Hlavní navigace

Internetové bankovnictví České spořitelny bude bezpečnější

19. 7. 2005
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Česká spořitelna přichází s několika novinkami, které rozšiřují funkčnost přímého bankovnictví Servis 24 a zavádí do něj nové bezpečnostní prvky. Jak se změny dotknou klientů? Bude zvýšená bezpečnost vykoupena složitostí pro zákazníky nebo cenou za Servis 24?

Kdo chvíli stál, již stojí opodál…, napsal ve své burcující básni „Jen dál“ český básník Jan Neruda. Tahle pravda platila už ve století páry, a o to více platí dnes. Kdo chce uspět na rychle se měnícím trhu, musí stále přicházet s něčím novým. Tímto heslem se snaží (nutno dodat, že tu s většími, jindy zase menšími úspěchy) řídit i Česká spořitelna. Ještě skoro nestačil oschnout inkoust na Analýze zabezpečení internetového bankovnictví v České republice (PDF, 600 kB), kterou připravil finanční server Měšec.cz ve spolupráci s partnerským serverem Root.cz, a tento materiál už není úplně aktuální.

Bezpečnější Internetbanking

Česká spořitelna s účinností od 18. července připravila změny spočívající zejména v zlepšení základní bezpečnostní úrovně svého internetového bankovnictví. Zavedena bude dodatečná autorizace transakcí prostřednictvím bezpečnostních SMS. Klient, který bude chtít zadávat i větší transakce po Internetu, se tak do budoucna neobejde bez mobilního telefonu. Na ten mu banka pro každou nadlimitní platbu zdarma zašle SMS, obsahující detaily transakce a autorizační kód, bez jehož zadání do aplikace Servis 24 nebude operace provedena.

Tento postup bude třeba použít pro všechny transakce převyšující limit služby Servis 24, který dosud může mít klient nastaven mezi 0 – 100.000 Kč. Od září pak bude limit pro transakce dodatečně neautorizované prostřednictvím bezpečnostních SMS snížen a klient si jej bude moci nastavit v rozmezí 0 – 10.000 Kč. Výjimku tvoří platby do zahraničí, u nichž je dodatečná autorizace požadována bez ohledu na jejich výši. Zároveň bude zaveden kumulovaný denní limit 200.000 Kč pro platby zadané prostřednictvím Servisu 24.

Při prvním zadání čísla mobilního telefonu pro zasílání bezpečnostních SMS a při každé jeho změně bude klient muset znát číslo uvedené na smlouvě – tak, jako dosud například při telefonickém odblokování účtu po trojím chybném zadání přístupového hesla. Tyto a veškeré jiné změny lze samozřejmě také provést osobně na pobočce.

Větší jistota nadále za (nemalý) poplatek

Klienti, kteří základní bezpečnostní úroveň, nabízenou v rámci poplatku za Servis 24, pokládají za nedostatečnou, popřípadě z nějakého důvodu nepoužívají mobilní telefon, a přesto chtějí plně využít internetového bankovnictví České spořitelny, budou nadále muset na její pobočce podepsat „Smlouvu o vyšší bezpečnosti“ a investovat 990 Kč do pořízení osobního certifikátu uloženého na čipové kartě a čtečky, nebo dokonce 1.350 Kč do pořízení autentizačního kalkulátoru.

Poměrně vysoké poplatky jsou asi tím hlavním důvodem, proč zájem o tyto technické prostředky zajišťující nadstandardní bezpečnost není mezi klienty příliš velký. Z více než 840.000 klientů České spořitelny využívajících Servis 24 si jich kartu s osobním certifikátem nebo autentizační kalkulátor pořídily necelé tři tisícovky. Ke cti České spořitelny však určitě slouží to, že nevidomým a slabozrakým klientům, kteří by měli obtíže se čtením bezpečnostních SMS, klientský certifikát poskytne zdarma.

Na podzim ještě bezpečněji

K dalšímu posílení základní bezpečnostní úrovně pak dojde od září. Uživatelé, nepoužívající certifikát nebo autentizační kalkulátor, se budou do internetového bankovnictví nově přihlašovat s využitím virtuální grafické klávesnice. Učiní to pomocí myši kliknutím na jednotlivé znaky a číslice na klávesnici zobrazené v přihlašovacím dialogovém okně. Psaní na virtuální klávesnici je sice možná pomalejší než na klasické, ale její užívání není nijak složité.

Důvodem jejího zavedení je to, že tento způsob přihlášení významně snižuje možnost zneužití citlivých informací prostřednictvím SPYWARE programů, které jinak mohou údaje zadávané prostřednictvím běžné klávesnice nepozorovaně předat do nepovolaných rukou. Dosavadní negativní vývoj prostředí Internetu a vzrůstající počet bezpečnostních incidentů takováto opatření prostě vyžaduje.

GSM banking jinak

K významné změně dojde i u GSM bankingu, který Česká spořitelna dosud nabízela samostatně. Od září bude GSM banking zahrnut vedle Internetbankingu a Telebankingu do Servisu 24. Pro stávající klienty služeb GSM banking SIM Toolkit a SMS banking to bude znamenat nutnost přejít ke službě Servis 24. Provoz stávajícího technického řešení GSM bankingu bude následně ukončen.

Vydělat by na této změně měli jak stávající klienti služeb GSM banking, SIM Toolkit a SMS banking, kteří za nezměněný poplatek získají podstatně komplexnější službu Servis 24, tak stávající klienti služby Servis 24 díky rozšíření této služby o další kanál přímého bankovnictví.

Více služeb za stejné peníze

Služby poskytované v rámci Servisu 24 budou doplněny o některé zcela nové funkčnosti a zavedeno bude i několik podpůrných funkcí. Jedná se zejména o zavedení jednoduchých nástrojů pro tzv. přeshraniční platební styk v rámci zemí Evropské unie, avíz u transakcí zahraničního platebního styku, zavedení možnosti dobíjení kupónů pro mobilní telefony prostřednictvím všech kanálů přímého bankovnictví atd.

Mezi další novinky bude patřit možnost zadat místo jedné dvě e-mailové adresy nebo čísla faxu pro zasílání zprávy o přijetí transakce ke zpracování, možnost nastavení šablon příjemců nebo možnost uvedení popisu transakce pro příkazce. V rámci Servisu 24 nově budou také tzv. bankovní zprávy, jejichž prostřednictvím bude banka předávat klientům důležité informace o připravovaných změnách atd.

skoleni_15_4

Prostřednictvím Servisu 24 dále bude umožněn přístup k penzijnímu pojištěníPenzijního fondu ČS. Klient bude moci mj. nahlédnout na svůj účet a zjistit nejen jeho stav, ale i transakční historii, smluvní podmínky, kontaktní údaje atd. Po Internetu bude možno jednoduše požádat o změnu průběhu penzijního pojištění nebo např. oznámit změny v osobních údajích. Důležitou informací přitom je, že všechny popsané změny nebudou (alespoň prozatím) doprovázeny navýšením poplatků.

Avízo pro podnikatele

Na srpen Česká spořitelna naplánovala spuštění pilotního a na září, resp. říjen pak plného provozu internetového bankovnictví pro korporátní klienty, nazvaného Business 24. Fyzickým osobám – podnikatelům a malým firmám dosud nabízela internetové bankovnictví v rámci Servisu 24 a velkým firmám pak multibankovní systém MULTICASH nebo jednodušší OFFICELINE. Bližší informace o nově připravované službě Business 24 budou předmětem jiného článku.

Považujete opatření ke zvýšení bezpečnosti internetového bankovnictví ČS za dostatečné?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Narozen v roce 1968. Absolvent FEL VUT obor jaderná energetika. Má mnohaletou praxi v soukromém i státním sektoru, zejména v oblasti Managementu a kontroly.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).