Hlavní navigace

Internet už i v České spořitelně

4. 6. 2001
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Česká spořitelna se mění ze dne na den. Dalším zdolaným stupínkem na cestě k moderní bance se stalo internetové bankovnictví. Klientům ČS teď k návštěvě banky stačí jakýkoli počítač. Ale za jakou cenu? Vyplatí se to vůbec?

Česká spořitelna moderní komunikační kanály zatím příliš nepodporovala. Její nejdůležitější službou byl v tomto ohledu Sporotel, a tak si klienti nevlastnící telefon s tónovou volbou mohli o přímém bankovnictví nechat jen zdát. Ale od tohoto týdne je vše jinak. Alternativa existuje, podmínkou je ale počítač.

Česká spořitelna nemá se svým marketingem příliš štěstí. Dlouho dopředu ohlásí chystané změny, zřejmě z dobré vůle, aby její zákazníci o změnách věděli včas. Takto jsme mohli v radostném očekávání trnout, kdy už dorazí levné hypotéky, kdy bude spuštěn internet, a až do září se můžeme těšit na nové telefonní Klientské centrum. Dlouhé očekávání, stejně jako postupné zpřesňování parametrů však řadě klientů dokáže způsobit i zklamání – spuštění internetového bankovnictví bylo ohlášenu už na začátek dubna, nakonec přišlo až na konci dalšího měsíce. V průběhu dubna a května byla spuštěna jen testovací verze a úředníci na přepážkách si často ani nebyli jistí, jestli je či není možné službu objednat. Dnes už tedy není pochyb, webová stránka internet bankingu ČS funguje a my se na její základní vlastnosti můžeme podívat.

Na začátek je dobré vědět, že internet zatím nabízejí jen okresní pobočky spořitelny. Během měsíce prý dorazí i do dalších poboček, ale ten, kdo bez nonstop připojení ke svému účtu nemůže žít už teď, by měl s tímto dočasným omezením počítat.

Dalším přechodným nedostatkem nové služby je skutečnost, že je zatím poskytována jen majitelům sporožirových účtů. K běžným účtům bude zavedena, podle slov operátora zelené linky, až během třetího čtvrtletí.

Ke zřízení služby je jedna osobní návštěva pobočky nezbytná. Při té totiž sepíšete rámcovou smlouvu a dostanete při ní autentizační kalkulátor, který bude sloužit jako bezpečnostní pojistka proti zneužití vašeho účtu a díky kterému se vůbec budete moci připojit. Tento kalkulátor však nebude funkční dříve, než obdržíte poštou identifikační číslo a heslo, pomocí nichž ho oživíte. Tyto intimní údaje byste měli držet v rukou přibližně dva týdny po sepsání smlouvy.

Pak vám už nic nebrání ve svobodném a nerušeném a snad bezpečném zadávání příkazů. Zůstatek na svém účtu můžete kontrolovat, kolikrát chcete, ve dne v noci, každý den v týdnu, o svátcích i prázdninách. Kromě toho můžete nesčetněkrát přikazovat k úhradě, zakládat jeden vkladový účet za druhým či hloubat nad aktuálním vývojem kurzovního lístku.

Přes tyto výhody se však internet banking zřejmě nejpopulárnější službou České spořitelny nestane. Pro řadu klientů budou totiž překážkou pořizovací náklady. Měsíční paušál je sice neobvykle levný – pro fyzické osoby se jedná pouze o 5 Kč, navíc pro ty, kteří dosud nemají zřízenou žádnou službu přímého bankovnictví, bude služba zadarmo – zato autentizační kalkulátor vyjde velmi draho. Spořitelna ho prodává za 2 500 Kč, v případě minimálně dvouletého nepřetržitého vedení účtu poskytuje 50% slevu. Bezpečnost holt něco stojí.

Dá se předpokládat, že vysoká cena kalkulátoru řadu klientů odradí. Internetové bankovnictví je totiž pohodlné, ale pro ty, kdo každodenně nepřesouvají několik částek mezi různými účty, také trochu zbytečné, protože nevyužité. Ale pro toho, kdo má o internetové bankovnictví opravdu zájem, není nabídka spořitelny úplně nezajímavá. Ve srovnání s ostatními bankami sice vyžaduje vysoký počáteční vklad, další užívání služby však prakticky nic nestojí. Ty banky, které jako bezpečnostní pojistku používají nejrůznější kalkulátory či elektronické klíče, totiž zpravidla tento přístroj pronajímají za nezanedbatelný paušál.

Například klienti eBanky (pokud nemají mobilní telefon s Paegasem) platí za pronájem elektronického klíče měsíčně 85 Kč. Takto překonají částku 1250 Kč, kterou klient ČS zaplatí při dvouletém užívání internet bankingu, už za 15 měsíců. A to se tento klíč ani nestane jejich vlastnictvím. Za vedení účtu se navíc platí nejméně 55 Kč. U Nonstopkonta, internetového bankovnictví Bank Austria Creditanstalt, klient za užívání klíče pouze složí vratnou zálohu 1 500 Kč, ovšem měsíčně musí platit 140 Kč za vedení účtu. Union bance měsíčně zaplatíte 100 Kč.

Komerční banka používá systém bezpečnostního certifikátu, za nějž klient zaplatí jednorázově buď 50 Kč nebo 200 Kč, ovšem za službu si banka nechá měsíčně zaplatit buď 49 Kč nebo 79 Kč. Živnostenská banka naopak za vedení účtu opatřeného touto službou žádný poplatek nevyžaduje, svůj elektronický dekodér však pronajímá za měsíční paušál 80 Kč.

dan_z_prijmu

Ať tak či tak, internetové bankovnictví klienta něco stojí u každé banky. Česká spořitelna nabízí tu výhodu, že si její autentizační kalkulátor můžete koupit, a potom už žádné další měsíční poplatky neplatíte (ale kdo ví, jak dlouho tento minimální měsíční paušál vydrží). Spořitelna navíc slibuje zavedení dalších moderních komunikačních přístupů WAP Bankingu a GSM SIM Toolkitu – ještě během tohoto roku, a k nim bude možné používat stejný kalkulátor. Jedna investice tedy stačí na více služeb.

Další a pro mnohé klienty možná ještě přitažlivější (a finančně asi méně náročnou) alternativou, by však mohlo být připravované Klientské centrum, založené zřejmě na principu zelené linky. Tak se nechme překvapit.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je výkonným ředitelem společnosti Internet Info, s.r.o. Je absolventem FF UK Praha. Profesně se věnuje marketingu, internetovému prostředí a financím.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).