaksi však zapomněla uvést, že tatáž poradenská firma pro ni internetové bankovnictví programovala. Protože si o etice tohoto inzerování myslím svoje, říkám: Dobře jim tak, padla kosa na kámen.
Vyse uvedeny problem jasne ukazuje, ze banka ktera je "kamenna" se nema vroucne hrnout do internet bankingu. ja osobne bych si u ni internetovy ucet nezridil. Radsi si ho i nadale necham vest u banky, ktera ma dlouholete zkusenosti s On-Line bankingem (eBanka) - ani jednou se mi za dobu co u ni mam ucet nevyskyt problem... Co vic si prat :-)
Kazda banka, byt kamena nebo nova, nemuze usnou a nepouzivat nove informacni technologie.... Znam spoustu lidi, vcetne me, ktere irituje chozeni do banky, cekani u okenka a velmi casto nesmyslna konverzace s druhou stranou. Avsak znam i lidi opacne, co jeste stale veri, ze co stoji neutece.....
No, jasne; internetove bankovnictvi je trend; to by "kamenne banky" mely cekat, az jim ty nove preberou vsechny klienty a nechat se zavrit?
Druha vec je, ze soucasny pripad presne ukazuje, ze internet ma krome spousty vyhod i tu nevyhodu, ze je novy, tudiz neduveryhodny, nestabilni a snadno napadnutelny ze strany ruznych podnikavcu.
Otazka: Zda obhospodarovat svych par drobnych pres internet?
Odpoved: Ne. Zatim ne.
Tak nevim, to vsichni kdo tu breci a odsuzuji KB za neprijemnou chybou v internetovem bankovnictvi, ziji ve svete, kde je vsechno cernobile? eBanka je squela a bez chyby (potom mate slabou pamet na zacatky eBanky) a Komercka protoze se chovala a chova jako slon v porcelane (protoze se oficialne za chybu neomluvi a nevysvetli ji) je proste hrozna a jakakoliv jeji aktivita na Internetu je pitoma?
Ze nejaka nezavisla firma hodnoti sluzby KB jako nejlepsi v hodnocenem obdobi (mimochodem v minulem hodnoceni nebyla KB nejlepsi) a ta sama firma udajne programuje pro KB internetove bankovnictvi?? No a? Pokud te nezavisle firme zalezi na jmene, tak by bylo naivni ocekavat, ze bude prohlasovat neco, co neni pravda a mohlo by zavdavat jakekoliv duvody k pochybnostem.
A k samotne chybe v mojebanka? Nekdo uz to tady psal, takze se budu opakovat -> asi vetsina z nas dostava vypisy z uctu postou. A co delame kdyz nahodou ucet nedojde, nebo je treba poskozena obalka?? Asi nic. Nebo s tim utikame do medii?
Je zajimave jak jsou lide zaujati pro informacim kolujicim pres Internet, zatimco informace vymenovanene \'klasickym\' zpusobem - posta, telefon, platba kartou v restauraci - jsou v pohode....
Takze vsem \'cernobilym\' preji prijemne krizove tazeni.
Kdokoliv mohl...
neznamena, ze je zde zprogramovana moznost, jak umyslne stahnout cizi vypis...
ale,
jak z clanku vysvita,
kdyz se to povedlo jednomu (a podle reakci k tomuto clanku nebyl sam!), tak se to take muze povest komukoliv jinemu.
Verim, ze to programamtori opravili a ze se to jiz nepovede, ale kdyz uz slovickarite na tema:
KDOKOLIV,
proc se nepozastavujete nad reklamou na SPORTKU a jine lotynky, taky muze vyhrat kdokoliv, ale podari se to jen obcas nekomu...
Pro úplnost musím dodat, že se mi zástupci Komerční banky za tuto situaci omluvili, na obyčejné české poměry malého českého človíčka až příliš velkoryse - a to nemyslím ironicky. Ale nebojte se, žádný úplatek to nebyl :-).
Jenže - já jsem nebyl poškozený, to že jsem obdržel cizí výpis, mě ani moc nepoškodilo, ztratil jsem tím asi 3 minuty drahocenného času. Jestli se omluvili i tomu, jehož výpis jsem obdržel (=poškozenému), to nevím.
Čapek - autor původního článku
Vážený pane Zámečníku,
Dovolte mi, abych se vrátila k Vašemu článku "Internetové bankovnictví KB s chybou!".
Komerční banka byla o zaslání chybného výpisu informována přímo klientem a problém s ním také řešila. Tuto situaci způsobila mimořádná chyba při jednorázové technické migraci, příčina problému byla okamžitě odstraněna. Tato chyba nemohla dokonce ani v průběhu zmíněné migrace nastat u vyššího počtu klientů, jak je v článku mylně uvedeno.
Proti zneužití dat je internetové bankovnictví Komerční banky zabezpečeno systémem PKI (systém digitálních certifikátů), který znemožňuje manipulaci s cizími daty a data šifruje.
Každý uživatel navíc každou jednotlivou transakci digitálně podepisuje. Toto zabezpečení je na světové úrovni a do míry, která je současnou technologií dosažitelná, vylučuje zneužití dat v systému KB.
Z uvedených faktů vyplývá, že bezpečnost účtů v KB spravovaných přes internet není v žádném případě ohrožena naopak je na mimořádně vysoké úrovni i ve světové kontextu. Technologické řešení internetového bankovnictví KB bylo v minulých měsících oceněno ve Spojených státech jako jeden z nejúspěšnějších projektů roku 2001 v této oblasti.
K zaslání výpisu na špatnou adresu bohužel občas dochází v každé bance. Je to samozřejmě vždy událost mimořádná, politováníhodná a její příčiny jsou vždy velmi důsledně zjišťovány a řešeny. V internetovém bankovnictví se takové problémy vyskytují zcela výjimečně. Do této kategorie patří také případ, který jste popsal.
Velmi mě samozřejmě mrzí, že jste nám nemohl poskytnout podrobnější popis problému, který by usnadnil jak jeho dohledání, tak samozřejmě naši vzájemnou komunikaci.
S pozdravem
Marie Růžičková
Ředitelka divize Komunikace KB
Omlouvam se za pozdni zverejneni reakce Komercni banky, zpusobeneho mou nepritomnosti. Dekuji za pochopeni
Petr Zamecnik
Aplikaci Mojebanka.cz používám od pilotního projektu. Od počátku jsou s tímto systémem jen potíže o kterých je nezasvěceným těžko se rozepisovat (mám cca 2 listy strojopisu popisů havarijních stavů , poznámek a nelogičností a dále plno obrazovek chybových hlášení). Leccos se sice zlepšilo ale i tak zejména po stránce BEZPEČNOSTI považuji aplikaci za velmi špatnou, jelikož lze podpisy relativně snadno ukrást, přičemž dle sdělení KB tato skutečnost není problémem KB. Moje připomínky na toto téma KB dlouho ignorovala. Nakonec jsem se setkal s programátory, ale ani tak jsem nenabyl přesvědčení, že aplikace je bezpečná. Z uživatelského hlediska za špatné už jen to že v aplikaci Mojebanka nejsou dostupné výpisy dříve než následující den po 8.00 hod. V zastaralém systému KB s názvem BBS Man jsou výpisy dostupné již v 7.00 hod následujícího dne. Páteční příkazy v systému Mojebanka.cz pak jsou k dispozici až v pondělí po 8.00 hod. Předchozí dvě věty jen potvrzují nejspíš nejistotu KB v otázce bezpečnosti. Jinak by zřejmě nic nebránilo tomu, aby výpisy byly k dispozici po uzávěrce dne což bývá dle KB cca v 21.00 hod téhož dne. Stále jsem přesvědčen, že už systémově je aplikace mojebanka.cz od základu špatná.
Se službou mojebanka.cz je problémů víc. Chěl jsem si ji taktéž pořídit, ale na jejich hotline mi bylo sděleno, že si napřed MUSÍM KOUPIT některý systém od microsoftu. Nikdo mi nebyl schopen vysvětlit proč. Můj systém má taktéž bezpečnostní protokol SSL a web browser, konkrétně netscape, se kterým tato služba funguje (samozřejmě pouze pod wirrows). Že by další část kampaně microsoftu?