Počátkem minulého století vstoupil automobilismus i do ulic měst, městeček a vesnic císařství, a bylo proto potřebné pro tehdejší království a země v říšské radě zastoupené, což byly tehdejší Horní Rakousky, Solnohradsko, Tyrolsko, Vorarlbersko, Korutansko, Štýrsko, Krajina, Přímoří a Dalmátsko, Halič a Bukovina – a samozřejmě Čechy, Morava a Slezsko (Uhersko – a s ním i Slovensko – tvořilo zvláštní samostatný celek v rámci říše), stanovit jednotný právní předpis, který by upravoval provozování motorových vozidel a uvedl v život základní pravidla pro jejich řízení.
Stalo se tak nařízením ministra vnitra ze dne 27. 9. 1905, jímž byly vydány „bezpečnostní ustanovení policejní pro jízdu automobilů a motorových kol“. Právní předpis povoloval maximální rychlost 45km/hod., přičemž k řízení „silostroje“, jak se tehdy uvádělo, bylo třeba obdržet od úřadů koncesi.
Pro silostroje, u kterých nezávisle na řidičově vůli jest naprosto vyloučena rychlost vyšší nežli 25 km
bylo doplňujícím nařízením č. 221/1908 Zákoníku říšského benevolentně stanoveno, že pro jeho řízení není koncese třeba, ale postačí pouze úřední osvědčení o povaze takového vozidla.
Že si už před stoletím státní kasa hlídala, aby nebyla šizena na příslušných daních a dávkách, může doložit nařízení č. 190/1908 Zákoníku říšského, které stanovil barevné označení benzínu určeného k hnaní hybadel a motorů
. Nařízení uvádělo, že za barvivo se musí užívat sehnaný roztok dehtového barviva – červeň discernát v nitrobenzolu
.
Problémy s odklízením sněhu na silnicích nejsou záležitostí jen našich „motorových“ dnů. Již v roce 1877 – kdy o automobilu se nikomu ani nezdálo – byl vydán říšský zákon č. 33 s prováděcím nařízením jimiž se ustanovuje, jak se má sníh na silnicích říšských odklízeti
. Vzhledem ke způsobu dopravy s využitím saní byla tehdy se sněhem přeci jen menší patálie…
Bylo stanoveno, že odklízením sněhu se nerozumí jeho úplné odstranění, neboť je třeba míti na zřeteli ježdění na saních, a proto je třeba asi 20 centimetrů sněhu na silnici ponechati
. Dále bylo stanoveno, že kromě zvláštních případů se odklízeti sníh má jen v šířce jedné koleje s místy k vyhýbání. Na kusech silnice, kde se silněji jezdí, odklízen buď sníh v šířce dvojí koleje; a to toliko na blízku velkých měst po celé vozové dráze
.
Při cestě zasněženými silnicemi už 21. století vám přejeme hodně štěstí a méně karambolů. I podle našich platných zákonů máte sice určitou ochranu proti svévoli silničářů a vlastníků komunikací, ale není to zas tak převratné. Pozůstatky minulého socialistického režimu v bezzubosti práva na tomto úseku je tu stále patrný.