Hlavní navigace

Internetové bankovnictví eBanky

29. 4. 2002
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Internetové bankovnictví eBanky je první ze série stručných návodů k ovládání Internet Bankingu finančních domů, které tuto službu nabízejí. Návody mohou sloužit jako vodítko pro výběr banky v případě, že možnosti internetového bankovnictví jsou významným kriteriem volby. eBanka byla první na internetovém trhu, a proto je první i v našem seriálu.

Když se řekne eBanka, vybaví se Internet. Proto nikoho nepřekvapí, že Internet Banking je automaticky spojen s každým zřízeným účtem u tohoto finančního domu. Není třeba žádat o zřízení přístupu po Internetu (ani ostatními přímými kanály – GSM Banking, WAP Banking,…), stačí si zvolit způsob zabezpečení přístupu do banky.

Na výběr zabezpečení vstupu eBanka nabízí mobilní, osobní či internetový elektronický klíč (EK) a pro majitele účtů eCity (bezpečná obchodní zóna eBanky) heslo. Každý ze jmenovaných způsobů má své výhody i své mouchy. Zatímco mobilní elektronický klíč (MEK) nosí majitelé stále s sebou v podobě aplikace nahrané na bankovní SIM kartě v mobilním telefonu, majitelé osobního elektronického klíče (OEK) obdrží kalkulátor a s internetovým elektronickým klíčem (IEK) majitelé nosí po kapsách diskety s certifikátem.

Pro samotný vstup na účet si klient zvolí způsob zabezpečení na internetové adrese www.ebanka.cz, zvolí připojovatele ke klientskému centru eBanky, zadá své klientské číslo a autorizační kód nebo cestu k certifikátu s heslem a nechá se přivítat úvodní stránkou s přehledy zůstatků na běžném účtu (včetně všech podúčtů ve vybraných měnách) i termínovaných účtech (opět včetně cizoměnových) a blokacemi.

Na první pohled zaujmou dvě menu – jedno po levé straně a druhé záložkové v horní části okna. K provádění běžných bankovních operací slouží menu z levé strany. V této nabídce lze provádět veškeré operace platebního styku (jednorázový i trvalý příkaz k úhradě, jednorázové, trvalé a inteligentní inkaso, SIPO), zřízení a správu úvěrů, jednorázových, revolvingových i inteligentních termínovaných vkladů, nastavení zasílání zpráv (např. při poklesu zůstatku, při došlé či zrealizované platbě apod.) a samozřejmostí je přehled výpisů a historie účtu.

Veškeré operace lze provádět pomocí levého menu. Například platbu uskutečníte výběrem platba v nabídce „Platby, konverze“ a vyplněním běžných platebních specifikací (číslo účtu, kód banky, symboly, měnu, datum uskutečnění platby…), přidat lze zprávu pro plátce i příjemce a tzv. „speciální nastavení“ (povolení částečné realizace, nastavení časového pásma platby a informací o realizaci). Pro platby s podobnými údaji (např. identifikací příjemce) lze využít vzor – již dříve uloženou provedenou platbu. Po doplnění všech nezbytností při použití OEK a MEK je třeba vše řádně certifikovat (kód MEK přijde na mobilní telefón a kód OEK vygeneruje kalkulátor) a odeslat.

Při zakládání termínovaných vkladů můžete shlédnout aktuální úrokové sazby a termínovaný vklad nastavit přesně podle svých přání (pohyblivá či fixní úroková míra, revolvingový, jednorázový či inteligentní vklad, délka vkladu – možno stanovit i přesné datum ukončení a nastavení zpráv o realizaci, zasílaných na mobilní telefon). Opět je u MEK a OEK nezbytná certifikace.

Klienti mají možnost zažádat o Osobní úvěrovou linku (kontokorentní úvěr) a Osobní úvěr (spotřebitelský úvěr). Stačí zadat požadované údaje do připraveného formuláře, certifikovat (v případě MEK a OEK) a odeslat. Na stejném místě probíhá i správa úvěrů.


Horní menu naproti tomu slouží k přepnutí k ovládání méně častých bankovních operací, jakými jsou správa (včetně žádosti) hypotečního úvěru, stavebního spoření (opět včetně založení), životního pojištění, penzijního připojištění a investic do podílových fondů. Vesměs se jedná o služby, u nichž je eBanka zprostředkovatelem či partnerem třetího subjektu.

eBanka nemá licenci na poskytování hypotečního úvěru, proto na tomto produktu spolupracuje s GE Capital Bank. Kromě správy již sjednané hypotéky lze o úvěr zažádat či si jen nechat prověřit šance na jeho přidělení a spočítat výši případných splátek.

eBanka není ani stavební spořitelnou. Na tomto poli se spojila s Všeobecnou stavební spořitelnou Komerční banky, jejíž produkty nabízí. I zde mohou klienti využít kalkulačky na výpočet spoření (podle zadání výše spořené částky, cílové částky apod.). Spoření tak mají klienti stále na očích (či lépe: na monitoru). Mnohé však zklame, že spolupráce s VSS KB je výhradní, a nelze tedy sledovat a spravovat stavební spoření uzavřené u jiné spořitelny.

eBanka není pojišťovnou, ale je pojišťovnou vlastněna. Proto se není co divit, že v oblasti životního pojištění zvolila za partnera svou mateřskou Českou pojišťovnu. Přes Internet lze získat základní informace o produktu a sjednat návštěvu dealera České pojišťovny. I v této oblasti by byl širší výběr v zájmu klientů, ten je však v tomto případě v rozporu se zájmem akcionářů.

eBanka není penzijním fondem. Ovšem Česká pojišťovna vlastní vlastní penzijní fond, který nabízí penzijní připojištění na stránkách eBanky. Lze zde nejen sjednat smlouvu, nýbrž i sledovat průběh spoření a provádět rozličné výpočty o budoucích penzích. A není se čemu divit – i v penzijním připojištění si Penzijní fond České pojišťovny na stránkách eBanky drží monopol.

eBanka nespravuje podílové fondy. Ani v této oblasti ale klientům nenabízí širší spektrum investičních společností, ale omezuje se na jedinou – ING Investment Management. Naleznete zde kompletní servis od informací o podílových fondech přes uzavření smlouvy a uzavření obchodu po správu a sledování vývoje vlastních investic.

skoleni_15_4

Internet je hlavním prostředkem nejen komunikace klienta s bankou, ale též eBanky s klienty. Veškeré chystané a provedené změny, urgence apod. zákazníci banky obdrží v písemné elektronické podobě do schránky interní pošty. Odsud jsou ale veškeré zprávy po čtrnácti dnech mazány, proto tato služba pomůže zejména klientům banku často „navštěvují“.

Banka donedávna nabízela i další nadstandardní službu – online diskusi klientů s odborníky z banky. 22. března 2002 však byla tato služba zrušena, neboť „ztratila svůj původní význam“ (viz eBanka říká: „Mlčte!“, eBanka – „standardní“ českou bankou).

Využíváte internetové bankovnictví eBanky?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Šefredaktor odbormných komutních webů Poradci-sobě.cz a Realiťáci-sobě.cz. Šéf obsahu EMA data.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).